Elektromobil Renault Zoe od března 2015 s delším dojezdem
Renault Zoe se bestsellerem zatím nestal. Od prosince 2012, kdy se začal po vyřešení problémů se softwarem nabízet doma ve Francii, si jej až do října 2014 koupilo jen 16.397 zákazníků. Malý elektrický hatchback s délkou 4,08 m získal podle loňské metodiky pětihvězdičkové hodnocení v bariérových zkouškách Euro NCAP. To je určitě velmi slušné, jeho rozšíření bohužel brání hlavně stále nedostatečná infrastruktura a nedůvěra k elektromobilům. Vždyť ceny po slevách nejsou zas až tak vysoké, doma stojí 15.190 eur, tedy 419 tisíc korun.
Pochopitelně auto brzdí také malý akční rádius. V zimě ujede Zoe na jedno nabití svých lithium-iontových baterií o kapacitě 22 kWh zhruba stokilometrovou vzdálenost, za ideálních letních podmínek pak o padesát více. Ovšem pouze v příměstském provozu, na dálnici mizí „šťáva“ logicky rychleji. Beztak se s ním rozjedete jen 5 km/h nad limit povolený ve většině civilizované Evropy, pak vás přibrzdí elektronika. Baterie je nutné si vždy pronajmout za peníze navíc.
Zoe se daří jen překonávat rekordy v ujeté vzdálenosti a vyhrávat soutěže podobných aut. Renault se však ani po komerčním neúspěchu nevzdává, chystá na březen 2015 jeho aktualizaci. Možná už do Ženevy. Vnější tvary z pera Jeana Semerise se určitě příliš měnit nebudou. Maximální výkon synchronního elektromotoru také zůstane na současných 65 kW, ani hodnota největšího točivého momentu (220 N.m) se zřejmě nezvýší. Ta je určitě dostačující, hlavní výhodou elektromobilů zůstává to, že ji má řidič k dispozici od nulových otáček. Zoe mimochodem zrychlí z klidu na stovku během 13,5 s.
Technické detaily zatím neznáme, Renault však vyvíjel chystané modifikace spolu s Nissanem, finální dokončovací práce a testy proběhly v zemi galského kohouta. Novému modelu tedy nakonec klesne spotřeba energie a naopak se zvýší akční rádius. Dle evropského standardu NEDC výrobce nyní udává 210 km. Prodloužení o 8 % znamená novou hodnotu 227 km, ta reálná určitě nahoru příliš velkým tempem nepoleze.
Univerzální nabíječka Caméléon, která naplní články za maximálně 10 hodin, ve standardu zůstane, kabel k připojení do wallboxu, případně veřejné dobíjecí stanice rovněž. V případě výkonnější verze wallboxu (7 kW místo 3 kW) by se měl u novinky zkrátit čas dobíjení asi o 20 minut. V současnosti trvá čtyři hodiny. Britský Autocar předpokládá značné zvýšení základní ceny. Ta výsledná je vždy závislá na státních dotacích v každé konkrétní zemi. Na potvrzení, či naopak vyvrácení této domněnky si musíme počkat minimálně do jara.