TEST Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI – Zelená úsporám
První generace modelů GreenLine vznikla před třemi roky a spoléhala na motory 1,4 TDI PD (55 kW) ve Fabii/Roomsteru a 1,9 TDI PD (77 kW) v Octavii a Superbu.
Na loňském autosalonu v Paříži představila Škoda druhou generaci GreenLinů a rozšířila tento brand na všechny modelové řady. Pod kapotami jsou moderní downsizované vznětové agregáty se vstřikováním paliva common-rail a standardně montovaným filtrem pevných částic.
Základem úprav vozů s označením GreenLine je systém start-stop a alternátor s funkcí rekuperace brzdné energie. Motory dostaly pozměněné řídicí jednotky, převodovky prodloužené převody, pneumatiky běhoun s nižším valivým odporem a karoserie několik nových prvků zlepšujících obtékání vzduchu pod vozidlem, v okolí podběhů a za vozidlem, resp. proudění motorovým prostorem. Fakticky tyto změny znamenají jen nepatrně lepší součinitel odporu vzduchu 0,299 (místo 0,3).
skoda octavia testy strednitrida
Samotné automatické vypínání motoru má podle automobilky ušetřit 10 % paliva v kombinovaném jízdním cyklu.
V praxi je pro spotřebu nejdůležitějším faktorem řidič, kterému má pomoci ukazatel doporučeného zařazeného převodu.
Nenápadné změny
Viditelných rozdílů mezi běžnou Octavií 1,6 TDI a verzí Grrenline je málo. Na karoserii pravděpodobně objevíte štítek GreenLine na masce chladiče, víku zavazadlového prostoru a samolepky na předních blatnících.
V létě ti důkladnější objeví pneumatiky s nižším valivým odporem s rozměrem 195/65 R15. Zimní provoz tento prvek výbavy vylučuje, a tak test proběhl na zimním obutí, který celkový výsledek dosažené spotřeby paliva jistě v řádu desetin l/100 km ovlivnil.
Standardem pro Octavii Combi GreenLine jsou litá kola Pyxis o průměru 15 palců, která jsou pro ostatní Octavie za příplatek (13.500,- Kč pro verze Prima, Classic a Ambiente a 2.200,- Kč pro Elegance).
skoda octavia testy strednitrida
V interiéru je odlišností ještě méně. Pro GreenLine je standardem ukazatel doporučeného zařazeného převodu na displeji palubního počítače, který o sobě dá vědět pouze za jízdy. Na středové konzole je tlačítko sloužící k vypnutí nebo zapnutí start-stop systému.
Jízdní dynamika Octavie Combi GreenLine se od ne-GrenLinové verze prakticky neliší (0-100 km/h za 11,9 s, nejvyšší rychlost 191 km/h), kombinovaná spotřeba je nižší o 0,3 l/100 km. Podle výrobce tedy 4,2 l/100 km.
Předchozí zkušenosti s 1,6 TDI v Octavii
Octavii 1,6 TDI jsme testovali už dvakrát, pokaždé s karoserií liftback.
První setkání s novou naftovou šestnáctistovkou v Octavii patřilo asi nejprodávanější kombinaci s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Test ukázal, že se charakter masově vyráběného turbodieselu od dob motoru 1,9 TDI PD, dost radikálně změnil. Nová jednotka je ve všech provozních režimech tišší, ale taky méně výbušná. Točivý moment lze dávkovat o poznání plynuleji a celkově kultivovanější je i jízda. Spotřeba paliva je u common-railu více závislá na stylu jízdy.
Druhé setkání s motorem 1,6 TDI CR se odehrávalo loni v létě ve společnost sedmistupňové převodovky DSG. Ta kupodivu nerozšiřuje převodový rozsah, ale pouze lépe vykrývá charakteristiku motoru. Při dálničních 130 km/h jsme odečetli z otáčkoměru 2500 min-1 a spotřeba paliva v tomto jízdním režimu znamená odběr jen 5,0 l/100 km.
Zimní praxe
Model, který má dosahovat minimální spotřeby paliva, jsme si vyzkoušeli v přívalech sněhu a třeskutých mrazech konce roku 2010. Co dokáže GreenLine ve srovnání s obyčejnými verzemi v podstatně náročnějších podmínkách?
Rozdíly mezi standardní verzí 1,6 TDI a provedením GreenLine jsou i v reálném světě velmi malé. Motor začíná výrazněji akcelerovat kolem 1800 min-1 a je toho schopen až do vyšších otáček, přes 4000 min-1.
