reklama


9.8. 2014 Petr Barták

Rozhovor s Martinem Farářem, novým šéfem Besipu: Naučit přežít

 

Bezpečná jízda autem je i není složitá. Je všechno v hlavě řidiče? Pomůže spíše bič, nebo osvěta? Co by měla učit autoškola? Šéf Besipu Martin Farář má jasno.

Bezpečné silnice jsou snem každého státu Česko nevyjímaje. Hlavním problémem je přesvědčit řidiče, aby byli odpovědnější.

Pod Besipem si leckdo představí hlavně osvětové spoty v televizi. Jsou docela nudné, nemyslíte?

Máte pravdu. Navíc náš hlas nebyl dříve tolik slyšet. Je pravda, že poslední rok to bylo lepší, ale musíme pokračovat. Sice se na řadě věcí podílíme, ovšem tolik v povědomí nejsme, zvláště u mladých lidí.

Podle nás přece jen existuje jedna výjimka, a to kampaň „Nemyslíš, zaplatíš!“.

Renčovy spoty rozhodně vzbudily emoce. Jsou drsné, šokující. Například na mladé maminky silně zapůsobil kojenec, který při nárazu auta vylétne mámě z ruky a zabije se o čelní sklo. Většina mých známých se poté začala s dětmi poutat.

Budou kampaně pokračovat?

Je potřeba zvolit nový způsob komunikace s účastníky silničního provozu. Kvůli televizním pořadům, kde jsou honičky aut a vraždy na denním pořádku, není jednoduché emocionálně a výchovně zapůsobit.

Jak tedy chcete jít dál?

Třeba v Británii jsou spoty mnohem ostřejší. Hodně tam sázejí i na komponované pořady s oběťmi dopravních nehod pro studenty středních škol. Živý kontakt s mladými lidmi, kteří přišli při karambolu o zdraví, pohyblivost, práci, rodinu či perspektivu, je silně emocionální. Nic nepůsobí na mladé tak silně jako vrstevník na vozíku říkající, že by se mu žilo jinak, kdyby tenkrát přemýšlel a poslechl.

Nu dobře – ale co v Česku?

Chceme spojit besipky, spoty v Renčově stylu a tyto pořady. A samozřejmě další věci.

Jak tedy dál?

Našim cílem je, aby Besip fungoval jako pružná a dynamická firma. A v součinnosti s ostatními, nikoli separátně jako dosud. Aby byl lídrem uskupení organizací a firem v Unii bezpečnosti.

Kdo by tam patřil?

Kromě nás třeba Ředitelství silnic a dálnic, autokluby či pojišťovny. Společně by měly působit, aby důraz na bezpečnost provozu na silnicích byl všeobecný a všudypřítomný. Pokud totiž jdeme jako dosud každý po své cestičce, nemáme velký vliv. To chceme v rámci národní strategie Besip do roku 2020 změnit.

Můžete to upřesnit?

Besipu by slušela role hlavního národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu. Samozřejmě v rámci Unie bezpečnosti.

Pojďme to zkusit. Jak byste z pohledu řidiče hodnotil rekonstrukci dálnice D1?

Složitá otázka. Viděl bych to nejen očima řidiče – každý chce mít rizikový úsek co nejdříve za sebou. Je ale třeba vnímat riziko těch, kdo na úseku pracují. Šoféři by tak měli jet pomaleji a s většími rozestupy, aby mohli včas reagovat. Aby nevznikaly kolony. Třeba ani zipování ještě moc neumíme, a to už se podle něj jezdí snad dvacet let.

Jak chcete dosáhnout změny v hlavách řidičů?

Jsme přece myslící tvorové. Je tak složité přizpůsobit rychlost stavu vozovky? Nemůžu přece po rozbité silnici jet rychle. Zničím si auto, a ještě ohrožuji ostatní. Koneckonců skoro dvě pětiny dopravních nehod ovlivňuje technický stav komunikací. Silnice nejsou všude v úplně dobrém stavu.

Co by tedy s řidiči pohnulo: osvěta, nebo represe?

