Renault Scénic Cross 1.9 dCi – Rodinný outdoor

Renault Scénic Cross 1.9 dCi – Rodinný outdoor

 
 
12.11. 2007 DR

Někdo se chce schovávat v davu a někdo z něj naopak vyčnívat a upozorňovat na sebe. Pro ty druhé je určen Renault Scénic Cross. Je to totiž „outdoor“ Scénic.

Renault Scénic není na trhu žádným nováčkem, vždyť na trh přišel již v roce 1996. Jeho druhá generace se na trhu objevila v roce 2003 a v loňském roce se dočkala lehkého faceliftu. A protože v Evropě nyní řádí móda vozidel oplastovaných, v lepším případě lehce zvýšených, a v úplně nejlepším případě vybavených i s pohonem všech čtyř kol, přišel Renault s nápadem jak ještě více zatraktivnit svého “zakladatele kompaktních MPV“ – opatřil jej sadou plastů a trochu přizvednul podvozek. Bude to Scénicu stačit k vyšším prodejním číslům nebo se ve Francii namáhali zbytečně?

Průjezdy alespoň středně těžkým terénem, zdolávání výmolů a příkopů – název Cross přesně k tomu tak trochu svádí. Ale v případě Scénicu Cross (na některých trzích označovaného jako Conquest) na to rychle zapomeňte. Tomuto Scénicu se totiž v terénu líbí přibližně stejně jako velrybě vyplavené na mělčině. A o tom, že to není žádný offroad, svědčí hned několik faktů: technici ve Francii se moc nenamáhali a pouze přizvedli podvozek (vepředu o 20 mm a vzadu o 10 mm). Designéři zase přidali sadu oplastování ve stylu offroad, které je sice atraktivní a odliší Crosse od záplavy normálních modelů, ale v terénu vám pomůže snad jen od nepěkných odřenin na laku. Ale hlavně, Cross má na rozdíl od své opravdu terénní předchůdkyně RX4, poháněnou pouze přední nápravu!

obrázek [555 x 315]
 

Outdoorové plasty

Popisovat design Scénicu by bylo jako vozit písek na Saharu, a tak se omezíme na popis odlišností od běžného modelu. Oba nově navržené nárazníky jsou vyrobeny z černého plastu a jsou ozdobeny “hliníkovými“ dekoracemi, které samozřejmě vedle hliníku ani neležely. Outdoorový vzhled doplňují nástavce prahů, zvýrazněné blatníky a lišty kolem celého vozu – vše taktéž z plastu. Vypadá to ovšem celkem vkusně, alespoň to potvrzoval zájem okolí. A ještě jedno outdoorové vylepšení, které ale není moc vidět - pod motorem se nachází kryt. Je to skvělý ochránce motorového prostoru zespod, ale jenom do té doby, než do něj poprvé udeří větší kámen – je totiž také z plastu. Výsledek? Atraktivní a neokoukaný vzhled, ale téměř na vlas stejné terénní schopnosti jako má neoplastovaný bráška. Takže s Crossem jedině na polňačku nebo na zpevněné cesty – v terénu byste se se zlou potázali. Běžnému uživateli s rodinným zázemím to ale pro spíše výjimečné vyjížďky mimo civilizaci může bohatě stačit.

Testovaný vůz měl karoserii oblečenou do atraktivní oranžové Cayenne metalízy a byl osazen 17´´ koly Celsius obutými do pneu 205/55, za které prodejce žádá rozumných 6 tisíc korun. I přes tuto velikost si vůz zachovával komfortní jízdní vlastnosti, malé problémy mu činily pouze krátké příčné nerovnosti – ty se do interiéru přenášely více než by bylo zdrávo. Jízda je charakteristická pohodlím, rozvážným chováním a plavostí. A také většími bočními náklony a uskakováním zadní nápravy při rychlém průjezdu zatáček s nerovným povrchem. Cross i přes svou úpravu zůstává především rodinným vozem. Komfort pérování poskytovaný célé posádce je upřednostněn před sportovní ovladatelností, která se v posledních letech stává standardem v této třídě. Řidič si řízení tohoto Renaultu příliš neužívá.

