Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Concours d´ Elegance Chateau Loučeň 2015 – prospěla roční pauza?

Michal Fokt
Diskuze (27)
Navštívili jsme třetí ročník výstavy automobilových krasavců Concours d´Elegance, jenž proběhl na středočeském zámku Loučeň.

Když výstava Concours d´ Elegance Chateau Loučeň v roce 2012 začínala, na prvním ročníku jsem nemohl chybět.a byl jsem akcí naprosto unešený. Sice jsem nebyl na její prestižnější obdobě ve Villa d´Este ani v Pebble Beach, ale s ohledem na její úroveň jsem si tak nějak představoval, že prestižní podniky v Itálii v USA fungují. A tím nemyslím jen účast krásných a vzácných aut, ta nechybí ani na méně renomovaných veteránských akcích, ale spíše celkovou atmosféru.

Loučeň nepřipomínala vesnickou pouť, ale byla tak nějak „elegantní“ a to včetně návštěvníků, což jsem připisoval i relativně drahému vstupnému. A to bylo to, co odlišovalo první ročník od toho letošního třetího. Až překvapivě velké množství návštěvníků sice byla ochotno zaplatit 450 za vstup, ale většinu z nich už nenapadlo se obléci tak, aby to odpovídalo duchu akce.

Kvůli tomu budou některé z nejkrásnějších automobilů historie na fotkách už navždy ve společnosti pupkáčů ve vytahaných tričkách. A tento kontrast vynikl ještě více proto, že řada lidí věděla, jak se obléknout na akci, která má ve jméně „elegance“. Nejsem si jistý zda je v moci organizátorů s tímhle něco provést, je to asi spíše o kulturnosti samotných návštěvníků, akci to ovšem rozhodně škodí a to je opravdu smutné, protože to podstatné, tedy auta, byla tradičně nádherná.

Jsem spíše youngtimerista, nemohu úplně kvalifikovaně posoudit exkluzivitu zúčastněných vozů, čistě z pohledu automobilového nadšence ovšem rozhodně bylo co obdivovat. Jádrem letošního CdE byla zcela jistě expozice automobilky Škoda, která letos slaví 120 let existence značky Laurin & Klement a k vidění byly téměř tři desítky exemplářů obou značek a to od prvních bicyklů a motorových kol až po nejnovější Superb a to včetně mého oblíbeného spideru 1100 OHC.

Společnost jim dělaly i sympatické hostesky v dobových kostýmech. V teplotách, atakujících třicítku, asi žádný med. Když už je (zase :) ) řeč o oblečení, potěšili i doboví policisté, stejně jako módní přehlídka nebo také samotní majitelé veteránů v retro úborech. K dokreslení atmosféry hrála živá hudba (byť s poněkud potlačeným hlasem zpěváka) a jako posledně probíhaly i různé workshopy, jejichž rozpis najdete na webu akce.

Ale zpět k autům. Kdo by si myslel, že škodovky a Laurinky letošní ročník převálcují, mýlil by se. Velmi silnou konkurencí jim byla překvapivě rozsáhlá expozice moravské značky Wikov, která rozhodně patří k těm, jejichž konce bychom měli litovat. Jak správně podotkl kolega Tomáš Dusil, svým zaměřením na bohaté zákazníky i inovativností z ní mohlo být takové české BMW…

V areálu jsem také rád zase uviděl pár Astonů, nechyběly ani vozy Bugatti, byť ve výrazně menším zastoupení než před čtyřmi roky, potěšila miniexpozice youngtimerových Ferrari nebo klasických vozů Hispano-Suiza. Ostaní značky se účastnily spíše symbolicky, mimo jiné třeba Tatra, Walter, Avions Voisin, Delage, Duesenberg, Isotta Fraschini, Mercedes.Benz, Jaguar nebo Mercedes-Benz.

Možná malý podnět pro organizátory do budoucna – trošku estetičtější informační tabulky u vystavených automobilů na decentnějším podkladu by neškodily, tyhle každou fotku doslova hyzdí.

Škoda jen, že prudké červnové slunce trošku sabotovalo snahy o vyfocení, vozy napěchované chromem a s nablýskanými karoseriemi nebylo snadné zvěčnit, o vozech na hranici světla a stínu, popřípadě ve stínu a s osvětleným pozadím už vůbec nemluvě. Nejlepší tedy bude, když si je pojedete dnes vyfotit sami, rosničky slibují polojasno, výstava je otevřena až do 16.00 a na prohlídku by vám měly stačit dvě hodiny.

Nezapomeňte také hlasovat o nejoblíbenější vůz. Nechci ovlivňovat, já to letos pojal patrioticky a volil vymazlenou třiadvacítku, stejně tak dobře ale můj hlas mohlo dostat ještě asi tak 20 dalších krasavců. ;-)


Michal Fokt
Diskuze (27)
8. 6. 2015 17:23
Re: vytez elegance
... mít svého favorita, ano. Např . přepych v „tankovém“ provedení, jako je Hispano Suisa byť s detailně vtipnými nápady provedenými s řemeslnou precizností, mě moc nebere. I když je tu co obdivovat a je to taky kus automobilové historie. Bere mě vedle celkového "fádního" tvaru např. to, že už má T77 boční okna při povrchu karoserie (poprvé to měl o půl století později až Ford Siera a Audi 100), nebo zapuštěné kliky dveří, .....
Když se podíváte, jaké zrůdy byly tehdy aerodynamické karoserie podle Jaray-ho patentů a co podle nich Tatra vytvořila za elegantní hodnotu, vymykající se mezi všemi tehdejšími automobily svým nízkým těžištěm a prostorným interiérem, tají se dech (Ledwinka, Ubelacker).

Škoda, že vedle Z-ky na úvodní fotografii článku nestála také podobná JAWA 700 také pro 1000 mil československých. Mimochodem u tehdejších Z-ek můžeme obdivovat zavěšení předních kol napovídající už McPhersona.
[odkaz]
Avatar - Kubass
8. 6. 2015 17:01
Re: vytez elegance
Stim souhlasím, nicmene vedle tech nadhernejch Dusenbergu, Hispano Suiz a Wikovek vypada tak trosku moc obycejne. Ale mozna je to jenom muj pocit, a je jasny ze kazdej tam mel toho sveho favorita, ono me se nejvic libila ta Lancia Stratos dole u galerie, ale ta bohuzel nemela cislo :(.
8. 6. 2015 16:12
Re: vytez elegance
Má-li jít tady o eleganci, pak T77 už není krabice s blatníky, ale kompaktní tvar s liniemi odpředu dozadu.
Avatar - Kubass
8. 6. 2015 15:56
Re: vytez elegance
Nic proti Tatre 77, je to nadhernej stroj se spoustou na svou dobu modernich prvku, ale myslim ze tam bylo vic zajimavejsich a hlavne hezcich kousku.
8. 6. 2015 14:40
Re: vytez elegance
No, objektivně vzato - hodnoceno elegancí a technickou pokrokovostí - by se jím měla stát Tatra 77. Ta jako jedniná z aut 30-ých let má samonosnou karoserii (bez chassis, s nízkou světlostí) a elegantní a geniální aerodynamiku, dotaženou do užitkové podoby. Předběhla dobu o desítky let. Tady byla vystavená navíc jedna z posledních (před následnou T87), a tedy s dotaženými tvary, navíc velmi dobře zrestautrovaná v krásném tmavém zeleném laku s hlubokým leskem.