Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Jozefem Kabaněm: Škoda Fabia III měla připomínat S2000

Tomáš Kovařík
Diskuze (110)
S šéfdesignérem Škody Auto Jozefem Kabaněm jsme se pochopitelně bavili hlavně o nejnovější Fabii. Řeč však přišla také na nový Roomster, Superb třetí generace a chystaná SUV.

Takovou kariéru by si přál asi každý příznivec koncernových automobilů. Ve dvaceti nastoupit u Volkswagenu, vystudovat prestižní londýnskou Royal College of Art, podílet se na návrzích VW Lupo, Seatu Arosa a Bugatti Veyron, tři roky působit u Audi a od února 2008 udávat styling novým Škodovkám.

Jozefu Kabaňovi (41) se tohle všechno podařilo. A nám se zase podařilo ho vyzpovídat. Přitom získat s ním oficiální rozhovor není nic jednoduchého, třeba v rámci letošního pařížského autosalonu se to poštěstilo pouze jednomu německému, jednomu britskému a nepočetné skupince českých novinářů, ve které však nechyběl zástupce Auto.cz. O několik dní později jsme ho znovu potkali v Lisabonu při mezinárodních testech Fabie třetí generace.

Líbí se vám více Fabia jako hatchback, nebo kombi?

Tak to je hned na úvod pořádně těžká otázka. Předchozí Fabia se mi více zamlouvala jako hatchback, kombi totiž vycházelo z potřeb větší funkcionality. V případě nové Fabie to bude komplikovanější, protože kombi je mnohem elegantnější. Dostalo velice atraktivní proporce, zatímco hatchback působí poněkud nervóznějším, skoro až bych řekl provokativním dojmem. Ale ano, kombi se mi líbí více.

Mají na dojem z vozu vliv také barvy laků?

Samozřejmě, hodně záleží na použité kombinaci barev. Například modročerná varianta je spíše taková sportovnější, žlutá působí hodně elegantně, stříbrná s červenou je avantgardní a třeba stříbrná s černými koly vypadá extravagantně. U kombi se mi nejvíce zamlouvá bílá barva, nejlépe totiž dává vyniknout křivkám a velkým plochám.

Navrhoval jste obě karosářské verze Fabie souběžně, anebo to bylo tak, že nejdříve vznikl hatchback a z něj pak vzešlo kombi?

Octavia se nejprve zrodila jako liftback a poté vzniklo kombi, u Fabie jsme nejdříve nakreslili hatchback a teprve pak až kombi. Nicméně v případě Fabie již odstup mezi oběma karosářskými verzemi nebyl tak dlouhý jako kdysi u předchůdců, takže kombi zpětně ovlivnilo hatchback.

Dokážete procentuelně vyjádřit podíl prací na hatchbacku a kombi?

Ty práce byly téměř rovnocenné, jenom u nich docházelo k mírnému časovému posunu. Začínali jsme hatchbackem, který definoval základní tvary budoucí Fabie. Na něm jsme vyzkoušeli různé věci, ale poměrně záhy jsme začali připravovat kombi, a to i ve vztahu k Rapidu Spaceback. Teprve kombi odhalilo, jestli byl hatchback navržený správně. U druhé generace Fabie muselo hlavně kombi strpět spoustu kompromisů, a proto vypadalo hodně úzké a vysoké, což pro některé zákazníky byla vážná proporční chyba.

Je výsledná Fabia taková, jakou jste ji původně navrhoval?

Zpočátku jsme chtěli mít automobil méně expresivní, ale výsledný produkt dost zásadně ovlivnili dvě věci: Za prvé jsme si museli uvědomit, že v rámci modelové palety bude na Fabii zespodu tlačit Citigo coby základní Škodovka a seshora Rapid Spaceback s poměrně elegantním designem, takže ji bylo třeba navrhnout výraznější. A za druhé: předseda představenstva Winfried Vahland si přál mít novou Fabii navrženou ve stylu soutěžní S2000, která by již od kol ukazovala svoji sílu. A to se nedalo odmítnout.

Nepřijdou vám přední světlomety příliš velké?

Ano, jsou proporčně zvětšené, u malých vozů to tak ale musí být. Jednak je třeba, aby se na vás automobil pořádně díval, a pak také, aby i základní reflektory dobře svítily. Opačná situace nastala u koncových svítilen, tam se muselo zmenšovat. Typická céčka jsme chtěli zachovat, bojovali jsme však s linií karoserie a také bylo třeba svítilny lépe zapasovat do zvoleného tvaru.

V původním návrhu byly svítilny ještě více integrované a vytvořené ze dvou částí, jenže při nich nevycházely aerodynamické testy. Vzduch za vozem se odtrhával dříve než bylo třeba a docházelo k jeho víření. Kvůli tomu vznikl v černém lemu svítilen další tvarový lom, který zádi automobilu dodal atraktivnější charakter a navíc skvěle funguje. Aerodynamika se díky tomu rapidně zlepšila. I tohle byla jedna z věcí, kterými jsme dokázali snížit spotřebu a emise CO2.

Museli jste při návrhu dodržet také nějaké výrobní požadavky?

Kromě těch, co už jsem zmiňoval, tedy designovou odlišnost od stávajících modelů a podobnost se soutěžní S2000, bylo základním požadavkem upravit proporce nové Fabie v porovnání s předchůdcem. To se povedlo a vozu to náramně sluší, hlavně v případě kombi. Některé záměrně zvětšené prvky dodávají vozu mnohem hravější charakter.

Jednotlivé barvy jako kdyby od základu měnily charakter vozu, je to tak?

Ano, máte pravdu, variabilita navržených barev dělá z nové Fabie jakéhosi chameleona. Úplně jinak vůz působí v jednobarevném provedení, se zasklenou střechou, se střechou opatřenou kontrastní folií nebo s barevnými sloupky. Pestrost kombinací se stane velkou výzvou hlavně pro mladé zákazníky. Spektrum laků jsme však nechtěli mít kdovíjak velké, protože by se v tom lidé při výběru nevyznali. K dispozici bude nějakých 100 variant, což nám přijde únosné.

Nevadí vám anténa na střeše?

To víte že vadí, jako designér bych tam nejradši žádnou neviděl. Nicméně ta, která se na vůz montuje, je celkem elegantní. Mohli jsme použít i nějakou vestavěnou, ale kvalita signálu by pak byla o hodně horší. Podařil se nám však dobrý kompromis mezi cenou a výrobou.

V jaké pozici se podle vás mladoboleslavská automobilka nyní nachází?

Škoda Auto je momentálně ve skvělé formě, což je vidět nyní na nové Fabii, a ještě zřetelnější to bude příští rok na jaře v Ženevě, kde se představí Superb třetí generace. Ten totiž bude značku Škoda definovat daleko sebevědoměji na trhu. Musíme si ale dávat pozor na jednu věc: nesnažit se dělat žádný přehnaný design, protože ten poutá zbytečnou pozornost. Škodovka se mění a začíná vystupovat ze svého historického stínu, přičemž technicky byly její vozy vždycky na špici. Doufám, že krok, který s designem nového Superbu uděláme, bude pro zákazníky stravitelný. Jsem o tom přesvědčený.

Máte nějakým způsobem svázané ruce, pokud se jedná o komunikaci a profilování značky Škoda Auto v rámci koncernu?

Neděláme nic na náhodu, uvnitř koncernu jsou všechny naše kroky hluboko strategicky probírané. Porovnávají se hlavně nejrůznější systémy a metodiky, které používáme. Designéři jednotlivých značek se interně setkávají a svoje kroky dopředu probírají. Není to lehké, kolikrát to připomíná manželství. Občas se pohádáme, ale musíme umět spolu vycházet. Škodovka má v tomhle směru naordinovaný jasně racionální základ. Díky kooperaci ale může Fabia používat moderní technologie jako MirrorLink a SmartGate, které začínají hrát stále větší roli hlavně u mladších generací.

Pro jakou značku byste chtěl v rámci koncernu pracovat, kdybyste si mohl znovu vybrat?

Jednoznačně by to opět byla Škodovka. Každý z nás designérů má totiž tak volné pole působnosti, jaké si v rámci koncernu vybojuje. Nechci aby to vyznělo jako laciná fráze, ale pro mě je opravdu čest pracovat pro Škodu Auto.

Museli jste v průběhu návrhu nové Fabie dělat nějaké změny na popud výrobních inženýrů?

Některé prvky se daly poměrně jednoduše skloubit s designem, například místo pro vestu pod sedákem. Velké láhve vpředu, to je dnes skoro standard, ale že je dokážeme umístit i dozadu, to je velké plus pro Fabii. Sladit ergonomii s původní designérskou představou bývá občas dost piplavá a náročná práce, inženýři totiž bývají nekompromisní.

Jak vaši tvůrčí kreativitu srážejí návazné výrobní postupy?

