9.8. 2014 Petr Barták

Rozhovor s Martinem Farářem, novým šéfem Besipu: Naučit přežít

 

Bezpečná jízda autem je i není složitá. Je všechno v hlavě řidiče? Pomůže spíše bič, nebo osvěta? Co by měla učit autoškola? Šéf Besipu Martin Farář má jasno.

Bezpečné silnice jsou snem každého státu Česko nevyjímaje. Hlavním problémem je přesvědčit řidiče, aby byli odpovědnější.

Pod Besipem si leckdo představí hlavně osvětové spoty v televizi. Jsou docela nudné, nemyslíte?

Máte pravdu. Navíc náš hlas nebyl dříve tolik slyšet. Je pravda, že poslední rok to bylo lepší, ale musíme pokračovat. Sice se na řadě věcí podílíme, ovšem tolik v povědomí nejsme, zvláště u mladých lidí.

Podle nás přece jen existuje jedna výjimka, a to kampaň „Nemyslíš, zaplatíš!“.

Renčovy spoty rozhodně vzbudily emoce. Jsou drsné, šokující. Například na mladé maminky silně zapůsobil kojenec, který při nárazu auta vylétne mámě z ruky a zabije se o čelní sklo. Většina mých známých se poté začala s dětmi poutat.

Budou kampaně pokračovat?

Je potřeba zvolit nový způsob komunikace s účastníky silničního provozu. Kvůli televizním pořadům, kde jsou honičky aut a vraždy na denním pořádku, není jednoduché emocionálně a výchovně zapůsobit.

Jak tedy chcete jít dál?

Třeba v Británii jsou spoty mnohem ostřejší. Hodně tam sázejí i na komponované pořady s oběťmi dopravních nehod pro studenty středních škol. Živý kontakt s mladými lidmi, kteří přišli při karambolu o zdraví, pohyblivost, práci, rodinu či perspektivu, je silně emocionální. Nic nepůsobí na mladé tak silně jako vrstevník na vozíku říkající, že by se mu žilo jinak, kdyby tenkrát přemýšlel a poslechl.

Nu dobře – ale co v Česku?

Chceme spojit besipky, spoty v Renčově stylu a tyto pořady. A samozřejmě další věci.

Jak tedy dál?

Našim cílem je, aby Besip fungoval jako pružná a dynamická firma. A v součinnosti s ostatními, nikoli separátně jako dosud. Aby byl lídrem uskupení organizací a firem v Unii bezpečnosti.

Kdo by tam patřil?

Kromě nás třeba Ředitelství silnic a dálnic, autokluby či pojišťovny. Společně by měly působit, aby důraz na bezpečnost provozu na silnicích byl všeobecný a všudypřítomný. Pokud totiž jdeme jako dosud každý po své cestičce, nemáme velký vliv. To chceme v rámci národní strategie Besip do roku 2020 změnit.

Můžete to upřesnit?

Besipu by slušela role hlavního národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu. Samozřejmě v rámci Unie bezpečnosti.

Pojďme to zkusit. Jak byste z pohledu řidiče hodnotil rekonstrukci dálnice D1?

Složitá otázka. Viděl bych to nejen očima řidiče – každý chce mít rizikový úsek co nejdříve za sebou. Je ale třeba vnímat riziko těch, kdo na úseku pracují. Šoféři by tak měli jet pomaleji a s většími rozestupy, aby mohli včas reagovat. Aby nevznikaly kolony. Třeba ani zipování ještě moc neumíme, a to už se podle něj jezdí snad dvacet let.

Jak chcete dosáhnout změny v hlavách řidičů?

Jsme přece myslící tvorové. Je tak složité přizpůsobit rychlost stavu vozovky? Nemůžu přece po rozbité silnici jet rychle. Zničím si auto, a ještě ohrožuji ostatní. Koneckonců skoro dvě pětiny dopravních nehod ovlivňuje technický stav komunikací. Silnice nejsou všude v úplně dobrém stavu.

