8.12. 2018 Petr Slováček

Má na starosti pražskou dopravu: Jak to bude s barrandovským mostem?

 

Barrandovský most na Jižní spojce čekají dlouholeté opravy. Zatím se jich ale řidiči bát nemusejí. A těšit se mohou na zelenou vlnu. Slibuje to Adam Scheinherr, nový pražský náměstek pro dopravu.

Adam Scheinherr (Praha Sobě) na sebe poprvé upozornil při debatách kolem budoucnosti Libeňského mostu. Prosazoval jeho záchranu před zbouráním, čímž proti sobě popudil i řadu pražských politiků.

Mladý muž s dlouhými vlasy a nesmělým pohledem ovšem dokáže jasně formulovat své myšlenky. Nezapře široké vzdělání ani celosvětový rozhled – vystudoval dvě technické fakulty a chystá se dívat pod ruce i mostařům při kontrolách statiky staveb.

Jenže má na to, aby ustál politický post po Petru Dolínkovi (ČSSD), který zamířil do Poslanecké sněmovny? A na co se mají těšit všichni řidiči, kteří v Praze bydlí, nebo jí alespoň projíždějí?

Pane náměstku, jezdíte po Praze autem?

Když jedu někam dál, tak ano. Nebo na okraj, kam to nejde hromadnou dopravou. Vlastní auto nemám, měl jsem doposud služební. A teď ho budu mít v případě potřeby zase.

Pražští radní houfně odmítli služební superby. Vy mezi nimi. Takže ho vůbec nechcete?

Založíme sdílenou databázi tak, aby tu vždycky nějaké auto bylo. Já ho na sto procent nevyužiji, takže ani nepotřebuji vlastní. Ale úplně se bez něj neobejdu. Třeba včera jsem byl ve čtyři ráno pozdravit tramvajáky v depu a to by bez auta nešlo.

Rozhovor s Vladimírou Ludkovou o diskriminaci řidičů v Praze: Řidič je lovná zvěř

Ovšem jet za tramvajáky tramvají by bylo stylové, nemyslíte?

Vzhledem k ranním hodinám jezdí i tramvajáci do práce autem.

Sám určitě vnímáte, jak je stále obtížnější pohybovat se po Praze autem. A to nejen proto, že je vozů stále více, ale také se městské části snaží řidičům znepříjemnit život a vykazují je k sousedům. Hodláte to řešit koncepčně?

Sezval bych v takovém případě starosty, aby nalezli nějaké řešení a diskutovali spolu. Ne aby si dávali na okraj městské části nesmyslné značky, které nikomu nepomohou. Schytávám teď dotazy, proč nezakážeme vjezd kamionům. Ale v případě, že neexistují objízdné trasy, nemůžu si vzít na bedra egoistický zákaz a vybodnutí se na středočeské obce. Jejich ulice na to nejsou připraveny a zničí to i okolní prostředí.

Jak to vypadá s obchvatem?

Komunikujeme s dotčenými obcemi, aby stavbu nijak nezablokovaly, a vyhověli jsme jim. Propojka 511 mezi dálnicemi D1 a D11 vzniknout musí. Už je v dobrém stádiu a probíhá územní řízení. Nejsou ale ještě vykoupeny všechny pozemky na ochrannou zeleň. Ministerstvo dopravy chce stavět silnici pro mezinárodní dopravu a po nás požaduje, abychom za dvě miliardy pořídili pozemky, vysadili tam zeleň, a ještě se o ni starali. Je to nespravedlivé.

Sdílení vozidel na vlastní kůži: Vzrušení na baterky

Kdy se tedy kopne do země?

Stavební povolení ani územní rozhodnutí ještě nemáme. Udělám ale všechno pro to, aby se za mého působení začalo. Je to pro mě zásadní.

V jaké fázi jsou jednání o výstavbě dalších parkovišť P + R? Váš předchůdce požadoval, aby se stavělo na pozemcích Středočeského kraje.

Každý budeme stavět na svém území. Jako důležitější vidím, aby do Prahy nejezdil autem ten, kdo nemusí. A více využíval hromadnou dopravu. Chápu, že všechny malé obce nemohou stavět na svém nádraží parkoviště. Proto jim je tam Praha zaplatí. Například Roztokům.

A nevzniknou tím další parkoviště P + R, kde stejně nemá smysl nechávat auto? Například v Běchovicích je takové, kde stojí obvykle jediné auto na prázdných gumách.

Vím o tom, parkoviště není šťastně položeno. Když už dojedete do Běchovic, už můžete pokračovat do Prahy. Je to ale kus skládanky, která tomu může do budoucna pomoci. Dnes máme 3400 míst P + R a podle odhadů už jen kolem metra parkuje 8000 Středočechů. Když postavíme nové parkoviště na 500 míst, stejně to nic nezachrání. Doufám, že třeba 2000 míst vznikne, což se v minulém volebním období nedařilo.

Nová místa vznikla, ale na zapomenutých plochách, kde je ani teď lidé příliš nevyužívají. Nelze se třeba dohodnout se supermarkety na periferiích ve využívání jejich ploch?

Vidíme spíš smysl v parkovištích, která budou využitelná i pro Pražany. Například chceme zřizovat parkovací domy, které budou ve dne pro návštěvníky a přes noc jen za symbolický poplatek pro místní. Už se to daří dohadovat s developery.

