Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI – Zelená úsporám

Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI – Zelená úsporám

 
 

Zima není pro testování spotřeby optimální roční období, ale přesto jsme na sněhu a ledu jezdili se “zelenou“ Octavií za 4,7 l/100 km.

První generace modelů GreenLine vznikla před třemi roky a spoléhala na motory 1,4 TDI PD (55 kW) ve Fabii/Roomsteru a 1,9 TDI PD (77 kW) v Octavii a Superbu.

Na loňském autosalonu v Paříži představila Škoda druhou generaci GreenLinů a rozšířila tento brand na všechny modelové řady. Pod kapotami jsou moderní downsizované vznětové agregáty se vstřikováním paliva common-rail a standardně montovaným filtrem pevných částic.

Základem úprav vozů s označením GreenLine je systém start-stop a alternátor s funkcí rekuperace brzdné energie. Motory dostaly pozměněné řídicí jednotky, převodovky prodloužené převody, pneumatiky běhoun s nižším valivým odporem a karoserie několik nových prvků zlepšujících obtékání vzduchu pod vozidlem, v okolí podběhů a za vozidlem, resp. proudění motorovým prostorem. Fakticky tyto změny znamenají jen nepatrně lepší součinitel odporu vzduchu 0,299 (místo 0,3).

obrázek [600 x 331]  

Samotné automatické vypínání motoru má podle automobilky ušetřit 10 % paliva v kombinovaném jízdním cyklu.

V praxi je pro spotřebu nejdůležitějším faktorem řidič, kterému má pomoci ukazatel doporučeného zařazeného převodu.

Nenápadné změny

Viditelných rozdílů mezi běžnou Octavií 1,6 TDI a verzí Grrenline je málo. Na karoserii pravděpodobně objevíte štítek GreenLine na masce chladiče, víku zavazadlového prostoru a samolepky na předních blatnících.

V létě ti důkladnější objeví pneumatiky s nižším valivým odporem s rozměrem 195/65 R15. Zimní provoz tento prvek výbavy vylučuje, a tak test proběhl na zimním obutí, který celkový výsledek dosažené spotřeby paliva jistě v řádu desetin l/100 km ovlivnil.

Standardem pro Octavii Combi GreenLine jsou litá kola Pyxis o průměru 15 palců, která jsou pro ostatní Octavie za příplatek (13.500,- Kč pro verze Prima, Classic a Ambiente a 2.200,- Kč pro Elegance).

obrázek [600 x 346]  

V interiéru je odlišností ještě méně. Pro GreenLine je standardem ukazatel doporučeného zařazeného převodu na displeji palubního počítače, který o sobě dá vědět pouze za jízdy. Na středové konzole je tlačítko sloužící k vypnutí nebo zapnutí start-stop systému.

Jízdní dynamika Octavie Combi GreenLine se od ne-GrenLinové verze prakticky neliší (0-100 km/h za 11,9 s, nejvyšší rychlost 191 km/h), kombinovaná spotřeba je nižší o 0,3 l/100 km. Podle výrobce tedy 4,2 l/100 km.

Předchozí zkušenosti s 1,6 TDI v Octavii

Octavii 1,6 TDI jsme testovali už dvakrát, pokaždé s karoserií liftback.

První setkání s novou naftovou šestnáctistovkou v Octavii patřilo asi nejprodávanější kombinaci s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Test ukázal, že se charakter masově vyráběného turbodieselu od dob motoru 1,9 TDI PD, dost radikálně změnil. Nová jednotka je ve všech provozních režimech tišší, ale taky méně výbušná. Točivý moment lze dávkovat o poznání plynuleji a celkově kultivovanější je i jízda. Spotřeba paliva je u common-railu více závislá na stylu jízdy.

TEST Škoda Octavia 1,6 TDI – Malý, pružný. Masový? (10/2009)


Druhé setkání s motorem 1,6 TDI CR se odehrávalo loni v létě ve společnost sedmistupňové převodovky DSG. Ta kupodivu nerozšiřuje převodový rozsah, ale pouze lépe vykrývá charakteristiku motoru. Při dálničních 130 km/h jsme odečetli z otáčkoměru 2500 min-1 a spotřeba paliva v tomto jízdním režimu znamená odběr jen 5,0 l/100 km.

TEST Škoda Octavia 1,6 TDI DSG (77 kW) – Sedm stupňů k nižší spotřebě (08/2010)


Zimní praxe

Model, který má dosahovat minimální spotřeby paliva, jsme si vyzkoušeli v přívalech sněhu a třeskutých mrazech konce roku 2010. Co dokáže GreenLine ve srovnání s obyčejnými verzemi v podstatně náročnějších podmínkách?

Rozdíly mezi standardní verzí 1,6 TDI a provedením GreenLine jsou i v reálném světě velmi malé. Motor začíná výrazněji akcelerovat kolem 1800 min-1 a je toho schopen až do vyšších otáček, přes 4000 min-1.

Pětistupňová manuální převodovka si zaslouží tradiční chválu za přesnost, ale odstupňování jednotlivých převodů je až příliš dlouhé. Výsledkem je, že pro udržení optimálních otáček, při nichž máte stále k dispozici alespoň malou výkonovou rezervu, budete ve městě i mimo něj řadit častěji než v běžné Octavii.

