15.11. 2018 Michal Štěpanovský

Před Australskou rallye: Kdo bude mistrem světa?

 

Do města ležícím na východním pobřeží Austrálie mezi městy Brisbane a Sydney se upírají oči celého rallyeového světa. Do neděle se tady bude odehrávat závěrečné dějství v boji o titul mistra světa.

Ve hře je trojice jezdců – obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC), tři body na něj ztrácí Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) a Estonec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je zpět o 23 bodů za lídrem.

Podobně dramatický finiš sezony se odehrál v roce 2003, kdy byly před závěrečnou soutěží ve hře čtyři jezdci v rozpětí pěti bodů. Z titulu se tehdy radoval Nor Petter Solberg (Subaru). Byl to poslední šampion předtím, než začali mistrovství světa vládnout dva francouzští Sebastienové – devětkrát Loeb a zatím pětkrát Ogier.

Video

Kudy vede cesta za titulem

Rallye Austrálie představuje směsici šotolinových silnic, od zatáčkovitých lesních úseků až po rychlejší plynulé úseky v otevřené krajině. V první etapě jsou na programu nové erzety Orara East a Coldwater a tradiční Sherwood, ve všech případech s dvojím průjezdem. Sobotní program je posunut jižněji a zahrnuje dva nové měřené úseky, které využívají části staré erzety Nambucca, zde s rozšířením o Urunga a závodní okruh Raleigh. Pátek i sobotu zakončují dva průjezdy krátkým asfaltovým úsekem při pobřeží Coffs Harbour. V neděli, která je posledním dnem této závodní sezóny, uvidíme tři erzety vždy s dvojím průjezdem, přičemž krátce po speciálně bodované Power Stage (prvních pět jezdců získává od pěti do jednoho bodu) - Wedding Bells bude následovat slavnostní vyhlášení vítězů.

Sébastien Ogier (204 bodů)0 PS1 PS 2 PS 3 PS 4 PS 5 PS
Horší než 10. (0 bodů)204205206207208209
10. (1 bod)205206207208209210
9. (2 body)206207208209210211
8. (4 body)208209210211212213
7. (6 bodů)210211212213214215
6. (8 bodů)212213214215216217
5. (10 bodů)214215216217218219
4. (12 bodů)216217218219220221
3. (15 bodů)219220221222223224
2. (18 bodů)222223224225226227
1. (25 bodů)229230231232233234

Thierry Neuville (201 bodů)0 PS1 PS 2 PS 3 PS 4 PS 5 PS
Horší než 10. (0 bodů)201202203204205206
10. (1 bod)202203204205206207
9. (2 body)203204205206207208
8. (4 body)205206207208209210
7. (6 bodů)207208209210211212
6. (8 bodů)209210211212213214
5. (10 bodů)211212213214215216
4. (12 bodů)213214215216217218
3. (15 bodů)216217218219220221
2. (18 bodů)219220221222223224
1. (25 bodů)226227228229230231

Ott Tänak (181 bodů)0 PS1 PS 2 PS 3 PS 4 PS 5 PS
Horší než 10. (0 bodů)181182183184185186
10. (1 bod)182183184185186187
9. (2 body)183184185186187188
8. (4 body)185186187188189190
7. (6 bodů)187188189190191192
6. (8 bodů)189190191192193194
5. (10 bodů)191192193194195196
4. (12 bodů)193194195196197198
3. (15 bodů)196197198199200201
2. (18 bodů)199200201202203204
1. (25 bodů)206207208209210211
PS je označení pro Power Stage. Jedná se o zvlášť bodovanou rychlostní zkoušku, kde získává prvních pět jezdců toto bodové ocenění - 5, 4, 3, 2 a 1 bod.

Letošní výsledky uchazečů o titul

Podnik MSOgierNeuvilleTänak
Rallye Monte-Carlo1.5.2.
Rally Sweden10.1.9.
Rally Guanajuato Mexico1.6.14.
Corsica Linea - Tour de Corse1.3.2.
YPF Rally Argentina4.2.1.
Vodafone Rally de Portugalnedojel1.nedojel
Rally Italia Sardegna2.1.9.
Neste Rally Finland5.9.1.
ADAC Rallye Deutschland4.2.1.
Rally Turkey10.16.1.
Dayinsure Wales Rally GB1.5.19.
RallyRACC Catalunya - Rally de España2.4.6.

Všechno pro Seba

Obhájce titulu Ogier se dostal po druhém místě na Katalánské rallye do čela šampionátu. Australská rallye bude navíc jeho poslední během dvouletého působení v týmu Ford. Pro příští rok odchází stále ještě úřadující šampion k Citroënu. Pokud by získal letos titul, paradoxně by z Fordu odnesl ke konkurenci startovní číslo 1, které má právo na svém stroji vozit pouze mistr světa.

