Range Rover Td6 - jachta na kolech

Range Rover Td6 - jachta na kolech

 
 

Od roku 1970, kdy byla veřejnosti představena první generace "jachty na kolech" se v automobilové technice zrodilo tolik nových nápadů, že se už v podstatě divíme, najdeme-li v autě pedály a volant. Range Rover je esencí této evoluce - najdeme v něm vše nové, užitečné, drahé a bezpečné, co si jen lze představit. A i když se technicky původnímu modelu nepodobá...

Od roku 1970, kdy byla veřejnosti představena první generace "jachty na kolech" se v automobilové technice zrodilo tolik nových nápadů, že se už v podstatě divíme, najdeme-li v autě pedály a volant. Range Rover je esencí této evoluce - najdeme v něm vše nové, užitečné, drahé a bezpečné, co si jen lze představit. A i když se technicky původnímu modelu nepodobá v ničem, stále je to on a stále obtížněji se mu hledá konkurence.

Vnější podoba terénního aristokrata je jediným navazujícím prvkem. Kromě offroadového vzezření a kvalitního zpracování zde najdeme i znaky síly a mohutnosti v podobě rozsáhlých rovných ploch, dvojitých světlometů s čirým překrytím nebo masivních zadních dveří. Sportovní a trochu odlehčený výraz mu pak dodávají již proslulá žábra za předními koly a do boků protáhlé plastové nárazníky.

Zkuste se podívat na fotografie interiéru - ve skutečnosti je vše ještě mnohem větší. Kombinace rovných linií, kůže, hliníku a dřeva působí vyváženě. Umístění velkého množství ovládacích prvků je v podstatě intuitivní a logické. Navíc vše podstatné je na volantu. Drobností poukazující na charakter vozu jsou hliníkové ovladače houkačky na volantu: u všech ostatních aut musíte v podstatě udeřit doprostřed volantu, zde jsou jemná tlačítka. V kombinaci s mohutností celého vozu si nedovedu představit výmluvnější příznak jisté zdrženlivosti, kterou vlastnictví tohoto auta předpokládá. Elektricky nastavitelný volant, který se po vypnutí zapalování samočinně zvedne a zasune, je pak už jen třešničkou na dortu.

O pohodlí posádky pečují všestranně elektricky nastavitelná sedadla čalouněná světlou kůží, ve všech směrech je dostatek místa a ani cestující vzadu rozhodně nestrádají. Převoz zavazadel je lehce komplikován vysoko umístěným dnem zavazadelníku, což je ale přijatelná daň za terénní schopnosti vozu. Dvoudílný vstup do zavazadlového prostoru usnadňuje manipulaci s menšími předměty, ale s otevřenou spodní částí nelze dosáhnout až k zadním sedadlům. Základní objem zavazadlového prostoru 550 l nicméně uspokojí i zdatného lovce či zhýčkaného golfistu, takže ani v tomto ohledu nezůstává Range Rover nic dlužen svému mohutnému vzezření.

S pohonnou jednotkou jsme rychle hotovi. Známý vznětový šestiválcový třílitr BMW zde poskytuje výkon až 130 kW a ve spojení s standardně montovanou pětistupňovou automatickou převodovkou udává vozu solidní dynamiku. I když výkonová hmotnost není papírově nijak oslnivá, motor hrne auto po silnici velmi svižně a řidič má díky bohatému prosklení pocity, které snad zažívá jen jeden člověk a autu pod ním se přezdívá papamobil... Žádný hluk, žádné vibrace, o metr výš než ostatní řidiči osobních aut a i na kolemjedoucí Land Cruisery je možno shlížet shora. Veskrze příjemné pocity pak doplňuje kvalitní audiosoustava, ve které si lze navolit efekt například i koncertní síně nebo chrámu. S Vivaldim všude okolo je pak prodírání městským provozem o mnoho snadnější. Kromě vcelku tuhého vzduchového odpružení, které drží vůz v zatáčkách o mnoho příměji než jeho předchůdce ocení řidič jistě i přední a zadní parkovací asistent (vypínatelný) a především až neskutečný rejd, který z důstojného vozu dělá hbitého zdolávače parkovacích a odbočovacích nástrah.

