Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Eolab Concept: Se spotřebou 1 l na 100 km

Michal Fokt
Diskuze (17)
Prezentovat téměř 100 nových technických řešení a současně nastínil možný vzhled nové generace Clia - takový je účel studie Eolab pro pařížský autosalon.

Podíváte-li se na předoboční snímek konceptu Renault Eolab, dozajista vás napadne, že půjde o nějaký sportovní subkompakt. Má dravou příď s úzkými světlomety a výrazně tvarovaným nárazníkem, výrazné prolisy na bocích a dynamicky stoupající linii oken. No vidíte - přitom to má být koncept extrémně úsporného ekoauta, které má jezdit za pouhý litr benzinu na 100 km.

Ekologickou povahu vozu naznačují aerodynamické kryty kol a také pohled z profilu a zezadu je takový ...hybridní, dává najevo, že se pod karoserií ukrývá speciální technika. V zaměřovači je Volkswagen XL1 a nejde jen o neurčité plácání do větru, jehož řecký bůh Aeolus se dostal i do označení vozu, Renault je překvapivě konkrétní, co se technických řešení týče a většina z nich se prý ještě před rokem 2020 objeví v produkčních vozech značky.

Srdcem vozu je litrový atmosférický tříválec 1,0 l SCe o výkonu 55 kW a točivém momentu 95 N.m, zkombinovaný s elektromotorem a Li-Ion akumulátorem s kapacitou 6,7 kWh a třístupňovou převodovkou. To by ale samo o sobě nestačilo, vůz má díky kombinaci oceli, hliníku a kompozitů o 400 kg menší hmotnost, než současné Clio, je u něj použita například magnéziová střecha (-4,5 kg), tenčí 3mm čelní sklo (-2,6 kg), přepracovaná sedadla (-12 kg), speciální brzdy (-14,5 kg), ale třeba i odlehčené plasty se vzduchovými bublinkami ve struktuře. Eolab tak váží i s hybridní technikou jen 955 kg.

Vůz také využívá úzké pneumatiky Michelin 145/45 R 17 s extrémně nízkým valivým odporem a neméně klíčovou roli hraje též aerodynamika. Eolab má o 30 % menší součinitel odporu vzduchu než Clio (cd=0,235), aktivní aerodynamika je použita na krytech kol, které reagují na teplotu brzd, ale také na předním a zadním nárazníku, aktivní je dokonce i světlá výška vozu s režimy Access, Urban a Extra-Urban s rozsahem 25 mm.

Co je ovšem ještě zajímavější, design vozu nám prý ukazuje vůz budoucnosti, jenž Renault do segmentu B pošle v příštích deseti letech. Je snad řeč o novém Cliu nebo o speciálním ekologickém autě, které bude alternativou k tradičnímu francouzskému supermini?

Michal Fokt
Diskuze (17)
22. 9. 2014 08:47
Re: 1 litr na 100 km ?
Něvěřte všemu, co se o VW 1-Litr napsalo - už jsem se tady o tom zmínil. Početně to neodpovídá. A navíc ono. Cx=0,16 - to jestli bylo -, tak základní tvar beze všech spár, klik, ... a možná i bez kol.
20. 9. 2014 01:03
Re: 1 litr na 100 km ?
Ale přeci víte, jak je to se spotřebou plugin hybridů. Je to litr v kapalině a zbytek v elektrice. Ale o spotřebě elektřiny se už v žádném titluku nehovoří.
18. 9. 2014 10:56
Re: i kdyby to byla pravda,
Nemohl to myslet jinak.Ada totiž nemyslí !!! :-!
18. 9. 2014 08:55
Re: 1 litr na 100 km ?
Ano, omlouvám se, je to obrácený poměr, jak píšeš, protože jeden litr benzínu nebo nafty má asi 0,8kg - to vím, ale v rychlosti jsem se spletl - nemá to být, promiňte.
Lepší účinnost naftového motoru je hodně dána způsobem spalování s přebytkem vzduchu - výkon se reguluje palivem, kdežto benzíňák pracuje s regulací škrcením vzduchu - ztráta účinnosti při částečných zatíženích - a hlídáním poměru benzín/vzduch. Otázka zápalnosti směsi pouhým teplem od stlačení vzduchu, nebo nutnosti ji zapálit el. jiskrou, již je mimo rozsah této diskuse.
17. 9. 2014 23:16
Re: Koncept pohonu?
ctu ze tam je tristupnova předovka, takze primy nahon na kola, alespoň v nejakych rezimech