Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

 
 

Při příležitosti konference AutoDesign Prague 2011 uspořádané časopisem AutoDesign&Styling, jsme vyzpovídali šéfdesignera Volvo Cars.

Auto.cz: Volvo se v posledních měsících a letech mění téměř ve všem. Letos jsme viděli dva nové koncepty, které zřejmě ukazují nový směr. Nedílnou součástí takových aktivit je vyhodnocování ohlasu veřejnosti. Jak tento proces funguje u Volva?

Horbury: Kdykoliv ukazujeme nový koncept na důležité výstavě, najímáme společnost pro výzkum trhu, aby oslovila návštěvníky autosalonu a zjistila, jak se jim nový vůz líbí a jak se na něj dívají. Samozřejmě, že ještě před tím, než jakýkoliv nový vůz vznikne, mluvíme se skutečnými zákazníky o tom, co očekávají, co chtějí a co s jim líbí. Skvěle se nám to osvědčilo například u XC90. Během příprav vývoje tohoto SUV jsme tak uspořádali několik neformálních setkání s možnými zákazníky – mj.ženami z Kalifornie – které nám daly přímo nebo nepřímo mnoho informací jak žijí, jak auto používají a co jim nevyhovuje na jejich současných autech. Výsledkem byl opravdu velký úspěch XC90 na kalifornském trhu a speciálně u žen.

Auto.cz: Dobře, ale zrovna Volvo XC90 je dnes nejstarším modelům v portfoliu Volva. Kdy můžeme očekávat nástupce?

Horbury: XC90 vyrábíme a úspěšně prodáváme už téměř celou dekádu. Abych vysvětlil proč tomu tak je, musím se vrátit o několik let zpátky do historie.

Před třemi, čtyřmi roky nebyl tehdejší vlastník Volva v tak dobré ekonomické kondici jako je nyní, takže jednoduše nebyla vůle investovat velké prostředky do modelu, jakým měl být nástupce XC90 v automobilce, kterou Ford stejně hodlal odprodat. Nebylo to tedy velké překvapení, že jsme nedostali nástupce XC90 v době, kdy jsme ho potřebovali.

Na druhou stranu, když se na XC90 podíváte dnes, zjistíte, že odolává testu času velmi dobře. Jeho design zahrnuje jednoduchost, čisté linie, skandinávský styl – tedy vše, co je charakteristické pro všechna dnešní Volva. Možná že mu schází část techniky, kterou najdete u nejnovějších Volv, ale stále je to velmi dobré auto, které se překvapivě dobře prodává. Uvažte, příští rok mu bude 10 let!

Ale zpět k vaší otázce, pochopitelně připravujeme nový model. Nebude to už moc dlouho trvat, ale nebude to současně už v příštím roce.

Auto.cz: Volvo najednou musí umět nabídnout automobily novým zákazníkům v Číně. Co vlastně očekávají?

Horbury: V první řadě je jisté, že chtějí Volvo. Nechtějí čínský design Volva, ale klasický evropský design a ten jim taky chceme nabízet. Přirozeně velká odlišnost trhů, na kterých Volvo působí, si žádá jisté úpravy pro vybrané velké trhy jako je Čína. Jde ale spíše o detaily. Jestliže v Číně chtějí na autech více expresivity, lesku, jsme připraveni model pro tamní trh upravit vkusu místních zákazníků, ale rozhodně nemůžeme slevovat z hodnot designu značky Volvo. My nenavrhujeme auta pro Čínu, ale pro celý svět.

Auto.cz: Můžete vysvětlit, proč jsou v Číně tak populární sedany s prodlouženým rozvorem?

Horbury: Existují dva důvody. První část zákazníků jsou skutečně podnikatelé, kteří mají řidiče a chtějí se nechat vozit, mít hodně prostoru pro sebe, ale často i pro zákazníka, se kterým společně cestují za obchodem. Druhý důvod k velké popularitě dlouhých sedanů spočívá v čínských zvycích. Nejdůležitější členové rodin jsou ti nejstarší, tedy prarodiče, kteří musí být podle tohoto hierarchického pravidla taky opečováváni. V případě cestování automobilem jsou jim vyhrazena nejlepší místa a to jsou ta vzadu, pokud máte hodně místa.

Auto.cz: Volvo není velkoobjemovým výrobcem aut, ale přesto má velmi široké portfolio modelů. Myslíte si, že je to dlouhodobě udržitelné, nebo musí přijít zmenšení počtu modelů a soustředění se na to hlavní?

Horbury: Naše hlavní, klíčové modely musíme obnovovat a vylepšovat neustále. Nemyslím, že můžeme očekávat nějakou další expanzi do šířky. Máme platformy C, D pro osobní vozy, plus přinejmenším dvě modelové řady SUV. Je zřejmé, že se nebudeme pouštět do okrajových segmentů.

Auto.cz: Připravujete nějaký specifický model, který by se prodával pouze v Číně?

Horbury: Ne, design bude vždy pro celý svět. Nechystáme modelovou řadu, která by byla určena pouze pro jeden trh. Co už dnes vyrábíme, je prodloužená verze sedanu S80 L, která se prodává pouze na čínském trhu. To je jeden ze způsobů jak uspokojit specifickou poptávku v Číně. A něco takového můžete od Volva očekávat i v nejbližších letech, pokud jde o přizpůsobování značky čínskému trhu.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars
Peter Horbury se narodil v roce 1950 v Alnwicku v Anglii. Průmyslový design vystudoval nejprve v Newcastle, později i na Royal College of Art.V čele designu Volvo stanul v roce 1991 a byl hlavním strůjcem razantních změn vzhledu švédské značky. Hranaté tvary nahradilo nové elegantní tvarosloví vycházející z tradičního skandinávského designu. Posledním počinem během jeho prvního angažmá u Volva byl model C30. Letos představil dvě nové studie Universal Concept a Concept You, naznačující budoucí směr vývoje automobilky, které spojují čistý skandinávský design s nejnovějšími technologiemi.

V roce 2002 se stal ředitelem designu skupiny prémiových značek koncernu Ford (Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo). Později v roce 2004 přesídlil do amerického Fordu, kde měl na starosti design všech amerických značek koncernu (Ford, Lincoln, Mercury). V roce 2009 se vrátil do Volva.

Za svoji více než 35letou kariéru navrhl přes 60 osobních i nákladních automobilů, autobusů a motocyklů. V soukromém životě řídí kromě Volva také Ford GT, který je jeho autem snů.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

 

Štítky Volvo Design Rozhovor

 




Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká. United spasil Martial

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká.…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…