Reportáž: Concours d´ Elegance Chateau Loučeň 2015 – prospěla roční pauza?
Když výstava Concours d´ Elegance Chateau Loučeň v roce 2012 začínala, na prvním ročníku jsem nemohl chybět.a byl jsem akcí naprosto unešený. Sice jsem nebyl na její prestižnější obdobě ve Villa d´Este ani v Pebble Beach, ale s ohledem na její úroveň jsem si tak nějak představoval, že prestižní podniky v Itálii v USA fungují. A tím nemyslím jen účast krásných a vzácných aut, ta nechybí ani na méně renomovaných veteránských akcích, ale spíše celkovou atmosféru.
Loučeň nepřipomínala vesnickou pouť, ale byla tak nějak „elegantní“ a to včetně návštěvníků, což jsem připisoval i relativně drahému vstupnému. A to bylo to, co odlišovalo první ročník od toho letošního třetího. Až překvapivě velké množství návštěvníků sice byla ochotno zaplatit 450 za vstup, ale většinu z nich už nenapadlo se obléci tak, aby to odpovídalo duchu akce.
Kvůli tomu budou některé z nejkrásnějších automobilů historie na fotkách už navždy ve společnosti pupkáčů ve vytahaných tričkách. A tento kontrast vynikl ještě více proto, že řada lidí věděla, jak se obléknout na akci, která má ve jméně „elegance“. Nejsem si jistý zda je v moci organizátorů s tímhle něco provést, je to asi spíše o kulturnosti samotných návštěvníků, akci to ovšem rozhodně škodí a to je opravdu smutné, protože to podstatné, tedy auta, byla tradičně nádherná.
Jsem spíše youngtimerista, nemohu úplně kvalifikovaně posoudit exkluzivitu zúčastněných vozů, čistě z pohledu automobilového nadšence ovšem rozhodně bylo co obdivovat. Jádrem letošního CdE byla zcela jistě expozice automobilky Škoda, která letos slaví 120 let existence značky Laurin & Klement a k vidění byly téměř tři desítky exemplářů obou značek a to od prvních bicyklů a motorových kol až po nejnovější Superb a to včetně mého oblíbeného spideru 1100 OHC.
Společnost jim dělaly i sympatické hostesky v dobových kostýmech. V teplotách, atakujících třicítku, asi žádný med. Když už je (zase :) ) řeč o oblečení, potěšili i doboví policisté, stejně jako módní přehlídka nebo také samotní majitelé veteránů v retro úborech. K dokreslení atmosféry hrála živá hudba (byť s poněkud potlačeným hlasem zpěváka) a jako posledně probíhaly i různé workshopy, jejichž rozpis najdete na webu akce.
Ale zpět k autům. Kdo by si myslel, že škodovky a Laurinky letošní ročník převálcují, mýlil by se. Velmi silnou konkurencí jim byla překvapivě rozsáhlá expozice moravské značky Wikov, která rozhodně patří k těm, jejichž konce bychom měli litovat. Jak správně podotkl kolega Tomáš Dusil, svým zaměřením na bohaté zákazníky i inovativností z ní mohlo být takové české BMW…
V areálu jsem také rád zase uviděl pár Astonů, nechyběly ani vozy Bugatti, byť ve výrazně menším zastoupení než před čtyřmi roky, potěšila miniexpozice youngtimerových Ferrari nebo klasických vozů Hispano-Suiza. Ostaní značky se účastnily spíše symbolicky, mimo jiné třeba Tatra, Walter, Avions Voisin, Delage, Duesenberg, Isotta Fraschini, Mercedes.Benz, Jaguar nebo Mercedes-Benz.
Možná malý podnět pro organizátory do budoucna – trošku estetičtější informační tabulky u vystavených automobilů na decentnějším podkladu by neškodily, tyhle každou fotku doslova hyzdí.
Škoda jen, že prudké červnové slunce trošku sabotovalo snahy o vyfocení, vozy napěchované chromem a s nablýskanými karoseriemi nebylo snadné zvěčnit, o vozech na hranici světla a stínu, popřípadě ve stínu a s osvětleným pozadím už vůbec nemluvě. Nejlepší tedy bude, když si je pojedete dnes vyfotit sami, rosničky slibují polojasno, výstava je otevřena až do 16.00 a na prohlídku by vám měly stačit dvě hodiny.
Nezapomeňte také hlasovat o nejoblíbenější vůz. Nechci ovlivňovat, já to letos pojal patrioticky a volil vymazlenou třiadvacítku, stejně tak dobře ale můj hlas mohlo dostat ještě asi tak 20 dalších krasavců. ;-)