Prototyp nového londýnského double-deckeru představen

Prototyp nového londýnského double-deckeru představen

 
 

Dlouhá léta byly klasikou a jednou z typických tváří Londýna. Před pěti lety zmizely a nyní se vrací, ovšem v moderní podobě.

Řeč je samozřejmě o patrových červených autobusech, tzv. double-deckerech. Říká se jim rovněž routemastery, a to podle nejrozšířenějšího typu již zaniklého výrobce AEC.

Definitivní podobu nového double-deckeru představil 17. května 2010 londýnský starosta Boris Johnson. Ten se zúčastnil i premiéry prvního funkčního prototypu, která se odehrála 11. listopadu 2010 v londýnském muzeu dopravy.

Nové prostředky pozemní hromadné dopravy budou vznikat v Británii, respektive v Severním Irsku u společnosti Wrightbus. Zkušební provoz prototypu v londýnských ulicích se má rozběhnout v listopadu roku 2011. Prvních pět autobusů bude na běžné linky nasazeno v roce 2012, kdy bude Londýn hostit olympijské hry. Konečný počet nových double-deckerů pro Londýn prozatím nebyl stanoven, ale očekává se, že jich nakonec bude několik set.

Autobus o hmotnosti okolo 11,8 tuny je dlouhý 11,2 m, široký 2,55 m a vysoký 4,4 m. Pohon bude mít na starosti hybridní systém spojující elektromotory se vznětovým agregátem, který bude sloužit jako generátor pro výrobu elektrické energie, jíž budou dobíjeny lithium-fosfátové akumulátory. Autobus bude vybaven i systémem rekuperace kinetické energie.

Průměrná spotřeba nafty se má pohybovat okolo 28 litru na 100 km. To je téměř o 40 % nižší spotřeba než u současných městských dvoupatrových autobusů s dieselovými motory a o 15 % nižší než u hybridních dvoupatrových autobusů. Kromě nižší spotřeby paliva se má novinka pyšnit i výrazně tišším provozem.

Nové double-deckery budou vyrobeny z lehkých materiálů a skla. Pohyb cestujících usnadní tři vstupy dovnitř a dvě schodiště do horního podlaží. Dvojice dveří je dle finálního návrhu tradiční, vzadu ale nechybí otevřená plošina. I tu lze uzavřít a její dveře může ze svého místa ovládat řidič, když nebude přítomen druhý člen posádky, který má plošinu na starosti.

Bohaté prosklení má zaručit vzdušnou a prosvětlenou atmosféru v obou patrech autobusu, jehož celková kapacita je 87 cestujících. Ve spodním patře je celkem 22 sedadel, z nichž je 10 míst určeno pro cestující se sníženou pohyblivostí. Kromě sedících pasažérů je v přízemí prostor ještě pro 25 stojících. V patře je celkem 40 sedadel.

Cestující se přímo v autobuse mohou informovat o trase své cesty na monitorech interního systému iBus. Ten zajišťuje i zvukové hlášení trasy a budoucích zastávek. K osvětlení interiéru jsou využity nízkoenergetické žárovky, zatímco hlavní světlomety využívají světelné diody. Důvodem pro jejich využití je vyšší životnost a nižší spotřeba energie.

Vnější tvary se dají označit za futuristické, přední část je asymetrická, rovněž oba boky se od sebe liší. Na designu spolupracovalo s výrobcem Wrightbus a provozovatelem autobusové dopravy London Transport studio Heatherwick.

Klasické AEC Routemastery se objevily v hlavním městě Spojeného království v polovině padesátých let minulého století a vydržely v činné službě až do prosince 2005. Pár kusů jezdí dodnes jako turistická atrakce, ale jejich zadní otevřené plošiny nevyhovovaly moderním bezpečnostním požadavkům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 

Štítky Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…