Pohoda na cestách

Jízdu a pobyt ve voze zpříjemňují věci (pro někoho naprosto samozřejmé) jako automatická klimatizace, tempomat, omezovač rychlosti nebo třeba automatické stěrače. Když jsme vůz přebírali, měli jsme to štěstí, že lilo jako z konve. Proč štěstí? Protože jsme hned vyzkoušeli stěrače a jejich součinnost s dešťovým senzorem pod hlavním sklem. Výsledek? Stěrače stírají dobře, možnosti nastavení frekvence podle “počtu kapek“ je taky pohodlná, ale několikrát se nám jednoduše zbláznily – přepnuly se na nejrychlejší mód aniž k tomu měly důvod a ne a ne přestat.

Další nedokonalost jsme objevili na zapínání světel. Jako u většiny francouzských vozů se i u Crosse zapínají pootočením levou páčkou, kterou se ale zapínají i směrová světla. A právě při jejich využívání lze velmi lehce přepnout potkávací světla na parkovací. V testovaném vozidle to prostě šlo nějak moc lehce, takže se často stalo, že jsme omylem světla za jízdy zhasli, což je stále ještě bodově rizikový přestupek. V tomto případě zbytečný.

Řazení je typicky francouzské – nemastné, neslané. Řadící páka se pohybuje v rozumně dlouhých drahách, řazení je i překvapivě celkem přesné. Kromě dvojky. Tu jsme občas hledali jako Sherlock Holmes prohnané zločince. Navíc právě při řazení tohoto převodového stupně to někde v ústrojí dost často křupalo jako za Rákosníčkovým rybníkem Brčálníkem.

Řízení je dosti odtažité, ale se Scénicem zřejmě nikdo závodit nebude, takže to lze s přehledem zkousnout. Na škodu by také nebylo, kdyby se zadní dveře otevíraly do většího úhlu a pohodlná sedadla, která jsou obšita efektní oranžovou nití, měla lepší boční vedení.

obrázek [555 x 313]
 

Renault vybavil Crosse také zvukovou signalizací nezapnutých bezpečnostních pásů. Ta se postupně zesiluje a nekompromisně vás nutí se připoutat. Otrlejší vzdorovači nakonec nad připomínačem tolik ceněným organizací Euro NCAP zvítězí, protože po dvou minutách to alarm vzdá.

Při popojíždění v pražských kolonách jsme objevili ještě jednu nectnost – neustálé rozjíždění a řazení jedna – dvě rozkmitá řadící páku a sedadlo řidiče až do té míry, že vás to po chvíli začne dost štvát. A že těch kolon v Praze je…

Přihrádkový král

Zdálo by se, že si na Scénic Cross stále jenom stěžujeme. Není tomu tak, má spoustu skvělých stránek. V čem přímo exceluje, to je množství odkládacích prostor. Schránky, přihrádky, poličky – musíte si dobře zapamatovat, kam co dáváte. Protože než je všechny prohledáte uteče hezkých pár minut a na vaší hlavě se může z nekonečného hledání ukázat nejeden šedivý vlas. Jsou efektivně rozmístěny po celém voze, např. pod volantem, vedle displeje, před spolujezdcem, ve dveřích, kde je také místo pro 1,5litrovou PET láhev. Dále v loketních opěrkách předních dveří, mezi předními sedadly, pod předními i zadními sedadly, u nohou vepředu i vzadu nebo třeba po stranách kufru a pod podlážkou zavazadlového prostoru. Je jich opravdu dost.

obrázek [300 x 408] Další promyšlenou věcí, kterou kvitujeme s povděkem, jsou hlavové opěrky – jednoduché, pohodlné a přitom funkční. Testovaný vůz byl vybaven parkovacími čidly a automatickou parkovací brzdou, která se po vypnutí motoru sama aktivuje a při rozjíždění se zase sama odbrzdí. Velmi pohodlné je také tlačítko na rychlé odmlžení a odmrazení skel a zrcátek. To dokazuje jednu věc – u vývojového stolu stačí trochu popřemýšlet selským rozumem a řidič i posádka je pak na palubě o mnoho spokojenější.

