26.8. 2013 Ladislav Černý

Renault Kangoo 1.6 16V pro hendikepované: Pomoc vozíčkářům

 

České zastoupení Renaultu navázalo úzkou spolupráci s tuzemskými nástavbáři. Jeden z plodů tvoří úprava Kangoo pro hendikepované.

Renault ve spolupráci se společností Montex připravil dvě verze pro převoz lidí na vozíčku. Proč dvě? Invalidní vozíčky se stavějí na míru a tedy v několika šířkách. Proto existuje přestavěné Kangoo pro pět cestujících včetně vozíčkáře či pro celkem čtyři. My jsme vyzkoušeli pětimístné provedení.

Ruční nebo automatická rampa

Nabídka přestaveb zahrnuje automaticky či manuálně vysunovací rampu pro případ, že doprovod je schopen tuto činnost provádět. Po stlačení tlačítka a uvolnění dvoudílné složené rampy o šířce 800 mm a délce obou částí 1415 mm jsme se pustili do její vyklopení vzad. Nešlo o velmi namáhavý úkon, ale pro křehkou ženu by byl asi nad její síly.

Výsledek však byl impozantní. Vznikla nájezdová plocha s mírným sklonem opatřená navíc přiměřeně vysokými okraji, aby z ní vozíček během najíždění do vozu nesjel. Díky elektrickým navijákům nemusí doprovod tlačit vozíček do stoupání. Kdo si to někdy vyzkoušel ví, že nejde jen o ušetření námahy, ale také bezpečnost tělesně hendikepovaného.

Invalidní vozíky mívají přední kola o velmi malém průměru a snadno se tedy může stát, že při jeho tlačení se jedno kolečko na malé nerovnosti přesměruje a vozíček najednou strhne na stranu. To by mohlo při pohybu na rampě široké 800 mm mít velmi nepříjemné důsledky.

Najíždění do Kangoo pomocí elektrických navijáků je tedy nejen pohodlnější ale také bezpečnější. Nevýhodu však tvoří nižší rychlost, zatímco ručně jste s vozíkem uvnitř na to šup.

Ukotvení

Směrem vpřed se prostor ve vozu určený pro vozík zužuje, aby se přední kola opřela o nízký výstupek a podpěry pro nohy zůstaly nad ním. Pomocí dvou zámků klasických bezpečnostních pásů je možné vozík ukotvit v přední části proti pohybu vzad.

U takto přichyceného vozíčku bylo možné háky elektrického vytahování do auta uvolnit, upevnit k zadní části vozíku a elektrickým navijákem je dotáhnout proti pohybu křesla vpřed. Proti převrácení do boku bránily síly všech čtyř kotvicích bodů vpředu i vzadu, protože působily v dostatečně vertikálním směru.

Jízda

Po pečlivé fixaci vozíčku by řidič neměl zapomenout, že hendikepovaný nebývá přichycen bezpečnostním pásem. Poloha tváří ve směru jízdy není z tohoto pohledu optimální, v autobusech se tito hendikepovaní stavějí pokud možno bokem k podélné ose vozidla.

Úprava modelu Kangoo nezahrnovala jen navenek viditelné změny, protože firma Montex k dosažení co nejmenšího úhlu najížděcí rampy vytvořila sklopný zadní nárazník. Při rozkládání rampy se rovná část nárazníku posouvala dolů až nakonec klesla těsně nad úroveň vozovky. K instalaci rovné plochy uprostřed dvojice zadních sedadel a sklopného nárazníku bylo třeba omezit velikost palivové nádrže. Její objem klesl z běžných šedesáti litrů na 44. Další nutnou úpravou prošlo výfukové potrubí, které bylo vyvedeno do boku před zadním kolem. Výrobce nezapomněl na dostatečnou mezeru mezi oběma částmi. Vlivem přestavby došlo k nárůstu pohotovostní hmotnosti Kangoo 1.6 16V o 170 kg na 1420 kg.

Benzinový pohon

Pro takto upravené Kangoo rozhodně doporučujeme zážehovou šestnáctistovku. Transport hendikepovaných bývá většinou na kratší vzdálenosti a v případě vznětové jednotky 1.5 dCi by mohly nastat potíže s vypalováním filtru pevných částic. K dosažení patřičné teploty cca 250 °C k jeho regeneraci je třeba vyjet na dálnici a trochu vůz „prohnat“. Vzhledem k často neukázněným řidičům, kteří nerespektují, že předjíždějící vozidlo nesmí ohrozit, by se mohl hendikepovaný bez bezpečnostních pásů a s často omezenou motorikou i horních končetin potlouci. Zážehový čtyřválec si sice v průměru řekl o osm litrů benzinu, ale provozovatel nebude zatěžován starostmi o filtr sazí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 16V
Typzážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1598
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/min-1)78/5750
Točivý moment (N.m/min-1)148/3750
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)10,6/6,3/8,0
Emise CO2 (g/km)190
D/š/v (mm)4255/1829/1882
Rozvor (mm)2697
Rozchod P/Z (mm)1521/1533
Pohotovostní hmotnost (kg)1420
Celková hmotnost (kg)1924
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,0
Objem nádrže paliva (l)44

Plusy

  • Kvalitní přestavba
  • Elektrické vytahování vozíčku
  • Bezpečnostní doplňky

Minusy

  • Drnčení složené rampy
Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Renault Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd

Francouzská automobilka Renault oficiálně potvrdila…

Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami

Renault svolává do servisů malá Clia a dodávky Kangoo…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…