Rallye Dakar 2019 shrnutí: Bylo to peklo na zemi!

 

Jedenačtyřicátý ročník nejslavnějšího dálkového maratonu Rallye Dakar už je minulostí. Všichni šťastní, kteří přečkali nástrahy soutěže, mají za sebou slavnostní zakončení u cílové rampy v peruánské metropoli Limě. Co říkají někteří čeští účastníci?

Poprvé v jednačtyřicetileté historii se jelo v jediné zemi, na území Peru. Novinkou byla možnost, aby se do druhé poloviny soutěže vrátili ti, kteří odstoupili v první části.

Loprais obstál proti továrně

Tatra Jamal posádky Aleš Loprais, Španěl Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora dojela do cíle jako pátá v kategorii kamionů. Malý rodinný Instaforex Loprais Team tak nejen zdolal všechny nástrahy extrémně náročného ročníku slavné soutěže, ale dokázal se také prosadit v konkurenci silných a početných továrních týmů.

Organizátoři byli nuceni připravit letošní Dakar pouze v Peru. Rallye proto ve srovnání s předchozími lety zkrátili co do počtu ujetých kilometrů i závodních dnů, přesto většina účastníků mluví o dlouhém Dakaru. Pořadatelům se totiž povedlo postavit trať, která až na dřeň prověřila fyzickou i psychickou kondici lidí a také techniku. V průběhu deseti etap řešili nějaké problémy úplně všichni. Z 41 kamionů, které do soutěže 6. ledna v Limě odstartovaly, se jich o jedenáct dní později do peruánské metropole vrátila pouze třetina.

Video

„Pro mě to byl asi nejtěžší Dakar, když nepočítám ty, na nichž jsme havarovali. Co do náročnosti a výkonu byl tohle jeden z nejtěžších ročníků. Je to takový návrat k dřívějšímu charakteru maratonského závodění. Myslím si, že právě toto by nám do budoucna mohlo svědčit,“ míní Loprais. Před závěrečnou etapou Aleš s Ferranem a Petrem slíbili, že se ještě pokusí atakovat průběžně čtvrtého Argentince Federica Villagru (Iveco). Na relativně krátké rychlostní zkoušce, která měřila 112 kilometrů, byli druzí nejrychlejší, ale na úplné smazání deficitu to už nestačilo. V cíli dělilo Královnu, jak Aleš Loprais své Tatře přezdívá, od soupeřova kamionu necelých 11 minut.

„Moc jsme chtěli, ale potřebovali bychom, aby byl tento Dakar ještě trošičku delší. Osud tomu tak chtěl a my musíme být rádi za to, kde jsme. Jsme malý soukromý rodinný tým bez tovární podpory a uspěli mezi těmi továrními,“ připomíná frenštátský závodník fakt, že zbylých devět míst v první desítce konečné klasifikace patřilo právě fabrickým posádkám.

Rallye Dakar 2019, cíl: Prokop nejúspěšnější Čech. Historické šesté místo!

„Je to prostě radost a hlavně bych chtěl poděkovat klukům, celému týmu, rodině, fanouškům, partnerům, protože bez nich by to nešlo. I když jsme prožili jen dvě úplně bezproblémové etapy, tak právě ony stály za to a naplnily nás do budoucna nadějí. Pokoušet se porážet tovární týmy je veliká výzva a já věřím, že v tom budeme pokračovat,“ uzavírá Loprais.

Kolomý v cíli: Peklo na zemi

Jezdec týmu Tatra Buggyra Racing Martin Kolomý si na letošním Dakaru prošel doslova peklem. Do cíle v peruánské Limě dorazil na čtvrté pozici v hodnocení takzvaného půlmaratonu. V celkovém pořadí „malého“ Dakaru mu patří pátá pozice. Martin Šoltys byl nucen odstoupit po sedmé etapě hlavního závodu, když se nestihl dostavit na start následující etapy.

„Pro mě byl letošní Dakar jednou z nejtěžších soutěží, kterou jsem kdy absolvoval. Dakar opravdu se vším všudy. Peklo na zemi, náročný etapy, opravy. Budu na to dlouho vzpomínat. Škoda technických problémů, ale to prostě k závodům patří. Důležité je, že nás Tatra dovezla až do cíle. Chtěl bych poděkovat celému týmu a mechanikům, protože v okamžiku, kdy nám praskl kardan, mi problesklo hlavou, že je definitivní konec. Kluci dali auto dohromady a díky pořadatelům jsem mohl pokračovat v druhé půlce závodu,“ hodnotil své počínání na letošním Dakaru Martin Kolomý. „Teď nás čeká týmová porada, kde budeme muset vyhodnotit vše pro a proti a uvidí se co dál. Momentálně nemůžu předjímat, co bude za rok.“

„Na letošní ročník budu vzpomínat dlouho. Pro mě to byl těžký závod. Tím, že se jelo pouze v Peru, tak to bylo hrozně namotaný. Ve srovnání s loňskem to bylo navigačně mnohem složitější. Těším se na slavnostní pódium. Že jsme to nějak dotáhli až sem po těch všech komplikacích považuji za malý zázrak,“ řekl v cíli letošního ročníku nejnáročnějšího dálkového závodu světa Rostislav Plný.

