reklama


Test Auto.cz

Nissan Leaf – Auto z budoucnosti

4.12. 2013
Verdikt
 

Po testu elektrického Nissanu Leaf máme jasno: budoucnost je v elektromobilech. Ale co přítomnost?

Ačkoliv světové zásoby ropy na tom nejsou tak špatně, řada automobilek začíná objevovat již dávno objevené kouzlo elektromobilů. Vždyť například na začátku 20. století bylo v USA více elektromobilů než klasických aut, protože z uživatelského hlediska byly nepoměrně příjemnější.

Dnes je situace výrazně jiná: auta se nemusí startovat klikou, jejich spolehlivost i hlučnost je na vynikající úrovni a benzinovou stanici najdete doslova na každém rohu. Elektromobily se však postupně opět dostávají na výsluní. Za zatím posledním boomem stála celosvětová ropná krize, nyní jde vládám o naše zdraví. Zpřísňují se emisní limity, zavádějí zóny, kam s běžným autem nesmíte, a ceny benzinu jsou kvůli jeho zdanění (alespoň v Evropě) velmi vysoké. Navíc, což by byla chyba pominout, hybridy a elektromobily jsou v módě.

Zelený lísteček

V minulosti jsem se s několika elektromobily setkal, šlo však o auta, která vlastně nejde brát příliš vážně: ať jde o Mitsubishi i-MiEV nebo sportovní Fisker Karma. Nyní se však potichu v garáži nabíjí plnohodnotné pětidveřové auto větší než Volkswagen Golf s cenovkou lehce nad 700.000 korun. A to už stojí za malé zamyšlení, byť v Česku žádné dotace či úlevy při nákupu elektromobilu nedostanete.

Nissan Leaf trochu připomíná zvětšený Note, vzhledem k výšce 1550 milimetrů jej můžeme zařadit někam na pomezí nižší střední třídy a malých MPV. S menším bráškou sdílí některé velmi pozitivní vlastnosti jako vysoký komfort nastupování či prostor na všech sedadlech. Pátý cestující však nebude nadšený středovým tunelem, který pokračuje až k zadní lavici. Nic naplat, někam se všechen ten hardware umístit musí, když má zavazadelník pojmout solidních 370 litrů. Páté dveře by se mohly otevírat o něco výše, i člověk vysoký 180 cm si musí dávat pozor na hlavu, a s madlem bez hrany se dost nešikovně manipuluje.

obrázek [600 x 345]  

Pochvalu zaslouží počet odkládacích prostorů, naopak rozpaky vzbuzuje středový panel. Kontrast mezi ním a propracovaným barevným displejem před řidičem je opravdu značný, bohužel dovozce Nissanu vyšší verze výbavy nenabízí, takže se musíte spokojit s intuitivním, byť lehce oldschool ovládáním a malými tlačítky.

Vzhledem k tomu, že elektromotor ani akumulátory nevydávají zdaleka tolik tepla jako spalovací motor, musíte si na palubě zatopit „extra“. To samozřejmě snižuje dojezd, v závislosti na podmínkách až zhruba o čtvrtinu. Řešením tedy může být vyhřívání volantu a všech čtyř sedadel, ovládání vyhřívání zadní řady je netradičně na boku spolujezdcova opěradla. Účinnost modulu topení a klimatizace je překvapivě vysoká, odmlžení skel či zahřátí interiéru zvládne rychleji, než byste možná čekali a za běžným autem nižší střední třídy v tomto ohledu v podstatě nezaostává.

Akumulátory, skládající se ze 192 článků, pracují s napětím 360 V a mají celkovou kapacitu 24 kWh. To znamená, že v rámci běžného dobíjení kabelem z rozvodné sítě můžete počítat s nabíjecí dobou řádově osm hodin, příplatková nabíječka na 6,6 kW to zvládne za přibližně poloviční čas. Pokud stojí jedna kWh zhruba pět korun, nabijete auto za 120 Kč. Pokud bychom mohli věřit údajům výrobce, jezdíte za 60 haléřů na kilometr, přičemž i s velmi úsporným naftovým autem jste minimálně na dvoj- či trojnásobku. A to ještě nepočítáme eventualitu, že si „šťávu“ do vašeho auta doplníte zadarmo.

Jízda

V reálném provozu s dojezdem 199 kilometrů počítat nemůžete. Několikrát bylo auto nabíjeno a to jak v podzemní garáži, tak přes noc venku, přičemž ani při stavu nabití akumulátorů na 100 % nesvítil na ukazateli dojezdu údaj vyšší než zhruba 160 kilometrů. Přisuzovat to můžeme nízkým teplotám, klíčové však je, že ukazatel dojezdu vás zásobuje opravdu poměrně relevantními a důvěryhodnými daty.

obrázek [600 x 303]  

Při modelové situaci, totiž cestě z příměstského satelitu doprostřed Prahy a zpět (topení vypnuté), ubylo po ujetí 42 kilometrů z počátečního dojezdu 28 procent a dojezd se snížil na 116 kilometrů. Jízda probíhala v rámci předpisů, nejednalo se o žádnou ekojízdu. Další ráno jsme s autem ujeli ještě 22 kilometrů, tentokráte jsme si však už v interiéru topili. Nabití baterie kleslo na 47 % a dojezd se zastavil na hodnotě 76 km. Sečteno a podtrženo, reálný zimní dojezd se při běžném používání pohybuje kolem 120 kilometrů.

