Před deseti lety byl v Polsku vyroben poslední Maluch

Před deseti lety byl v Polsku vyroben poslední Maluch

 
 

Říkalo se mu polský trabant, nákupní taška na kolech nebo maluch. Posledně zmíněná přezdívka se dokonce rozšířila natolik, že se později stala oficiálním názvem Fiatu 126p.

Vozítko, jež bylo jedním ze symbolů socialistického Polska, se vyrábělo plných 27 let. Poslední exemplář spatřil světlo světa 22. září 2000.

Maluch, česky "mrňous", sehrál klíčovou roli v motorizaci Polska. Od zahájení produkce v roce 1973 ho bylo v zemi vyrobeno skoro tři a půl milionu kusů, přičemž převážná většina z nich skončila na domácím trhu. Na auto, jež navzdory svým miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu, vzpomíná řada Poláků s jistou nostalgií. Více či méně uvěřitelné historky o tom, kolik cestujících a jaké množství nákladu dokázal fiátek přepravit, tak jsou udržovány v oběhu dodnes.

Ne každý ovšem nadšení z tohoto auta sdílel. "Je dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí," prohlásil u příležitosti ukončení výroby Artur Orlikowski, který tato vozítka připravoval do soutěží v rallyecrossu. Narážel tak na nevalnou spolehlivost Fiatů 126p, o níž se přesvědčil nejeden majitel. Zlé jazyky dokonce tvrdily, že manuály k maluchovi jsou tlustší než u jiných typů aut, protože jsou v nich pro jistotu vloženy jízdní řády autobusů.

Fiat 126, jenž byl nástupcem legendárního modelu 500, se poprvé představil veřejnosti na autosalonu v Turíně v roce 1972. Varšava o licenci na vůz projevila zájem s cílem pozvednout průmyslovou produkci země a zvýšit životní standard obyvatel. O tom, že Gierkowi komunisté měli s malým autem velké plány svědčí skutečnost, že rozšíření výrobní linky v Bielsku-Bialé a výstavba továrny ve městě Tychy byly v sedmdesátých letech jednou z největších investic v Polsku.

V rodné Itálii se Fiat 126 vyráběl od roku 1972, v Polsku se produkce rozeběhla v létě následujícího roku. Fabryka Samochodów Malolitražowych dlouho nabízela pouze dvoudveřovou variantu. Ve druhé polovině 80. let pak přišla s verzí Bis, která měla výklopné třetí dveře a kapalinou chlazený motor. Zřídka vídaný byl kabriolet, který vznikl v počtu asi 500 kusů. Další modifikace, jako dodávka či kombi, zůstaly jen ve fázi prototypů. Stejně dopadl i pokus opatřit malucha pohonem předních kol.

Skromný výkon vzduchem chlazeného dvouválce byl v průběhu let několikrát zvýšen. I tak zůstával polský Fiat častým terčem posměchu. Oblíbený byl například vtip, kterak chtěl majitel předvést malucha známému. Za řevu motoru několikrát popojede dopředu a dozadu, nato zběsile opíše pár malých koleček, a teprve poté vyrazí vpřed. A příčina neobvyklého rozjezdu? Pampeliška přivřená ve dveřích, jejíž stonek auto nedokázalo přetrhnout, a bylo tudíž nutné ho ukroutit.

Produkce Fiatu 126 byla v Itálii ukončena už v roce 1980, zato v Polsku se toto auto vyrábělo ještě další dvě desetiletí. Přes snahu o jeho modernizaci, která spočívala například v instalaci katalyzátoru, nemohl fiátek držet krok s konkurencí ani stále přísnějšími normami. V létě 2000 proto byla vyrobena poslední tisícová série s příznačným názvem Happy End. Produkce vozu, který od roku 1997 oficiálně nesl název Maluch, definitivně skončila 22. září 2000.

Celkem bylo postaveno kolem 4,7 milionu kusů Fiatu 126, z toho 3,3 milionu v Polsku. Méně známou skutečností je, že malý počet těchto aut pocházel i z dílen rakouské firmy Steyr-Puch, která do dodávaných karoserií montovala motor vlastní konstrukce. Ve výrobním programu nahradil Fiat 126p podobně jednoduchý, nicméně výrazně modernější model Cinquecento a později druhá generace Fiatu Panda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 

Štítky Fiat Minivozy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 


Fiat 126 Fiat 126

nemá vozy, které mají skvělé jméno žádnou přezdívku nepotřebují





 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…