26.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Kangoo 1.6 16V pro hendikepované: Pomoc vozíčkářům

 

České zastoupení Renaultu navázalo úzkou spolupráci s tuzemskými nástavbáři. Jeden z plodů tvoří úprava Kangoo pro hendikepované.

Renault ve spolupráci se společností Montex připravil dvě verze pro převoz lidí na vozíčku. Proč dvě? Invalidní vozíčky se stavějí na míru a tedy v několika šířkách. Proto existuje přestavěné Kangoo pro pět cestujících včetně vozíčkáře či pro celkem čtyři. My jsme vyzkoušeli pětimístné provedení.

Ruční nebo automatická rampa

Nabídka přestaveb zahrnuje automaticky či manuálně vysunovací rampu pro případ, že doprovod je schopen tuto činnost provádět. Po stlačení tlačítka a uvolnění dvoudílné složené rampy o šířce 800 mm a délce obou částí 1415 mm jsme se pustili do její vyklopení vzad. Nešlo o velmi namáhavý úkon, ale pro křehkou ženu by byl asi nad její síly.

Výsledek však byl impozantní. Vznikla nájezdová plocha s mírným sklonem opatřená navíc přiměřeně vysokými okraji, aby z ní vozíček během najíždění do vozu nesjel. Díky elektrickým navijákům nemusí doprovod tlačit vozíček do stoupání. Kdo si to někdy vyzkoušel ví, že nejde jen o ušetření námahy, ale také bezpečnost tělesně hendikepovaného.

Invalidní vozíky mívají přední kola o velmi malém průměru a snadno se tedy může stát, že při jeho tlačení se jedno kolečko na malé nerovnosti přesměruje a vozíček najednou strhne na stranu. To by mohlo při pohybu na rampě široké 800 mm mít velmi nepříjemné důsledky.

Najíždění do Kangoo pomocí elektrických navijáků je tedy nejen pohodlnější ale také bezpečnější. Nevýhodu však tvoří nižší rychlost, zatímco ručně jste s vozíkem uvnitř na to šup.

Ukotvení

Směrem vpřed se prostor ve vozu určený pro vozík zužuje, aby se přední kola opřela o nízký výstupek a podpěry pro nohy zůstaly nad ním. Pomocí dvou zámků klasických bezpečnostních pásů je možné vozík ukotvit v přední části proti pohybu vzad.

U takto přichyceného vozíčku bylo možné háky elektrického vytahování do auta uvolnit, upevnit k zadní části vozíku a elektrickým navijákem je dotáhnout proti pohybu křesla vpřed. Proti převrácení do boku bránily síly všech čtyř kotvicích bodů vpředu i vzadu, protože působily v dostatečně vertikálním směru.

Jízda

Po pečlivé fixaci vozíčku by řidič neměl zapomenout, že hendikepovaný nebývá přichycen bezpečnostním pásem. Poloha tváří ve směru jízdy není z tohoto pohledu optimální, v autobusech se tito hendikepovaní stavějí pokud možno bokem k podélné ose vozidla.

Úprava modelu Kangoo nezahrnovala jen navenek viditelné změny, protože firma Montex k dosažení co nejmenšího úhlu najížděcí rampy vytvořila sklopný zadní nárazník. Při rozkládání rampy se rovná část nárazníku posouvala dolů až nakonec klesla těsně nad úroveň vozovky. K instalaci rovné plochy uprostřed dvojice zadních sedadel a sklopného nárazníku bylo třeba omezit velikost palivové nádrže. Její objem klesl z běžných šedesáti litrů na 44. Další nutnou úpravou prošlo výfukové potrubí, které bylo vyvedeno do boku před zadním kolem. Výrobce nezapomněl na dostatečnou mezeru mezi oběma částmi. Vlivem přestavby došlo k nárůstu pohotovostní hmotnosti Kangoo 1.6 16V o 170 kg na 1420 kg.

Benzinový pohon

Pro takto upravené Kangoo rozhodně doporučujeme zážehovou šestnáctistovku. Transport hendikepovaných bývá většinou na kratší vzdálenosti a v případě vznětové jednotky 1.5 dCi by mohly nastat potíže s vypalováním filtru pevných částic. K dosažení patřičné teploty cca 250 °C k jeho regeneraci je třeba vyjet na dálnici a trochu vůz „prohnat“. Vzhledem k často neukázněným řidičům, kteří nerespektují, že předjíždějící vozidlo nesmí ohrozit, by se mohl hendikepovaný bez bezpečnostních pásů a s často omezenou motorikou i horních končetin potlouci. Zážehový čtyřválec si sice v průměru řekl o osm litrů benzinu, ale provozovatel nebude zatěžován starostmi o filtr sazí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 16V
Typzážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1598
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/min-1)78/5750
Točivý moment (N.m/min-1)148/3750
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)10,6/6,3/8,0
Emise CO2 (g/km)190
D/š/v (mm)4255/1829/1882
Rozvor (mm)2697
Rozchod P/Z (mm)1521/1533
Pohotovostní hmotnost (kg)1420
Celková hmotnost (kg)1924
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,0
Objem nádrže paliva (l)44

Plusy

  • Kvalitní přestavba
  • Elektrické vytahování vozíčku
  • Bezpečnostní doplňky

Minusy

  • Drnčení složené rampy
Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Renault Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd

Francouzská automobilka Renault oficiálně potvrdila…

Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami

Renault svolává do servisů malá Clia a dodávky Kangoo…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…