Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

Rozhovor Auto.cz: Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars

 
 

Při příležitosti konference AutoDesign Prague 2011 uspořádané časopisem AutoDesign&Styling, jsme vyzpovídali šéfdesignera Volvo Cars.

Auto.cz: Volvo se v posledních měsících a letech mění téměř ve všem. Letos jsme viděli dva nové koncepty, které zřejmě ukazují nový směr. Nedílnou součástí takových aktivit je vyhodnocování ohlasu veřejnosti. Jak tento proces funguje u Volva?

Horbury: Kdykoliv ukazujeme nový koncept na důležité výstavě, najímáme společnost pro výzkum trhu, aby oslovila návštěvníky autosalonu a zjistila, jak se jim nový vůz líbí a jak se na něj dívají. Samozřejmě, že ještě před tím, než jakýkoliv nový vůz vznikne, mluvíme se skutečnými zákazníky o tom, co očekávají, co chtějí a co s jim líbí. Skvěle se nám to osvědčilo například u XC90. Během příprav vývoje tohoto SUV jsme tak uspořádali několik neformálních setkání s možnými zákazníky – mj.ženami z Kalifornie – které nám daly přímo nebo nepřímo mnoho informací jak žijí, jak auto používají a co jim nevyhovuje na jejich současných autech. Výsledkem byl opravdu velký úspěch XC90 na kalifornském trhu a speciálně u žen.

Auto.cz: Dobře, ale zrovna Volvo XC90 je dnes nejstarším modelům v portfoliu Volva. Kdy můžeme očekávat nástupce?

Horbury: XC90 vyrábíme a úspěšně prodáváme už téměř celou dekádu. Abych vysvětlil proč tomu tak je, musím se vrátit o několik let zpátky do historie.

Před třemi, čtyřmi roky nebyl tehdejší vlastník Volva v tak dobré ekonomické kondici jako je nyní, takže jednoduše nebyla vůle investovat velké prostředky do modelu, jakým měl být nástupce XC90 v automobilce, kterou Ford stejně hodlal odprodat. Nebylo to tedy velké překvapení, že jsme nedostali nástupce XC90 v době, kdy jsme ho potřebovali.

Na druhou stranu, když se na XC90 podíváte dnes, zjistíte, že odolává testu času velmi dobře. Jeho design zahrnuje jednoduchost, čisté linie, skandinávský styl – tedy vše, co je charakteristické pro všechna dnešní Volva. Možná že mu schází část techniky, kterou najdete u nejnovějších Volv, ale stále je to velmi dobré auto, které se překvapivě dobře prodává. Uvažte, příští rok mu bude 10 let!

Ale zpět k vaší otázce, pochopitelně připravujeme nový model. Nebude to už moc dlouho trvat, ale nebude to současně už v příštím roce.

Auto.cz: Volvo najednou musí umět nabídnout automobily novým zákazníkům v Číně. Co vlastně očekávají?

Horbury: V první řadě je jisté, že chtějí Volvo. Nechtějí čínský design Volva, ale klasický evropský design a ten jim taky chceme nabízet. Přirozeně velká odlišnost trhů, na kterých Volvo působí, si žádá jisté úpravy pro vybrané velké trhy jako je Čína. Jde ale spíše o detaily. Jestliže v Číně chtějí na autech více expresivity, lesku, jsme připraveni model pro tamní trh upravit vkusu místních zákazníků, ale rozhodně nemůžeme slevovat z hodnot designu značky Volvo. My nenavrhujeme auta pro Čínu, ale pro celý svět.

Auto.cz: Můžete vysvětlit, proč jsou v Číně tak populární sedany s prodlouženým rozvorem?

Horbury: Existují dva důvody. První část zákazníků jsou skutečně podnikatelé, kteří mají řidiče a chtějí se nechat vozit, mít hodně prostoru pro sebe, ale často i pro zákazníka, se kterým společně cestují za obchodem. Druhý důvod k velké popularitě dlouhých sedanů spočívá v čínských zvycích. Nejdůležitější členové rodin jsou ti nejstarší, tedy prarodiče, kteří musí být podle tohoto hierarchického pravidla taky opečováváni. V případě cestování automobilem jsou jim vyhrazena nejlepší místa a to jsou ta vzadu, pokud máte hodně místa.

Auto.cz: Volvo není velkoobjemovým výrobcem aut, ale přesto má velmi široké portfolio modelů. Myslíte si, že je to dlouhodobě udržitelné, nebo musí přijít zmenšení počtu modelů a soustředění se na to hlavní?

Horbury: Naše hlavní, klíčové modely musíme obnovovat a vylepšovat neustále. Nemyslím, že můžeme očekávat nějakou další expanzi do šířky. Máme platformy C, D pro osobní vozy, plus přinejmenším dvě modelové řady SUV. Je zřejmé, že se nebudeme pouštět do okrajových segmentů.

Auto.cz: Připravujete nějaký specifický model, který by se prodával pouze v Číně?

Horbury: Ne, design bude vždy pro celý svět. Nechystáme modelovou řadu, která by byla určena pouze pro jeden trh. Co už dnes vyrábíme, je prodloužená verze sedanu S80 L, která se prodává pouze na čínském trhu. To je jeden ze způsobů jak uspokojit specifickou poptávku v Číně. A něco takového můžete od Volva očekávat i v nejbližších letech, pokud jde o přizpůsobování značky čínskému trhu.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Peter Horbury, šéfdesignér Volvo Cars
Peter Horbury se narodil v roce 1950 v Alnwicku v Anglii. Průmyslový design vystudoval nejprve v Newcastle, později i na Royal College of Art.V čele designu Volvo stanul v roce 1991 a byl hlavním strůjcem razantních změn vzhledu švédské značky. Hranaté tvary nahradilo nové elegantní tvarosloví vycházející z tradičního skandinávského designu. Posledním počinem během jeho prvního angažmá u Volva byl model C30. Letos představil dvě nové studie Universal Concept a Concept You, naznačující budoucí směr vývoje automobilky, které spojují čistý skandinávský design s nejnovějšími technologiemi.

V roce 2002 se stal ředitelem designu skupiny prémiových značek koncernu Ford (Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo). Později v roce 2004 přesídlil do amerického Fordu, kde měl na starosti design všech amerických značek koncernu (Ford, Lincoln, Mercury). V roce 2009 se vrátil do Volva.

Za svoji více než 35letou kariéru navrhl přes 60 osobních i nákladních automobilů, autobusů a motocyklů. V soukromém životě řídí kromě Volva také Ford GT, který je jeho autem snů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 




Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…