Proč končí Aston Martin Cygnet? Místo 12.000 ks se jich neprodalo ani 150!
Ačkoliv Aston Martin Cygnet vzbuzuje většinou pobavené, či rovnou pohrdavé, reakce, původní myšlenka byla přímočaře geniální. Nápad spojit techniku Toyoty iQ s designem a řemeslným zpracováním na úrovni sportovních modelů Aston Martin měla jediný účel: srazit ostře sledované průměrné emise CO2.
Původní záměr byl vyrobit na každý opravdový Aston Martin jeden exemplář Cygnetu. Když takový osmi- nebo dvanáctiválcový Aston dosahuje okolo 320 gramů a Cygnet s motorem 1.3 Dual VVT-i od Toyoty (o jaksi nesupersportovním výkonu 73 kW) 120 gramů, mohl se flotilový průměr britské automobilky dostat na vcelku přijatelných 220 g/km. Jenže k tomu se Britové přiblížili leda náznakem…
Z plánovaných čtyř tisíc kusů ročně se nakonec ve skutečnosti stalo „méně než 150 jednotek“ za celé tři roky výroby. Příspěvek Cygnetu v oné klíčové oblasti proto můžeme označit za symbolický. Důvody jsou zřejmé: samotná kontroverze spojená s tímto modelem a jeho vysoká cena. V Česku jej někdejší dovozce, firma Auto-Exner, nabízel od 950 tisíc korun. Zakázkové provedení nebo volba některé ze speciálních edic ale dokázaly cenu navýšit i o dalších pár set tisíc.
Cygnet ale zatím rozhodně není tipem na výhodnou ojetinu. Ceny dříve vyrobených kusů nijak rychle neklesají – v nabídce serveru Mobile.de je celkem 26 kusů s požadovanou cenou od 23.625 eur (600 tisíc korun) a nejdražší je zcela nový vůz za 50 tisíc eur (1,27 milionu korun). Konkurenční AutoScout24 eviduje celkem 14 nabídek v podobném rozpětí.