Při pohledu do tabulky technických dat nevypadá výkon 80 kW nikterak dramaticky, nicméně točivý moment 254 N.m, dostupný už od nulových otáček, umí velmi přesvědčivě zatlačit do sedadel. Skvělé je, že nečekáte na žádné natlakování turbodmychadla, na žádný nárůst otáček či podřazení převodovky; prostě zašlápnete pedál akcelerátoru do podlahy a v tu chvíli je Leaf velmi přesvědčivým způsobem urychlen. Orientační měření ukázalo, že z 60 na 100 km/h zrychlí automobil za méně než pět sekund, 80-120 km/h mu zabere o sekundu déle. To není vůbec špatné! Předjíždění je tak mnohem pohodovější, než by si člověk u vozu s maximální rychlostí 144 km/h myslel.

Když jsme u té maximální rychlosti, digitální ukazatel se v našem případě zastavil na 161 km/h, tempo vybíjení akumulátorů je však vysloveně nehorázné: přibližně každé dvě sekundy ubude jeden kilometr dojezdu, což znamená celkový dojezd necelých 15 kilometrů. Raději proto zvolněte a vychutnejte si to opojné ticho na palubě, které nemusí být rušeno ani varovným bzučením pro chodce: to je totiž vypínatelné.

obrázek [600 x 402]  

Jízdní vlastnosti elektromobilů bývají většinou velmi dobré, k čemuž napomáhá nízké těžiště a spousta hmoty uprostřed. Stejné je to i v případě Leafu, který překvapivě dlouho odolává nedotáčivosti. Svým naladěním směrem ke komfortu však náklony karoserie jasně dává najevo, že rychlé změny směru mu příliš nesvědčí. Řízení, bohužel s pouze výškově stavitelným volantem, není přehnaně naposilované, nicméně velkou citlivost ani zpětnou vazbu nečekejte. Brzdy jsou spojené s několikastupňovým režimem rekuperace a řídící jednotka se snaží využívat ji na maximum, proto se destičky dostávají ke slovu až poměrně pozdě. Všechno je však plynulé a přirozené.

Co není úplně ideální je výhled z auta šikmo vzad, většina řidičů však bude mít problém (alespoň ze začátku) s postupně se svažující přídí, která končí kdesi mimo pohled řidiče. Jako jakési orientační „majáky“ můžete použít světlomety s výrazně vyklenutým krycím plexisklem.

Závěr

Auta jako Leaf si ještě musí několik let počkat. Za nějaký čas technologie jistě pokročí natolik, aby i běžný elektrický hatchback ujel na jedno nabití ne 200, ale třeba 500 kilometrů. Pak už, například se systémem výměnných baterií, na kterém pracuje Renault, jde mít takové auto v garáži jako jediné.

Dnes však velká většina lidí prostě a jednoduše nechce utratit tři čtvrtě milionu korun za auto, které je neodveze ani z Prahy do Brna. A těch několik málo lidí, kteří jezdí stejně jenom ve městě a mají vlastní garáž (kvůli přípojce), Nissan nevytrhne.

obrázek [600 x 346]  

Leaf je jednoznačně krok správným směrem. Elektomobily mají nízké náklady na provoz i údržbu (stačí porovnat složitost moderního spalovacího motoru a soustavy akumulátory-elektromotor), v dnešním světě však stále větší smysl dávají full-hybridy či auta jako Opel Ampera, kombinující výhody obou propulzních systémů.

Video

Nejlevnější verze modelu715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Základ s testovaným motorem715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Testovaný vůz s výbavou761.100 Kč (Leaf 80 kW)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Úhel otevírání dveří
  • Nízké provozní náklady
  • Tichý provoz

Minusy

  • Pouze výškové nastavení volantu
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Provedení madla pátých dveří
  • Omezený dojezd
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Leaf

Cena v základní výbavě: 715 300 Kč Cena v testované výbavě: 761 100 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, stabilizační systém, mlhovky, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, plechová 16“ kola, úchyty Isofix vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, inteligentní klíč, automatická klimatizace, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio s CD, USB, bluetooth a čtyři reproduktory, multifunkční volant atd.

Výbava testovaného vozu:navigační systém s barevnou obrazovkou a couvací kamerou (21.000,-), palubní 6,6 kW nabíječka (24.800,-)

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Technické údaje
Motor Nissan Leaf
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / 1 - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 415
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4445
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf – Auto z budoucnosti



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Nissan Leaf může posloužit i jako autonomní tahač přívěsů Nissan Leaf může posloužit i jako autonomní tahač přívěsů

Automobilka Nissan představuje Intelligent Vehicle Towing…

Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte! Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte!

Nissan Leaf není auto, které si obvykle představujeme…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Už nemám důvod nehrát v Česku, hlásí útočník Beauguel, posila Zlína

Už nemám důvod nehrát v Česku, hlásí útočník…

V milionové Praze se mu stýskalo po Marseille, postrádal své nejbližší. Trpěl, jeho výkonnost postupně klesala.…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama