Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Při příležitosti konference AutoDesign Prague 2011 uspořádané časopisem AutoDesign&Styling, jsme vyzpovídali šéfdesignera Volvo Cars.

Auto.cz: Volvo se v posledních měsících a letech mění téměř ve všem. Letos jsme viděli dva nové koncepty, které zřejmě ukazují nový směr. Nedílnou součástí takových aktivit je vyhodnocování ohlasu veřejnosti. Jak tento proces funguje u Volva?

Horbury: Kdykoliv ukazujeme nový koncept na důležité výstavě, najímáme společnost pro výzkum trhu, aby oslovila návštěvníky autosalonu a zjistila, jak se jim nový vůz líbí a jak se na něj dívají.

Samozřejmě, že ještě před tím, než jakýkoliv nový vůz vznikne, mluvíme se skutečnými zákazníky o tom, co očekávají, co chtějí a co s jim líbí. Skvěle se nám to osvědčilo například u XC90. Během příprav vývoje tohoto SUV jsme tak uspořádali několik neformálních setkání s možnými zákazníky – mj.ženami z Kalifornie – které nám daly přímo nebo nepřímo mnoho informací jak žijí, jak auto používají a co jim nevyhovuje na jejich současných autech. Výsledkem byl opravdu velký úspěch XC90 na kalifornském trhu a speciálně u žen.

Auto.cz: Dobře, ale zrovna Volvo XC90 je dnes nejstarším modelům v portfoliu Volva. Kdy můžeme očekávat nástupce?

Horbury: XC90 vyrábíme a úspěšně prodáváme už téměř celou dekádu. Abych vysvětlil proč tomu tak je, musím se vrátit o několik let zpátky do historie.

Před třemi, čtyřmi roky nebyl tehdejší vlastník Volva v tak dobré ekonomické kondici jako je nyní, takže jednoduše nebyla vůle investovat velké prostředky do modelu, jakým měl být nástupce XC90 v automobilce, kterou Ford stejně hodlal odprodat. Nebylo to tedy velké překvapení, že jsme nedostali nástupce XC90 v době, kdy jsme ho potřebovali.

Na druhou stranu, když se na XC90 podíváte dnes, zjistíte, že odolává testu času velmi dobře. Jeho design zahrnuje jednoduchost, čisté linie, skandinávský styl – tedy vše, co je charakteristické pro všechna dnešní Volva. Možná že mu schází část techniky, kterou najdete u nejnovějších Volv, ale stále je to velmi dobré auto, které se překvapivě dobře prodává. Uvažte, příští rok mu bude 10 let!

Ale zpět k vaší otázce, pochopitelně připravujeme nový model. Nebude to už moc dlouho trvat, ale nebude to současně už v příštím roce.

Auto.cz: Volvo najednou musí umět nabídnout automobily novým zákazníkům v Číně. Co vlastně očekávají?

Horbury: V první řadě je jisté, že chtějí Volvo. Nechtějí čínský design Volva, ale klasický evropský design a ten jim taky chceme nabízet. Přirozeně velká odlišnost trhů, na kterých Volvo působí, si žádá jisté úpravy pro vybrané velké trhy jako je Čína. Jde ale spíše o detaily.

Jestliže v Číně chtějí na autech více expresivity, lesku, jsme připraveni model pro tamní trh upravit vkusu místních zákazníků, ale rozhodně nemůžeme slevovat z hodnot designu značky Volvo. My nenavrhujeme auta pro Čínu, ale pro celý svět.

Auto.cz: Můžete vysvětlit, proč jsou v Číně tak populární sedany s prodlouženým rozvorem?

Horbury: Existují dva důvody. První část zákazníků jsou skutečně podnikatelé, kteří mají řidiče a chtějí se nechat vozit, mít hodně prostoru pro sebe, ale často i pro zákazníka, se kterým společně cestují za obchodem.

Druhý důvod k velké popularitě dlouhých sedanů spočívá v čínských zvycích. Nejdůležitější členové rodin jsou ti nejstarší, tedy prarodiče, kteří musí být podle tohoto hierarchického pravidla taky opečováváni. V případě cestování automobilem jsou jim vyhrazena nejlepší místa a to jsou ta vzadu, pokud máte hodně místa.

Auto.cz: Volvo není velkoobjemovým výrobcem aut, ale přesto má velmi široké portfolio modelů. Myslíte si, že je to dlouhodobě udržitelné, nebo musí přijít zmenšení počtu modelů a soustředění se na to hlavní?

Horbury: Naše hlavní, klíčové modely musíme obnovovat a vylepšovat neustále. Nemyslím, že můžeme očekávat nějakou další expanzi do šířky. Máme platformy C, D pro osobní vozy, plus přinejmenším dvě modelové řady SUV. Je zřejmé, že se nebudeme pouštět do okrajových segmentů.

Auto.cz: Připravujete nějaký specifický model, který by se prodával pouze v Číně?