Navzdory loučení panuje v britském týmu bojovná nálada a odhodlání pomoci Sebastienovi k šestému titulu v řadě i za cenu ztráty týmových ambicí. „Všechny síly upíráme k zisku jezdeckého titulu. Na něj také směřuje náš výhradní zájem,“ prohlásil Malcolm Wilson. Zkušený šéf týmu řekl o Ogierovi a jeho spolujezdci před startem: „Nikdy jsem nezažil někoho, kdo by měl tak velkou mentální sílu a tak neuvěřitelně komplexní přístup po všech stránkách. Sebastien a Julien udělají úplně všechno pro to, aby zajeli, jak nejlépe umí. Upřímně, nikdy jsem dřív nepotkal nikoho, jako jsou oni a to jsem minulosti měl v týmu i takovou hvězdu jakou byl Carlos Sainz. Když se ohlížím za Walesem a Katalánskem, tak žasnu nad tím, co ti dva předvedli, aby se dostali zpět do čela šampionátu. Jedna věc je jasná, budou nám moc chybět.“

Katalánská rallye v cíli: Loebův triumf po letech

Malcolm Wilson prohlásil, že letošní nesmírně dramatický souboj rallyeovému sportu prospívá. „V roce 2001 byl souboj o titul napínavý, ale ne až tak moc. Je to neuvěřitelné a skvělý způsob, jak zakončit spolupráci se Sebem a Julienem. Zároveň na mě dělá dobrý dojem stav, v jakém se nyní náš sport nachází. Nikdy nebyl v lepší kondici. Stačí se podívat, jak vyrovnané týmy jsou, což je dáno skvěle nastavenými pravidly. Už druhou sezónu v řadě vyhrál alespoň jednou každý tým, který v mistrovství světa působí. Nepamatuji si, kdy by byla konkurence až takhle vyrovnaná," dodal Wilson.

Neuville si věří

Obrýlený Belgičan Thierry Neuville, který vedl šampionát od léta až do předposledního podniku, si myslí, že je na tom před Austrálskou rallye lépe než jeho největší Sébastien Ogier. Francouz před rozhodující soutěží vede tabulku o tři body. V pátek tak bude první na trati a čistit soupeřům stopu.

Na dotaz britského Autosportu, kdo je na tom před závěrečným podnikem lépe, Neuville uvedl: „Myslím, že je lepší být druhý a ztrácet jen pár bodů. Těžko říci. Když se něco stane, má titul. Ale není to nejhorší situace. Rozdíl je malý. Bude to zajímavé a intenzivní.“

Ogier přiznává, že raději jede do Austrálie s náskokem, než aby ve Španělsku taktizoval a nemusel tak čistit trať. „Jsem rád, že tam jedu jako lídr. Bude to těžké, vím to, všichni to víme. Ale je lepší mít body navíc, vždycky to říkám. Vůbec mě nenapadlo ve Španělsku taktizovat.“

Neuville v Austrálii loni vyhrál, Ogier triumfoval v letech 2014 a 2015, pokaždé čistil první den trať. „Už se mi to dvakrát povedlo a zkusím to zase,“ dodává odhodlaně Francouz. Ten také dosáhl v shakedownu (měřený trénink) nejrychlejšího času. Neuville si zase pochvaluje změny provedené na svém autě před Španělskem, ale rychlost některých rivalů ho znervózňuje. „Nedotáčivost se sice zlepšila, ale stále je co zlepšovat. Hlavně když jsem viděl rychlost toyot a citroënů na asfaltu. Chtělo by to nějaké změny v designu a také na podvozku," připomněl Neuville.

Toyota chce vybojovat titul

Tovární tým Toyota Gazoo Racing WRT chce v Austrálii získat titul mistra světa v kategorii továrních týmů, kde momentálně vévodí s náskokem dvanácti bodů. Ott Tänak zůstává v boji o titul mistra světa 23 bodů za prvním v pořadí. V pětici nejlepších závodních jezdců se drží i jeho finští kolegové Esapekka Lappi a Jari-Matti Latvala s vozy Toyota Yaris WRC.

Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Měli jsme vzrušující sezónu s mnoha výkyvy a vše je již připraveno k velmi napínavému poslednímu kolu v Austrálii. Máme šanci vyhrát šampionát v naší druhé sezóně, to by byl fantastický úspěch. Nebude to jednoduché, ale máme důvod si věřit. V Británii i Španělsku jsme ukázali dobré výsledky na šotolině a zřejmě se nám podařila nějaká vylepšení pro tyto terény, které se podobají podmínkám v Austrálii. Všichni pilně pracují k dosažení našeho cíle a vzhledem k silnému vozu a třem výborným jezdcům máme myslím dobrou šanci k tomuto cíli dospět.“

Jari-Matti Latvala: „Do Austrálie se opravdu těším. Tato rallye se mi líbí. V první řadě tam panuje uvolněná atmosféra a počasí je obvykle skvělé, takže je to hezké místo k zakončení sezóny. Letos udělali na trase hodně změn, ale většinu cest již z minulosti známe a víme, že jsou zpravidla dost rychlé, což se mi samozřejmě líbí. Vzhledem k našemu tempu v poslední době tam odjíždím s jistotou a doufám, že budu mít dobrý výsledek, který nám pomůže vyhrát šampionát.“

Ott Tänak: „Dám do toho vše, čeho budu schopen. Stále mám alespoň teoretickou šanci získat titul v mistrovství závodních jezdců, a přestože to není tak úplně v mých rukou, budu tlačit na pilu a nevzdám se. V mistrovství továrních týmů máme výhodu a myslím, že si stojíme velmi slibně. Zejména si můžeme věřit s ohledem na to, jak si náš vůz v posledních podnicích vedl na šotolině. Rallye Austrálie je vždy výzvou, ale mnoho tamních úseků je rychlých a plynulých, což nám vyhovuje.“

Program Australské rallye

Čtvrtek – 22.03 RZ1 (8,77 km), 22.43 RZ2 (14,12 km), 23.41 RZ3 (26,68 km).

