Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover 4,4 V8 – žrout lesa

Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
41 Fotogalerie
Jak popsat stav, kdy se po nastartování osmiválce musíte jít přesvědčit, zda vůbec běží, a když vystoupíte z vozu, ticho se nezmění. U jiných aut je to porucha, u zážehového Range normální provoz.

Jak popsat stav, kdy se po nastartování osmiválce musíte jít přesvědčit, zda vůbec běží, a když vystoupíte z vozu, ticho se nezmění. U jiných aut je to porucha, u zážehového Range normální provoz.

Nebudeme nikoho nutit, aby ze skvělého turbodieselu přesedlal okamžitě na zážehový pohon. Na konci testu jsme ale zjistili, že provozní náklady až tak strašlivé nejsou a s nohou, která má jen o trochu více citlivosti než pytel cementu, se s jedním z největších osobních off-roadů dá jezdit i úsporně. Světe, div se.

Popisovat výhody karosérie se vzduchovým odpružením by bylo zbytečné, zájemce rádi odkazujeme na naši předchozí zkušenost s Range Roverem Td6. Nás nyní zajímá kabina, odkud se celá ta nádhera ovládá. Tradičně mohutnému volantu s relativně tenkým věncem se podivíme jen krátce, protože pozornost poutá Vysoká škola tlačítková. Ovladače všeho jsou všude a naučit se ovládat displej na středovém panelu vyžaduje střednědobý nácvik. Po dvou dnech si jednotlivá tlačítka přestáváme plést a rádio hraje bez přerušení.

Podstatnější jsou pro nás nyní ovladače jízdy, jmenovitě volič automatické převodovky, spínač redukce a kontrolovaného sjíždění svahů. Pootočení zapalovacím klíčkem přiměje vůz jen k výše zmíněnému lehkému zašumění a teprve přidání plynu rozhýbe vůz za přiměřené zvukové kulisy. Systémem „noha na podlaze“ aktivujeme ve vidlicovém osmiválci cosi protifyzikálního, protože elán, s jakým žene auto dopředu, může být při hustotě zatáček v Čechách vražedný. Nejde pochopitelně o nic nebezpečného, ale TOHLE vám turbodiesel nikdy neudělá. Motor zabírá lineárně až do 5500 otáček, pak trochu zvadne a zvyšuje jen spotřebu.

Až tři tuny těžké auto je potřeba ovládat s ohledem na vyšší odstředivé síly, na suchém povrchu si dá líbit i značně drsné zacházení. Sníh či kluzko mají zase tendenci posílat auto po tečně ze zatáčky, 90% tohoto pocitu je ovšem jen subjektivním varováním auta, které snese s nízkou polohou podvozku až neuvěřitelné brutality. K jistějšímu ovládání přispívá i okamžitá reakce na plynový pedál, bez nutnosti „hledání“ turbodmychadla.

Motorizace samozřejmě nemá vliv na (výbornou) průchodnost terénem, klid a jistota vyvolávaná motorem se ale projevují v podvědomě menší agresivitě v řízení. Tam, kde bychom turbodieselu šlapali na krk, si zážehový osmiválec poradí za podstatně menších zvukových efektů a často s nižšími otáčkami.

Heslo „Objem turbem nenahradíš“ bychom mohli doplnit i o „objem neukecáš“ – ano, je řeč o spotřebě paliva. Na dálnici nás sice chvíli strašila hodnota 17 l/100 km při ustálené stotřicítce, pak si ale motor zvykl a na jednu nádrž jsme ujeli celkem 620 kilometrů s průměrnou spotřebou 13,2 l/100 km. Připočteme-li zasněžené silnice a padesátikilometrovou horskou vložku, nezbývá než opatrně smeknout. Za minimálního hluku a maximálního komfortu jsme vozili pětici lidí a hromadu zavazadel a nebýt nepříjemně málo průhledné „nákladní“ přepážky, těžko bychom na tomto aristokratovi hledali něco významně negativního. Ve městě však již hmotnost vozu, odpory pohonu a velkoobjemový osmiválec udělají své a spotřeba se běžně pohybuje okolo 20 litrů na 100 km.

Nevýhody jsme napočítali celé dvě: Za cenu našeho testovacího auta by se dalo pořídit 8-9 Pand 4x4 a dvoudílné zadní dveře velmi, velmi pošpiní nebožáka, který nakládá či vykládá zavazadla s autem neumytým.

Ale vykládejte poslední dva řádky někomu, kdo se rozhodne koupit BENZÍNOVÉHO Range.