Prodeje elektroaut na českém trhu silně klesají. Čekají zákazníci na dotace?
Budoucnost automobilů je podle mnohých výrobců v elektřině. Čeští zákazníci si to ale alespoň prozatím nemyslí. Loňský boom elektromobilů totiž tak, jak rychle začal, zase rychle skončil.
Jestliže za první pololetí roku 2015 bylo na českém trhu dle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 147 nových elektromobilů, ve stejném období letošního roku to bylo už jen 86.
Prodeje nových aut na českém trhu přitom letos zatím rostou o 17,2 %, což je patrné i na klesajícím tržním podílu elektromobilů. Jestliže za šest měsíců roku 2015 tvořily 0,13 % prodaných nových aut, letos je to jen 0,06 %.
Výsledkem toho je, že většině automobilek nabízejících elektromobily prodeje těchto modelů klesají. Nissan si pohoršil z loňských 38 elektroaut na letošních 31, specialista na elektrické vozy americká Tesla je dokonce na polovině toho, co před rokem. Za šest měsíců roku bylo v Česku registrováno pouze 16 vozů tohoto výrobce.
Takový Smart loni prodal sedm elektromobilů, zatímco letos ani jediný. U něj ale hraje roli fakt, že se v rámci mezigenerační obměny loni přestal vyrábět model ForTwo Electric Drive. Nové generace miniaturního elektroauta jsme se zatím nedočkali.
Přehled nejprodávanějších elektroaut na českém trhu podle značek | |||
Poř. | Značka | Prodeje 1-6/2016 [ks] | Prodeje 1-6/2015 [ks] |
1. | BMW | 40 | 28 |
2. | Nissan | 31 | 38 |
3. | Tesla | 16 | 32 |
4. | Volkswagen | 9 | 73 |
5.-7. | Kia | 2 | 2 |
5.-7. | Mercedes-Benz | 2 | 0 |
5.-7. | Peugeot | 2 | 0 |
- | CELKEM | 86 | 147 |
Největší pád ovšem zažil Volkswagen. Ten v prvním pololetí loňského roku prodal 73 elektromobilů a stal se v tomto ohledu nejúspěšnější značkou na českém trhu. Letos se však musí spokojit jen s devíti prodanými kousky na elektrický pohon.
Pád prodejů je patrný i na výsledcích jednotlivých modelů. Meziročně si pomohly jen tři – BMW i3, Mercedes-Benz B 250 e a Peugeot iOn.
Statistiky přitom neodhalují, kolik z letos 40 registrovaných i3 je vybaveno prodlužovačem dojezdu (benzinový dovuválec stejně funguje jen jako generátor elektrické energie). Elektrická třída B a iOn jsou na pouhých dvou kusech, přičemž před rokem na svém kontě neměly ani jediný. Kia Soul s elektrickým pohonem pak zůstává na svém, hlásá dva registrované kusy. Naopak takový Volkswagen e-Up! si pohoršil z loňských 45 kusů na letošních sedm. Pravdou ale je, že u něj se čeká na modernizované provedení.
Přehled nejprodávanějších elektroaut na českém trhu podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2016 [ks] | Prodeje 1-6/2015 [ks] |
1. | BMW i3 | 40 | 28 |
2. | Nissan Leaf | 27 | 32 |
3. | Volkswagen e-Up! | 7 | 45 |
4. | Nissan e-NV200 | 4 | 6 |
5.-8. | Mercedes-Benz B 250 e | 2 | 0 |
5.-8. | VW e-Golf | 2 | 28 |
5.-8. | Kia Soul | 2 | 2 |
5.-8. | Peugeot iOn | 2 | 0 |
Ze statistik SDA může vyplývat, že většina z těch, kdo elektromobil chtěli, si ho už zkrátka koupila. Prodejům elektromobilů v minulých měsících navíc nenahrávaly ani nízké ceny fosilních paliv.
Tím hlavním důvodem ale může být fakt, že zájemci o elektromobil teprve čekali na vhodnou příležitost nákupu. Stát se totiž rozhodl nákup elektroaut podpořit, když na takové dotace vyhradil 80 milionů korun. O finanční pomoc se do konce července mohou hlásit firmy, které si za ně můžou pořídit kompaktní auta nebo dodávky. Výběr podniků, které dotace dostanou, proběhne po ukončení příjmu žádostí.
Pravdou ale je, že ani automobilky už elektromobilům v krátkodobém horizontu tolik nevěří. Mdlý zájem zákazníků o taková auta znamená, že se místo expanze elektroaut rozhodly zaměřit spíše na mezistupeň v podobě plug-in hybridů. Rozvoj čistě elektrických vozů má nastat až po rozsáhlém rozvoji automobilů s hybridním pohonem.