Horbury: Ne, design bude vždy pro celý svět. Nechystáme modelovou řadu, která by byla určena pouze pro jeden trh. Co už dnes vyrábíme, je prodloužená verze sedanu S80 L, která se prodává pouze na čínském trhu. To je jeden ze způsobů jak uspokojit specifickou poptávku v Číně. A něco takového můžete od Volva očekávat i v nejbližších letech, pokud jde o přizpůsobování značky čínskému trhu.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

Peter Horbury se narodil v roce 1950 v Alnwicku v Anglii. Průmyslový design vystudoval nejprve v Newcastle, později i na Royal College of Art.V čele designu Volvo stanul v roce 1991 a byl hlavním strůjcem razantních změn vzhledu švédské značky. Hranaté tvary nahradilo nové elegantní tvarosloví vycházející z tradičního skandinávského designu. Posledním počinem během jeho prvního angažmá u Volva byl model C30. Letos představil dvě nové studie Universal Concept a Concept You, naznačující budoucí směr vývoje automobilky, které spojují čistý skandinávský design s nejnovějšími technologiemi.

V roce 2002 se stal ředitelem designu skupiny prémiových značek koncernu Ford (Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo). Později v roce 2004 přesídlil do amerického Fordu, kde měl na starosti design všech amerických značek koncernu (Ford, Lincoln, Mercury). V roce 2009 se vrátil do Volva.

Za svoji více než 35letou kariéru navrhl přes 60 osobních i nákladních automobilů, autobusů a motocyklů. V soukromém životě řídí kromě Volva také Ford GT, který je jeho autem snů.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
4. 11. 2011 14:20
Re: Díky redakci
Veci, či Ťa zaujímajú aj tie úvahy sú už dosť osobného charakteru, o niečom takom som som nemal v úmysle hovoriť a ani mi to neprislúcha, chcel som iba povedať, že si myslím, že má za sebou aj pekné auta, a keby som to spočítal, tak z môjho pohľadu, tých, čo sa mi páčia, je oveľa viac ako tých, čo sa mi nepáčia. Dizajn ako taký nie je exaktná disciplína, nedá sa určiť číslom na koľko percent je auto pekné alebo škaredé. Každému sa páči niečo iné. Platí to z pohľadu klientov, ale aj medzi členmi vývojového tímu, to je úplne normálne.
4. 11. 2011 08:20
Re: Díky redakci
Já si Ingenlathovy práce vážím - v tom odkazu od Miloshe je v komentáři imho téměř perfektní charakteristika jeho designérské filozofie, já bych k tomu jen dodal svůj pocit jeho ovlivnění také italskou "nábytkářskou" školou, která jeho pojetí zjemňuje. Jako člověk - nevím, dodnes by mě zajímalo, co bylo mezi ním, Günakem a Schreyerem. Pokud jde o jeho odsunutí do studia v Postupimi, je to věc náhledu: můj pocit je, že místo na slunci je tam, kde designér šéfuje (a má odpovědnost za) určitou konkrétní značku, formuje její vývoj - a podepisuje se pod ni. Dělat koncepty celků i detailů ve studiu pro různé značky je určitě taky výborné, ale tak trochu mimo tohle výsluní. V mém chápání tam byl Ingenlath odejit, když se znelíbila jeho filozofie Škody (Roomster, Yeti...) a když byl povolán konformní Manske. To, že teď I. odchází k Volvu, vnímám tak, že se chápe příležitosti dostat se znovu ke konkrétní značce a vytesat si pomníček. Na to se docela těším, je ještě celkem mladík a nikdy se nebál lehce ulítnutých nápadů. Takže by mohl přinést nejen do Volva, ale i do designu obecně něco nového, zajímavého. Nemusí být na světě jen Nissan ;-)
4. 11. 2011 07:53
Re: Díky redakci
Výborný odkaz, díky :yes:
3. 11. 2011 22:28
Re: Díky redakci
To nie je drb. Ináč, medzi nami, v štúdiu VW v Postupimi sa robí dizajn pre celý koncern, vrátane Audi, Porsche, Lamborghini aj Bugatti. Exteriéry aj interiéry. Samozrejme nie len tam, ale aj tam, aby sa so mnou niekto nehádal, že Audi sa robí v Ingolstadte a Porsche vo Weissachu, čo samozrejme viem :-) Takže by som nepovedal, že bol "u ledu", ale naopak mal veľa príležitostí pracovať na rozmanitých modeloch. No a okrem toho, veľa dizajnérov, myslím juniorov, tam dorastie a odchádzajú do centrál jednotlivých značiek. No a čo sa áut zrodených počas jeho pôsobenia týka, tak napríklad z poslednej doby z Postupimi pochádzajú L1, XL1 a mám taký pocit, že aj UP tam prinajmešom začal, aj keď si tým nie som úplne istý, ale nečudoval by som sa tomu. No a potom ešte zopár pekných áut, ktoré sú za tou bariérou valcov z nepriehľadného plexiskla, ktoré vidno cez hlavné mega okno od nábrežia. Ale to už je iná rozprávka..
3. 11. 2011 22:19
Re: Díky redakci
[odkaz]