Renault Clio R.S. podrobněji: Ostrý podvozek a pokročilá elektronika
Renault Clio R.S. přichází v nové generaci na trh s nově nabitými zbraněmi, ovšem očekává stejný výsledek, prostě být tím nejlepším malým hot-hatchem. Bohužel opouští atmosférický motor a manuální převodovku a vydává se moderním směrem turbodmychadla a dvouspojkové převodovky EDC (efficient dual clutch). Aby však dokázalo navázat na oblíbenost svého předchůdce, tak musí splnit velká řidičská očekávání. Má na to?
Nové R.S. přebírá z třetí generace uspořádání podvozku, avšak přidává některé významné změny. Na přední nápravě proto nalezneme zavěšení McPherson, ovšem v robustnějším provedení pro zvýšení tuhosti. Dále jsou také použity dvoukomorové tlumiče pro zlepšení jízdních vlastností i komfortu. Zadní náprava obsahuje změnu pouze jednu a tou je silnější a tedy tužší stabilizátor o 10%. Sluší se poznamenat, že k dispozici jsou dvě nastavení podvozku Sport a Cup. Kdy Cup je snížen o 3 mm a také o 15% tužší.
Výborný podvozek ale nevyřeší všechny situace, a proto byly zvětšeny i brzdy. Na přední nápravu se dostaly kotouče o průměru 320 mm (původem z Laguny V6), zatímco zadní náprava se musí spokojit pouze s 260 mm. Přední brzdy také zastávají funkci elektronické uzávěrky diferenciálu přibrzďováním vnitřního předního kola při ztrátě trakce.
Novinkou je pro Clio R.S. tlačítko změny jízdních režimů „R.S. Drive“, kde je možné si vybrat mezi Normal, Sport a Race. Tyto tři módy ovlivňují nastavení motoru, převodovky, posilovače řízení a stabilizačního systému. Režim Normal je pro obyčejné poježdění, kdy je vše nastaveno na komfort, nízkou spotřebu a bezpečnost (stabilizace zapnuta). Při přepnutí auta do režimu Sport se však začnou dít zajímavé věci. Volnoběh poskočí na 1005 ot/min (+255), převodovka nastaví sportovní režim, zrychlí řazení a v případě nastaveného manuálu se bude ozývat zvukový signál správného momentu přeřazení. Zároveň ztuhne řízení a stabilizace se přepne do benevolentnějšího režimu. Využití režimu Race již pouze vyřadí z činnosti stabilizaci a donutí řidiče řadit manuálně.
V malém Renaultu se také prvně objevuje funkce Launch Control. Tu je možno využít pouze v jízdních režimech Sport a Race a aktivuje se přitažením obou pádel řazení při sešlápnutém brzdovém pedálu. Po zamáčknutí pedálu plynu do podlahy a povolení brzdy je zaručen optimální start a elektronika (Sport mód), popř. řidič (Race mód) vše následně řídí pro optimální rozjezd.
Pro nadšence do statistik bude pro Clio R.S. možno volitelně dokoupit R.S. Monitor 2.0, který dokáže zobrazovat provozní hodnoty různých částí vozu a zaznamenávat dosažené dynamické parametry, jako např. zrychlení, přetížení, procentuální prokluz kol. Nechybí mu ani chronometr, stopky, či datalogger s přenosem dat na usb.
Vypadá to, že Renault vstoupil s novou generací Clia R.S. do 21. století. Zdali je to správný směr, však ukáže až redakční test.
Renault Clio R.S. – technické údaje | |||
Motor | 1,6T R.S. 200 | ||
Převodovka | 6A (EDC) | ||
Zdvihový objem [cm3] | 1618 | ||
Válce/ventily | 4.4 | ||
Největší výkon [kW/min-1] | 147/6000 | ||
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 240/1750 | ||
Max. rychlost [km/h] | 230 | ||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,7 | ||
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | ||
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1204 | ||
Cena [Kč] | - |