26.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Kangoo 1.6 16V pro hendikepované: Pomoc vozíčkářům

 

České zastoupení Renaultu navázalo úzkou spolupráci s tuzemskými nástavbáři. Jeden z plodů tvoří úprava Kangoo pro hendikepované.

Renault ve spolupráci se společností Montex připravil dvě verze pro převoz lidí na vozíčku. Proč dvě? Invalidní vozíčky se stavějí na míru a tedy v několika šířkách. Proto existuje přestavěné Kangoo pro pět cestujících včetně vozíčkáře či pro celkem čtyři. My jsme vyzkoušeli pětimístné provedení.

Ruční nebo automatická rampa

Nabídka přestaveb zahrnuje automaticky či manuálně vysunovací rampu pro případ, že doprovod je schopen tuto činnost provádět. Po stlačení tlačítka a uvolnění dvoudílné složené rampy o šířce 800 mm a délce obou částí 1415 mm jsme se pustili do její vyklopení vzad. Nešlo o velmi namáhavý úkon, ale pro křehkou ženu by byl asi nad její síly.

Výsledek však byl impozantní. Vznikla nájezdová plocha s mírným sklonem opatřená navíc přiměřeně vysokými okraji, aby z ní vozíček během najíždění do vozu nesjel. Díky elektrickým navijákům nemusí doprovod tlačit vozíček do stoupání. Kdo si to někdy vyzkoušel ví, že nejde jen o ušetření námahy, ale také bezpečnost tělesně hendikepovaného.

Invalidní vozíky mívají přední kola o velmi malém průměru a snadno se tedy může stát, že při jeho tlačení se jedno kolečko na malé nerovnosti přesměruje a vozíček najednou strhne na stranu. To by mohlo při pohybu na rampě široké 800 mm mít velmi nepříjemné důsledky.

Najíždění do Kangoo pomocí elektrických navijáků je tedy nejen pohodlnější ale také bezpečnější. Nevýhodu však tvoří nižší rychlost, zatímco ručně jste s vozíkem uvnitř na to šup.

Ukotvení

Směrem vpřed se prostor ve vozu určený pro vozík zužuje, aby se přední kola opřela o nízký výstupek a podpěry pro nohy zůstaly nad ním. Pomocí dvou zámků klasických bezpečnostních pásů je možné vozík ukotvit v přední části proti pohybu vzad.

U takto přichyceného vozíčku bylo možné háky elektrického vytahování do auta uvolnit, upevnit k zadní části vozíku a elektrickým navijákem je dotáhnout proti pohybu křesla vpřed. Proti převrácení do boku bránily síly všech čtyř kotvicích bodů vpředu i vzadu, protože působily v dostatečně vertikálním směru.

Jízda

Po pečlivé fixaci vozíčku by řidič neměl zapomenout, že hendikepovaný nebývá přichycen bezpečnostním pásem. Poloha tváří ve směru jízdy není z tohoto pohledu optimální, v autobusech se tito hendikepovaní stavějí pokud možno bokem k podélné ose vozidla.

Úprava modelu Kangoo nezahrnovala jen navenek viditelné změny, protože firma Montex k dosažení co nejmenšího úhlu najížděcí rampy vytvořila sklopný zadní nárazník. Při rozkládání rampy se rovná část nárazníku posouvala dolů až nakonec klesla těsně nad úroveň vozovky. K instalaci rovné plochy uprostřed dvojice zadních sedadel a sklopného nárazníku bylo třeba omezit velikost palivové nádrže. Její objem klesl z běžných šedesáti litrů na 44. Další nutnou úpravou prošlo výfukové potrubí, které bylo vyvedeno do boku před zadním kolem. Výrobce nezapomněl na dostatečnou mezeru mezi oběma částmi. Vlivem přestavby došlo k nárůstu pohotovostní hmotnosti Kangoo 1.6 16V o 170 kg na 1420 kg.