Pod kapotou zkoušeného vozu tepal vznětový agregát 1,9 dCi, který poskytoval výkon 96 kW (130 koní) při 4000 ot/min a točivý moment 300 Nm při poloviční hodnotě otáček. Po chladné noci se ráno ozýval poněkud chraplavěji, ale po prohřátí se zklidnil a zkulturnil. Většina hluku (nejen od motoru) zůstávala venku, interiér byl totiž velmi dobře odhlučněn a dovnitř tak pronikalo velmi málo z toho, co se dělo okolo vozu. Podle Renaultu by si motor měl průměrně vystačit s 6,0 l/100 km, my jsme při normálním využívání agregátu dosáhli na spotřebu 6,4 l/100 km. Při dálničních 130 km/hod si agregát na každých sto kilometrů žádá 6,9 litru nafty.

obrázek [555 x 384]
 

Atraktivní cestovatel

Renault Scénic Cross nelze vnímat jako offroad variantu běžného Scénicu, rozhodně to není žádný „teréňák“ ani přímý potomek “opancéřované“ RX4. Je to vlastně standardní Scénic vybavený zvednutým podvozkem, jinými tlumiči, jinak nastavenými systémy stabilizace a regulace trakce. A samozřejmě opatřený atraktivními plasty. Jestli je to dobře nebo ne, to ukáže čas a prodejní čísla. Ale na druhou stranu přibyl na trhu atraktivní MPV, které v davu nejspíše nepřehlédnete. A ve kterém se navíc velmi pohodlně, a díky pětihvězdičkovému hodnocení EuroNCAP i bezpečně, zdolávají tratě. Ale ne ty rozmoklé nebo rozbahněné, pouze ty zpevněné. Díky devadesátitisícové akční slevě je nyní navíc zajímavější i z pohledu vaší peněženky. Takže sbalte rodinu a hurá na silnice. Nebo do města?

První cena vozu419.900,-Kč (ICE 1.4 16V 74 kW, po slevě)
První cena vozu s testovanou motorizací596.900,-Kč (Sportway 1.9 dCi 96 kW, po slevě)
Základní cena testovaného vozu657.900,-Kč (Cross 1.9 dCi 96 kW, po slevě)
Cena testovaného vozu vč. příplatků697.850,-Kč (Cross 1.9 dCi 96 kW, po slevě)

Plusy:

  • neokoukaný a povedený vzhled
  • variabilita
  • pohodlí na palubě
  • odhlučnění interiéru
  • odkládací prostory

Mínusy:

  • nepřesné řazení
  • vibrace při popojíždění v kolonách

Související články

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic Cross 1.9 dCi

Cena v základní výbavě: 657 900 Kč Cena v testované výbavě: 697 850 Kč

Základní výbava:Speciální nárazníky typu 4x4 s chromovanými doplňky, zvýšený podvozek o 20 mm vpředu a 10 mm vzadu s plastovým krytem pod motorem, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP,ASR, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce (pro spolujezdce vypínatelný), 2 boční airbagy vpředu, okenní airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu, výškově nastavitelné, s předpínačem a omezovačem síly, ISOFIX - příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních krajních sedadlech a na sedadle spolujezdce, poloautomatická parkovací brzda, palubní počítač v angličtině, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, parkovací senzor vzadu, automatická klimatizace s pylovým filtrem + dešťový a světelný senzor, elektrické ovládaní předních a zadních oken s ochranou proti přivření, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, boční zadní sedadla posuvná, 3 sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce do polohy stolku, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, střešní lišty chromované s černými koncovkami, autorádio 4x 15 W s přehrávačem CD a MP3, s ovládáním pod volantem a odděleným displejem (4+2 reproduktory)

Výbava testovaného vozu:CELCIUS 17" kola z lehké slitiny (+6.000,- Kč), metalický lak (+13.700,- Kč), systém kontroly tlaku v pneumatikách (+8.000,- Kč), zatmavené boční a zadní sklo od středního sloupku + atermické čelní sklo (+11.900,- Kč), přenosný popelník/zapalovač (+350,- Kč)

Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy údajně blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy údajně blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

Irští farmaceutici Shire odmítli další nabídku, o firmu dále roste zájem Irští farmaceutici Shire odmítli další nabídku, o firmu dále roste zájem

O převzetí irské farmaceutické firmy Shire by se mohla…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor Renault Scénic Cross 1.9 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.3 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 505
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby

Renault Scénic druhé generace (2003 - 2009) úspěšně boří…

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Expert na góly v oslabení Mallet: Čekáme na chybu! Pak se snažíme trestat

Expert na góly v oslabení Mallet: Čekáme na chybu!…

Se svým věrným parťákem Hynkem Zohornou nastartovali v polovině druhé třetiny při vlastním oslabení rakety,…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…