Rally Monte Carlo 2012 – Do nové sezóny nejlépe vstoupil Loeb

Rally Monte Carlo 2012 – Do nové sezóny nejlépe vstoupil Loeb

 

Aktualizace o videa Zahájení sezóny 2012 se ujala legenda mezi soutěžemi – Rally Monte Carlo. Máme za sebou první etapu, se kterou si (zase) nejrychleji poradil fenomén jménem Sebastien Loeb.

Mistrovský šampionát WRC vstoupil do sezóny 2012 a o jeho odstartování se nepostaral nikdo menší než legendární soutěž v Monte Carlu resp. její 80. ročník. Piloti i diváci jsou nadmíru spokojení, tuhle náročnou soutěž, která na 3 roky prchla do série IRC, chtějí mít na startu nové sezóny každého ročníku WRC snad všichni. A nechat si ujít klasiku v podání Saint-Bonnet-le-Froid či Col du Turini nechce nikdo. Sezónu 2012 bude provázet i několik větších či menších změn v pravidlech, pojďme se podívat na ty nejdůležitější.

Na šotolinových soutěžích se bude do první etapy startovat podle výsledků „kvalifikační zkoušky.“ Jezdci priorit P1 a P2 si budou moci tuhle zkoušku nejdříve dvakrát projet a pak budou absolvovat jeden měřený průjezd. Výsledný čas se nebude započítávat do výsledků soutěže, ale bude rozhodovat „pouze“ o startovním pořadí do první etapy aneb kdo bude komu čistit trať. Nejrychlejší si bude vybírat jako první atd. Ti co tuto kvalifikaci nepojedou budou startovat až za těmi co jeli. Podle tohoto pořadí budou soutěžící startovat až do prvního přeskupení.

Na asfaltových soutěžích budou mít soutěžící priorit P1 a P2 povinnost absolvovat shakedown a to rovnou čtyřikrát. Do soutěže se bude startovat podle aktuálního pořadí v šampionátu.

Závěrečná Power Stage zůstává, systém „znovunástupu“ do soutěže doposud zvaný Superally se přejmenuje na Rally 2 a zůstává v platnosti. Výměn pneumatik během soutěže může být nejvýše sedm a měnit se smí maximálně pět pneumatik. Za sezónu lze použít maximálně tři motory, v případě řádného zdůvodnění je možná jedna výměna navíc. Jedna soutěž se může jet na různých površích ovšem jejich změna může být až po večerním velkém servisu.

Tolik ke změnám pravidel, co přichystala slavná soutěž startujícím posádkám? Letos se boje o sekundy či jejich desetiny odehrají na 18ti rychlostních zkouškách rozdělených do pěti etap! Mezi fotobuňkami tak piloti urazí 433,4 měřených kilometrů.

O tom kdo pojede ve kterém týmu a kdo se přesunul někam jinam jsme již informovali, dneska dodáváme ještě následující. Z bývalého týmu Stobart po odchodu hlavního sponzora vzniknul na poslední chvíli tým nový, nazývat se bude Go Fast Energy World Rally Team a jeho hlavním sponzorem bude americká firma Go Fast Sports zabývající se výrobou energetických nápojů. S Fiestami WRC i nadále pojedou Matthew Wilson (navigátor Scott Martin) a Henning Solberg (navigovaný Ilkou Minor-Petrasko). Výbornou zprávou je, že obě posádky se zúčastní kompletní sezóny WRC 2012. Na startu Monte uvidíme i Francoise Delecoura, který pojede s Fiestou WRC. Známý soutěžák poslal přihlášku na Monte teprve 19.12. a odmítnul nabídku Davida Richardse, aby jel jako dvojka v týmu Mini vedle Daniho Sorda. S druhým „miníkem“ tak uvidíme francouzský talent jménem Pierre Campana.

Předsoutěžní shakedown dlouhý 3,6 km se údajně velmi podobal belgické soutěži v Ypres, rovinaté promrzlé úseky (teploty pod bodem mrazu) nejrychleji projel Rus Novikov na Fiestě WRC (2:13,0). O dvě desetiny pomalejší byl Araujo na Mini WRC, další tři desetinky přidal Loeb s DS3 WRC. Český jezdec Martin Prokop na Fiestě WRC zajel čtrnáctý čas (2:17,9). První ne wé-er-céčko byl desátý Ogier na Fabii S2000.

Video

První etapa: Výborný Latvala udělal boudu

Úvodní etapa měla na programu pouze čtyři měřené úseky – dva průjezdy dvojicí erzet – o měřené délce 134,7 km. Úvodní test dlouhý 36,9 km částečně pokrytý ledem nejrychleji prolétnul Loeb (24:04,0), pouhou sekundu za ním dojel Sordo na Mini, který podle zpráv z trati letí jako tryskáč. Třetí Hirvonen měl manko již 14,9 sekundy a čtvrtý Latvala 22,2. Ten obul superměkké pneu a v cíli s nimi nebyl zrovna moc spokojen. Ani jezdci ani týmy a ani diváci nemají kvůli absenci promotéra k dispozici mezičasy (splity) a tak zřejmě pojedou všichni naplno. Sledovanou osobou bude letos Ogier pilotující Fábii S2000, kvůli problémům s brzdami jel opatrněji – i přesto dojel dvanáctý se ztrátou 1:01,8.

