9.8. 2014 Petr Barták

Rozhovor s Martinem Farářem, novým šéfem Besipu: Naučit přežít

 

Bezpečná jízda autem je i není složitá. Je všechno v hlavě řidiče? Pomůže spíše bič, nebo osvěta? Co by měla učit autoškola? Šéf Besipu Martin Farář má jasno.

Bezpečné silnice jsou snem každého státu Česko nevyjímaje. Hlavním problémem je přesvědčit řidiče, aby byli odpovědnější.

Pod Besipem si leckdo představí hlavně osvětové spoty v televizi. Jsou docela nudné, nemyslíte?

Máte pravdu. Navíc náš hlas nebyl dříve tolik slyšet. Je pravda, že poslední rok to bylo lepší, ale musíme pokračovat. Sice se na řadě věcí podílíme, ovšem tolik v povědomí nejsme, zvláště u mladých lidí.

Podle nás přece jen existuje jedna výjimka, a to kampaň „Nemyslíš, zaplatíš!“.

Renčovy spoty rozhodně vzbudily emoce. Jsou drsné, šokující. Například na mladé maminky silně zapůsobil kojenec, který při nárazu auta vylétne mámě z ruky a zabije se o čelní sklo. Většina mých známých se poté začala s dětmi poutat.

Budou kampaně pokračovat?

Je potřeba zvolit nový způsob komunikace s účastníky silničního provozu. Kvůli televizním pořadům, kde jsou honičky aut a vraždy na denním pořádku, není jednoduché emocionálně a výchovně zapůsobit.

Jak tedy chcete jít dál?

Třeba v Británii jsou spoty mnohem ostřejší. Hodně tam sázejí i na komponované pořady s oběťmi dopravních nehod pro studenty středních škol. Živý kontakt s mladými lidmi, kteří přišli při karambolu o zdraví, pohyblivost, práci, rodinu či perspektivu, je silně emocionální. Nic nepůsobí na mladé tak silně jako vrstevník na vozíku říkající, že by se mu žilo jinak, kdyby tenkrát přemýšlel a poslechl.

Nu dobře – ale co v Česku?

Chceme spojit besipky, spoty v Renčově stylu a tyto pořady. A samozřejmě další věci.

Jak tedy dál?

Našim cílem je, aby Besip fungoval jako pružná a dynamická firma. A v součinnosti s ostatními, nikoli separátně jako dosud. Aby byl lídrem uskupení organizací a firem v Unii bezpečnosti.

Kdo by tam patřil?

Kromě nás třeba Ředitelství silnic a dálnic, autokluby či pojišťovny. Společně by měly působit, aby důraz na bezpečnost provozu na silnicích byl všeobecný a všudypřítomný. Pokud totiž jdeme jako dosud každý po své cestičce, nemáme velký vliv. To chceme v rámci národní strategie Besip do roku 2020 změnit.

Můžete to upřesnit?

Besipu by slušela role hlavního národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu. Samozřejmě v rámci Unie bezpečnosti.

Pojďme to zkusit. Jak byste z pohledu řidiče hodnotil rekonstrukci dálnice D1?

Složitá otázka. Viděl bych to nejen očima řidiče – každý chce mít rizikový úsek co nejdříve za sebou. Je ale třeba vnímat riziko těch, kdo na úseku pracují. Šoféři by tak měli jet pomaleji a s většími rozestupy, aby mohli včas reagovat. Aby nevznikaly kolony. Třeba ani zipování ještě moc neumíme, a to už se podle něj jezdí snad dvacet let.

Jak chcete dosáhnout změny v hlavách řidičů?

Jsme přece myslící tvorové. Je tak složité přizpůsobit rychlost stavu vozovky? Nemůžu přece po rozbité silnici jet rychle. Zničím si auto, a ještě ohrožuji ostatní. Koneckonců skoro dvě pětiny dopravních nehod ovlivňuje technický stav komunikací. Silnice nejsou všude v úplně dobrém stavu.

Co by tedy s řidiči pohnulo: osvěta, nebo represe?

Směs obojího – ruku v ruce. Záleží na závažnosti. Když uděláš poprvé lehčí přestupek, domluva. Pokud podruhé či potřetí, dobré slovo už asi neplatí, takže potrestat – poprvé ještě mírněji, poté už pěkně zostra. Tady bychom chtěli více spolupracovat s policií.

Můžete jmenovat konkrétní případ?

Třeba alkohol, nebo ještě lépe drogy za volantem. Tady už žádná domluva nepomůže. Rovnou odebrat řidičák a je to.

Bylo by to vhodné třeba zabavit vůz?

Když auto zabavíte člověku s menšími příjmy, prostě si ho půjčí od známých a jezdí dál. Pro lidi s vyšší výplatou je to marginální problém, jednoduše si pořídí jiné. Ptám se tedy, jestli je zabavení správným výchovným prvkem. Uvědomí si vůbec řidič svoji chybu?

Pojďme k prevenci. Pomohlo by zavedení řidičáků na zkušenou?

Smysl by to mělo. Byl bych dokonce pro několikastupňový systém.

Můžete to vysvětlit?

Napřed by žáci autoškoly museli dobře udělat testy, aby je pustili řídit. A byli by ještě v prvním období po získání řidičáku limitováni. Například mimo obec by směli jezdit jen osmdesát místo běžné devadesátky. Na dálnici sto deset. Měli by dostat povinnost opatrnějších několika let, než se otrkají. Pak by teprve vykonali závěrečnou zkoušku. Dnešní systém výuky v autoškole jim takovou praxi nedá.

Byl byste tedy pro zpřísnění podmínek pro získání řidičáku?

Ovšemže ano. Dnešní systém je příliš benevolentní. K tomu zkušenosti získáváme postupně, složením zkoušek se přece nejlepšími řidiči automaticky nestáváme. Navíc si snad určitá část populace myslí, že je to houska na krámě.

Prosím?

Když si řidičský kurz zaplatím, musím oprávnění dostat, takhle mnozí lidé uvažují. Veřejnost ale musí vědět, že to není nároková záležitost. Spíše by to mělo být vnímáno jak služba, která mě má i třeba postupně naučit řídit. Ne během měsíce udělat rychlokvašky, které si pak myslí, že jim silnice patří a že se nemusí už nic učit. Defenzivní jízdě je v autoškole těžko naučí, na to jsou potřeba roky zkušeností.

Co by se měli mladí adepti nejvíce učit?

Řízení auta zvládají ještě před nástupem do autoškoly, předpisy se naučí. Myslím, že nejdůležitější je vědět, jak v provozu na silnici přežít. Jak jezdit tak, aby nikoho neohrožovali.

Kolik peněz na svoji činnost máte?

Okolo patnácti milionů.

Není to s vašimi ambicemi nějak málo?

Máte pravdu. Třeba v roce 1967, kdy Besip vznikl, bylo k dispozici deset milionů. Dnes by jich bylo na tehdejší peníze tak sto padesát. Máme desetinu z téhle sumy. Před třemi roky však bylo v rozpočtu sto milionů.

Besip chce tedy být vidět a hlavně slyšet. I proto jste pravidelnými partnery námi pořádané soutěže Nejlepší český řidič?

Ano, chceme být co nejvíce v povědomí. A vaše soutěž je dobrou cestou. Naším úkolem je osvěta, předávání informací. Musíme pomáhat řidičům zjistit, jak jsou na tom s ovládáním vozu, reakcemi na očekávané i neočekávané situace. Věřím, že se nám to i ve spolupráci se Světem motorů časem podaří.

Martin Farář

  • Rodinný stav: ženatý, dvě dcery
  • Předchozí zaměstnání: reklamní a grafické studio, aplikace pro web, majitel a instruktor autoškoly
Spolupracujeme s TipCars.com
Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…