Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy

Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy

 
 

Elektrický Fluence nás potěšil, elektrické Kangoo však doslova nadchlo. Dodávka budoucnosti již dnes? My říkáme...ano!

Elektromobily nejezdí kdovíjak rychle, mají skromný dojezd, potřebují hustou nabíjecí síť a dostatek času na nabití. Myšlenka osobního elektrického vozu do města je poměrně dobrá, avšak omezený dojezd a nutnost mít tento vůz jako druhé (či spíše třetí) auto v rodině stále vyvolává rozpaky a nedůvěru.

Komu však výše zmíněné věci nevadí? Ano, dodávkám určeným k zásobování měst! Taková dodávka totiž při své ranní rozvážce (například pečiva či tiskovin) často nenajezdí moc kilometrů, takže dojezd 170 kilometrů, kterým se může elektrické Kangoo pochlubit, je dostačující. Dle interní studie Renaultu totiž najede 70 % řidičů dodávek méně než 100 kilometrů denně.

Infrastruktura také není problém, vůz se nabije přes noc ve firemních garážích či někde na dvoře. Rychlost Kangoo Z.E. ještě probereme za pár okamžiků, zbývá však ještě jedna dost podstatná skutečnost: životní prostředí. Ať již žijete na modré či zelené planetě, musí vám být jasné, že dostat dodávky se vznětovými motory pryč z center měst je velmi dobrý nápad. Ostatně, světovým trendem je ta či ona forma omezení vjezdu automobilů do center ve jménu boje proti emisím, hluku a přecpanosti center.

Ano, může to vypadat jako úryvek z brožury Greenpeace, avšak když se nad tím zamyslíme, svou logiku to jednoduše má. Minimálně si to myslí obyvatelé center měst i řada metropolitních samospráv. Elektrické dodávky nemají problém (často ani neplatí) se vjezdem do center a vlády celé řady zemí nákup elektromobilů dotují. Elektrické dodávky jako je například...Kangoo Z.E.

Převlečený Fluence Z.E.

Elektrické Kangoo má oproti svému osobnímu bratříčkovi zásadní výhodu – baterie nezasahují do prostoru pro cestující či náklad. Stále tak máte k dispozici nákladový prostor o objemu 3 až 3,5 metru krychlového (resp. 4 až 4,6 m3 u prodloužené verze Maxi). Celkem 260 kilogramů těžká Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V je složena ze 192 malých 65 Ah článků o celkové kapacitě 22 kWh. Tedy podobně jako u Fluence Z.E.

Rozdíl je však v elektromotoru. Ten v Kangoo má snížený výkon, může se pochlubit jen 44 kW při 12 tisících otáčkách, točivý moment 226 Nm však zůstal nezměněn. Co to znamená? Jednoznačně snahu o zlepšení dojezdu, která je však vykoupena papírově horšími jízdními vlastnostmi. Z klidu na 100 km/h zrychluje elektrická dodávka za 20,3 s, zrychlení 0-50 km/h jí zabere 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je pro dodávku více než dostatečných 130 km/h.

Renault Kangoo Express Maxi: Třetí délka pro nové Kangoo

Další velmi důležitou skutečností je fakt, že zástavba baterií neovlivňuje užitečnou nosnost, která je u všech elektrických verzí (Kangoo Z.E., Kangoo Maxi Z.E. ve všech provedeních včetně osobních) 650 kilogramů. To je v podstatě stejná hodnota jako u klasického užitkového Kangoo bez úpravy zvyšující užitečnou hmotnost. Zkrátka...pekaři či floristé si na malou nosnost zřejmě stěžovat nebudou a cihly se stejně vozí v jiných autech.

Renault Kangoo Z.E. - technika
MotorElektrický synchronní (AC)
Převodovka1A
Kapacita baterií [kWh]22
Největší výkon [kW/min-1]44/12000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [Kg]1410
Max. rychlost [km/h]130
Zrychlení 0-100 km/h [s]20,3
Dojezd na jedno nabití [km]170
Zavazadlový prostor [l]3000-3600

Baterie jen k pronajmutí

Koupě automobilu samotného je stejně jako v případě osobního Fluence oddělena od koupě baterie. Tu si totiž zákazník pouze pronajímá za poplatek 75 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Cena vozu bez pobídky například ve Francii začíná na 20.000 Eurech (cca. 510 tisíc Kč) bez daně, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Kangoo Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (80 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 20 % budou tvořit soukromníci. Automobil bude vyráběn ve francouzské továrně MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile) po boku ostatních verzí Kangoo, vyčleněná kapacita závodu je 33 tisíc vozů ročně.

Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Kangoo Z.E. dobíjet mimo domácí, resp. firemní zázemí. Pomoci vám s tím může například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric z 0 na 100 % zabere 6 až 8 hodin. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin.

