Před deseti lety byl v Polsku vyroben poslední Maluch

Před deseti lety byl v Polsku vyroben poslední Maluch

 
 

Říkalo se mu polský trabant, nákupní taška na kolech nebo maluch. Posledně zmíněná přezdívka se dokonce rozšířila natolik, že se později stala oficiálním názvem Fiatu 126p.

Vozítko, jež bylo jedním ze symbolů socialistického Polska, se vyrábělo plných 27 let. Poslední exemplář spatřil světlo světa 22. září 2000.

Maluch, česky "mrňous", sehrál klíčovou roli v motorizaci Polska. Od zahájení produkce v roce 1973 ho bylo v zemi vyrobeno skoro tři a půl milionu kusů, přičemž převážná většina z nich skončila na domácím trhu. Na auto, jež navzdory svým miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu, vzpomíná řada Poláků s jistou nostalgií. Více či méně uvěřitelné historky o tom, kolik cestujících a jaké množství nákladu dokázal fiátek přepravit, tak jsou udržovány v oběhu dodnes.

Ne každý ovšem nadšení z tohoto auta sdílel. "Je dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí," prohlásil u příležitosti ukončení výroby Artur Orlikowski, který tato vozítka připravoval do soutěží v rallyecrossu. Narážel tak na nevalnou spolehlivost Fiatů 126p, o níž se přesvědčil nejeden majitel. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že manuály k maluchovi jsou tlustší než u jiných typů aut, protože jsou v nich pro jistotu vloženy jízdní řády autobusů.

Fiat 126, jenž byl nástupcem legendárního modelu 500, se poprvé představil veřejnosti na autosalonu v Turíně v roce 1972. Varšava o licenci na vůz projevila zájem s cílem pozvednout průmyslovou produkci země a zvýšit životní standard obyvatel. O tom, že Gierkowi komunisté měli s malým autem velké plány svědčí skutečnost, že rozšíření výrobní linky v Bielsku-Bialé a výstavba továrny ve městě Tychy byly v sedmdesátých letech jednou z největších investic v Polsku.

V rodné Itálii se Fiat 126 vyráběl od roku 1972, v Polsku se produkce rozeběhla v létě následujícího roku. Fabryka Samochodów Malolitražowych dlouho nabízela pouze dvoudveřovou variantu. Ve druhé polovině 80. let pak přišla s verzí Bis, která měla výklopné třetí dveře a kapalinou chlazený motor. Zřídka vídaný byl kabriolet, který vznikl v počtu asi 500 kusů. Další modifikace, jako dodávka či kombi, zůstaly jen ve fázi prototypů. Stejně dopadl i pokus opatřit malucha pohonem předních kol.

Skromný výkon vzduchem chlazeného dvouválce byl v průběhu let několikrát zvýšen. I tak zůstával polský Fiat častým terčem posměchu. Oblíbený byl například vtip, kterak chtěl majitel předvést malucha známému. Za řevu motoru několikrát popojede dopředu a dozadu, nato zběsile opíše pár malých koleček, a teprve poté vyrazí vpřed. A příčina neobvyklého rozjezdu? Pampeliška přivřená ve dveřích, jejíž stonek auto nedokázalo přetrhnout, a bylo tudíž nutné ho ukroutit.

Produkce Fiatu 126 byla v Itálii ukončena už v roce 1980, zato v Polsku se toto auto vyrábělo ještě další dvě desetiletí. Přes snahu o jeho modernizaci, která spočívala například v instalaci katalyzátoru, nemohl fiátek držet krok s konkurencí ani stále přísnějšími normami. V létě 2000 proto byla vyrobena poslední tisícová série s příznačným názvem Happy End. Produkce vozu, který od roku 1997 oficiálně nesl název Maluch, definitivně skončila 22. září 2000.

Celkem bylo postaveno kolem 4,7 milionu kusů Fiatu 126, z toho 3,3 milionu v Polsku. Méně známou skutečností je, že malý počet těchto aut pocházel i z dílen rakouské firmy Steyr-Puch, která do dodávaných karoserií montovala motor vlastní konstrukce. Ve výrobním programu nahradil Fiat 126p podobně jednoduchý, nicméně výrazně modernější model Cinquecento a později druhá generace Fiatu Panda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 


Fiat 126 Fiat 126

nemá vozy, které mají skvělé jméno žádnou přezdívku nepotřebují





 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k nahým babičkám

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k…

Ajťák Karel z televizní soutěže o vaření Prostřeno je zvláštní. A to nejenom kvůli tomu, že trpí Tourettovým…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…