Vždycky a extrémně, což ale platí i pro dražší značky koncernu, i tam je tohle hodně velké téma. Každá značka má přitom jiný recept a očekávání, a proto také jiné priority. Fabia používá vyspělou techniku, kvůli nákladům nám však bylo jasné, že někde budeme muset slevit. A to se stalo například u použitých materiálů. Jenže my je dokázali při daném objemu zlevnit, a přitom jsme použili třeba látky z Octavie. Jednalo se také o pohotovostní hmotnost, dostat se na tisíc kilogramů nebylo vůbec jednoduché.

Jak bude vypadat nový Roomster?

Roomster se výrazně změní a není žádným tajemstvím, že v tomto směru máme rozběhnutou spolupráci s divizí Volkswagen Užitkové vozy. Tu momentálně vede Eckhard Scholz, který dříve ve Škodovce zastával funkci šéfa technického rozvoje. Roomster vyjede na bázi modelu VW Caddy a je to vůz, který ke Škodovce rozhodně patří. Do budoucna se můžete těšit na spoustu zajímavý kombinací vycházejících z daného konceptu. Věřte mi, že Roomster dostane hodně pěkného následovníka, na trhu by se měl objevit na sklonku příštího roku.

A co třeba malé MPV a jiné karosářské varianty Fabie?

Žádné malé MPV se vyrábět nebude a stejně tak ani s dalšími karosářskými variantami Fabie se v budoucnu nepočítá. Prodejní objemy totiž hrají velkou roli a i kdybych po něčem toužil, není to tak jednoduché.

Jaký byl životní příběh předchozí Fabie?

Druhá generace Fabie měla jiný osud než stávající, vznikly totiž hatchback a Roomster. Čili dvojice, která měla dominovat trhu. A také mu kralovala, jenže záhy se ukázalo, že Roomster oslovil úplně jinou klientelu než se původně čekalo, a proto přišlo ke slovu kombi. Jenže tohle kombi, protože muselo sdílet použité komponenty, se kvůli tomu dostalo do oněch známých disproporcí, které pro něj byly mírným kompromisem, zároveň ale nebyly tak vysoké, jak by Roomster potřeboval.

Existuje nějaký segment, o kterém Škoda Auto vážně uvažuje, že by se do něj pustila?

I nadále se budeme držet čistokrevných kategorií, přílišné křížení produktů mezi jednotlivými třídami je pro zákazníky netransparentní. Navíc přílišná rozpínavost ztrácí efekt, která další zákazníky ke značce nepřivede a jenom zatěžuje podstatu myšlenky. Různé crossy řeší například u Octavie sportovnější verze RS, nebo luxusnější Laurin & Klement, případně poloterénní Scout. To je cesta, kterou chceme nadále jít, vyrábět cokoliv mezi danými segmenty neplánujeme. Nicméně není tajemstvím, že chceme masivněji vstoupit do třídy SUV.

Říkal jste, že Superb uvidíme na jaře 2015 v Ženevě, dočkáme se tam však také verze kombi, nebo tu přivezete až na podzim do Frankfurtu?

Předvedení Superbu bude pro Škodovku velká událost. A jestli budou obě karosářské verze na ženevském autosalonu spolu stát na podiu či nikoliv, je jenom otázkou načasování a komunikace. Z hlediska výroby se tyhle automobily rozjedou těsně za sebou, náběh na montážní lince bude velmi blízký a srovnatelný s Octavií. Pokud to půjde zvládnout, představíme v Ženevě obě karosářské verze Superbu najednou. Věřte, že tohle je strategické rozhodnutí, které se řeší do opravdu poslední chvíle a je přísně tajné. Jde totiž o to, dostat na trh co nejvíce vozů v co nejkratším čase. Chceme, aby každý dealer měl minimálně dva vozy. A vezměte si, že jenom v Česku máme 200 prodejců, a pak existuje spousta zahraničních trhů, které potřebují také uspokojit.

Můžete z vašeho pohledu zhodnotit obě předchozí generace Fabie?

Podle mě byly obě úspěšné, vždyť se od roku 1999 prodalo téměř 3,5 milionu exemplářů. První generace byla pro mě osobně velké překvapení a jistě se shodneme na tom, že byla velmi úspěšná. A neměla to vůbec jednoduché, protože vstoupila do hodně nabité třídy. Kombi se stalo dominantou daného segmentu, i po tolika letech se na tenhle vůz pěkně dívá. Dirk van Braeckel a jeho tým odvedli fakt kvalitní práci.

