Renault-Nissan prodal 250.000 elektromobilů. Je to málo, nebo hodně?
Aliance Renault-Nissan slaví významné jubileum, zákazníkům již předala 250.000 automobilů s elektrickým pohonem. Polovina všech prodaných elektromobilů na světě pochází právě od francouzsko-japonské aliance.
Renault-Nissan tohoto milníku dosáhl minulý měsíc, čtyři a půl roku po zahájení prodeje Nissanu Leaf, prvního masově prodávaného elektromobilu aliance. Leaf má od té doby na svém kontě více než 180.000 prodaných kusů.
Jubilejním prodaným elektroautem se stal bílý Renault Zoe určený pro počítačového inženýra Yvese Nivelle z francouzského Bordeaux. Nivelle přiznává, že velkou roli v pořízení Zoe byla pobídka na nákup elektromobilu. Francouzská vláda nyní nabízí slevu 10.000 eur (cca 272.000 Kč) na nákup elektromobilu těm zákazníkům, kteří elektrickým vozem nahradí své stávající auto poháněné turbodieselem.
Renault-Nissan dnes prodává šest modelů s elektrickým pohonem. Nissan vedle hatchbacku Leaf nabízí též dodávku e-NV200. Renault zase po boku malého Zoe prodává užitkové Kangoo Z.E. a městské vozítko Twizy, které doplňuje Samsung SM3 Z.E. (u nás známý jako Renault Fluence).
V oblasti elektřinou poháněných automobilů díky Leafu boduje hlavně Nissan, který od prosince 2010 prodal 185.000 elektromobilů. Největšími trhy pro Nissan jsou v tomto ohledu Spojené státy (80.000 prodaných elektroaut) a Japonsko (53.500). Renault nejvíce elektrických aut prodává ve Francii, Velké Británii, Německu a Norsku.
Přestože se alianci v poslední době na poli elektromobilů daří, letos zatím její prodeje elektrických vozů meziročně rostou o bezmála 15 %, proti původním plánům jsou prodejní výsledky takřka žalostné. Do roku 2016 totiž Renault-Nissan plánoval prodat 1,5 milionu elektromobilů, čehož takřka s jistotou zdaleka nedosáhne.
Už loni výkonný viceprezident Renaultu Jérôme Stoll přiznal, že se trh s elektromobily nevyvíjí tak, jak si aliance představovala. Zákazníci podle jeho názoru nadále nemají potřebu si koupit elektroauto na denní ježdění. Důležitým faktorem při nákupu elektroauta tak zůstávají různé vládní pobídky.