Omezení dopravy v Praze při smogu asi nebude, způsobilo by kolaps

Současně ale vznikají vyhrazené zóny i v ulicích, kde je sami místní nechtějí. Posílají petice tím, že k nim přespolní parkovat nejezdí. Proč je nikdo neslyší?

Zóny jsou vždy na žádost městské části, jejíž starosta by měl nejlépe znát místní poměry. Neříkám, že zná. Měl by vědět, kde rezidenční zóny pomůžou a kde naopak naštvou občany. Samozřejmě se na mě občané obracejí, ale většinou naopak zóny chtějí. Hlavně z Prahy 4 a 5, kde jsou pouze v půlce městské části. Auta se proto jen přesunula do jiných ulic. A nejen středočeská, ale i těch, kteří nemají v metropoli trvalé bydliště, nemohou si vyřídit parkovací kartu a nechtějí platit.

Hodláte pokračovat ve vizích na zklidnění magistrály? Nedávno se objevil záměr postavit autobusový pruh, který se prý vejde…

A vejde se tam? Já myslím, že ne! Magistrála je dopravní tepna, kterou je a bude. S tím nic neuděláme. Samozřejmě že ve Vídni či Paříži vypadají i takové tepny městotvorně a nerozdělují ho.

Jenže tamní bulváry jsou historické promenády, které pěší využívali. Zato po magistrále dojdete leda na Nuselský most. Proč tam dělat pěší zóny?

Můžete ale přejít z Vinohrad na Václavák, což dělá denně snad až sto tisíc chodců. Myslím, že i magistrála může vypadat hezky, a přitom neomezovat automobilovou dopravu. Dá se proměnit, postavit poptávaná lávka na Hlavní nádraží a tak.

Mají se řidiči v Praze bát mostů a lávek? Budou padat další?

Za čtyři roky už nebudou. Situace není jednoduchá. Vidíme, co se stalo s lávkou v Troji, Janově a aktuálně na Bubenské ulici. Požádal jsem o zátěžovou zkoušku. Tramvaje už se tam vrátily, ale auta nesmějí. Musíme si být stoprocentně jisti, že je v pořádku, a pak tam vrátíme provoz automobilů.

Chystá se oprava Barrandovského mostu, která je zásadní hlavně pro tranzitní dopravu. Mají se řidiči jedoucí přes Prahu obávat drastických omezení na dlouhou dobu?

Projektanti připravují omezení po třetinách, vždy tak budou uzavřeny jen dva jízdní pruhy.

Kdy rekonstrukce vypukne?

V následujícím roce teprve proběhne diagnostika mostu a dostaneme přesné podklady pro způsob rekonstrukce mostu. Očekávám tak zahájení až za dva tři roky. Postup bude podobný, jako když se opravoval Nuselský most. Ale bude to nemilé, denně tam projede sto čtyřicet tisíc aut. Je to most s největší intenzitou v Praze. Pro srovnání po Libeňském projede kolem sedmnácti tisíc.

V Praze to ještě nepochopili. Město se pokusí o sdílené elektromobily

V rozhovoru pro HN jste slíbil synchronizovat všechny semafory v Praze pro lepší průjezd takzvanou zelenou vlnu. Proč to dosud nešlo

Máme 660 světelných křižovatek, ale pouze 440 je napojeno do dispečerského centra. V zahraničí jsou přitom už běžné programy, které dokážou vyhodnotit aktuální dopravní situaci a na základě toho určí scénář, aby se uvolnily hlavní tepny. Teď by to mělo fungovat na Plzeňské nebo výjezdech z Blanky. Je to ale bohužel drahé a bývalý ředitel Technické správy komunikací odešel s policií právě kvůli zakázkám na telematiku. Utratilo se v nich z dotací asi pět set milionů korun, a není to vidět.

Co je tedy třeba udělat?

Nejdřív musí vzniknout hlavní řídicí centrum Na Malovance, odkud by se daly řídit scénáře, aby křižovatky fungovaly synchronizovaně. Kamery sice už dnes dokážou detekovat auta, ale už nespolupracují s dalšími křižovatkami. Jenže centrum je rozestavěné a aktuálně se tam nic neděje. Jde o pohrobek od Blanky. Jsem z toho velmi zklamaný a budeme rádi, pokud se projekt v hodnotě přes miliardu korun dostaví za čtyři roky.

Prý jste absolvoval kurz přežití. Proč?

V minulém zaměstnání jsem létal do nebezpečných oblastí například Nigérie, kde byla vyhlášena mimořádná situace a na každém rohu policie. Nikdo nevěděl, co se může stát.

Využijete to i v současné pozici?

Určitě!

Kdo je Adam Scheinherr

  • věk 31 let
  • vzdělání Ing., Ph.D., MSc v ČR a Francii
  • zakladatel iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat
  • absolvoval kurz přežití
  • dobrovolný hasič a včelař
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit záchranka a radnice: Praha 8 bude jednat o dokončení stavby

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit…

Praha 8 chce jednat s firmou Metrostav o dostavbě Centra Palmovka. Společnost v listopadu kvůli chybějícím…

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…