Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rekordní hot rod Spurgin-Giovanine Roadster čeká dražba

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Ve dnech 18. a 19. ledna příštího roku se bude konat dražba Gooding & Co. Jedním z účastníků bude vůz Spurgin-Giovanine Roadster.

Vůz Hot Rod Spurgin-Giovanine Roadster vznikl v roce 1948 pod hlavičkou Národní asociace Hot Rod NHRA (National Hot Rod Association), či přesněji jejího viceprezidenta Chucka Spurgina. Ten se při tvorbě stroje spojil s Bobem Giovaninem, což je jasně patrné i z pojmenování auta.

Základem vozu se stal Spurginův Chevrolet Roadster, který byl osazen osmiválcem o objemu 183 ci (2,99 litru) z čtyřdveřového Chevroletu, jehož vlastníkem byl Giovanine. Vzniklo auto určené k závodům ve sprintu, konajících se na dnech vyschlých solných jezer. Při návrhu vozu se jeho tvůrci snažili o dosažení alespoň nějaké aerodynamiky, což byla oblast u hot rodů do té doby málo vídaná.

Jistě i díky tomu zaznamenal vůz úspěch, když dokázal zvítězit ve všech kategoriích závodů Hot Rod. Výsledkem byla navíc řada rekordů napříč všemi kategoriemi vypsanými SCTA v roce 1948. Nejvyšší dosažená rychlost byla v té době 128 mph, tedy 204,8 km/h. Na poměry tehdejší doby to byla skvělá hodnota. V březnovém čísle specializovaného magazínu Hot Rod patřila popisovanému vozu titulní stránka. V roce 2015 vstoupil Spurgin-Giovanine Roadster do hot rodové síně slávy.

A jaký byl další osud rekordního vozu? Až do pozdních padesátých let se účastnil závodů. Na dalších 40 let se však jeho stopy ztrácejí. Vynořil se až po roce 2000, kdy prodělal citlivou renovaci pod dohledem SCTA, konkrétně historika Terryho Baldwina, který při tom úzce spolupracoval s rodinami pánů Spurgina a Giovanineho. Renovace byla dokončena v roce 2009, aby se auto mohlo v následující sezóně zúčastnit Concours d´Elegance v Pebble Beach. Nyní bude mít rekordní vůz brzy nového majitele. Za kolik jej vydraží?

Krátce o hot rodech

Za Mekku hot rodů je považována jižní Kalifornie. Hot rody byly velmi často svépomocí stavěná auta, která vznikala napříč celými Spojenými státy americkými. Největšího rozmachu dosáhly v 50. letech, avšak doznívaly ještě v následující dekádě. Byla to auta stavěná s cílem dosáhnout co nejlepšího možného zrychlení. Recept na ně byl poměrně jednoduchý, a sice, že do vozu většinou z 30. až 40. let zabudovali velký osmiválec s obrovským výkonem. Jízdní výkony, zejména akcelerace, těchto aut braly dech, zbytek byl však technicky poplatný době vzniku.

Vozy hot rod a závodění s nimi se v USA bavili zejména bývalí vojáci americké armády, kteří se vrátili z bojů druhé světové války. USA byly tehdy ekonomicky na tak vysoké úrovni, že tito lidé pobírali od státu „za službu vlasti“ tak vysokou rentu, že ani nemuseli pracovat. A ve volném čase, kterého měli docela dost, stavěli a provozovali právě hot rody.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)