Dakar 2019, ohlasy Čechů po 9. etapě: Našim se dařilo!

„Tak jsme konečně v cíli. Pořadatelé udělali letošní ročník opravdu extrémně náročný. Technika trpěla, během závodu odstoupilo hodně závodníků. Vždyť jen v kategorii kamionů startovalo přes čtyřicet posádek a cíl jich v hlavní soutěži vidělo jen třináct. Škoda Martinova vypadnutí, měl zaděláno na krásný výsledek, ale ve sportu se na „kdyby“ nehraje. Mám ohromnou radost z posádky Martina Kolomého, bojovala se dvěma velkými závadami, přesto to ani jednou nevzdala. Teď budeme muset dát hlavy dohromady, zanalyzovat všechna nasbíraná data z letošního ročníku.

Ouředníček jistil Prokopa

V poslední dakarské etapě se startovalo v obráceném pořadí. Posádky MP-Sports proto použily týmovou taktiku. Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem počkali na Martina Prokopa, aby mu pomohli v dosažení co možná nejlepšího výsledku. Posádce s číslem 305 (Prokop – Tománek) se podařilo protnout cílovou pásku etapy jako jedenáctý automobil a v celkovém hodnocení vybojovat historicky nejlepší český výsledek – 6. místo v kategorii automobilů.

Stoprocentně peruánský ročník byl extrémně náročný a poslední etapa toho byla důkazem. Tomáš Ouředníček, plný emocí, řekl k poslední etapě: „Byli jsme ve velkém napětí. Nechtěli jsme, aby se výsledek pokazil. Zvláště, když nám pořadatelé oznámili, že poslední etapa bude opravdu těžká. A tak to se také potvrdilo. Protože jsme startovali před Martinem, přišla na řadu týmová strategie a my dvacet minut čekali, abychom mu kryli záda. Mohli jsme si to dovolit, protože jsme měli velký, asi dvouhodinový, náskok na osmnáctý automobil v pořadí. Takže jsme to riskli. Byla to nádherná jízda. Společně jsme předjeli Al Rajhiho na Mini. Když se začalo prášit, museli jsme nechat Martina poodjet.

Pak jsme zapadli na jedné malé duně, ale vyproštění trvalo jen chvilku. O trošku víc zapadli ve feš feši při průjezdu kaňonem, když jsme se vyhýbali autu. To už jsme znervózněli. Náskok byl sice luxusní, ale taky jsme mohli o všechno přijít. Pak přišel kamion a obtížný feš fešový kaňon. Téměř jsem zavřel oči a jel na plný plyn. V cíli to byl opravdu nádherný pocit! Super počasí, mraky diváků a parádní atmosféra. Moc jsme si to užili. Na výsledek můžeme být hrdí.

Máme velkou radost z šestého místa Martina Prokopa. To byl náš cíl, ve který jsme doufali. Martin se chtěl dostat do první desítky a my do druhé. Oběma posádkám se to podařilo díky skvělému týmu a perfektně fungující technice. Jsme hrozně šťastní. Teď si užíváme těch pár vteřin slávy.“ Navigátor David Křípal dodal: „Tomáš řekl asi všechno. Bylo to super, ale na poslední etapu, která bývá kolikrát jen do počtu, to bylo opravdu náročné. Bojovali jsme do poslední chvíle a dopadlo to skvěle. Jsme šťastní, že jsme v cíli. Děkujeme rodinám, fanouškům a partnerům za obrovskou podporu během Rallye Dakar 2019.“

Vše o Rallye Dakar 2019 na auto.cz >>

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu

Skupina ČEZ v loňském roce vydělala 10,5 miliardy korun,…

Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer

Novinář Petr Fischer po nuceném odchodu z Českého…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš

Necestujte, pokud to není absolutně nezbytné. Takové…

 

Štítky Video

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Dnes 08:00

Pod označením Twinster od společnosti GKN si asi každý automobilový nadšenec vybaví Ford Focus RS. Jenže Twinster má snad ještě větší potenciál v elektromobilitě.




Blesk.cz

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky. Švachula přihrál zakázky za 180 milionů

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky.…

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula (dříve ANO), který je ve vazbě kvůli obvinění z…

Terorista z mešit se na útok připravoval přes rok. Zbraně kupoval na internetu

Terorista z mešit se na útok připravoval přes rok.…

Novozélandská vláda představí do deseti dnů přísnější zákon o držení zbraní. Kabinet premiérky Jacindy Ardernové…

 

iSport.cz

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil klubový rekord

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil…

Hokejisté Tampy Bay porazili v pondělním utkání NHL Arizonu 4:1 a dosáhli poprvé v historii na Prezidentovu…

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál jako čtvrtý brankář

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál…

Brankář Tomáš Vaclík byl poprvé v kariéře zvolen českým Fotbalistou roku. Gólman Sevilly vyhrál v 54. ročníku…

 

Reflex.cz

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond girl jako osoba třetího pohlaví

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond…

Nedávno do médií pronikla informace, že James Bond (v nové bondovce s pracovním názvem Shatterhand) bude jezdit…