PSA se chystá zveřejnit skutečné spotřeby svých aut
Aféra Dieselgate Volkswagenu nám v posledních týdnech postarala o zábavu a zdá se, že to není důležité téma jen u německého koncernu. Objevilo se nám pár dalších obvinění a spousty spekulací, z nichž se ale zatím nic nepotvrdilo, jedno je ale jisté - veškeré dění ohledně naftových motorů je teď pod drobnohledem a autoprůmysl tedy vcelku rozumně zaujal strategii mrtvého brouka. A za této situace přichází francouzský koncern PSA a pokládá hlavu na špalek. Spíš než jako geniální tah totiž jejich nápad působí jako velký marketingový omyl.
Ne, Peugeot a Citroën se rozhodně nestaví po bok VW s přiznáním podobných praktik, naopak. Deklarují, že u PSA k žádným manipulacím nedochází a že mají 100 patentů na technologii SCR pro motory Euro 6, kterou International Council on Clean Transport hodnotí jako nejefektivnější k eliminaci oxidů dusíku. Francouzi však mají v úmyslu zveřejnit reálné spotřeby svých nejdůležitějších automobilů a dokonce si je nechají prověřit nezávislým subjektem! A to tak rychle, jak to jen bude možné...
Zdá se vám to jako správný krok? Osobně jsem přesvědčen o naprostém opaku. Zaprvé proto, že tento "coming out" může být někým vnímán jako úhybný manévr pro případ, že by se někdo rozhodl všechny vozy přeměřit a PSA nemělo úplně čisté svědomí, zadruhé proto, že i kdyby byly úmysly křišťálově čisté a pro dobro zákazníků, vozy budou oproti konkurenci, měřící spotřebu a emise sice poctivě, ale podle nemocné metodiky NEDC, při "papírovém" porovnání výrazně znevýhodněny. Těžko totiž lze předpokládat, že se dostane do obecného povědomí, že jedině Peugeot a Citroën uvádí "reálnou" spotřebu, zatímco ostatní sice také správnou, ale nereálnou.
Není sice zatím známo, jakým způsobem chce PSA tyto spotřeby zveřejnit, třeba chystá v technických údajích další kolonku, každopádně si myslím, že daleko moudřejším krokem by bylo vyzvat i konkurenty k tomuto kroku a společným postupem poukázat na nesmyslnost NEDC a v souvislosti s tím zatlačit na byrokraty, aby zapracovali na chystané normě WLTP. Obávám se, že tímto rozhodnutím nemůže PSA v žádném ohledu nic získat, ale naopak ztratit. Souhlasíte nebo v něm vidíte perspektivu?