Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šampionát WRC 2012 – Kdo, kde, s čím a proti komu

Michal Otruba
Diskuze (13)
Po ukončení letošní sezóny si piloti zahráli nezvykle velké škatule, škatule hejbejte se a tak se pojďme podívat na výsledek (+ video z testů).

Letošní sezóna skončila. Mistrem světa se (opět) stal fenomenální Sebastien Loeb, pro kterého to byl osmý triumf v šampionátu WRC. Osmkrát po sobě byl prostě nejrychlejší a ostatní se mu po většinu sezóny dívali na záda. Příští rok však může být vše jinak. Kdo vlastně v té příští sezóně pojede a barvy kterého týmu bude hájit?

Citroën – Loeb, ostřílený novic a sponzor

Je jasné, že po prodloužení smlouvy zůstává ve francouzském týmu jedničkou osminásobný šampión Sebastien Loeb , který by příští rok rád urval již devátý titul mistra světa. Pomocnou rukou mu i nadále bude jeho dlouholetý navigátor a přítel Daniel Elena – Loeb tak opět bude nejžhavějším kandidátem na titul.

Záda mu po odchodu Ogiera bude nově krýt s pozicí dvojky smířený Mikko Hirvonen navigovaný opět Jarmo Lehtinenem, kteří dali vale modrému oválu za nějž závodili od roku 2003. Vicemistři z let 2009 a 2011 mají na kontě 124 startů, 14 vítězství a 51 umístění na pódiu, takže Citroën bude disponovat opravdu silnou jezdeckou sestavou.

Oficiální trojkou francouzského továrního týmu se nově stal Katařan Nasser Al-Attiyah, který do týmu také přinesl potřebný budget. A ten je po odchodu Red Bullu velmi potřeba. Nasser vynechá úvodní podnik v Monte Carlu – v tu dobu se bude bít o vavříny na slavném Dakaru. Uvidíme jak si zanedlouho jednačtyřicetiletý jezdec za volantem DS3 WRC povede.

Ford – vycházející hvězda a zkušený matador

Velmi dlouho se jednalo o bytí či nebytí značky Ford v nejvyšší lize rallysportu. Modrý ovál se totiž již dlouho dívá konkurenčnímu Citroënu na záda a tak Ford Europe měl nad čím přemýšlet. Nakonec kontrakt s firmou M-Sport (kterou šéfuje a ovládá Malcolm Wilson) prodloužil na další dva roky s tím, že hlavním sponzorem se stala firma Castrol. Spojení s Abu Dhabí po necelých pěti letech skončilo a tak se tým oficiálně nově jmenuje Ford World Rally Team.

Týmovou jedničkou se po odchodu Hirvonena stal Jari-Matti Latvala, kterého nadále bude navigovat Miikka Anttila. Mladý Fin v letošní druhé polovině dokazoval, že dokáže úspěšně sekundovat nejužší špičce, k dobru je mu také výrazné zlepšení na asfaltovém povrchu – takže rozhodně jeden z velkých kandidátů na titul.

Dlouho to vypadalo, že Latvala pojede v týmu sám. Po náročných jednáních se však na jeden rok týmovou dvojkou stal Petter Solberg, který po třech soukromých letech s vozy Citroën WRC prohlásil, že buď pojede s továrním týmu nebo úplně skončí. Když jeho vůz jednoduše nejede jako ten Loebův, tak to se motivace hledá těžce. Navigovat jej bude stejně jako letos Chris Patterson. Ukáže sympatický Nor, že ještě nepatří do starého železa (což jako nejlepší soukromník rozhodně dokazoval), když bude oproštěn od tlaku shánění sponzorů a šéfování celého týmu?

Mini – kompletní sezóna(?)

Za britský tým stejně jako letos pojedou Španěl Dani Sordo navigovaný Carlosem del Barriem a Ir Kris Meeke jemuž bude noty i nadále číst Paul Nagle. Po letošní „testovací“ sezóně, která mimochodem nedopadla vůbec špatně – vzpomeňme na Francii, kde se Sordo pral s Ogierem o vítězství, se tým zúčastní kompletního šampionátu a mohl by výrazně promlouvat do celkového pořadí.

Ovšem za vším hledej peníze. Do kuloárů prosákly informace, že tým Mini nemá zajištěny finance na kompletní sezónu, protože se mateřská značka BMW více soustředí na sezónu v DTM. Šéf Prodrive David Richards (připravuje a vyvíjí vozy Mini WRC) měl údajně prohlásit, že má finance tak na osm soutěží. Podle Sorda by se však měl tým na úvodní soutěži v Monte Carlu objevit.

Volkswagen – rok testování

Se svým vstupem do WRC to německá značka myslí zcela vážně a tomu odpovídá i její směr. Citroënu odloudila megatalent v podobě Sebastiena Ogiera, který byl s Francouzi spojován jako budoucí mistr světa a nástupce Loeba. Ovšem dva kohouti na jednom smetišti se nesnesou a tomu odpovídala i letošní sezóna v továrním týmu Citroën – ambiciózní Ogier chtěl porážet matadora Loeba, občas si pustil pusu na špacír a tak se nelze divit, že po prodloužení Loebova kontraktu byl odsunut do role dvojky. S tím se však „malý Seb“ nesmířil a dnes již testuje (spolu s navigátorem Julienem Ingrassiou) nové Polo WRC, smlouvu Němcům podepsal na tři roky.