Jake.auto.cz: Renault Kangoo (přehled testů a dalších článků)

Jízda aneb Tichá rozvážka

Elektrické Kangoo jezdí překvapivě velmi podobně jako Fluence, znatelný výkonnostní rozdíl je patrný až v rychlostech kolem 80 km/h. Pro běžného smrtelníka, který na okresce nepotřebuje předjíždět, protože vůz kolem 100 km/h už zrychluje jen velice pozvolna, výkon stačí. Tedy samozřejmě stále mluvíme o pracovní aplikaci Kangoo, kdy řidič například v klidu rozváží zboží v okolí centra.

I zde se při sundání nohy z plynu začne dobíjet baterie a vozidlo znatelně zpomaluje; dokonce se přitom rozsvěcují brzdová světla. Díky přepínači režimu ECO vlevo pod volantem může být výkon motoru dále snížen, čímž se až o 10 % zvýší dojezd. Tato možnost je vhodná leda do kolony, na jízdu vyššími rychlostmi plný potenciál elektromotoru jednoduše potřebujete.

V zatáčkách se elektromobil nechová vůbec špatně, těžká baterie je uložena uprostřed vozu pod podlahou a chování vozu zásadně neovlivňuje. Posilovač řízení je naladěn opravdu dodávkovitě, takže od něho mnoho informací nedostanete. Brzdy (když už je musíte použít) fungují dobře a bez problémů prázdnou dodávku zkrotily. Mají však trochu specifický, uspěchaný nástup.

Ticho a klid na palubě může být v nízkých rychlostech vystřídán zvukovým signálem – v praxi je to opravdu tak, že chodci a cyklisté vás prostě neslyší, což je velmi nebezpečné. Během zhruba čtyřiceti kilometrů, které jsme s Kangoo najeli ve městě, se nám pod kola téměř vrhla trojice chodců.

Vozidlo je vybaveno systémem předklimatizovaní, takže se požadovaná teplota na palubě nastaví samočinně ještě před vašim příchodem k vozu a tedy ještě v době, kdy je vůz zapojen v síti. Tím se prodlužuje dojezd. Pro státy, kde se dají očekávat krušné zimní podmínky nabízí Renault dodatečný zdroj tepla o výkonu 5 kW. Spalovací motor se stará o vytápění kabiny, palivo (B30 či naftu) bere ze speciální třináctilitrové nádrže.

Zajímavostí je, že každá posádka měla za úkol během testovacích jízd převézt malý stromeček ze zahradnictví do areálu hotelu, kde bude zhruba 700 stromků použito na opětovné zalesnění oblasti.

Závěr

Zatímco Fluence Z.E. je spíše zajímavou alternativou pro zapálené fandy pokroku, vědy a technologií, Kangoo Z.E. má opravdu smysl i v každodenním životě. Nabízí nezmenšený prostor pro náklad, solidní užitečnou hmotnost a ani cenově není pro společnosti nedosažitelný – zvláště když započítáme pozitivní reklamu a publicitu spojenou s používáním ekologického dopravního prostředku.

U nás je ale zatím elektrická doba temna. A ještě dlouho bude, bez vládních pobídek jsou tyto vozy zkrátka stále příliš drahé.


Renault Kangoo ZE
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Odhlasováno, volební místnosti se uzavřely. Výjimkou je Opava Online: Odhlasováno, volební místnosti se uzavřely. Výjimkou je Opava

Volby do Poslanecké sněmovny skončily. Lidé mohli…

Pro setkání s dalajlamou neexistuje omluva, varuje Peking Pro setkání s dalajlamou neexistuje omluva, varuje Peking

Zahraniční činitelé si nesmějí myslet, že se vymluví ze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd Renault Kangoo Z.E. nabídne o více než 50 % delší dojezd

Francouzská automobilka Renault oficiálně potvrdila…

Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami Renault Clio, Kangoo a Mercedes Citan mají problémy s brzdami

Renault svolává do servisů malá Clia a dodávky Kangoo…

 



 
Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Dnes 11:00

Když svítí na železničním přejezdu červené nebo bílé světlo, měli by motoristé umět reagovat.




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

Trenér slavných Vít Chaloupka: Černý jak bota! Usnul snad v solárku?

Trenér slavných Vít Chaloupka: Černý jak bota! Usnul…

Bývalý kulturista a státní trenér české reprezentace fitness Vít Chaloupka (57) vždy dbal o svou vizáž, ale…

 

iSport.cz

Česko-francouzská bitva v kleci se blíží! Pardubice rozduní MMA

Česko-francouzská bitva v kleci se blíží! Pardubice…

Tohle bude boj! Nejlepší český MMA zápasník ve velterové váze Patrik Kincl pozval do klece obávaného…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Budou tyhle smutné volby poslední?

Budou tyhle smutné volby poslední?

Když jsem se vrátil z volební místnosti, kde jsem smutně vhodil svůj hlas pro systémovou tradiční stranu,…

Marine Le Penová podpořila v bizarním vzkazu Tomia Okamuru

Marine Le Penová podpořila v bizarním vzkazu Tomia Okamuru

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová podpořila v českých parlamentních volbách lídra…