Co by tedy s řidiči pohnulo: osvěta, nebo represe?

Směs obojího – ruku v ruce. Záleží na závažnosti. Když uděláš poprvé lehčí přestupek, domluva. Pokud podruhé či potřetí, dobré slovo už asi neplatí, takže potrestat – poprvé ještě mírněji, poté už pěkně zostra. Tady bychom chtěli více spolupracovat s policií.

Můžete jmenovat konkrétní případ?

Třeba alkohol, nebo ještě lépe drogy za volantem. Tady už žádná domluva nepomůže. Rovnou odebrat řidičák a je to.

Bylo by to vhodné třeba zabavit vůz?

Když auto zabavíte člověku s menšími příjmy, prostě si ho půjčí od známých a jezdí dál. Pro lidi s vyšší výplatou je to marginální problém, jednoduše si pořídí jiné. Ptám se tedy, jestli je zabavení správným výchovným prvkem. Uvědomí si vůbec řidič svoji chybu?

Pojďme k prevenci. Pomohlo by zavedení řidičáků na zkušenou?

Smysl by to mělo. Byl bych dokonce pro několikastupňový systém.

Můžete to vysvětlit?

Napřed by žáci autoškoly museli dobře udělat testy, aby je pustili řídit. A byli by ještě v prvním období po získání řidičáku limitováni. Například mimo obec by směli jezdit jen osmdesát místo běžné devadesátky. Na dálnici sto deset. Měli by dostat povinnost opatrnějších několika let, než se otrkají. Pak by teprve vykonali závěrečnou zkoušku. Dnešní systém výuky v autoškole jim takovou praxi nedá.

Byl byste tedy pro zpřísnění podmínek pro získání řidičáku?

Ovšemže ano. Dnešní systém je příliš benevolentní. K tomu zkušenosti získáváme postupně, složením zkoušek se přece nejlepšími řidiči automaticky nestáváme. Navíc si snad určitá část populace myslí, že je to houska na krámě.

Prosím?

Když si řidičský kurz zaplatím, musím oprávnění dostat, takhle mnozí lidé uvažují. Veřejnost ale musí vědět, že to není nároková záležitost. Spíše by to mělo být vnímáno jak služba, která mě má i třeba postupně naučit řídit. Ne během měsíce udělat rychlokvašky, které si pak myslí, že jim silnice patří a že se nemusí už nic učit. Defenzivní jízdě je v autoškole těžko naučí, na to jsou potřeba roky zkušeností.

Co by se měli mladí adepti nejvíce učit?

Řízení auta zvládají ještě před nástupem do autoškoly, předpisy se naučí. Myslím, že nejdůležitější je vědět, jak v provozu na silnici přežít. Jak jezdit tak, aby nikoho neohrožovali.

Kolik peněz na svoji činnost máte?

Okolo patnácti milionů.

Není to s vašimi ambicemi nějak málo?

Máte pravdu. Třeba v roce 1967, kdy Besip vznikl, bylo k dispozici deset milionů. Dnes by jich bylo na tehdejší peníze tak sto padesát. Máme desetinu z téhle sumy. Před třemi roky však bylo v rozpočtu sto milionů.

Besip chce tedy být vidět a hlavně slyšet. I proto jste pravidelnými partnery námi pořádané soutěže Nejlepší český řidič?

Ano, chceme být co nejvíce v povědomí. A vaše soutěž je dobrou cestou. Naším úkolem je osvěta, předávání informací. Musíme pomáhat řidičům zjistit, jak jsou na tom s ovládáním vozu, reakcemi na očekávané i neočekávané situace. Věřím, že se nám to i ve spolupráci se Světem motorů časem podaří.

Martin Farář

  • Rodinný stav: ženatý, dvě dcery
  • Předchozí zaměstnání: reklamní a grafické studio, aplikace pro web, majitel a instruktor autoškoly
Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…