Druhá generace nabídla hodně odvážný design, šlo o velký krok. Nastavila dvoubarevnost značky a díky ní vznikly vozy s oddělenou střechou, jako třeba Yeti. Koncept byl velmi nečekaný a posunul značku do neznámé dimenze vnímání designu, tedy až na ty již zmiňované proporce, které se také posunuly úplně jinam. Hatchback výraznější problémy neměl, to se vztahovalo hlavně na kombi. Tam očekávání nebylo naplněné, řekněme že nejen moje, ale ani zákazníků. Co do atraktivnosti to však byla dobrá trefa.

Plánujete vyrábět Fabii v provedení RS?

Zatím ne. Problém RS není v tom, že by nebylo oblíbené, například v Anglii je tohle provedení velmi žádané. Jenže my u nové Fabie vsadili spíše na verzi Monte Carlo, která se na trhu objeví poměrně brzy a bude o hodně cenově dostupnější než případné RS. Nabídne třeba sportovní sedadla a volant se zešikmeným věncem, přičemž proti běžné Fabii dojde také k posunu v optice.

Chystáme ale relativně velké množství variant a derivátů, dojde i na jakýsi outdoorový paket. Fabia je totiž taková dobrá stavebnice, něco jako Lego od Škodovky.

Pamatujete si ještě, jak vypadal váš vůbec první návrh Fabie?

Fabia III začala vznikat před zhruba čtyřmi roky. Jde o extrémně intenzivní proces, ale pokud potřebujete něco změnit, lze to udělat i poměrně blízko plánovanému spuštění sériové výroby. A tohle můžete udělat, i kdyby to stálo nevím co, pokud je to důležité a jste o tom přesvědčený, tak to změníte. Takhle to koncern dělá, to je jedno z jeho pravidel, které se často používá. Fabia je přesně taková, jakou jsme si ji přáli mít. Mě osobně se líbí spíše kombi, protože to není pouze karosářská odvozenina, ale zcela osobitý a hlavně atraktivní automobil.

Představíte nám také svoje kolegy designéry z týmu, kteří se podíleli na návrhu Fabie?

Jsme mezinárodní tým, který tvoří asi sedmdesát lidí dvaceti národností. Asi nejvíce práce na nové Fabii odvedl Petr Matušinec, extrémně talentovaný a angažovaný Čech. Máme tam i například jednoho Alžířana a Alexandru Sladek-Zapletal z Polska, která navrhuje interiéry a barvy.

Tomáš Kovařík
Diskuze (110)
20. 10. 2014 13:47
Re: HELE pane KABÁŇ ! (Slovák)
Ano a toho raka nechytnu přímo na ulici, ale z těch tepelných lektráren, takže je to furt stejné, že >:-[]
20. 10. 2014 08:50
Re: HELE pane KABÁŇ ! (Slovák)
alekeci jen mas vymatlany mozek, elektro auto není hůř ekologicky odbouratelné ani nemá papírova nulové emice. fakticky je ale má nulové, na ulici ti do ksichtu neprská RAKA [odkaz] [odkaz]
víc studuj prověřuj a mín kecej ;-)
Avatar - KANKUNEN
20. 10. 2014 06:43
Ty kecy se nedají číst
Mám dojem, že Kabaň má ze sebe pocit, že objevil něco jako lék na rakovinu. Kec, že předloha byla závodní S2000 by neprošel ani ve výtvarce na základce.
19. 10. 2014 15:35
Re: HELE pane KABÁŇ ! (Slovák)
Co je na tom blbost, že se elektrická energie bere z jádra? z tepelných elektráren? To ti přijde ekologické? jasně, pokud by se brala elektrika na dobíjení aut z obnovitelných zdrojů bylo by to jiné, ale to dosud a ještě dlouho nebude možné, že! Takže se stále jedná o pseudoekologii a masírování lidí touto sektou. Ve švajcu při jedné studii zjistili, že diesel, který žere 3,9 l/100km je ekologičtější než celý elektromobil. Ne že by auto na elektriku nebylo ekologické, ale tím jak píšu výše, že elektrická energie, kterou je auto nutné dobít je ve většině případů z fosilních paliv, tak tu ekologičnost ve finále postrádá.
>:-[]
19. 10. 2014 14:45
Re: HELE pane KABÁŇ ! (Slovák)
S tými loďami a priemyslom, aj s európskou "ekodiktatúrou" máš pravdu. Ale čo sa týka elektromobilov, to sú blbosti.