Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektroaut na českém trhu silně klesají. Čekají zákazníci na dotace?

David Bureš
Diskuze (269)
Jen třem elektromobilům na českém trhu meziročně vzrostl počet registrací. Většina si však z hlediska prodejů pohoršila.

Budoucnost automobilů je podle mnohých výrobců v elektřině. Čeští zákazníci si to ale alespoň prozatím nemyslí. Loňský boom elektromobilů totiž tak, jak rychle začal, zase rychle skončil.

Jestliže za první pololetí roku 2015 bylo na českém trhu dle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 147 nových elektromobilů, ve stejném období letošního roku to bylo už jen 86.

Prodeje nových aut na českém trhu přitom letos zatím rostou o 17,2 %, což je patrné i na klesajícím tržním podílu elektromobilů. Jestliže za šest měsíců roku 2015 tvořily 0,13 % prodaných nových aut, letos je to jen 0,06 %.

Výsledkem toho je, že většině automobilek nabízejících elektromobily prodeje těchto modelů klesají. Nissan si pohoršil z loňských 38 elektroaut na letošních 31, specialista na elektrické vozy americká Tesla je dokonce na polovině toho, co před rokem. Za šest měsíců roku bylo v Česku registrováno pouze 16 vozů tohoto výrobce.

Takový Smart loni prodal sedm elektromobilů, zatímco letos ani jediný. U něj ale hraje roli fakt, že se v rámci mezigenerační obměny loni přestal vyrábět model ForTwo Electric Drive. Nové generace miniaturního elektroauta jsme se zatím nedočkali.

Přehled nejprodávanějších elektroaut na českém trhu podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 1-6/2016 [ks]Prodeje 1-6/2015 [ks]
1.BMW4028
2.Nissan3138
3.Tesla1632
4.Volkswagen973
5.-7.Kia22
5.-7.Mercedes-Benz20
5.-7.Peugeot20
-CELKEM86147

Největší pád ovšem zažil Volkswagen. Ten v prvním pololetí loňského roku prodal 73 elektromobilů a stal se v tomto ohledu nejúspěšnější značkou na českém trhu. Letos se však musí spokojit jen s devíti prodanými kousky na elektrický pohon.

Pád prodejů je patrný i na výsledcích jednotlivých modelů. Meziročně si pomohly jen tři – BMW i3, Mercedes-Benz B 250 e a Peugeot iOn.

Statistiky přitom neodhalují, kolik z letos 40 registrovaných i3 je vybaveno prodlužovačem dojezdu (benzinový dovuválec stejně funguje jen jako generátor elektrické energie). Elektrická třída B a iOn jsou na pouhých dvou kusech, přičemž před rokem na svém kontě neměly ani jediný. Kia Soul s elektrickým pohonem pak zůstává na svém, hlásá dva registrované kusy. Naopak takový Volkswagen e-Up! si pohoršil z loňských 45 kusů na letošních sedm. Pravdou ale je, že u něj se čeká na modernizované provedení.

Přehled nejprodávanějších elektroaut na českém trhu podle modelů
Poř.ModelProdeje 1-6/2016 [ks]Prodeje 1-6/2015 [ks]
1.BMW i34028
2.Nissan Leaf2732
3.Volkswagen e-Up!745
4.Nissan e-NV20046
5.-8.Mercedes-Benz B 250 e20
5.-8.VW e-Golf228
5.-8.Kia Soul22
5.-8.Peugeot iOn20

Ze statistik SDA může vyplývat, že většina z těch, kdo elektromobil chtěli, si ho už zkrátka koupila. Prodejům elektromobilů v minulých měsících navíc nenahrávaly ani nízké ceny fosilních paliv.

Tím hlavním důvodem ale může být fakt, že zájemci o elektromobil teprve čekali na vhodnou příležitost nákupu. Stát se totiž rozhodl nákup elektroaut podpořit, když na takové dotace vyhradil 80 milionů korun. O finanční pomoc se do konce července mohou hlásit firmy, které si za ně můžou pořídit kompaktní auta nebo dodávky. Výběr podniků, které dotace dostanou, proběhne po ukončení příjmu žádostí.

Pravdou ale je, že ani automobilky už elektromobilům v krátkodobém horizontu tolik nevěří. Mdlý zájem zákazníků o taková auta znamená, že se místo expanze elektroaut rozhodly zaměřit spíše na mezistupeň v podobě plug-in hybridů. Rozvoj čistě elektrických vozů má nastat až po rozsáhlém rozvoji automobilů s hybridním pohonem.