Druhá středeční erzeta dlouhá 30,5 km byla údajně celá pokrytá sněhem a zřejmě výtečně fungovali Fordí superměkké gumy, protože ji prolétnul nejrychleji Latvala na Fiestě. Druhý byl jeho týmový parťák Petter Solberg s mankem 28,6 sekundy a třetí byl Ogier na Fabii S2000 ztrácející 31,3 sekundy! Téměř minutu (52,7) ztratil Loeb a propadá se na celkové druhé místo se ztrátou 30,5 na prvního Latvalu. Sordo trefil zídku (osmý čas +1:05,3) a Prokop stejně jako Araujo byl mimo trať (+4:38,6). Opět se ukazuje stará dobrá pravda, že základem je pořádné obutí. Následuje polední servis.

Oba odpolední průjezdy se staly kořistí Francouze Loeba. V tom prvním jej od druhého Latvaly dělilo po 36,9 km pouhých 0,4 sekundy, takže si ti dva kohouti šli pěkně po krku. I třetí Petter ztrácel pouze 1,5 sekundy, za skvělý výsledek lze považovat dílčí páté místo Neuvilla na DS3 WRC se ztrátou 9,9 sekundy. Smolařem soutěže je zatím Henning Solberg, kterému jeho Fiesta WRC postupně vypovídá službu – nejprve mu odešel pohon 4x4, takže jel pouze s jednou poháněnou nápravou, nyní si zase stěžuje na nefunkční brzdy. Martin Prokop je konečně spokojený s nastavením auta, pozlobilo ho řazení a výsledkem je třinácté místo a ztráta 49,5 sekundy.

Poslední středeční test se stal osudný vedoucímu Latvalovi, který šel v jedné ze zatáček ven z tratě a jeho Fiesta si to namířila rovnou přes zídku na bok (údajně se soustředil na led na trati a přeslechnul hlášení navigátora). Posádka by měla být v pořádku.

V Monte Carlu se systém Superally (nově Rally 2) nejede, takže jsme přišli o vedoucího závodníka, na jeho místo se posunuje Loeb, který nejrychleji projel i tuto erzetu. O 35,4 pomalejší byl veterán Delecour, dalších 6,9 navíc měl Sordo. Téměř 1,5 minuty na trati ztratil Hirvonen, důvodem byl zřejmě prasklý zadní brzdový kotouč na jeho Citroenu. Poškozené zavěšení se stalo osudným Neuvillovi, který byl dosud na osmém místě. Šestým místem se opět blýsknul Ogier (+1:02,1), osmá příčka patřila P-G. Anderssonovi na Protonu S2000 – vylepšení zřejmě fungují.

Po první etapě – čtyřech odjetých erzetách – tak soutěži vévodí pětinásobný vítěz této soutěže Loeb před Sordem (+1:04,2) a Petterem Solbergem (+1:05,2). Škoda Latvaly, mohli se s Loebem přetahovat o vteřinky celou soutěž, což by se divákovi zcela jistě líbilo více než minutový náskok „Ufona“. Neuvěřitelné čtvrté místo drží Ogier se Škodou Fabia S2000, klobouk dolů před výkonem Francouze ve službách VW. Radost mají i u Protonu, desáté místo absolutně u PG Anderssona je po loňských fiascích fantazie. Český jezdec Martin Prokop po výletu mimo trať drží třináctou příčku se ztrátou 7,5 minuty.

SWRC a PWRC

Do soutěže mezi vozy S2000 se přihlásily tři posádky – vede PG Anderson na Protonu před Breenem na Fiestě (+4:18,0) a Bouffierem na Peugeotu (+12:01,8). A to se do výsledků nezapočítává Ogier na celkovém čtvrtém místě.

Ještě více tristní situace je mezi produkčními vozy – jedou dvě posádky. Vede Polák Kosciuzsko na Lanceru Evo X před Britem Cookem na Fiestě ST (+41:58,6).

Celkové výsledky Rally Monte Carlo 2012 po první etapě:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Loeb / Daniel ElenaCitroën DS3 WRC1:30:30,1
2.Dani Sordo / Carlos Del BarrioMini Cooper WRC+1:04,2
3.Petter Solberg / Chris PattersonFord Fiesta RS WRC+1:05,2
4.Sébastien Ogier / Julien IngrassiaŠkoda Fabia S2000+2:21,1
5.Evgeniy Novikov / Denis Giraudet Ford Fiesta RS WRC+2:26,5
6.Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Citroën DS3 WRC+2:30,0
7.Francois Delecour / Dominique SavignoniFord Fiesta RS WRC+2:49,9
8.Pierre Campana / Sabrina de CastelliMini Cooper WRC+4:09,7
9.Ott Tanak / Kuldar SikkFord Fiesta RS WRC+4:14,0
10.P-G Andersson / Emil AxelssonProton Satria Neo S2000+4:33,8

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy

 Zámořská hokejová NHL se letos po šesti letech vrátí do…

Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina

Proticyklická kapitálová rezerva byla v rámci Evropské…

Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory

Vidina silnější koruny se již začala projevovat v chování…

Globální řetězec Telepizza přichází do Česka Globální řetězec Telepizza přichází do Česka

Největší rozvozce pizzy mimo Spojené státy vstupuje na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka…

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek…

 

iSport.cz

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o křišťálový glóbus

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o…

Snowboardcrossařka Eva Samková potvrdila, že je královnou kvalifikací. Olympijská vítězka ovládla i eliminaci ve…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…