Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

 
 

Při příležitosti konference AutoDesign Prague 2011 uspořádané časopisem AutoDesign&Styling, jsme vyzpovídali šéfdesignera Volvo Cars.

Auto.cz: Volvo se v posledních měsících a letech mění téměř ve všem. Letos jsme viděli dva nové koncepty, které zřejmě ukazují nový směr. Nedílnou součástí takových aktivit je vyhodnocování ohlasu veřejnosti. Jak tento proces funguje u Volva?

Horbury: Kdykoliv ukazujeme nový koncept na důležité výstavě, najímáme společnost pro výzkum trhu, aby oslovila návštěvníky autosalonu a zjistila, jak se jim nový vůz líbí a jak se na něj dívají. Samozřejmě, že ještě před tím, než jakýkoliv nový vůz vznikne, mluvíme se skutečnými zákazníky o tom, co očekávají, co chtějí a co s jim líbí. Skvěle se nám to osvědčilo například u XC90. Během příprav vývoje tohoto SUV jsme tak uspořádali několik neformálních setkání s možnými zákazníky – mj.ženami z Kalifornie – které nám daly přímo nebo nepřímo mnoho informací jak žijí, jak auto používají a co jim nevyhovuje na jejich současných autech. Výsledkem byl opravdu velký úspěch XC90 na kalifornském trhu a speciálně u žen.

Auto.cz: Dobře, ale zrovna Volvo XC90 je dnes nejstarším modelům v portfoliu Volva. Kdy můžeme očekávat nástupce?

Horbury: XC90 vyrábíme a úspěšně prodáváme už téměř celou dekádu. Abych vysvětlil proč tomu tak je, musím se vrátit o několik let zpátky do historie.

Před třemi, čtyřmi roky nebyl tehdejší vlastník Volva v tak dobré ekonomické kondici jako je nyní, takže jednoduše nebyla vůle investovat velké prostředky do modelu, jakým měl být nástupce XC90 v automobilce, kterou Ford stejně hodlal odprodat. Nebylo to tedy velké překvapení, že jsme nedostali nástupce XC90 v době, kdy jsme ho potřebovali.

Na druhou stranu, když se na XC90 podíváte dnes, zjistíte, že odolává testu času velmi dobře. Jeho design zahrnuje jednoduchost, čisté linie, skandinávský styl – tedy vše, co je charakteristické pro všechna dnešní Volva. Možná že mu schází část techniky, kterou najdete u nejnovějších Volv, ale stále je to velmi dobré auto, které se překvapivě dobře prodává. Uvažte, příští rok mu bude 10 let!

Ale zpět k vaší otázce, pochopitelně připravujeme nový model. Nebude to už moc dlouho trvat, ale nebude to současně už v příštím roce.

Auto.cz: Volvo najednou musí umět nabídnout automobily novým zákazníkům v Číně. Co vlastně očekávají?

Horbury: V první řadě je jisté, že chtějí Volvo. Nechtějí čínský design Volva, ale klasický evropský design a ten jim taky chceme nabízet. Přirozeně velká odlišnost trhů, na kterých Volvo působí, si žádá jisté úpravy pro vybrané velké trhy jako je Čína. Jde ale spíše o detaily. Jestliže v Číně chtějí na autech více expresivity, lesku, jsme připraveni model pro tamní trh upravit vkusu místních zákazníků, ale rozhodně nemůžeme slevovat z hodnot designu značky Volvo. My nenavrhujeme auta pro Čínu, ale pro celý svět.

Auto.cz: Můžete vysvětlit, proč jsou v Číně tak populární sedany s prodlouženým rozvorem?

Horbury: Existují dva důvody. První část zákazníků jsou skutečně podnikatelé, kteří mají řidiče a chtějí se nechat vozit, mít hodně prostoru pro sebe, ale často i pro zákazníka, se kterým společně cestují za obchodem. Druhý důvod k velké popularitě dlouhých sedanů spočívá v čínských zvycích. Nejdůležitější členové rodin jsou ti nejstarší, tedy prarodiče, kteří musí být podle tohoto hierarchického pravidla taky opečováváni. V případě cestování automobilem jsou jim vyhrazena nejlepší místa a to jsou ta vzadu, pokud máte hodně místa.

Auto.cz: Volvo není velkoobjemovým výrobcem aut, ale přesto má velmi široké portfolio modelů. Myslíte si, že je to dlouhodobě udržitelné, nebo musí přijít zmenšení počtu modelů a soustředění se na to hlavní?

Horbury: Naše hlavní, klíčové modely musíme obnovovat a vylepšovat neustále. Nemyslím, že můžeme očekávat nějakou další expanzi do šířky. Máme platformy C, D pro osobní vozy, plus přinejmenším dvě modelové řady SUV. Je zřejmé, že se nebudeme pouštět do okrajových segmentů.

Auto.cz: Připravujete nějaký specifický model, který by se prodával pouze v Číně?

Horbury: Ne, design bude vždy pro celý svět. Nechystáme modelovou řadu, která by byla určena pouze pro jeden trh. Co už dnes vyrábíme, je prodloužená verze sedanu S80 L, která se prodává pouze na čínském trhu. To je jeden ze způsobů jak uspokojit specifickou poptávku v Číně. A něco takového můžete od Volva očekávat i v nejbližších letech, pokud jde o přizpůsobování značky čínskému trhu.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars
Peter Horbury se narodil v roce 1950 v Alnwicku v Anglii. Průmyslový design vystudoval nejprve v Newcastle, později i na Royal College of Art.V čele designu Volvo stanul v roce 1991 a byl hlavním strůjcem razantních změn vzhledu švédské značky. Hranaté tvary nahradilo nové elegantní tvarosloví vycházející z tradičního skandinávského designu. Posledním počinem během jeho prvního angažmá u Volva byl model C30. Letos představil dvě nové studie Universal Concept a Concept You, naznačující budoucí směr vývoje automobilky, které spojují čistý skandinávský design s nejnovějšími technologiemi.

V roce 2002 se stal ředitelem designu skupiny prémiových značek koncernu Ford (Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo). Později v roce 2004 přesídlil do amerického Fordu, kde měl na starosti design všech amerických značek koncernu (Ford, Lincoln, Mercury). V roce 2009 se vrátil do Volva.

Za svoji více než 35letou kariéru navrhl přes 60 osobních i nákladních automobilů, autobusů a motocyklů. V soukromém životě řídí kromě Volva také Ford GT, který je jeho autem snů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Volvo Design Rozhovor

 




Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…