20.12. 2012 Svět motorů

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti IV: Jaká brzdná dráha je normální?

 

Měření brzdné dráhy a času potřebného k zastavení ze stokilometrové rychlosti je standardní součástí velkých testů Světa motorů.

Nahlédnutí do archivu ukazuje, že běžný výsledek standardních automobilů se pohybuje mezi 36 a 42 metry a brzdný čas činí málo přes dvě sekundy*. To jsou celkem optimistická čísla. I kdybychom připustili nereálný scénář, že dvě vteřiny (což ve stokilometrové rychlosti znamená zhruba 56 m) před vámi vznikne stojící překážka, zbývá ještě slušných až 20 m, čili dlouhých 0,7 s na reakci řidiče. Naše výsledky by však mnozí mohli označit za obtížně přenosné do reálného provozu ze tří důvodů:

1. Svět motorů testuje na suchém rovném betonovém povrchu letiště. Na běžných vozovkách je tření nižší a brzdná dráha delší.

2. Testovány jsou výhradně nové vozy. Ojetá auta nemusí mít brzdy v takové kondici.

3. Běžný řidič nebrzdí tak zdatně jako rutinovaný testovací jezdec.

Změřili jsme proto auto, které na českých vesnicích nyní tvoří nejběžnější průměr: Škodu Fabia z roku 2004 na úzkých (165 mm) zimních kolech, která za 42 000 najetých kilometrů ještě nepotřebovala výměnu žádného komponentu brzd. Vše má stále původní, tedy osmileté. Počkali jsme si i na správné počasí: brzké nedělní podzimní ráno, kdy vozovku pokrýval sliz z padající mlhy ředící bláto z kol traktorů. A testovací jezdec dostal pokyn brzdit levou nohou, čímž se jeho schopnosti zdegradovaly na nezkušeného absolventa autoškoly. Navíc jsme brzdili v klesání, kde se k setrvačné síle přidává ještě složka gravitační síly. Hodnoty 49,7 m a 3,7 s za výsledky z letiště citelně zaostaly. Pokud i toto reálné brzdění postavíme do nereálné situace náhlého výskytu pevné překážky dvě vteřiny před vozem, zbývá na reakci řidiče 0,2 s. I kdyby došlo k nárazu, byl by již ve velmi malé rychlosti.

*) Průměrnou rychlost vozidla při brzdění nelze vypočítat a závisí na nástupu účinku brzd, jejich chování pod zátěží, ale třeba i naladění tlumičů. Proto neexistuje pevný vztah mezi brzdnou dráhou a brzdným časem. Auto, jehož brzdy rychle nastoupí, ale před zastavením (třeba v desetikilometrové rychlosti) zvadnou, už moc metrů neujede, brzdný čas však prodlouží citelně. Naopak jestliže auto zaspí v nástupu, přijde i za krátké prodloužení brzdného času o mnoho cenných metrů.

Měření Světa motorů: Brzdění ze 100 na 0 km/h
Vozidlo Pneumatiky Dráha (m)
Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi L-205/60 R16 35,9
Ford Mondeo kombi 1.6 TDCi L-215/55 R16 36,3
Škoda Citigo 1.0 MPI L-185/55 R15 36,9
Mercedes-Benz E 220 CDI L-245/45 R17 37,1
Škoda Rapid 1.2 TSI L-195/55 R15 37,4
Citroën C4 Aircross 1.6i L-225/55 R18 37,6
Renault Grand Scénic 1.6 dCi L-205/55 R17 37,8
Kia Sorento 2.2 CRDi L-235/60 R18 37,9
Citroën C5 Tourer 1.6 HDi L-225/60 R16 38,2
Kia cee´d 1.6 CRDi L-225/45 R17 38,2
Škoda Citigo 5dv. 1.0 MPI L-185/55 R15 38,5
Škoda Yeti 1.2 TSI L-215/60 R16 38,6
Renault Clio 0.9 Tce L-195/55 R16 39,1
Škoda Octavia 1.2 TSI L-205/55 R16 39,1
Ford Focus 1.0 EcoBoost L-215/50 R17 39,1
VW Golf VI 1.2 TSI L-205/55 R16 39,6
Renault Mégane 1.2 TCe L-205/50 R17 39,8
Škoda Superb 2.0 TDI L-225/45 R17 40,0
Peugeot 208 1.2 Z-195/55 R16 40,2
Fiat Panda 1.2 L-175/65 R14 40,7
Škoda Octavia Combi 1.4 TSI L-195/65 R15 40,9
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI L-205/55 R16 41,1
Ford Focus 1.6 TDCi L-215/55 R16 41,3
Dacia Lodgy 1.5 dCi L-195/55 R16 41,3
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D L-245/45 R19 43,1
Hyundai i30 1.6 CRDi Z-205/55 R16 45,5
VW Golf VII 1.6 TDI Z-205/55 R16 46,1
L - letní, Z - zimní

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…