Prodej zážehových vozů v EU překonal naftové. Sami si tím však škodíme
Prodej aut se zážehovým motorem v 15 starších zemích Evropské unie v první polovině letošního roku poprvé od roku 2009 překonal prodej vozů s naftovým motorem. Prodej benzinových vozů vzrostl o téměř deset procent na 3,66 milionu, zatímco prodej naftových o čtyři procenta klesl a dosáhl 3,49 milionu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA).
Naftové vozy měly na celkovém prodeji v pololetí podíl 46,3 procenta, zatímco ty zážehové 48,5 procenta. Zbývajících 5,2 procenta připadá na vozy s alternativním pohonem, tedy hybridní, elektrické či na zemní plyn. Jejich prodej se zvýšil o více než 35 procent na téměř 393.000.
"Alternativní pohon bude nepochybně hrát stále větší úlohu v dopravním mixu a všichni evropští výrobci do něj masivně investují," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Dodal ale, že je nutné také podpořit zájem zákazníků o nákup těchto vozů, například zavedením pobídek a rozvojem dobíjecích stanic v celé EU.
ACEA ale rovněž upozornila, že přesun od naftových k zážehovým autům zvyšuje emise oxidu uhličitého (CO2) a ohrožuje plány na snížení těchto emisí. Naftové vozy totiž vypouštějí méně CO2 než ty zážehové. Jonnaert uvedl, že politici si musejí být vědomi toho, že náhlý posun od naftové technologie k benzinu povede k nárůstu emisí CO2. Aut na alternativní pohon sice procentuálně přibývá rychle, ale jejich podíl na celku zůstává nízký.