17.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Prapředek dnešních infotainmentů měl hudbu uloženou na vinylu o průměru sedmi palců

 

Snad každý člověk ve středním věku si pamatuje na gramofon, přehrávající vinylové desky. V domácnostech byl kdysi zcela běžný. V 50. letech jej však nabídli také výrobci aut.

Moderní auta mají stále rozsáhlejší systémy umožňující přehrávání hudby během jízdy. Od digitálního tuneru, který nahradil analogový v příjímání rádiových vln klasických rádií, až po přehrávače souborů v MP3 formátu, které dnes zcela vytlačují dřívější kompaktní disky (CD) či DVD. A na magnetofonové kazety si dnes již vzpomene jen střední generace.

Jenže ještě před nástupem magnetofonových kazet se výrobci aut pokusili posádce vozu a potažmo řidiči zprostředkovat poslech hudby, uložené na vinylové desce. Šlo o historicky první hudební nosiče používané v automobilech. Do té doby mohl řidič a posádka vozu poslouchat nanejvýš rozhlas.

Pořád to šumí

Technologie umožňující přehrávat hudební vinyly dorazila do amerických automobilů poprvé v roce 1956. Smyslem bylo nabídnout řidiči při jízdě autem poslech hudby, jakou si sám zvolí. Hlavní důvod příchodu těchto přehrávačů gramofonových desek můžeme spatřovat také v nespolehlivosti rádiového signálu někdejších rádiových stanic. V páté dekádě minulého století se v amerických automobilech postupně objevily hned tři verze přehrávače gramofonových desek.

Průkopnického činu se zhostila automobilka Chrysler a dále její značky Desoto, Dodge a Plymouth, které jako první nabídly v roce 1956 zařízení pojmenované „Highway Hi-Fi“. Vyšlo na příplatek přibližně 200 dolarů, přičemž pokud započítáme míru inflace za desítky let, tak dnes se jedná o ekvivalentní částku přes 1.700 dolarů, tedy přibližně 45.000 korun.

„Highway Hi-Fi“ vyvinula společnost CBS. Systém sice využíval principu přehrávání vinylu, který měl tehdy snad každý průměrný Američan ve svém obýváku, avšak pro použití v automobilu jej bylo potřeba upravit. Zařízení pracovalo s deskou o průměru 7 palců (17 cm). Tedy takovou, jakou známe coby takzvanou SP (short play) desku. U SP desky běžně obsahovala jedna strana zpravidla jednu skladbu a deska se točila rychlostí 45 otáček za minutu.

Prapředek automobilové navigace měl data uložená na magnetofonové kazetě!

V případě systému Highway Hi-Fi však byla rychlost otáčení snížena na 16 a dvě třetiny otáčky za minutu. Šlo o desky (vinyly) nabízené hudební vydavatelstvím Columbia Records. Uvedený formát byl zvolen z důvodu rozměrů vinylu a tedy jeho snazší použití ve vozidle v porovnání s takzvanou dlouhohrající deskou (LP - Long play), jejíž průměr činí 12 palců (přibližně 30 cm). Zároveň snížení otáček z běžných 45 za minutu na 16 a 2/3 otáčky za minutu přineslo výrazné prodloužení doby poslechu. Ta se počítala přibližně na hodinu na každou stranu desky.

Na začátku nabízel Chrysler kolekci šesti desek od Columbia Records, na nichž byly nahrané tehdejší nejznámější hudební „šlágry“, například skladba I´ll take romance od Orchestru Percyho Faitha. Další skladby byly k dispozici v krátkém čase v rámci kolekce takzvané „The Great American Songbook“.

Přehrávač desek Highway Hi-Fi zaznamenal pouze dílčí úspěch a navíc žil velmi krátkou dobu, přibližně dva roky. Důvodem byla vysoká cena přehrávače a současně velmi omezená nabídka hudebních nosičů, které přehrával od jediné od společnosti Columbia Records. Ta navíc vědoma si svého monopolu jistě nebyla nikterak levná. Ve snaze oživit nabídku se později objevila i verze přehrávající desky rychlostí 45 otáček za minutu, díky níž se podstatně rozšířilo portfolio vhodných hudebních nosičů. Toto však přišlo až příliš pozdě.

Místo jedné hned 14!

Výrazné oživení přehrávačů gramofonových desek v automobilech dorazilo v roce 1960 a opět byl Chrysler v roli předjezdce. Na trhu se objevil přehrávač RCA Victor auto „Victrola“. Přišel na pouhých 51,75 dolarů (dnes zhruba 410 dolarů – asi 10.000 korun), čímž se stal mnohem dostupnějším než předchozí „Highway Hi-Fi“.

Tím nejlepším ovšem byla schopnost pojmout najednou až 14 vinylových desek. Při rychlosti přehrávání 45 otáček za minutu se doba poslechu bez přerušení prodloužila až na dvě a půl hodiny. Navíc systém fungoval velmi dobře, když „přehazování“ desek příliš neodpoutávalo řidičovu pozornost od řízení. Alespoň takto to prezentovaly dobové spotřebitelské testy.

Automobilová prvenství III: Kdo měl první turbomotor a kdy dorazilo rádio?

V rozporu s tím byl přehrávač Norelco „Auto Mignon“, který se objevil přibližně ve stejnou dobu jako RCA „Victrola“. Ten dokázal najednou pojmout pouze jedinou desku otáčející se rychlostí 45 otáček za minutu, takže umožňoval souvislý poslech hudby po dobu pouhých čtyři a půl minuty. Hlavně však stál skoro stejně jako „Victrola“.

Oba systémy byly údajně velmi dobře chráněny proti vibracím vozidla, takže ani při jízdě po rozbité vozovce jejich přenoska nepřeskakovala. Za tímto účelem použili tvůrci její poněkud větší přítlačnou sílu k vinylu, což mělo ale za následek poněkud nižší životnost gramofonových desek. Přehrávač RCA „Victrola“ se nabízel pouze do roku 1961.

Tehdy však ještě gramofonům v autech hrana nezvonila. První kazetový přehrávač nabídl Chrysler za příplatek v modelovém roce 1968. Tím éra gramofonů a vinylových desek v automobilech nadobro skončila.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

 

Štítky Chrysler

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské Kampě vodou z Čertovky

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské…

Pražsko-liberecká skupina Kora et le Mechanix 24. ledna v pražském klubu Besední 3 na Kampě pokřtí své otevřené…