Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA chce koupit Opel! Co na to General Motors?

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Francouzi touží po automobilce s bleskem ve znaku. Vyvrcholí spolupráce PSA a evropské divize General Motors akvizicí?

Opel je součástí General Motors od roku 1929, ovšem nemusí tomu být věčně. Německý výrobce má stále vyšší náklady než konkurence (ať už Volkswagen, či Hyundai-Kia a další). Když americký koncern vyhlásil řízený bankrot, byl blízko k tomu, aby ztrátovou divizi prodal. To bylo před osmi lety. Jenže nakonec stáhl z Evropy Chevrolet a Opel díky jeho pozici na starém kontinentu nepustil. Dodejme, že značka Vauxhall se používá z historických důvodů pouze v Británii.

Ostrovní konstituční monarchie se ovšem chystá na odchod z Evropské unie. Celá divize navíc stále vykazuje ztráty, i když se loni snížily z 813 milionů na 257 milionů dolarů, druhá suma v současnosti odpovídá zhruba 6,54 miliardám korun.

Skupina PSA (Peugeot, Citroën a DS) nyní diskutuje možné prohloubení aliance s touto větví General Motors. Může skončit až jejím převzetím. Spolupráce funguje pět let a v současnosti se týká MPV, malých crossoverů a SUV. Je pozůstatkem kapitálového propojení, avšak opačného. GM měly ve francouzském koncernu drobný podíl, svých sedm procent ale v roce 2013 prodaly. Finanční problémy, které PSA otřásly, vyvrcholily v další sezóně, kdy 14 % akcií koupil čínský Dongfeng Motor a přesně stejný objem také francouzská vláda. Rodina Peugeotů sice přišla o část svého vlivu, znamenalo to však záchranu, pod novým šéfem Carlosem Tavaresem se koncern vrátil k zisku. Zaměřil se na menší počet modelů, navíc lukrativnějších.

Obě strany zvažují další expanzi i možnosti spolupráce.„PSA Group potvrzuje, že spolu s General Motors zkoumá řadu strategických iniciativ, jejichž cílem je zlepšit ziskovost a provozní efektivitu, včetně potenciální akvizice Opelu,“ uvádí kratičká tisková zpráva, respektive sám tiskový mluvčí skupiny Bertrand Blaise a pokračuje: „Neexistuje žádná záruka, že dohody bude dosaženo.“

To vrhá poněkud jiné světlo na nedávné zprávy agentur Reuters a Bloomberg, které tvrdily, že převzetí, či spojení může být oznámeno během několika dní. Nicméně rozhovory tedy oficiálně probíhají.

Kombinace by vytvořila silného hráče se zhruba 16% podílem na evropském trhu s novými automobily. Pokud k převzetí dojde, PSA získá přístup k elektromobilům, věnuje se jim sice dlouhá léta, ale v poslední době spolupracovala na tomto poli s Mitsubishi. A samozřejmě také sdílením komponentů ušetří náklady, z úspor dále v budoucnu vytěží. Pro General Motors by to však znamenalo odchod ze starého kontinentu. Definitivní?

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Avatar - del42sa
17. 2. 2017 10:38
Re: Opel
Ne takhle doslova určitě ne. Vstup na zámořský trh je pro evropského výrobce bez zastoupení finančně obrovsky nákladná záležitost. Nejjednoduším způsobem jak se dostat na cizí trh je prostřednictvím nějaké místní zavedené značky, která má zavedenou servisní a dealerskou síť. To se ovšem dělá hodně těžko, když ty dvě značky nemají skoro nic společného. Jedním ze způsobů jak tohle zvládnout je např. společná platforma, připadně nějaká licence na určitou technologii, kterou vlastní ten druhý výrobce. ( například takový Fiat, ten se do USA dostal koupí Chrysleru... )

V případě PSA a Opelu jde o to, že PSA chce koupit Opel i s technologiemi které v podstatě zaplatil GM. Bez nich by koupě Opelu nedávala žádný smysl.Tím, že PSA koupí majoritní podíl akcií Opel, bude de fakto jeho vlastníkem a to jim umožňuje využívat (stejně jako tomu bylo v případě Saabu) určité platformy a technologie patřící GM ( tedy platforma Epsilon 2 a nástupce patří spíše Opelu, protože byla vyvinuta německými inženýry v Rüsselsheimu a dokonce se na jejím vývoji podílel Saab )

Pokud PSA vstoupí do USA, nebude muset předem budovat nákladnou servisní síť, ale bude moci ( minimálně ze začátku) využívat zdroje GM díky použité platformě. V podstatě cokoliv co bude oboustranně výhodné pro GM i PSA. Vše záleží na dohodách a podrobnostech toho dealu.Jak jsem už napsal, koupí Opelu získá PSA možnost používat jak platformu Epsilon2, tak i jejího nástupce platformu E2XX na které stojí nová Insignia. (myslím, že o tu jim jde především) i když zkušenosti s hybridní Amperou by se francouzům mohly hodit také. V podstatě stačí, když na nové platformě sdílené v nově vzniklém koncernu (PSA-Opel) postaví další generaci DS ;-)
(ono by v případě koupě Opelu na ní stálo asi vícero francouzských modelů, ale chtěl jsi příklad)

Třeba se nakonec nedohodnou kdo ví, záleží jistě na tom kolik PSA hodná nabídnout peněz a něco mi říká, že francouzi se budou zase prozměnu snažit vyrazit ty peníze z číňanů, protože je imho sami nemají (a tohle se zase pro změnu nebude líbit GM ) :-!
Avatar - del42sa
17. 2. 2017 09:54
Opel + PSA
[odkaz]

"Dopady fúze pro Opel jsou hůře předvídatelné. Automobilka se tři roky snažila masivní kampaní změnit pověst svých aut jako vozů druhé kategorie.

Když se jí to povedlo, koupí značku Francouzi, na jejichž auta se Němci dívají hodně spatra. „Pro reputaci Opelu by to byla určitě rána,“ dodává Christian Hoffmann, profesor managementu komunikace na Lipské univerzitě."

trefné >:-[]
Avatar - Barrichello
16. 2. 2017 14:06
Re: Opel
Si to představuješ jak? že jim GM poskytvne svojí prodejní sít v USA nebo že od nich bude odebírat 50 modelů a lepit na ně jiné znaky??
Avatar - del42sa
16. 2. 2017 09:30
Re: Akcie
a jak by si takovou šarádou pomohli pokud by ten skok byl pouze dočasný ?? Jim jde o něco jiného....
Avatar - del42sa
16. 2. 2017 09:29
Re: Opel
výborně Bariku, dej si tam třeba 10 smajlíků, to určitě podpoří tvůj argument ;-) Jen dokazuješ, že nemá smysl s tebou o čemkoliv diskutovat ....