Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezplatné řidičské kurzy pro seniory: Důchodci jedou!

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Slyšeli jste o tom, že šoféři starší 65 let mohou zdarma absolvovat školení bezpečné jízdy? Navštívili jsme jej.

Nepřehmatávat, a ty ruce na příčky volantu, jak jsme si říkali – tak komentuje do vysílačky instruktor Jan Peškař. Kolem nás mezitím profrčí řidička ve felicii a pokusí se zvládnout vodou zalitou zatáčku na kluzné ploše.

Kola kvílí, nakonec se ale vůz nějak vyhýbá vodní bariéře a odjíždí. Dnes jsme tak trochu v autoškole, zdejším žákům už však není osmnáct, ale i o padesát let více. Právě jsme na polygonu v Sosnové a absolvujeme speciální kurz pro starší řidiče pořádaný Asociací center pro zdokonalování řidičů Autoklubu ČR.

„V současnosti je asi 17 procent populace seniorů. Odhaduje se, že v roce 2030 jich bude až 30 procent,“ vysvětluje koordinátor akce s názvem Jedu s dobou Libor Budina. Jelikož tato skupina patří z pohledu vážných nehod k nejrizikovějším, připravil Autoklub toto speciální školení.

„Věříme, že si po jeho absolvování řidiči uvědomí, že třeba něco dělají celý život špatně. Třeba ale díky možnosti tréninku zjistí, jaké mají reakce, a přijmou opatření, aby se cítili za volantem bezpečněji,“ dodává.

Školení

„Odstup musí být vždy minimálně dvě sekundy. A to i když pojedete pomalu,“ říká bodrý školitel teorie, zatímco jeho žáci pozorně poslouchají. Celý kurz začíná asi dvouhodinovou přednáškou o legislativních změnách, ale i bezpečné jízdě. „Vše prochází vývojem, objevují se nové značky… Proto jsme navíc připravili brožuru, kde je výtah těch nejdůležitějších věcí,“ popisuje Libor Budina z Autoklubu.

Zdravověda

„Pokud přijedete k nehodě, bude to velmi stresová záležitost, přesto nezapomínejte na své zdraví a bezpečnost,“ dozvídáme se například na lekci první pomoci od Kláry Ponikelské. Kromě základů pomoci při nehodě nechybí praktické ukázky, a dokonce se dozvídáme, jak vyprostit raněného z vozu.

Kluzná plocha

„Učili jsme se, jak auto zastavit na co nejkratší brzdné dráze. To už jsme úspěšně zvládli. A nyní vyzkoušíme výhybný manévr na kluzné ploše. Při něm se budeme snažit objet překážku,“ říká nám instruktor Miroslav Klásek, zatímco auta jeho žáků vyjíždějí na trať.

Parkování

„Nejdřív se naučíme správně si seřídit sedačku, pak budeme trénovat vyhýbací manévr. A na závěr procvičíme ovládání v omezeném prostoru, zacouváme do garáže z pytlů,“ dozvídají se frekventanti od trenéra Michala Prokše. „Jde jim to dobře, jen často mají problémy s odhadem velikosti auta,“ říká nám už v ústraní.

Zatáčka

„Zde řidiči trénují, jak se vozidlo chová při nedotáčivém smyku. Co si mají počít, kdy sešlápnout spojku, že nemají točit volantem více, než je potřeba,“ říká nám školitel Miroslav Klásek. Náš kurz se pomalu chýlí ke konci, proto se ptáme, v čem řidiči nejčastěji chybují. „Kromě držení volantu

často sedí hodně vysoko, protože chtějí vidět kvůli parkování,“ dozvídáme se.

Tři otázky pro Libora Budinu, koordinátora projektu Jedu s dobou

Pro koho jsou akce určeny?

Jde o řidiče ve věku 65 a více let. Jedná se o specializovaný kurz bezpečné jízdy, který je možné absolvovat na osmi centrech po celé ČR. Díky finanční podpoře z Fondu zábran škod ve výši šesti milionů korun je pro účastníky úplně zdarma.

Jaký by měl být cíl projektu?

Věříme, že by se měla snížit nehodovost u této skupiny, která patří k nejrizikovějším z pohledu smrtelných nehod. Ale nechceme nikoho poučovat a rozhodně netvrdíme, že senioři jsou špatní řidiči. Naopak, mají spoustu skvělých vlastností: jezdí uvážlivě, ohleduplně, přiznávají ale, že potřebují více času na řešení složitějších situací. Při kurzu proto mohou pracovat na svých chybách nebo na jejich základě přizpůsobit svoji jízdu.

Kdo jezdí na kurzy nejčastěji?

Největší zastoupení máme asi mezi 65 a 72 roky. Většinou jsou to aktivní lidé. Měli jsme i účastníka, kterému bylo 88 let, přihlásila se nám i devadesátiletá paní. Téměř čtyřicet procent absolventů jsou ženy. Zajímavé je, že pravidelně k nám své rodiče přihlašují děti. Řada seniorů vozí vnoučata, proto chtějí, aby jezdili bezpečně.

Jak se registrovat?

Na bezplatný kurz se lze přihlásit přes webový portál jedusdobou.cz. Naleznete na něm termíny konání i registrační formulář. Samotná školení se konají na osmi pracovištích: v Ostravě, Třinci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Příbrami a Mostě. Celkem se kurzů může zúčastnit až 3840 seniorů, na každém polygonu jsou čtyři termíny. Každý z nich se skládá ze dvou kurzů. Dopoledního od osmi do dvou a odpoledního od dvou do osmi.

Co trápí seniory

„Zvýšená intenzita silničního provozu a technologie moderního vozidla jsou pro seniory rizikovými faktory, kterým se hůře přizpůsobují. Důležité proto je, aby se řidiči udržovali v kondici a znali možnosti současných aut,“ říká Tomáš Neřold z Besipu. „Věk s sebou přináší určitá omezení, jako je rychlejší nástup únavy, horší prostorové vnímání a pomalejší reakce. Důležité proto je znát své limity, mít o svém zdravotním stavu přehled a přizpůsobit podle toho své řízení,“ dodává.

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Avatar - Zetti
18. 6. 2018 09:44
Re: To nééééééééééééééé!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nevim, mladi v pr*eli do duchodu daleko a po dvou mio km se na to aby mi nejaky rychlokvasny instruktor ucil jezdit nejak necitim.
17. 6. 2018 20:56
Idiotsky nadpis, jako ostatne vzdy tady
Samozrejme, ze to nejsou RIDICSKE kurzy (pod timto "nazvem" si predstavuju vycvik v autoskole k ziskani ridicaku. Jedna se o kurzy bezpecne jizdy a reseni krizovych situaci (smyk, aquaplaning, atd). Ale duchodce tam musi prijet s platnym ridicakem. Nadpis evokuje predstavu - mylnou - ze si duchodce nad 65 let muze udelat ridicak zadara..
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2018 14:01
Re: To nééééééééééééééé!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Náhodou = pro část diskutujících na ACZ určitě zajímavá informace >:-[]