Dosti silnic Range Rover je tu pro jiné úkoly. Předchozí generace s tuhými nápravami mu vytvořily gloriolu nezdolatelného offroadu s luxusním interiérem, tak jsme byli zvědavi, co udělá s terénními schopnostmi nezávislé zavěšení všech kol. Již zmíněné vzduchové pérování umožňuje plynulou změnu světlé výšky až na 280 mm. Systém umožňuje přepouštění vzduchu mezi jednotlivými vaky, což umožňuje na pohled drastické zkřížení "náprav". Pérování je tak dobré, že větší výmolyči stupně kolo prostě projede bez vlivu na výšku či náklon celé karoserie. Prakticky se to projevuje tak, že i při jízdě rozumným tempem po cestě plné nerovností karosérie jakoby "plave" a vše nepříjemné obstarává podvozek. I když můžeme brát Range Rover za opravdový off-road, nedisponuje uzávěrkou žádného diferenciálu. V kritických situacích ale vydatně pomáhá systém regulace jízdní dynamiky DSC, který po protočení příslušné kolo přibrzdí a výkon přenese na zbývající kola. Opravdovou technickou lahůdkou je ale možnost zařadit redukovaný převod za jízdy, byť jen v malých rychlostech. Nutno ovšem říci, že redukci jsme v testu zapínali v podstatě jen ze strachu o auto než při skutečné potřebě. Absenci mechanických uzávěrek diferenciálů jsme ani nepocítili. I v nejprudších svazích stačilo prostě tomuto tanku udělit redukovanou rychlost, zvednout podvozek a za všech okolností držet plyn. Nijak extrémně hlučící vůz pak vyšplhal v podstatě všude a jediným omezením byla naše starost o přece jen menší zadní nájezdový úhel.

Z praktického provozu si také odnášíme dobrý dojem z jízdních vlastností na rovných silnicích, kde se vůz díky již zmíněné stabilitě cítí velmi dobře. Tuhý podvozek pak eliminuje vyšší citlivost na boční vítr a jedinou nepříjemnou nutností tak zůstává čas od času naplnit stolitrovou nádrž naftou.... V našem dosti krkolomném testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 15,8 l/100 km, ale je nutno říci, že mimo město či terén jsme stačili ujet jen asi desetinu celkové vzdálenosti.

Zájemce o luxusně vybavený vůz s mimořádnými schopnostmi v opravdovém terénu má tedy v podstatě na výběr jen ze dvou možností: koupit turbodiesel nebo benzínový osmiválec. Pokud to peněženka unese, nedovedeme si představit argument, kterým bychom koupi nového Range Roveru komukoli rozmlouvali.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 938 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 324 700 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, přední boční a hlavové airbagy, ABS, ETC, HDC, kontrolka, ukazatele směru u přívěsu, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu / vzadu, výztuhy dveří (předních, zadních), opěrky hlavy vpředu / vzadu, stěrače předních světel, třetí brzdové světlo, přední a zadní mlhovky, zabezpečení, imobilizér, alarm, výbava, posilovač řízení s proměn. účinkem - Servotronic, centrální zamykání s dálkovým ovl. , el. ovládaná okna předních a zadních dveří, vyhřívané přední sklo, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické ztmavování zpětných zrcátek, el. ovládaná přední sedadla bez paměti, nastavitelné loketní opěrky předních sedadel, asymetricky dělené sklopné zadní sedadlo s loketní opěrkou, příprava telefonu GSM, předmontáž reproduktorů - 6, anténa radiopřijímače, integrovaná v zadním okně, rádio s CD přehrávačem a s RDS, palubní počítač, tónovaná skla, klimatizace automatická, zpožďovač vnitřního osvětlení, osvětlení zavazadlového prostoru, kůží potažený multifunkční volant, el. nastavitelný volant, látkové čalounění sedadel, hliníkové obložení interiéru, vzduchové pérování, přihřívač chladící kapaliny, automatická převodovka - Steptronic, tempomat, hliníková kola Style 1 18" - 5ks, plnohodnotné náhradní kolo, bezpečnostní matky kol

Výbava testovaného vozu:ostřikovače předních světel (+14.900,-), xenonová světla (+39.700,-), automatické ztmavování zpětných zrcátek vč. sklopné funkce (+11.400,-), el. ovládané střešní okno (+54.600,-), el. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (+25.300,-), vyhřívané přední sedáky (+16.400,-), DSP Amplifier + 11 repro, subwoofer (+43.200,-), parkovací systém (+27.300,-), zatemněná skla (+16.400,-), síťka v zavazadlovém prostoru (+6.000,-), kožené čalounění sedadel (+68.500,-), dřevěné obložení-ořech (+26.300,-), metalický lak (+36.700,-)

Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do…

Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun

Švýcarský potravinářský gigant Nestlé v pololetí zvýšil…

Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v…

Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony

Herec Karel Roden podal společně s partnerkou Laurou…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2926
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 179
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.4 / 9.4 / 11.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 535 / 1756
Objem nádrže (l):100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2500 / 550
Rozměr pneu:255/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4950
b) šířka (mm): 2191
c) výška (mm): 1863
d) rozvor (mm): 2880
e) rozchod vpředu (mm): 1692
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,72
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Land Rover Classic vrací k životu první generaci modelu Range Rover Land Rover Classic vrací k životu první generaci modelu Range Rover

Divize Land Rover Classic v rámci programu Range Rover…

Range Rover: Modernizace přinesla novou výbavu a 550 koní Range Rover: Modernizace přinesla novou výbavu a 550 koní

Modelový rok 2017 je pro Range Rover ve znamení většího…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…