Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA se chystá zveřejnit skutečné spotřeby svých aut

Michal Fokt
Diskuze (52)
Velmi překvapivý krok plánuje Peugeot a Citroën. Má v plánu zveřejnit spotřeby svých aut, odpovídající realitě. Je to dobrý nápad? A není to trošku podezřelé?

Aféra Dieselgate Volkswagenu nám v posledních týdnech postarala o zábavu a zdá se, že to není důležité téma jen u německého koncernu. Objevilo se nám pár dalších obvinění a spousty spekulací, z nichž se ale zatím nic nepotvrdilo, jedno je ale jisté - veškeré dění ohledně naftových motorů je teď pod drobnohledem a autoprůmysl tedy vcelku rozumně zaujal strategii mrtvého brouka. A za této situace přichází francouzský koncern PSA a pokládá hlavu na špalek. Spíš než jako geniální tah totiž jejich nápad působí jako velký marketingový omyl.

Ne, Peugeot a Citroën se rozhodně nestaví po bok VW s přiznáním podobných praktik, naopak. Deklarují, že u PSA k žádným manipulacím nedochází a že mají 100 patentů na technologii SCR pro motory Euro 6, kterou International Council on Clean Transport hodnotí jako nejefektivnější k eliminaci oxidů dusíku. Francouzi však mají v úmyslu zveřejnit reálné spotřeby svých nejdůležitějších automobilů a dokonce si je nechají prověřit nezávislým subjektem! A to tak rychle, jak to jen bude možné...

Zdá se vám to jako správný krok? Osobně jsem přesvědčen o naprostém opaku. Zaprvé proto, že tento "coming out" může být někým vnímán jako úhybný manévr pro případ, že by se někdo rozhodl všechny vozy přeměřit a PSA nemělo úplně čisté svědomí, zadruhé proto, že i kdyby byly úmysly křišťálově čisté a pro dobro zákazníků, vozy budou oproti konkurenci, měřící spotřebu a emise sice poctivě, ale podle nemocné metodiky NEDC, při "papírovém" porovnání výrazně znevýhodněny. Těžko totiž lze předpokládat, že se dostane do obecného povědomí, že jedině Peugeot a Citroën uvádí "reálnou" spotřebu, zatímco ostatní sice také správnou, ale nereálnou.

Není sice zatím známo, jakým způsobem chce PSA tyto spotřeby zveřejnit, třeba chystá v technických údajích další kolonku, každopádně si myslím, že daleko moudřejším krokem by bylo vyzvat i konkurenty k tomuto kroku a společným postupem poukázat na nesmyslnost NEDC a v souvislosti s tím zatlačit na byrokraty, aby zapracovali na chystané normě WLTP. Obávám se, že tímto rozhodnutím nemůže PSA v žádném ohledu nic získat, ale naopak ztratit. Souhlasíte nebo v něm vidíte perspektivu?

Michal Fokt
Diskuze (52)
29. 10. 2015 21:35
Re: kazdopadne
A to jsme přesně tam, záleží, o jaké auto se jedná. I u moderních EU5 atmosfér se dá dosáhnout udávaných spotřeb (pochopitelně to není tak jednoduché jako u EU4, EU3 a dál). A samozřejmě jde o trasy. Mně trvalo 1,5 roku co jsem to auto měl (EU4 atmosféra), abych vyjel první nádrž nad udávanou kombinaci. A to jsem musel jezdit více krátkých tras do 10km, příměstský provoz a městský provoz, dokonce i v poměrně chladném počasí. Teď jezdím především mnohem více města (a opět relativně krátké trasy) a hned jsem skoro o litr výše než je můj dlouhodobý průměr.
29. 10. 2015 10:38
Re: Co se chystá
homat1, záleží odkadiaľ podľa veterníku fúka. A na diaľnici, keď je bočný fuják, tak zásadne jazdím terezín! :-) :-) :-)
29. 10. 2015 10:34
Re: kazdopadne
Ale nie. Na dízli nejazdím. Mám aj staršiu atmosféru a tam sa mi veselo darí. Samozrejme, keď nejazdím ako zbesilý tur - brzy/plyn.
U nových áut je to však iná pesnička. A za pár rokov, v údajoch o spotrebách, aj ich labutia pieseň.
29. 10. 2015 10:24
Re: Aby im EU
A to za každé registrované auto. Nicméně první tři nadlimitní gramy jsou levnější. Je to 5, 15, respektive 25 €, IIRC.
28. 10. 2015 13:19
Re: Co se chystá
Tolik psaní, a přitom stačilo napsat podvod ...