Prohlédněte si: Katalog Mototechna (1964) aneb Co bylo v nabídce?
Mototechna, všemocný moloch, před kterým se stávaly dlouhé fronty. Monopolní státní podnik se za totality zabýval prodejem nejen osobních automobilů a motocyklů pro natěšené domácí motoristy, ale také prodejem náhradních dílů na ně.
V poválečných letech až do začátku šedesátých let fungoval v Československu prodej nových vozů na poukaz, což vyšlo o polovinu levněji než na volném trhu. Samozřejmě pokud tato možnost vůbec připadala v úvahu. K poukazům (často spojeným s následným pořadníkem) se dostali většinou pouze funkcionáři KSČ, výjimky však samozřejmě existovaly. Přednostní poukazy například dostali hokejoví mistři světa z roku 1949. Z automobilů se však neradovali dlouho...
Ti mladší si pamatují na legendární pořadníky. Velmi zajímavě své vzpomínky zpracoval na našem blogu před pěti lety náš věrný čtenář s přezdívkou GTI ve článku „Jak kupovat auto (úvod)“. Národní podnik Mototechna se v roce 1989 stal státním podnikem a v roce 1992 byl privatizován.
Malovaný prospekt z roku 1964 představuje celkem jedenáct automobilů. Kromě tuzemských, východoněmeckých či sovětských vozů v nabídce figuroval i Fiat 600 D nebo Renault R8. Největším kusem z nabídky byla československá Tatra, ta je také mimochodem spolu s Trabantem jediná se vzduchem chlazeným motorem. Až na Volhu se vozy mohou pochlubit čtyřstupňovou převodovkou, s přehledem nejtěžší (poh. hm. 1510 kg) je Tatra. Však je také se svými 105 koňskými silami (V8; 2,5 l) s přehledem nejvýkonnějším automobilem.