Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy

Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy

 
 

Elektrický Fluence nás potěšil, elektrické Kangoo však doslova nadchlo. Dodávka budoucnosti již dnes? My říkáme...ano!

Elektromobily nejezdí kdovíjak rychle, mají skromný dojezd, potřebují hustou nabíjecí síť a dostatek času na nabití. Myšlenka osobního elektrického vozu do města je poměrně dobrá, avšak omezený dojezd a nutnost mít tento vůz jako druhé (či spíše třetí) auto v rodině stále vyvolává rozpaky a nedůvěru.

Komu však výše zmíněné věci nevadí? Ano, dodávkám určeným k zásobování měst! Taková dodávka totiž při své ranní rozvážce (například pečiva či tiskovin) často nenajezdí moc kilometrů, takže dojezd 170 kilometrů, kterým se může elektrické Kangoo pochlubit, je dostačující. Dle interní studie Renaultu totiž najede 70 % řidičů dodávek méně než 100 kilometrů denně.

Infrastruktura také není problém, vůz se nabije přes noc ve firemních garážích či někde na dvoře. Rychlost Kangoo Z.E. ještě probereme za pár okamžiků, zbývá však ještě jedna dost podstatná skutečnost: životní prostředí. Ať již žijete na modré či zelené planetě, musí vám být jasné, že dostat dodávky se vznětovými motory pryč z center měst je velmi dobrý nápad. Ostatně, světovým trendem je ta či ona forma omezení vjezdu automobilů do center ve jménu boje proti emisím, hluku a přecpanosti center.

Ano, může to vypadat jako úryvek z brožury Greenpeace, avšak když se nad tím zamyslíme, svou logiku to jednoduše má. Minimálně si to myslí obyvatelé center měst i řada metropolitních samospráv. Elektrické dodávky nemají problém (často ani neplatí) se vjezdem do center a vlády celé řady zemí nákup elektromobilů dotují. Elektrické dodávky jako je například...Kangoo Z.E.

Převlečený Fluence Z.E.

Elektrické Kangoo má oproti svému osobnímu bratříčkovi zásadní výhodu – baterie nezasahují do prostoru pro cestující či náklad. Stále tak máte k dispozici nákladový prostor o objemu 3 až 3,5 metru krychlového (resp. 4 až 4,6 m3 u prodloužené verze Maxi). Celkem 260 kilogramů těžká Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V je složena ze 192 malých 65 Ah článků o celkové kapacitě 22 kWh. Tedy podobně jako u Fluence Z.E.

Rozdíl je však v elektromotoru. Ten v Kangoo má snížený výkon, může se pochlubit jen 44 kW při 12 tisících otáčkách, točivý moment 226 Nm však zůstal nezměněn. Co to znamená? Jednoznačně snahu o zlepšení dojezdu, která je však vykoupena papírově horšími jízdními vlastnostmi. Z klidu na 100 km/h zrychluje elektrická dodávka za 20,3 s, zrychlení 0-50 km/h jí zabere 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je pro dodávku více než dostatečných 130 km/h.

Renault Kangoo Express Maxi: Třetí délka pro nové Kangoo

Další velmi důležitou skutečností je fakt, že zástavba baterií neovlivňuje užitečnou nosnost, která je u všech elektrických verzí (Kangoo Z.E., Kangoo Maxi Z.E. ve všech provedeních včetně osobních) 650 kilogramů. To je v podstatě stejná hodnota jako u klasického užitkového Kangoo bez úpravy zvyšující užitečnou hmotnost. Zkrátka...pekaři či floristé si na malou nosnost zřejmě stěžovat nebudou a cihly se stejně vozí v jiných autech.

Renault Kangoo Z.E. - technika
MotorElektrický synchronní (AC)
Převodovka1A
Kapacita baterií [kWh]22
Největší výkon [kW/min-1]44/12000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [Kg]1410
Max. rychlost [km/h]130
Zrychlení 0-100 km/h [s]20,3
Dojezd na jedno nabití [km]170
Zavazadlový prostor [l]3000-3600

Baterie jen k pronajmutí

Koupě automobilu samotného je stejně jako v případě osobního Fluence oddělena od koupě baterie. Tu si totiž zákazník pouze pronajímá za poplatek 75 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Cena vozu bez pobídky například ve Francii začíná na 20.000 Eurech (cca. 510 tisíc Kč) bez daně, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Kangoo Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (80 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 20 % budou tvořit soukromníci. Automobil bude vyráběn ve francouzské továrně MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile) po boku ostatních verzí Kangoo, vyčleněná kapacita závodu je 33 tisíc vozů ročně.

Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Kangoo Z.E. dobíjet mimo domácí, resp. firemní zázemí. Pomoci vám s tím může například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric z 0 na 100 % zabere 6 až 8 hodin. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin.

Jake.auto.cz: Renault Kangoo (přehled testů a dalších článků)

Jízda aneb Tichá rozvážka

Elektrické Kangoo jezdí překvapivě velmi podobně jako Fluence, znatelný výkonnostní rozdíl je patrný až v rychlostech kolem 80 km/h. Pro běžného smrtelníka, který na okresce nepotřebuje předjíždět, protože vůz kolem 100 km/h už zrychluje jen velice pozvolna, výkon stačí. Tedy samozřejmě stále mluvíme o pracovní aplikaci Kangoo, kdy řidič například v klidu rozváží zboží v okolí centra.

I zde se při sundání nohy z plynu začne dobíjet baterie a vozidlo znatelně zpomaluje; dokonce se přitom rozsvěcují brzdová světla. Díky přepínači režimu ECO vlevo pod volantem může být výkon motoru dále snížen, čímž se až o 10 % zvýší dojezd. Tato možnost je vhodná leda do kolony, na jízdu vyššími rychlostmi plný potenciál elektromotoru jednoduše potřebujete.

V zatáčkách se elektromobil nechová vůbec špatně, těžká baterie je uložena uprostřed vozu pod podlahou a chování vozu zásadně neovlivňuje. Posilovač řízení je naladěn opravdu dodávkovitě, takže od něho mnoho informací nedostanete. Brzdy (když už je musíte použít) fungují dobře a bez problémů prázdnou dodávku zkrotily. Mají však trochu specifický, uspěchaný nástup.

Ticho a klid na palubě může být v nízkých rychlostech vystřídán zvukovým signálem – v praxi je to opravdu tak, že chodci a cyklisté vás prostě neslyší, což je velmi nebezpečné. Během zhruba čtyřiceti kilometrů, které jsme s Kangoo najeli ve městě, se nám pod kola téměř vrhla trojice chodců.

Vozidlo je vybaveno systémem předklimatizovaní, takže se požadovaná teplota na palubě nastaví samočinně ještě před vašim příchodem k vozu a tedy ještě v době, kdy je vůz zapojen v síti. Tím se prodlužuje dojezd. Pro státy, kde se dají očekávat krušné zimní podmínky nabízí Renault dodatečný zdroj tepla o výkonu 5 kW. Spalovací motor se stará o vytápění kabiny, palivo (B30 či naftu) bere ze speciální třináctilitrové nádrže.

Zajímavostí je, že každá posádka měla za úkol během testovacích jízd převézt malý stromeček ze zahradnictví do areálu hotelu, kde bude zhruba 700 stromků použito na opětovné zalesnění oblasti.

Závěr

Zatímco Fluence Z.E. je spíše zajímavou alternativou pro zapálené fandy pokroku, vědy a technologií, Kangoo Z.E. má opravdu smysl i v každodenním životě. Nabízí nezmenšený prostor pro náklad, solidní užitečnou hmotnost a ani cenově není pro společnosti nedosažitelný – zvláště když započítáme pozitivní reklamu a publicitu spojenou s používáním ekologického dopravního prostředku.

U nás je ale zatím elektrická doba temna. A ještě dlouho bude, bez vládních pobídek jsou tyto vozy zkrátka stále příliš drahé.


Renault Kangoo ZE
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd

Francouzská automobilka Renault oficiálně potvrdila…

Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami

Renault svolává do servisů malá Clia a dodávky Kangoo…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má smlouvu na dva roky

Sparta potvrdila Stramaccioniho! Nový kouč má…

A je to oficiální! Fotbalová Sparta potvrdila, kdo ji povede od příští sezony. Italský trenér Andrea…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…