Směs obojího – ruku v ruce. Záleží na závažnosti. Když uděláš poprvé lehčí přestupek, domluva. Pokud podruhé či potřetí, dobré slovo už asi neplatí, takže potrestat – poprvé ještě mírněji, poté už pěkně zostra. Tady bychom chtěli více spolupracovat s policií.

Můžete jmenovat konkrétní případ?

Třeba alkohol, nebo ještě lépe drogy za volantem. Tady už žádná domluva nepomůže. Rovnou odebrat řidičák a je to.

Bylo by to vhodné třeba zabavit vůz?

Když auto zabavíte člověku s menšími příjmy, prostě si ho půjčí od známých a jezdí dál. Pro lidi s vyšší výplatou je to marginální problém, jednoduše si pořídí jiné. Ptám se tedy, jestli je zabavení správným výchovným prvkem. Uvědomí si vůbec řidič svoji chybu?

Pojďme k prevenci. Pomohlo by zavedení řidičáků na zkušenou?

Smysl by to mělo. Byl bych dokonce pro několikastupňový systém.

Můžete to vysvětlit?

Napřed by žáci autoškoly museli dobře udělat testy, aby je pustili řídit. A byli by ještě v prvním období po získání řidičáku limitováni. Například mimo obec by směli jezdit jen osmdesát místo běžné devadesátky. Na dálnici sto deset. Měli by dostat povinnost opatrnějších několika let, než se otrkají. Pak by teprve vykonali závěrečnou zkoušku. Dnešní systém výuky v autoškole jim takovou praxi nedá.

Byl byste tedy pro zpřísnění podmínek pro získání řidičáku?

Ovšemže ano. Dnešní systém je příliš benevolentní. K tomu zkušenosti získáváme postupně, složením zkoušek se přece nejlepšími řidiči automaticky nestáváme. Navíc si snad určitá část populace myslí, že je to houska na krámě.

Prosím?

Když si řidičský kurz zaplatím, musím oprávnění dostat, takhle mnozí lidé uvažují. Veřejnost ale musí vědět, že to není nároková záležitost. Spíše by to mělo být vnímáno jak služba, která mě má i třeba postupně naučit řídit. Ne během měsíce udělat rychlokvašky, které si pak myslí, že jim silnice patří a že se nemusí už nic učit. Defenzivní jízdě je v autoškole těžko naučí, na to jsou potřeba roky zkušeností.

Co by se měli mladí adepti nejvíce učit?

Řízení auta zvládají ještě před nástupem do autoškoly, předpisy se naučí. Myslím, že nejdůležitější je vědět, jak v provozu na silnici přežít. Jak jezdit tak, aby nikoho neohrožovali.

Kolik peněz na svoji činnost máte?

Okolo patnácti milionů.

Není to s vašimi ambicemi nějak málo?

Máte pravdu. Třeba v roce 1967, kdy Besip vznikl, bylo k dispozici deset milionů. Dnes by jich bylo na tehdejší peníze tak sto padesát. Máme desetinu z téhle sumy. Před třemi roky však bylo v rozpočtu sto milionů.

Besip chce tedy být vidět a hlavně slyšet. I proto jste pravidelnými partnery námi pořádané soutěže Nejlepší český řidič?

Ano, chceme být co nejvíce v povědomí. A vaše soutěž je dobrou cestou. Naším úkolem je osvěta, předávání informací. Musíme pomáhat řidičům zjistit, jak jsou na tom s ovládáním vozu, reakcemi na očekávané i neočekávané situace. Věřím, že se nám to i ve spolupráci se Světem motorů časem podaří.

Martin Farář

  • Rodinný stav: ženatý, dvě dcery
  • Předchozí zaměstnání: reklamní a grafické studio, aplikace pro web, majitel a instruktor autoškoly
Spolupracujeme s TipCars.com
Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním symbolem po pádu komunismu

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním…

Legendární podnik, kde hrála hudba 24 hodin denně, začal před 20 lety narážet na odpor místních obyvatel. Tak se…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí autoři jeho nejslavnějších portrétů?

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí…

Donald Trump strávil pod drobnohledem médií takřka celý život. Jako celebrita se objevil na obálkách většiny…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama