Renault Laguna 1,9 dCi Expression

Renault Laguna 1,9 dCi Expression

 
 

Nová Laguna vyrostla oproti předchozí generaci nejen co do rozměrů, jak bývá u nových modelů běžné, ale prudce zvedla také laťku kvality v této třídě automobilů. Sebevědomý design ve stylu modelu Avantime, delší rozvor a snížená výška, to vše doprovázeno francouzsky měkkým podvozkem a úsporným turbodieselem. Vše nasvědčuje tomu, že střední třída má nového potenciálního...

Nová Laguna vyrostla oproti předchozí generaci nejen co do rozměrů, jak bývá u nových modelů běžné, ale prudce zvedla také laťku kvality v této třídě automobilů. Sebevědomý design ve stylu modelu Avantime, delší rozvor a snížená výška, to vše doprovázeno francouzsky měkkým podvozkem a úsporným turbodieselem. Vše nasvědčuje tomu, že střední třída má nového potenciálního favorita.

Zvenku si Lagunu nespletete s žádným konkurentem: klínovitý profil s výraznými prolisy, masivní, jakoby dvoustupňová záď se zdůrazněnou odtokovou hranou - to vše činí z Laguny důstojnou individualitu, v současném designérském spektru poměrně vzácnou. Námi testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovými sedmnáctipalcovými litými koly, zadním spoilerem a xenonovými světlomety s ostřikovači. To vše stylu vozu dodalo ještě dynamičtější podobu.

V kompletně přepracovaném interiéru upoutá především kombinace několika druhů plastů a čalounění. Látka, použitá na sedačky, vnitřní čalounění dveří a loketní opěrku je na dotek velmi příjemná a jakoby chladí. Naopak kombinace plastů, působí někdy samoúčelně, například světlý sklopný kryt autorádia s přehrávačem vypadá dosti lacině. Sedadla jsou relativně měkká, v zatáčkách však poskytují dostatečnou oporu. Ani 195 cm vysoký řidič přitom nemusí využívat krajního vysunutí sedadla vzad. Cestující na zadních, po francouzsku "ředitelsky" měkčích sedadlech mají i v takovém případě dost místa pro nohy a rozumě i pro hlavu. Cestující vzadu mohou také využít protislunečních roletek - jejich zapuštění do zadních dveří a do plata zavazadlového prostoru přitom nijak nenarušuje design interiéru. Zadní sklopná loketní opěrka obsahuje kromě schránky na drobnosti i držák na nápoje. Zavazadlový prostor o objemu 430 litrů je velmi dobře přístupný, navíc pod sebou ukrývá plnohodnotné náhradní kolo.

Pracoviště řidiče sází na jednoduchost - ukazatele na přístrojové desce jsou uspořádány velmi přehledně, dvouose nastavitelný volant pak umožňuje jejich kontrolu i řidičům všech výšek (věnec volantu nezakrývá výhled na přístroje). Kromě sdružených ovladačů pod volantem pak zbývá jen sada tlačítek a otočných regulátorů automatické klimatizace. Autorádio chrání již zmíněný plastový kryt, který se ale relativně komplikovaně zavírá. Nejdůležitější funkce autorádia je přitom možno ovládat tlačítky pod volantem.

Nová Laguna je charakteristická také ovládáním spouštěče motoru. Místo klasického klíčku zasune řidič do příslušného otvoru před řadicí pákou kartu a turbodiesel se pak bez nutnosti žhavení spouští tlačítkem "Start" vedle volantu. Na tento systém si lze velmi rychle zvyknout, navíc funguje naprosto spolehlivě a šetří i trochu času. Zasunout kartu do otvoru je však obtížnější při zařazené zpátečce či jedničce - překáží řadicí páka. Kartou lze pomocí dvou tlačítek na kartě také auto odemykat a zamykat. V příplatkovém provedení "keyless entry", pak zmíněná karta odemkne vůz i tehdy, když máte kartu v kapse - není potřeba nic mačkat. Karta ovládá samozřejmě i bezpečnostní systém. Faktem ovšem je, že opravdu dokonalá "karta k automobilu nahrazující klíček" by měla být stále umístěna například v peněžence a jediným ovládacím prvkem by bylo tlačítko "Start-Stop". Vše ostatní (odemykání/zamykání a autentizace pro nastartování motoru) by mělo probíhat na dálku - bezkontaktně.

Turbodiesel s objemem 1,9 l a nejvyšším výkonem 88 kW je díky relativně těžkému odstupňování manuální šestistupňové převodovky vhodný spíše pro svižnou, než pro vyloženě sportovní jízdu. Lze s nadsázkou říci, že ve většině situací lze optimálně použít dva sousední převodové stupně. Velmi dobrá hodnota točivého momentu (270 Nm/2000 ot/min) přitom umožňuje výrazné zrychlování prakticky ve všech rychlostech.

Výrobcem udávané kombinované spotřeby 5,5 litru se nám v testu dosáhnout nepodařilo. I při vyloženě klidné jízdě převážně mimo město jsme naměřili o 0,7 l /100 km více, tedy 6,2 l/100 km. Svižná jízda s podílem městského i dálničního provozu odebere ze sedmdesátilitrové nádrže okolo sedmi litrů nafty na sto kilometrů. To znamená, že dojezd Laguny 1,9 dCi je okolo 1000 km na jedno natankování.

Jízda s Lagunou spojila v našem případě prvky měkkého podvozku a nadstandardních sedmnáctipalcových pneumatik. V zatáčkách byl vůz až nefrancouzsky stabilní, ani rychlé vyhýbací manévry jej výrazně nerozkývaly. Stabilita však byla vykoupena zvýšenou citlivostí na výtluky v asfaltu a příčné nerovnosti. Vůz nejevil sklony k přetáčivému ani nedotáčivému smyku, na pohyby volantem reagoval poslušně a přimět jej náhlým manévrem k nepředvídané reakci bylo prakticky nemožné. Jízda samotná je pak charakteristická nízkou hladinou vnitřního hluku, přičemž ani studený motor posádku hlukem neobtěžuje. Ke kladům vozu lze přičíst i rozměrná zrcátka s elektrickým sklápěním. Naopak výhled dozadu je díky vysoko položené hraně zavazadlového prostoru na hranici dostatečnosti.

Renault Laguna nové generace představuje především nový krok v oblasti automobilového designu, kdy prvky studií dokázal výrobce přenést do sériově vyráběného vozu. Díky tomu bude Laguna pravděpodobně favoritem všech, kteří kromě precizní technologie, více než bohaté výbavy a špičkového dílenského zpracování ocení i nepopiratelnou avantgardnost vzhledu tohoto vozu. Lagunu lze přitom pořídit za konkurenceschopnou cenu, zvláště s ohledem na zmíněnou kvalitu zpracování a základní výbavu. Osvěžení do víceméně konzervativní střední třídy určitě vnese i kombi nazvané Grandtour jehož test také chystáme.

Poslední odstavec musím věnovat excelentnímu výsledku crashtestu Euro NCAP, kterým nová Laguna nedávno prošla. Jako vůbec první získala maximální ohodnocení 5 hvězdičkami za maximální ochranu posádky při čelním i bočním nárazu. Podrobný popis tohoto crashtestu i s fotografiemi najdete zde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 739 000 Kč Cena v testované výbavě: 844 500 Kč

Základní výbava:ABS a EBV s asistenčním systémem brzd, systém kontroly tlaku v pneumatikách, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, hlavové airbagy na předních i zadních sedadlech, přední mlhovky, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, posilovač řízení, palubní počítač, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, karta Renault - Keyless drive, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, reflexivní přední sklo, automatická klimatizace, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou

Výbava testovaného vozu:základní + xenonové světlomety s ostřikovači (+31.000,-), tempomat s omezovačem rychlosti (+14.500,-), autorádio 4 x 15 W s přehrávačem CD, oddělený display, ovládání pod volantem (+16.000,-), 17" disky z lehké slitiny (+22.000,-), zadní spoiler (+8.000,-), metalíza (+14.000,-)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.6 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1740
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 580
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1429
d) rozvor (mm): 2748
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád? Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

Předchůdce Laguny, jeden z posledních Renaultů,…

Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto

Třetí generace laguny v zásadě zcela napravila vše…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…