Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před deseti lety byl v Polsku vyroben poslední Maluch

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Říkalo se mu polský trabant, nákupní taška na kolech nebo maluch. Posledně zmíněná přezdívka se dokonce rozšířila natolik, že se později stala oficiálním názvem Fiatu 126p.

Vozítko, jež bylo jedním ze symbolů socialistického Polska, se vyrábělo plných 27 let. Poslední exemplář spatřil světlo světa 22. září 2000.

Maluch, česky "mrňous", sehrál klíčovou roli v motorizaci Polska. Od zahájení produkce v roce 1973 ho bylo v zemi vyrobeno skoro tři a půl milionu kusů, přičemž převážná většina z nich skončila na domácím trhu. Na auto, jež navzdory svým miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu, vzpomíná řada Poláků s jistou nostalgií. Více či méně uvěřitelné historky o tom, kolik cestujících a jaké množství nákladu dokázal fiátek přepravit, tak jsou udržovány v oběhu dodnes.

Ne každý ovšem nadšení z tohoto auta sdílel. "Je dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí," prohlásil u příležitosti ukončení výroby Artur Orlikowski, který tato vozítka připravoval do soutěží v rallyecrossu. Narážel tak na nevalnou spolehlivost Fiatů 126p, o níž se přesvědčil nejeden majitel. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že manuály k maluchovi jsou tlustší než u jiných typů aut, protože jsou v nich pro jistotu vloženy jízdní řády autobusů.

Fiat 126, jenž byl nástupcem legendárního modelu 500, se poprvé představil veřejnosti na autosalonu v Turíně v roce 1972. Varšava o licenci na vůz projevila zájem s cílem pozvednout průmyslovou produkci země a zvýšit životní standard obyvatel. O tom, že Gierkowi komunisté měli s malým autem velké plány svědčí skutečnost, že rozšíření výrobní linky v Bielsku-Bialé a výstavba továrny ve městě Tychy byly v sedmdesátých letech jednou z největších investic v Polsku.

V rodné Itálii se Fiat 126 vyráběl od roku 1972, v Polsku se produkce rozeběhla v létě následujícího roku. Fabryka Samochodów Malolitražowych dlouho nabízela pouze dvoudveřovou variantu. Ve druhé polovině 80. let pak přišla s verzí Bis, která měla výklopné třetí dveře a kapalinou chlazený motor. Zřídka vídaný byl kabriolet, který vznikl v počtu asi 500 kusů. Další modifikace, jako dodávka či kombi, zůstaly jen ve fázi prototypů. Stejně dopadl i pokus opatřit malucha pohonem předních kol.

Skromný výkon vzduchem chlazeného dvouválce byl v průběhu let několikrát zvýšen. I tak zůstával polský Fiat častým terčem posměchu. Oblíbený byl například vtip, kterak chtěl majitel předvést malucha známému. Za řevu motoru několikrát popojede dopředu a dozadu, nato zběsile opíše pár malých koleček, a teprve poté vyrazí vpřed. A příčina neobvyklého rozjezdu? Pampeliška přivřená ve dveřích, jejíž stonek auto nedokázalo přetrhnout, a bylo tudíž nutné ho ukroutit.

Produkce Fiatu 126 byla v Itálii ukončena už v roce 1980, zato v Polsku se toto auto vyrábělo ještě další dvě desetiletí. Přes snahu o jeho modernizaci, která spočívala například v instalaci katalyzátoru, nemohl fiátek držet krok s konkurencí ani stále přísnějšími normami. V létě 2000 proto byla vyrobena poslední tisícová série s příznačným názvem Happy End. Produkce vozu, který od roku 1997 oficiálně nesl název Maluch, definitivně skončila 22. září 2000.

Celkem bylo postaveno kolem 4,7 milionu kusů Fiatu 126, z toho 3,3 milionu v Polsku. Méně známou skutečností je, že malý počet těchto aut pocházel i z dílen rakouské firmy Steyr-Puch, která do dodávaných karoserií montovala motor vlastní konstrukce. Ve výrobním programu nahradil Fiat 126p podobně jednoduchý, nicméně výrazně modernější model Cinquecento a později druhá generace Fiatu Panda.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
23. 9. 2010 23:15
Maluch
na malucha ja nemozem povedat jedno krive slovo ;-) ... ano hneval dost, ale po vymene starych suciastok je znova vo forme, nutne dodat, ze toto auto nepotrebuje ist do servisu, staci si kus precitat navod, zobrat vercajch a pustit sa do roboty ;-) ... co sa tyka prakticnosti tak si dovolim povedat, ze sunda aj dnesneho smarta ....... a na trabiho by som tiez velmi neutocil ... aj maluch aj trabi sa zapisali do dejin, jeden zmotorizoval Nemecko a druhy zase Polsko

maluchari zdar :-!
20. 9. 2010 21:48
Re: Typický FIAT
Tak v té době kdy se začal vyrábět "maluch" sis o "poldek-ovi" mohl nechat zdát. To spíš Fiat 125p. Každopádně ta poruchovost není zase tak tragická jak se píše, jasně není to etalon spolehlivosti, ale vždycky to opravíš za pár korun a spíš než konstrukční chyba je to stářím. Každopádně jakékoliv srovnání se soudobou produkcí Fiatu je směšné. V Trabantu jsem jako dítě najezdil hodně a Malucha mám jako víkendovku na blbnutí a pro radost a řekl bych že si s Trabantem nemá co vyčítat. >:D Zweitakt, plastová měrka na měření benzínu, nutnost počítání kolik M2T-éčka tam musíš nalít.... jo BMW říká Áda >:D
Avatar - Ronault.
20. 9. 2010 21:29
Re: Typický FIAT
Ádo, víme, že jsi trabantem jezdil půlku života a pokud bys mohl, tak bys jezdil i ním, ale zkus tak trochu porovnat pořizovací cenu v té době a hlavně ekonomickou a sociální situaci Polska, které postavil na kola. Pokud jsi chtěl něco pořádného z Polska, tak sis mohl koupit Polonez a to bylo už auto někde úplně jinde a Trabant mu nesahal ani po ventilky.
Avatar - Ada je zase tady
20. 9. 2010 19:26
Typický FIAT
Trabant byl ve srovnani s Maluchem uplne BMW. :no: