Praha možná zavede nízkoemisní zóny, nejhorší situace je v centru
Hnacím motorem celé akce je vysoká koncentrace prachu a oxidu dusičného v pražském ovzduší. Maximální limity byly během několika minulých dnů překročeny na pěti místech, nejhorší stav je přitom v Legerově ulici, vedoucí od Nuselského mostu směrem do centra, a na Smíchově. Zde jsou emisní limity mnohonásobně překračovány. Informaci zveřejnil server iDnes.cz.
Řešením situace je zavedení tzv. nízkoemisních zón, do kterých by motoristé nemohli vjíždět bez příslušné plakety. V současné době se zvažuje, kolika vozidel by se zavedení těchto oblastí týkalo a zda by měla novinka požadovaný efekt. Mantinely se dají stavět na základě evropských emisních norem, což by však mohlo znamenat, že se do pražského centra nedostanou automobily, starší osmnácti let.
Myšlenka nízkoemisních zón je tady již od roku 2009, vláda navíc začátkem letoška schválila pravidla, která obcím umožňují samotnou realizaci. V některých městech České republiky již této možnosti využili. Vyhláška však nabírá platnost nejdříve dvanáct měsíců od vydání, ještě minimálně rok se tedy bude Pražanům dýchat hůře.
Možnost zavedení nízkoemisních zón neschvalují pouze sami obyvatelé Prahy, ale také výrobci automobilů. Limity jsou totiž mnohem mírnější, než jaké musí splňovat před vypuštěním modelů do prodeje. Volkswagen má například s Golfem BlueMotion značnou rezervu, jelikož vůz splňuje emisní normu Euro 5 a na ujetý kilometr do ovzduší vypustí jen 85 gramů CO2. Podobně je na tom i Škoda s Octavií GreenLine, která vykazuje průměrnou spotřebu 3,3 l/100 km. Podle Vítězslava Pelce, mluvčího mladoboleslavské automobilky, Škoda uvítá jakékoliv kroky, vedoucí ke zlepšení ovzduší ve městech.