David Bureš
Diskuze (269)
6. 4. 2019 15:19
Re: celkem jasna vec
Kolem elektromobility se šíří spousta chýr, často nepodložených praxí. Jsem elektrikář( bývalý), dnes pracuji jako zahradník. Mám najeto za svůj život 2 mil. km(ročník 1942) Protože dnes vozím) zeleninu ze své farmy do Prahy, pořídil jsem si Nissan NV200e a FVHE 10kWp/22kWh baterie.Autem jsem nadšen. Jezdí krásně a nabíjím ho pouze ze střechy. Samozřejmě do ciziny jedu Toyotou se spalovacím motorem. Ale 120km denně "okolo komína" , potichu a s parkováním po celé Praze za stovku ročně, to je přec skvělé! Navzdory všem rozumbradům, kteří elektromobilitu pomlouvají, jsem přesvědčen, že je to do budoucna jediná cesta. Stejně jako solární elektřina ve spolupráci s bateriemi a zálohou v jaderné energetice, rošířená celoplošně a propojená centrálním řízením energetickým dispečinkem je budoucností této země v energetice, topení, vaření, klimatizaci i dopravě. Něco to stojí a ještě bude stát. Ale dobré věci, výkonné a spolehlivé, nejsou nikde a nikdy levné. Budeme však žít v čistém prostředí, pohodlněji a hlavně nezávisle na dodávkách plynu i ropy. Kverulantům, co vše přepočítávají na peníze, stručná odpověď: rozumný člověk má na stáří vždy nějakou úsporu a uložená do fotovoltaiky je do jednoho z mála míst, kde se pravidelně zhodnocuje vic, než je inflace.
18. 7. 2016 22:29
Re: statistika udaje
tak tady jsi uplne vedle - vidis na spicku nosu a myslis si, ze to je konec sveta. neni. elektronicke rizeni lion clanku je zvladnute a levne (to se neboj, to spotrebni elektronika umi levou zadni. mnohem slozitejsi je uregulovat velke mnozstvi paralelne a seriove pospojovanyh clanku tak, aby se kazdemu dostalo nalezite pece = aplikace v aute). spotrebni elektronika (kamery, notebooky, atd.) navic zdaleka neklade na baterii tak rozdilne vykonnove naroky jako elektromobil. a vubec se neboj, ze kdyby byly k dispozici lepsi clanky (zejmena kapacita, ale i zivotnost) ze by se ve spotrebni elektronice neobjevily. prostor tam totiz je znacny a az budou k dispozici, budou nejdrive tam. ne v autech, ale v mobilech apod.auta jsou navic obycejne spotrebni zbozi a kdyby "odflaknuty" akumulator co "tolik nevydzi" se stejnou kapacitou existoval, pricemz stal pulku, uz ho tam v tech autech mas. to se neboj. navic taxikari jsou relativne velmi vhodna skupina na demonstraci relativne dlouheho zivota baterii. jen si pockej na zkusenosti ze severu s poradnymi mrazy, atd. jinak taxikari na beznych fosilech najezdi obvykle i pul milionu kilometru a zadne zpravy o tom, ze by se jim zmensila kapacita nadrze jsem nezaznamenal ;-)

takze si napred prolistuj nejaka skripta z nejake elektrofakulty spise nez reklamni clanky na webu, aby sis doplnil vzdelani, protoze hloupej rozhodne nejsi, ale jako blb se projevujes.
18. 7. 2016 22:03
Re: Nečekají na dotace
no tak je to samozrejme vyvojovy omyl, protoze kombinuje nectnosti obojiho a pridava dalsi - slozitost, hmotnost, naroky na prostor a s tim spojena cena. technologicky potom tohle neni zadny mezistupen na ceste k elektromobilum, protoze obe technologie, chces-li pohonne retezce, jsou mechanicky zvladnute a neexistuje jediny duvod, kterym by existence hybridu pomohla prosazeni samotnych elektromobilu. ty prijdou na radu az (jestli) budou potlaceny jejich principialni nevyhody (zejmena porizovaci cena, dojezd, doba nabijeni). jak uz jsem tu psal, ja osobne budu nadsen, az budou elektromobily konkurenceschopne a dominantne nahradi fosily.

a ano, baterka je sice jen jedna, ale ne z mnoha moznosti, ale z mala moznosti. z mala moznosti a to silne kompromisnich moznosti. bohuzel momentalne je to tak.
Avatar - Ja Prvni 123
18. 7. 2016 17:45
Hmm.. tolik hypotéz, co je příčinnou... ale nějak nevidím m
:-)

Ano, věřím, že za "pár" let bude doprava uvnitř velkých měst řešena malými elektroauty... pokud tedy nespadneme pod islamisty a nebudeme chodit zase pěšky.

Nic víc.
Normální auto to nenahradí.

Tohle je prostě slepá ulička - ekoterorismus doveden k dokonalosti.
Podobně jako autonomní řízení:

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Katikakus
18. 7. 2016 16:01
Re: Nečekají na dotace
Automobily s baterkama tu byly drive nez ty se spalovacim motorem, A uz tehdy se ukazaly jako neperspektivni.