Zvláště u GreenLinu bychom uvítali šestistupňovou převodovku, která by pomohla buď zmenšit odstupy mezi rychlostními stupni, nebo prodloužit nejvyšší převodový stupeň a snížit tak dál reálnou spotřebu v praxi.

obrázek [300 x 251]  

Situaci nijak nevylepšuje ani ukazatel doporučeného zařazeného převodu, jehož cílem je téměř vždy docílit toho, aby byl zařazen co nejvyšší možný stupeň. Především ve městě se pak řidič, respektující bezhlavě jeho pokyny, může dostat do situace, kdy motor na sešlápnutí akcelerátoru reaguje dost letargicky a méně zkušeným řidičům mnohdy i zhasne.

Teploty pod -10° C, povrch testovacích úseků dálnic pokrytý břečkou a zimní obutí zabránily Octavii Combi Greenline předvést naplno schopnosti na poli šetrného zacházení s drahocennou tekutinou v nádrži.

Během týdenního testu jsme zkombinovali jízdu po dálnici, městem i mimo něj a palubní počítač nakonec hlásil průměrnou spotřebu 4,7 litru nafty na 100 km. To je o 0,5 l více než uvádí výrobce u provedení GreenLine a o 0,2 l více než má spotřebovat v kombinovaném provozu běžná Octavie Combi se stejným motorem.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h se ručička otáčkoměru zastaví u hodnoty 2000 min-1 a při povoleném maximu českých dálnic ukazuje na 2500 min-1. Podle palubního počítače je průměrná spotřeba paliva v uvedených konstantních rychlostech 4,3 l/100 km, resp. 5,1 l/100 km. S originálním obutím a za lepších povětrnostních podmínek by zřejmě došlo k snížení o několik desetin, a teprve pak by reálná spotřeba odpovídala nižším údajům výrobce.

Závěr, aneb kolik to stojí

Provedení GreenLine není samostatnou verzí v nabídce, ale lze jej v případě Octavie Combi kombinovat s výbavami Prima, Classic, Ambiente a Elegance. Cenový rozdíl mezi standardní motorizací 1,6 TDI CR DPF a provedením GreenLine je u výbavy Prima 11.000,- Kč a u zbývajících výbav se jedná o 6.000,- Kč. Za tento příplatek je Octavia vybavena prvky, které se mají postarat o snížení spotřeby paliva i emisí CO2.

Na českém trhu vás za zmiňovaný příplatek mohou těšit především litá kola a údaje o spotřebě, které uvádí automobilka a jichž lze pravděpodobně i bez potíží dosáhnout v méně extrémním počasí než v jakém jsme GreenLine testovali.

Ve výbavě zelených verzí by podle našeho názoru měl vždy být tempomat, neboť již z podstaty své funkce přispívá k nízké spotřebě v praxi. Podobné tvrzení platí i pro šestistupňovou převodovku, která není - na rozdíl od tempomatu – dostupná ani za příplatek a to je škoda.

Pokud se pohybujete ve státech, kde již došlo na specifikace daňových sazeb podle deklarované spotřeby paliva (resp. produkce CO2), může být Octavia Combi GreenLine ekonomicky výhodnou investicí. Na českém trhu zůstává především součástí marketingu značky Škoda, který usiluje o co nejlepší jméno v oblasti vztahu k životnímu prostředí.

Jake.auto.cz: Škoda Octavia (přehled testů a dalších článků)


obrázek [600 x 320]  

První cena vozu364.900,-Kč (1,2 TSI, 77 kW, Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací469.900,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Prima)
Základní cena testovaného vozu 475.900,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Ambiente)
Cena testovaného vozu vč. příplatků516.420,-Kč (1,6 TDI CR DPF, 77 kW, GreenLine Ambiente)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor s dostatečným výkonem pro běžné jezdění
  • Kvalitní odhlučnění
  • Spotřeba vzhledem k velikosti auta
  • Cena, která v rámci ceníku dává smysl

Minusy

  • Dlouhé převodové stupně
  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Malý rozdíl ve spotřebě proti běžné ne-GreenLine verzi
  • Za tempomat se musí připlácet
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 475 900 Kč Cena v testované výbavě: 516 420 Kč

Základní výbava:ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, deaktivace airbagu spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix a pásem TopTether na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, tři hlavové opěrky vzadu, výškově nastavitelné, projektorové halogenové světlomety, denní světla, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Safe systém, elektromechanický posilovač řízení, volant stavitelný ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní sedadlo dělené a sklopné v poměru 60/40 s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, palubní počítač (MFA), rádio Blues (1 DIN) s CD a MP3 přehrávačem, manuální klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané zadní sklo, tónovaná skla, Start-Stop systém, rekuperace brzdné energie, aerodynamické úpravy spodní části vozu, snížený součinitel odporu vzduchu – cx, označení GreenLine na zadním víku a přední mřížce, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří lakované v barvě vozu, kola z lehké slitiny Pyxis 6,5J×15", pneumatiky 195/65 R15 s nižším valivým odporem

Výbava testovaného vozu:Tempomat (+11.100,- Kč), navigační systém Amundsen s dynamickým modulem – 2 DIN, Maxi DOT a mapový podklad (+21.020,- Kč), čtyřramenný kožený volant a malý kožený paket (+6.600,- Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+1.800,- Kč)

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1655
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 680
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 278
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Octavia Combi GreenLine 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 






 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint marketu se představují zlaté ručičky českých návrhářek

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint…

Koupit si oblečení v holešovické tržnici neznamená nutně jen obcházet tamější asijské stánkaře. Každý pátek a…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…