Test Auto.cz

Nissan Leaf – Auto z budoucnosti

4.12. 2013
Verdikt
 

Po testu elektrického Nissanu Leaf máme jasno: budoucnost je v elektromobilech. Ale co přítomnost?

Ačkoliv světové zásoby ropy na tom nejsou tak špatně, řada automobilek začíná objevovat již dávno objevené kouzlo elektromobilů. Vždyť například na začátku 20. století bylo v USA více elektromobilů než klasických aut, protože z uživatelského hlediska byly nepoměrně příjemnější.

Dnes je situace výrazně jiná: auta se nemusí startovat klikou, jejich spolehlivost i hlučnost je na vynikající úrovni a benzinovou stanici najdete doslova na každém rohu. Elektromobily se však postupně opět dostávají na výsluní. Za zatím posledním boomem stála celosvětová ropná krize, nyní jde vládám o naše zdraví. Zpřísňují se emisní limity, zavádějí zóny, kam s běžným autem nesmíte, a ceny benzinu jsou kvůli jeho zdanění (alespoň v Evropě) velmi vysoké. Navíc, což by byla chyba pominout, hybridy a elektromobily jsou v módě.

Zelený lísteček

V minulosti jsem se s několika elektromobily setkal, šlo však o auta, která vlastně nejde brát příliš vážně: ať jde o Mitsubishi i-MiEV nebo sportovní Fisker Karma. Nyní se však potichu v garáži nabíjí plnohodnotné pětidveřové auto větší než Volkswagen Golf s cenovkou lehce nad 700.000 korun. A to už stojí za malé zamyšlení, byť v Česku žádné dotace či úlevy při nákupu elektromobilu nedostanete.

Nissan Leaf trochu připomíná zvětšený Note, vzhledem k výšce 1550 milimetrů jej můžeme zařadit někam na pomezí nižší střední třídy a malých MPV. S menším bráškou sdílí některé velmi pozitivní vlastnosti jako vysoký komfort nastupování či prostor na všech sedadlech. Pátý cestující však nebude nadšený středovým tunelem, který pokračuje až k zadní lavici. Nic naplat, někam se všechen ten hardware umístit musí, když má zavazadelník pojmout solidních 370 litrů. Páté dveře by se mohly otevírat o něco výše, i člověk vysoký 180 cm si musí dávat pozor na hlavu, a s madlem bez hrany se dost nešikovně manipuluje.

obrázek [600 x 345]  

Pochvalu zaslouží počet odkládacích prostorů, naopak rozpaky vzbuzuje středový panel. Kontrast mezi ním a propracovaným barevným displejem před řidičem je opravdu značný, bohužel dovozce Nissanu vyšší verze výbavy nenabízí, takže se musíte spokojit s intuitivním, byť lehce oldschool ovládáním a malými tlačítky.

Vzhledem k tomu, že elektromotor ani akumulátory nevydávají zdaleka tolik tepla jako spalovací motor, musíte si na palubě zatopit „extra“. To samozřejmě snižuje dojezd, v závislosti na podmínkách až zhruba o čtvrtinu. Řešením tedy může být vyhřívání volantu a všech čtyř sedadel, ovládání vyhřívání zadní řady je netradičně na boku spolujezdcova opěradla. Účinnost modulu topení a klimatizace je překvapivě vysoká, odmlžení skel či zahřátí interiéru zvládne rychleji, než byste možná čekali a za běžným autem nižší střední třídy v tomto ohledu v podstatě nezaostává.

Akumulátory, skládající se ze 192 článků, pracují s napětím 360 V a mají celkovou kapacitu 24 kWh. To znamená, že v rámci běžného dobíjení kabelem z rozvodné sítě můžete počítat s nabíjecí dobou řádově osm hodin, příplatková nabíječka na 6,6 kW to zvládne za přibližně poloviční čas. Pokud stojí jedna kWh zhruba pět korun, nabijete auto za 120 Kč. Pokud bychom mohli věřit údajům výrobce, jezdíte za 60 haléřů na kilometr, přičemž i s velmi úsporným naftovým autem jste minimálně na dvoj- či trojnásobku. A to ještě nepočítáme eventualitu, že si „šťávu“ do vašeho auta doplníte zadarmo.