A aby nevyšel ze cviku na tratích MS odjede příští kompletní sezónu se Škodou Fabia S2000. Samozřejmě se bude podílet i na vývoji Pola WRC a tak je možné, že si jej vlastně vyvine sám pro sebe. VW bude i nadále hledat mladé talenty, které by později mohl posadit do svého wé-er-céčka a kteří by zdatně sekundovali mladému, ale zkušenému Ogierovi.

Soukromníci

Jevgenij Novikov – mladý Rus pojede opět v ruském týmu ALM, ovšem ještě není jasné jaký vůz bude pilotovat – letos jezdil s Fiestou WRC, v Katalánsku však osedlal DS3 WRC. Počínaje Monte Carlem jej čeká 8 startů, které to konkrétně budou není ještě rozhodnuto.

Kimi Raikkonen – studeného a málomluvného Fina už ve WRC neuvidíme. Po dvouletém působení v rallysportu se Kimi na dva roky upsal týmu F1 Lotus. Největším úspěchem ze čtyřiadvaceti absolvovaných soutěží tak (prozatím) zůstane páté místo z loňského Turecka

Obhájce titulu v IRC Andreas Mikkelsen bude v příští sezóně obhajovat letos vydobytý titul, ale protože ví, že jeho budoucnost je v MS tak bude sbírat zkušenosti s tamními tratěmi – údajně pojede šampionát SWRC.

Na belgickém vyhlášení mistrů talentovaný Thierry Neuville potvrdil, že zůstává u PSA, byť zatím nemá podepsanou smlouvu. S Citroënem DS3 WRC nasazeným přes 'béčko' Citroënu namísto Räikkonena by měl odjet deset soutěží MS (vynechává Mexiko, Argentinu a Zéland), s Peugeotem 207 S2000 by pak měl jet vybrané soutěže IRC a některé domácí podniky.

Jasno má také estonský talent a chráněnec Markko Märtina Ott Tanak. Malcolm Wilson potvrdil, že absolvuje s Fiestou WRC kompletní sezónu 2012.

Na startu desíti podniků bude k velké české radosti startovat i jihlavský jezdec Martin Prokop vedle nějž bude sedět a „něco“ mu povídat Jan Tománek. S Fordem Fiestou WRC, která nahradí po dva roky používanou Fiestu S2000 zvanou Fiona, by se rádi probojovali do první desítky absolutního pořadí.

Se stejným vozem jako Prokop se na tratích vybraných podniků objeví i marketingový showman Ken Block. Jezdec, který je známý více svými videi Gymkhana než počtem získaných bodů, by se příští rok měl premiérově ukázat i na nejrychlejší šotolinové soutěži – ve Finsku.

Promotér šampionátu WRC – společnost North One Sport – resp. její mateřská firma má problémy. Byl na ni totiž podán insolvenční návrh a její majitel Vladimír Antonov byl zadržen policií v Londýně. FIA tak začala sama pracovat na zajištění příští sezóny a proto se uzavření přihlášek do MS posunulo na 19.12.2011.

Video z testů Sebastiena Loeba:

Test Jari-Matti Latvaly:

Pettera Solberga:

a Mikko Hirvonena:

Michal Otruba
Diskuze (13)
22. 12. 2011 09:56
Re: reakce
Vzhledem k tomu, že Škoda Motorsport funguje v rámci koncernu jako samostatná jednotka a společnost, která se vývojem a následným prodejem závodních aut soukromníkům financuje ( + sponzoři ) sama, tak jsem nasranej, protože kdykoliv tam vstoupil někdo z VW tak to šlo do kytek - logista Metrich nebo jak se ten ocas jmenoval ( náhodou je teda v "továrním" týmu VW Motorsport ), nebo např. u Baumschlagera ( kde jezdil letos Juho ) působil všem známý Armin, kterého "bohužel" díky jeho schopnostem vyhodili z týmu...
A jak jsem psal - díky za každou novou značku, ale prostě jim ten úspěch vůbec nepřeju... A zakončil bych to tím, že chleba kvůli tomu levnější nebude :-) .
22. 12. 2011 09:44
Re: reakce
Co jsem slyšel - tak VW nemá dobré vztahy s Riegerem a to samé platí i naopak. Přesně jak píše Deadlift - Sachs má absolutně nulové zkušenosti s rally ( nic proti ) ale umí výborný tlumiče pro okruhy. A že je Fabia na konci možností?? Je to možná půl roku ( přesně si nevzpomínám ) co testovali v Bělé pod Bezdězem alá WRC s motorem 1.6 T.
20. 12. 2011 02:32
Re: reakce
Nebyt nemeckych kur.ev, zadna Fabie neexistuje. A nebyt VW, neni ani Audi, minimalne v takove podobe, co ho sedesatych let zname. Je fajn byt zaryty, ale jeste lepsi je, kdyz se pritom neztraci respekt k ostatnim.
19. 12. 2011 20:13
Re: reakce
Tak tak.
19. 12. 2011 20:12
Re: reakce
Uvidíme na jak dlouho lol >:-[]