Pátek – 2.32 RZ4 (8,77 km), 3.12 RZ5 (14,12 km), 4.10 RZ6 (26,68 km), 6.37 RZ7 (1,27 km), 6.47 RZ8 (1,27 km), 21.08 RZ9 (13,13 km), 21.51 RZ10 (28,83 km), 22.59 RZ11 (20,11 km), 23.47 RZ12 (1,99 km).

Sobota – 2.08 RZ13(13,13 km), 3.02 RZ14 (28,83 km), 4.10 RZ15 (20,11 km), 4.58 RZ16 (1,99 km), 6.37 RZ17 (1,27 km), 6.47 RZ18 (1,27 km), 20.53 RZ19 (15.55 km), 21.36 RZ20 (19,27 km), 22.38 RZ21 (7,16 km).

Neděle – 1.01 RZ22 (15,55 km), 1.44 RZ23 (19,27 km), 3.18 RZ18 (7,16 km) – Power Stage.

Průběžné pořadí MS (po 12 z 13 rallye):

Jezdci: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC) 204 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 201; 3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 181; 4. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 110; 5. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 102; 6. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupe WRC) 84; 7. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 71; 8. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 70; 9. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 61; 10. Paddon (Nový Zéland/Hyundai i20 Coupe WRC) 55; 11. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 54; 12. Ostberg (Nor./Citroën C3 WRC) 52; 13. Loeb (Fr./Citroën C3 WRC) 43; 14. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 43; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 17; 16. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 12; 17. H. Solberg (Nor./Škoda Fabia R5) 8; 18. Bouffier (Fr./Ford Fiesta WRC) 4; 19. Griebel (Něm./Citroën DS3 WRC) 4; 20. Tempestini (Rum./Citroën C3 R5) 4; 21. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 3; 22. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 2; 23. Peiniažek (Pol./Škoda Fabia R5) 2; 24. Ingram (Brit./Škoda Fabia R5) 2; 25. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1; 26. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 1; 27. Lefebvre, (Fr./Citroën C3 R5) 1.

Týmy: 1. Toyota Gazoo Racing WRT 331; 2. Hyundai Shell Mobis WRT 319; 3. M-Sport Ford WRT 306; 3. 4. Citroën Total Abu Dhabi WRT 216.

Vedení v soutěži: Tänak 80; Ogier 65; Neuville 35, Mikkelsen 11; Sordó 10, Loeb 7, Latvala 6, Ostberg 4, Meeke 3;, Paddon 2, Lappi 2; Breen 2; Lappi 1.

Vyhrané RZ: Tänak 62; Neuville 38; Ogier 36; Latvala 20; Lappi 15; Mikkelsen 13; Sordó 10; Loeb 9; Meeke 8; Breen 7; Ostberg 5; Evans 4; Paddon 3; Suninen 3.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká televize příští rok přijde o desítky milionů korun Česká televize příští rok přijde o desítky milionů korun

Česká televize bude příští rok hospodařit s náklady a…

České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu

Obrat tuzemských internetových obchodů v pondělí 10.…

Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou

Po Praze, kde orgány činné v trestním řízení pořád…

 

Štítky WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Dochází vám nápady? Nevíte, co rodině pod stromeček? Milé dámy a pánové, inspirujte se tipy na to, co vaši…

Meghan ztrácí, Kate získává: Plusové body si pojistila v dětské nemocnici

Meghan ztrácí, Kate získává: Plusové body si…

Zatímco oblíbenost těhotné Meghan Markle (37) strmě klesá, jak postupně vyplouvají na povrch všechny její…

 

iSport.cz

Wilczek ve střetu zájmů. Řídí rozhodčí, ale s Královcem mával cizí ligu

Wilczek ve střetu zájmů. Řídí rozhodčí, ale s…

Martin Wilczek v Česku ukončil kariéru asistenta a z pozice místopředsedy komise rozhodčích nasazuje sudí pro…

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

 

Reflex.cz

Ja tu smrádek hněvu, všichni mají svou pravdu. Chci být mentor a neřešit politický sra*ky, říká Daniel Landa

Ja tu smrádek hněvu, všichni mají svou pravdu. Chci…

O čem přemýšlí Daniel Landa jako čerstvý padesátník? O tom, co budu dělat v sedmdesáti, říká zpěvák a skladatel…

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…