Jízda

V reálném provozu s dojezdem 199 kilometrů počítat nemůžete. Několikrát bylo auto nabíjeno a to jak v podzemní garáži, tak přes noc venku, přičemž ani při stavu nabití akumulátorů na 100 % nesvítil na ukazateli dojezdu údaj vyšší než zhruba 160 kilometrů. Přisuzovat to můžeme nízkým teplotám, klíčové však je, že ukazatel dojezdu vás zásobuje opravdu poměrně relevantními a důvěryhodnými daty.

obrázek [600 x 303]  

Při modelové situaci, totiž cestě z příměstského satelitu doprostřed Prahy a zpět (topení vypnuté), ubylo po ujetí 42 kilometrů z počátečního dojezdu 28 procent a dojezd se snížil na 116 kilometrů. Jízda probíhala v rámci předpisů, nejednalo se o žádnou ekojízdu. Další ráno jsme s autem ujeli ještě 22 kilometrů, tentokráte jsme si však už v interiéru topili. Nabití baterie kleslo na 47 % a dojezd se zastavil na hodnotě 76 km. Sečteno a podtrženo, reálný zimní dojezd se při běžném používání pohybuje kolem 120 kilometrů.

Při pohledu do tabulky technických dat nevypadá výkon 80 kW nikterak dramaticky, nicméně točivý moment 254 N.m, dostupný už od nulových otáček, umí velmi přesvědčivě zatlačit do sedadel. Skvělé je, že nečekáte na žádné natlakování turbodmychadla, na žádný nárůst otáček či podřazení převodovky; prostě zašlápnete pedál akcelerátoru do podlahy a v tu chvíli je Leaf velmi přesvědčivým způsobem urychlen. Orientační měření ukázalo, že z 60 na 100 km/h zrychlí automobil za méně než pět sekund, 80-120 km/h mu zabere o sekundu déle. To není vůbec špatné! Předjíždění je tak mnohem pohodovější, než by si člověk u vozu s maximální rychlostí 144 km/h myslel.

Když jsme u té maximální rychlosti, digitální ukazatel se v našem případě zastavil na 161 km/h, tempo vybíjení akumulátorů je však vysloveně nehorázné: přibližně každé dvě sekundy ubude jeden kilometr dojezdu, což znamená celkový dojezd necelých 15 kilometrů. Raději proto zvolněte a vychutnejte si to opojné ticho na palubě, které nemusí být rušeno ani varovným bzučením pro chodce: to je totiž vypínatelné.

obrázek [600 x 402]  

Jízdní vlastnosti elektromobilů bývají většinou velmi dobré, k čemuž napomáhá nízké těžiště a spousta hmoty uprostřed. Stejné je to i v případě Leafu, který překvapivě dlouho odolává nedotáčivosti. Svým naladěním směrem ke komfortu však náklony karoserie jasně dává najevo, že rychlé změny směru mu příliš nesvědčí. Řízení, bohužel s pouze výškově stavitelným volantem, není přehnaně naposilované, nicméně velkou citlivost ani zpětnou vazbu nečekejte. Brzdy jsou spojené s několikastupňovým režimem rekuperace a řídící jednotka se snaží využívat ji na maximum, proto se destičky dostávají ke slovu až poměrně pozdě. Všechno je však plynulé a přirozené.

Co není úplně ideální je výhled z auta šikmo vzad, většina řidičů však bude mít problém (alespoň ze začátku) s postupně se svažující přídí, která končí kdesi mimo pohled řidiče. Jako jakési orientační „majáky“ můžete použít světlomety s výrazně vyklenutým krycím plexisklem.

Závěr

Auta jako Leaf si ještě musí několik let počkat. Za nějaký čas technologie jistě pokročí natolik, aby i běžný elektrický hatchback ujel na jedno nabití ne 200, ale třeba 500 kilometrů. Pak už, například se systémem výměnných baterií, na kterém pracuje Renault, jde mít takové auto v garáži jako jediné.