Pětistupňová manuální převodovka si zaslouží tradiční chválu za přesnost, ale odstupňování jednotlivých převodů je až příliš dlouhé. Výsledkem je, že pro udržení optimálních otáček, při nichž máte stále k dispozici alespoň malou výkonovou rezervu, budete ve městě i mimo něj řadit častěji než v běžné Octavii.
Zvláště u GreenLinu bychom uvítali šestistupňovou převodovku, která by pomohla buď zmenšit odstupy mezi rychlostními stupni, nebo prodloužit nejvyšší převodový stupeň a snížit tak dál reálnou spotřebu v praxi.
skoda octavia testy strednitrida
Situaci nijak nevylepšuje ani ukazatel doporučeného zařazeného převodu, jehož cílem je téměř vždy docílit toho, aby byl zařazen co nejvyšší možný stupeň. Především ve městě se pak řidič, respektující bezhlavě jeho pokyny, může dostat do situace, kdy motor na sešlápnutí akcelerátoru reaguje dost letargicky a méně zkušeným řidičům mnohdy i zhasne.
Teploty pod -10° C, povrch testovacích úseků dálnic pokrytý břečkou a zimní obutí zabránily Octavii Combi Greenline předvést naplno schopnosti na poli šetrného zacházení s drahocennou tekutinou v nádrži.
Během týdenního testu jsme zkombinovali jízdu po dálnici, městem i mimo něj a palubní počítač nakonec hlásil průměrnou spotřebu 4,7 litru nafty na 100 km. To je o 0,5 l více než uvádí výrobce u provedení GreenLine a o 0,2 l více než má spotřebovat v kombinovaném provozu běžná Octavie Combi se stejným motorem.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h se ručička otáčkoměru zastaví u hodnoty 2000 min-1 a při povoleném maximu českých dálnic ukazuje na 2500 min-1. Podle palubního počítače je průměrná spotřeba paliva v uvedených konstantních rychlostech 4,3 l/100 km, resp. 5,1 l/100 km. S originálním obutím a za lepších povětrnostních podmínek by zřejmě došlo k snížení o několik desetin, a teprve pak by reálná spotřeba odpovídala nižším údajům výrobce.
Závěr, aneb kolik to stojí
Provedení GreenLine není samostatnou verzí v nabídce, ale lze jej v případě Octavie Combi kombinovat s výbavami Prima, Classic, Ambiente a Elegance. Cenový rozdíl mezi standardní motorizací 1,6 TDI CR DPF a provedením GreenLine je u výbavy Prima 11.000,- Kč a u zbývajících výbav se jedná o 6.000,- Kč. Za tento příplatek je Octavia vybavena prvky, které se mají postarat o snížení spotřeby paliva i emisí CO2.
Na českém trhu vás za zmiňovaný příplatek mohou těšit především litá kola a údaje o spotřebě, které uvádí automobilka a jichž lze pravděpodobně i bez potíží dosáhnout v méně extrémním počasí než v jakém jsme GreenLine testovali.
Ve výbavě zelených verzí by podle našeho názoru měl vždy být tempomat, neboť již z podstaty své funkce přispívá k nízké spotřebě v praxi. Podobné tvrzení platí i pro šestistupňovou převodovku, která není - na rozdíl od tempomatu – dostupná ani za příplatek a to je škoda.
Pokud se pohybujete ve státech, kde již došlo na specifikace daňových sazeb podle deklarované spotřeby paliva (resp. produkce CO2), může být Octavia Combi GreenLine ekonomicky výhodnou investicí. Na českém trhu zůstává především součástí marketingu značky Škoda, který usiluje o co nejlepší jméno v oblasti vztahu k životnímu prostředí.
skoda octavia testy strednitrida
První cena vozu | 364.900,-Kč (1,2 TSI, 77 kW, Prima) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 469.900,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Prima) |
Základní cena testovaného vozu | 475.900,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Ambiente) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 516.420,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Ambiente) |
Plusy
- Tichý a úsporný motor s dostatečným výkonem pro běžné jezdění
- Kvalitní odhlučnění
- Spotřeba vzhledem k velikosti auta
- Cena, která v rámci ceníku dává smysl
Minusy
- Dlouhé převodové stupně
- Pouze pětistupňová převodovka
- Malý rozdíl ve spotřebě proti běžné ne-GreenLine verzi
- Za tempomat se musí připlácet