Benzinový pohon

Pro takto upravené Kangoo rozhodně doporučujeme zážehovou šestnáctistovku. Transport hendikepovaných bývá většinou na kratší vzdálenosti a v případě vznětové jednotky 1.5 dCi by mohly nastat potíže s vypalováním filtru pevných částic. K dosažení patřičné teploty cca 250 °C k jeho regeneraci je třeba vyjet na dálnici a trochu vůz „prohnat“. Vzhledem k často neukázněným řidičům, kteří nerespektují, že předjíždějící vozidlo nesmí ohrozit, by se mohl hendikepovaný bez bezpečnostních pásů a s často omezenou motorikou i horních končetin potlouci. Zážehový čtyřválec si sice v průměru řekl o osm litrů benzinu, ale provozovatel nebude zatěžován starostmi o filtr sazí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 16V
Typzážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1598
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/min-1)78/5750
Točivý moment (N.m/min-1)148/3750
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)10,6/6,3/8,0
Emise CO2 (g/km)190
D/š/v (mm)4255/1829/1882
Rozvor (mm)2697
Rozchod P/Z (mm)1521/1533
Pohotovostní hmotnost (kg)1420
Celková hmotnost (kg)1924
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,0
Objem nádrže paliva (l)44

Plusy

  • Kvalitní přestavba
  • Elektrické vytahování vozíčku
  • Bezpečnostní doplňky

Minusy

  • Drnčení složené rampy
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Demonstrativní upálení není vhodný způsob pro prosazování změn Zeman: Demonstrativní upálení není vhodný způsob pro prosazování změn

Když chce někdo bojovat za svoji pravdu, tak pro ni musí…

Soud zamítl reorganizaci vagonky Heavy Machinery Services, ta dluží miliardy Soud zamítl reorganizaci vagonky Heavy Machinery Services, ta dluží miliardy

Krajský soud v Českých Budějovicích v sobotu zamítl…

 

Štítky Renault Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

 



Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd

Francouzská automobilka Renault oficiálně potvrdila…

Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami

Renault svolává do servisů malá Clia a dodávky Kangoo…

 



 
Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Dnes 07:00

Ne všechny dopravní značky jsou celoročně v plné kondici. Musejí se motoristé řídit značením, které je nejasné, poškozené, nečitelné, nebo zakryté? A komu si stěžovat?




Blesk.cz

VIDEO: „Vlčí“ Měsíc promítne červánky! V pondělí 5:41 nás čeká úplné zatmění!

VIDEO: „Vlčí“ Měsíc promítne červánky! V pondělí…

Letos se na obloze budou dít divy! A vězte, že stojí za to zastavit, zaklonit hlavu a kochat se nebeským…

Zatmění Měsíce uvidíme i v Česku. V pondělí si přivstaňte, bude na co koukat

Zatmění Měsíce uvidíme i v Česku. V pondělí si…

V pondělí brzy ráno nastane úplné zatmění Měsíce, které bude pozorovatelné v celém průběhu a startovat bude…

 

iSport.cz

Biatlon ONLINE: Ženy čeká závod s hromadným startem, Moravec byl 15.

Biatlon ONLINE: Ženy čeká závod s hromadným startem,…

Světový pohár v biatlonu dnes pokračuje v německém Ruhpoldingu závody s hromadným startem. Muži už mají své…

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Kariéru vítkovické legendy Františka Černíka (65) trefně vystihuje hláška jeho bývalého spoluhráče z národního…

 

Reflex.cz

Chudoba v Česku: Jak jsme na tom v porovnání s ostatními zeměmi v EU

Chudoba v Česku: Jak jsme na tom v porovnání s…

Češi nejsou tak chudí, jak levice ráda tvrdí. Aspoň pokud vyjdeme z údajů Eurostatu a Českého statistického…

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Na pláních Busanga

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Na pláních Busanga

Pláně Busanga jsou ideálním místem pro pozorování zvěře. Jsou téměř beze stromů a v doprovodu zkušených průvodců…