Dnes však velká většina lidí prostě a jednoduše nechce utratit tři čtvrtě milionu korun za auto, které je neodveze ani z Prahy do Brna. A těch několik málo lidí, kteří jezdí stejně jenom ve městě a mají vlastní garáž (kvůli přípojce), Nissan nevytrhne.

obrázek [600 x 346]  

Leaf je jednoznačně krok správným směrem. Elektomobily mají nízké náklady na provoz i údržbu (stačí porovnat složitost moderního spalovacího motoru a soustavy akumulátory-elektromotor), v dnešním světě však stále větší smysl dávají full-hybridy či auta jako Opel Ampera, kombinující výhody obou propulzních systémů.

Video

Nejlevnější verze modelu715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Základ s testovaným motorem715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Testovaný vůz s výbavou761.100 Kč (Leaf 80 kW)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Úhel otevírání dveří
  • Nízké provozní náklady
  • Tichý provoz

Minusy

  • Pouze výškové nastavení volantu
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Provedení madla pátých dveří
  • Omezený dojezd
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Leaf

Cena v základní výbavě: 715 300 Kč Cena v testované výbavě: 761 100 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, stabilizační systém, mlhovky, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, plechová 16“ kola, úchyty Isofix vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, inteligentní klíč, automatická klimatizace, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio s CD, USB, bluetooth a čtyři reproduktory, multifunkční volant atd.

Výbava testovaného vozu:navigační systém s barevnou obrazovkou a couvací kamerou (21.000,-), palubní 6,6 kW nabíječka (24.800,-)

Zápisník Jana Vávry: Černá středa Zápisník Jana Vávry: Černá středa

Blíží se obchodnický slevový Black Friday, trh kryptoměn…

Miliardář Vítek opatrně dávkuje investice do Chuchle Miliardář Vítek opatrně dávkuje investice do Chuchle

Cíl vrátit dostihové závodiště Velká Chuchle mezi…

Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

 
Technické údaje
Motor Nissan Leaf
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / 1 - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 415
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4445
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf – Auto z budoucnosti







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

VW u nás začal prodávat elektrickou dodávku. Je drahá, ale dává smysl VW u nás začal prodávat elektrickou dodávku. Je drahá, ale dává smysl

Volkswagen e-Crafter měl českou premiéru na výstavě…

 



Nissanu Leaf se daří po celé Evropě. V Norsku je nejprodávanějším autem vůbec! Nissanu Leaf se daří po celé Evropě. V Norsku je nejprodávanějším autem vůbec!

Na jaře se Nissan chlubil skvělými prodejními výsledky…

Nissan Leaf E-Plus: Posílený elektromobil dostane větší baterie a 200 koní Nissan Leaf E-Plus: Posílený elektromobil dostane větší baterie a 200 koní

Krátce po příjezdu druhé generace elektrického Nissanu…

 



 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Včera

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie. Kdy začnou zabíjet Šeptači?

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie.…

Sedmá epizoda deváté řady kultovního zombie seriálu The Walking Dead (Živí mrtví) přinesla odpověď na zásadní…

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala, teď je po smrti!

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala,…

Těhotná vévodkyně Meghan (37) v slzách! Svůj boj s rakovinou totiž prohrála mladá dáma Eva (†18), s níž se spolu…

 

iSport.cz

Radil je blízko debutu v NHL! San Jose ho povolalo z farmy

Radil je blízko debutu v NHL! San Jose ho povolalo z farmy

Hokejový útočník Lukáš Radil se přiblížil debutu v NHL. Osmadvacetiletého českého reprezentanta povolalo vedení…

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Případ pardubického obránce Petra Čáslavy, v jehož těle byla zjištěna přítomnost kokainu, otevřel téma, kolem…

 

Reflex.cz

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně prodávat suši

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně…

Tento týden se potvrdilo to, o čem se dlouze pouze spekulovalo. Vyšlo najevo, že Tomio Okamura pokoutně prodává…

Petr Kolman: 4 důvody proti pádu vlády aneb Vzkaz našim politkům

Petr Kolman: 4 důvody proti pádu vlády aneb Vzkaz…

Už týden žijí česká média novou fází kauzy Čapí hnízdo. Opoziční politici označují situaci, zvlášť kolem vztahu…