Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ročně se u nás ukradnou motocykly za 23 milionů korun. Víte, jak si stroj zabezpečit?

David Bureš
Diskuze (1)
Každý týden je v České republice ukradeno osm motorek. Vliv na to má i nedostatečné zabezpečení stroje.

Letošní motorkářská sezona je v plném proudu. Vedle radostí v podobě srazů či projížděk na oblíbených silničkách však bohužel někteří jezdci musejí řešit i starosti. Průměrně se u nás každý týden ukradne osm motorek, výše škody způsobené zloději navíc roste.

Za loňský rok se průměrná škoda vyšplhala už na 23 milionů korun, což bylo o pět a půl milionu více než o rok dříve. Rostou přitom hlavně související škody, počet samotných ukradených strojů se tolik nemění. Nejčastější jsou krádeže v Praze, průměrná škoda způsobená krádeží činí asi 54 tisíc korun.

„Motorkáři už berou jako samozřejmou součást své výbavy kotoučové zámky i odolné řetězy. Často ale zapomínají na zabezpečení garáží nebo vozidel, v nichž motorky převážejí, a zloději se velice rychle naučili této slabiny využívat,“ upozorňuje na rizika Kateřina Brázdová ze společnosti Tokoz, která se zabývá výrobou zámků na motocykly.

Jak tedy motorku zabezpečit, aby byla efektivně chráněna před nenechavci?

Základem je samozřejmě kvalitní zámek. Pokud jde o klasický řetězový, měl by být z materiálu, který odolá pokusům o přeřezání a přestřihnutí. Zároveň by se měl umět dobře vypořádat s nepříznivými klimatickými podmínkami, extrémními teplotami, ale třeba i vysokou prašností. Nejlevnějším řetězům je přitom lepší se vyhnout, protože odradí fakt jen děti nebo opilce, lepší je tak hledat ve vyšších cenových relacích.

Řešením je i kotoučový zámek na přední kolo s alarmem, který při neoprávněné manipulaci začne houkat. Pořídit lze i motoalarm odpojující baterii nebo sofistikovanější systém se sledováním GPS souřadnic. Doplňky včetně helmy pak lze k motorce připevnit třeba pomocí kódového lankového zámku z oceli.

Velký pozor by si motorkáři měli dávat také na zabezpečení garáže, v níž svůj stroj parkují. Ty totiž bývají slabě chráněny, což se zloději naučili využívat. Nejlepším zabezpečením přitom vždy bývá kombinace více prvků. Hodí se především uzavírací mechanismy typu xBox, které lze navrtat či navařit na strop, stěnu nebo podlahu garáže a k nim pak stroj připevnit pevným zámkem odolným vůči mechanickému poškození. Takový uzamykací mechanismus lze navíc využít i na další cenné věci uložené v garáži.

Podobně by jezdci měli myslet i na zabezpečení stroje na nějakém srazu či jiné motorkářské akci. Jestliže motorku převážíte v dodávce, je vhodné ji vybavit přídavným zámkem, který pokus o krádež významně ztíží.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
21. 7. 2018 11:39
Zloději, zloději po světě chodějí...
Jsme z-kur-vená země plná zkurvených zlodějů. Dokud byla železná opona mezi Východem a Západem, neměli v Německu a jinde na Západě takové problémy se zloději všeho (vrcholem pyramidy jsou drahá auta a drahé motorky). A nejde jen o zloděje z Česka a Slovenska: ty ku-r-vy dorazily do Evropy z celého Východu a Jihovýchodu. Kulturní rozdíly se však s otevřením hranic nesmazávají, snad jen v tom, že rodilí Němci a jiní Západoevropané se duševně musí smířit s tím, že ty k-urv-y z Východu mají volný přístup do kdysi plně kulturních zemí.
Jo, a nezapomeňte si koupit nejméně 3 různá zabezpečovací zařízení na každý skútr, na každou motorku. * jsou úplně všude kolem Vás...