PSA chce koupit Opel! Co na to General Motors?
Opel je součástí General Motors od roku 1929, ovšem nemusí tomu být věčně. Německý výrobce má stále vyšší náklady než konkurence (ať už Volkswagen, či Hyundai-Kia a další). Když americký koncern vyhlásil řízený bankrot, byl blízko k tomu, aby ztrátovou divizi prodal. To bylo před osmi lety. Jenže nakonec stáhl z Evropy Chevrolet a Opel díky jeho pozici na starém kontinentu nepustil. Dodejme, že značka Vauxhall se používá z historických důvodů pouze v Británii.
Ostrovní konstituční monarchie se ovšem chystá na odchod z Evropské unie. Celá divize navíc stále vykazuje ztráty, i když se loni snížily z 813 milionů na 257 milionů dolarů, druhá suma v současnosti odpovídá zhruba 6,54 miliardám korun.
Skupina PSA (Peugeot, Citroën a DS) nyní diskutuje možné prohloubení aliance s touto větví General Motors. Může skončit až jejím převzetím. Spolupráce funguje pět let a v současnosti se týká MPV, malých crossoverů a SUV. Je pozůstatkem kapitálového propojení, avšak opačného. GM měly ve francouzském koncernu drobný podíl, svých sedm procent ale v roce 2013 prodaly. Finanční problémy, které PSA otřásly, vyvrcholily v další sezóně, kdy 14 % akcií koupil čínský Dongfeng Motor a přesně stejný objem také francouzská vláda. Rodina Peugeotů sice přišla o část svého vlivu, znamenalo to však záchranu, pod novým šéfem Carlosem Tavaresem se koncern vrátil k zisku. Zaměřil se na menší počet modelů, navíc lukrativnějších.
Obě strany zvažují další expanzi i možnosti spolupráce.„PSA Group potvrzuje, že spolu s General Motors zkoumá řadu strategických iniciativ, jejichž cílem je zlepšit ziskovost a provozní efektivitu, včetně potenciální akvizice Opelu,“ uvádí kratičká tisková zpráva, respektive sám tiskový mluvčí skupiny Bertrand Blaise a pokračuje: „Neexistuje žádná záruka, že dohody bude dosaženo.“
To vrhá poněkud jiné světlo na nedávné zprávy agentur Reuters a Bloomberg, které tvrdily, že převzetí, či spojení může být oznámeno během několika dní. Nicméně rozhovory tedy oficiálně probíhají.
Kombinace by vytvořila silného hráče se zhruba 16% podílem na evropském trhu s novými automobily. Pokud k převzetí dojde, PSA získá přístup k elektromobilům, věnuje se jim sice dlouhá léta, ale v poslední době spolupracovala na tomto poli s Mitsubishi. A samozřejmě také sdílením komponentů ušetří náklady, z úspor dále v budoucnu vytěží. Pro General Motors by to však znamenalo odchod ze starého kontinentu. Definitivní?