9.8. 2014 Petr Barták

Rozhovor s Martinem Farářem, novým šéfem Besipu: Naučit přežít

 

Bezpečná jízda autem je i není složitá. Je všechno v hlavě řidiče? Pomůže spíše bič, nebo osvěta? Co by měla učit autoškola? Šéf Besipu Martin Farář má jasno.

Bezpečné silnice jsou snem každého státu Česko nevyjímaje. Hlavním problémem je přesvědčit řidiče, aby byli odpovědnější.

Pod Besipem si leckdo představí hlavně osvětové spoty v televizi. Jsou docela nudné, nemyslíte?

Máte pravdu. Navíc náš hlas nebyl dříve tolik slyšet. Je pravda, že poslední rok to bylo lepší, ale musíme pokračovat. Sice se na řadě věcí podílíme, ovšem tolik v povědomí nejsme, zvláště u mladých lidí.

Podle nás přece jen existuje jedna výjimka, a to kampaň „Nemyslíš, zaplatíš!“.

Renčovy spoty rozhodně vzbudily emoce. Jsou drsné, šokující. Například na mladé maminky silně zapůsobil kojenec, který při nárazu auta vylétne mámě z ruky a zabije se o čelní sklo. Většina mých známých se poté začala s dětmi poutat.

Budou kampaně pokračovat?

Je potřeba zvolit nový způsob komunikace s účastníky silničního provozu. Kvůli televizním pořadům, kde jsou honičky aut a vraždy na denním pořádku, není jednoduché emocionálně a výchovně zapůsobit.

Jak tedy chcete jít dál?

Třeba v Británii jsou spoty mnohem ostřejší. Hodně tam sázejí i na komponované pořady s oběťmi dopravních nehod pro studenty středních škol. Živý kontakt s mladými lidmi, kteří přišli při karambolu o zdraví, pohyblivost, práci, rodinu či perspektivu, je silně emocionální. Nic nepůsobí na mladé tak silně jako vrstevník na vozíku říkající, že by se mu žilo jinak, kdyby tenkrát přemýšlel a poslechl.

Nu dobře – ale co v Česku?

Chceme spojit besipky, spoty v Renčově stylu a tyto pořady. A samozřejmě další věci.

Jak tedy dál?

Našim cílem je, aby Besip fungoval jako pružná a dynamická firma. A v součinnosti s ostatními, nikoli separátně jako dosud. Aby byl lídrem uskupení organizací a firem v Unii bezpečnosti.

Kdo by tam patřil?

Kromě nás třeba Ředitelství silnic a dálnic, autokluby či pojišťovny. Společně by měly působit, aby důraz na bezpečnost provozu na silnicích byl všeobecný a všudypřítomný. Pokud totiž jdeme jako dosud každý po své cestičce, nemáme velký vliv. To chceme v rámci národní strategie Besip do roku 2020 změnit.

Můžete to upřesnit?

Besipu by slušela role hlavního národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu. Samozřejmě v rámci Unie bezpečnosti.

Pojďme to zkusit. Jak byste z pohledu řidiče hodnotil rekonstrukci dálnice D1?

Složitá otázka. Viděl bych to nejen očima řidiče – každý chce mít rizikový úsek co nejdříve za sebou. Je ale třeba vnímat riziko těch, kdo na úseku pracují. Šoféři by tak měli jet pomaleji a s většími rozestupy, aby mohli včas reagovat. Aby nevznikaly kolony. Třeba ani zipování ještě moc neumíme, a to už se podle něj jezdí snad dvacet let.

Jak chcete dosáhnout změny v hlavách řidičů?

Jsme přece myslící tvorové. Je tak složité přizpůsobit rychlost stavu vozovky? Nemůžu přece po rozbité silnici jet rychle. Zničím si auto, a ještě ohrožuji ostatní. Koneckonců skoro dvě pětiny dopravních nehod ovlivňuje technický stav komunikací. Silnice nejsou všude v úplně dobrém stavu.

Co by tedy s řidiči pohnulo: osvěta, nebo represe?

Směs obojího – ruku v ruce. Záleží na závažnosti. Když uděláš poprvé lehčí přestupek, domluva. Pokud podruhé či potřetí, dobré slovo už asi neplatí, takže potrestat – poprvé ještě mírněji, poté už pěkně zostra. Tady bychom chtěli více spolupracovat s policií.

Můžete jmenovat konkrétní případ?

Třeba alkohol, nebo ještě lépe drogy za volantem. Tady už žádná domluva nepomůže. Rovnou odebrat řidičák a je to.

Bylo by to vhodné třeba zabavit vůz?

Když auto zabavíte člověku s menšími příjmy, prostě si ho půjčí od známých a jezdí dál. Pro lidi s vyšší výplatou je to marginální problém, jednoduše si pořídí jiné. Ptám se tedy, jestli je zabavení správným výchovným prvkem. Uvědomí si vůbec řidič svoji chybu?

Pojďme k prevenci. Pomohlo by zavedení řidičáků na zkušenou?

Smysl by to mělo. Byl bych dokonce pro několikastupňový systém.

Můžete to vysvětlit?

Napřed by žáci autoškoly museli dobře udělat testy, aby je pustili řídit. A byli by ještě v prvním období po získání řidičáku limitováni. Například mimo obec by směli jezdit jen osmdesát místo běžné devadesátky. Na dálnici sto deset. Měli by dostat povinnost opatrnějších několika let, než se otrkají. Pak by teprve vykonali závěrečnou zkoušku. Dnešní systém výuky v autoškole jim takovou praxi nedá.

Byl byste tedy pro zpřísnění podmínek pro získání řidičáku?

Ovšemže ano. Dnešní systém je příliš benevolentní. K tomu zkušenosti získáváme postupně, složením zkoušek se přece nejlepšími řidiči automaticky nestáváme. Navíc si snad určitá část populace myslí, že je to houska na krámě.

Prosím?

Když si řidičský kurz zaplatím, musím oprávnění dostat, takhle mnozí lidé uvažují. Veřejnost ale musí vědět, že to není nároková záležitost. Spíše by to mělo být vnímáno jak služba, která mě má i třeba postupně naučit řídit. Ne během měsíce udělat rychlokvašky, které si pak myslí, že jim silnice patří a že se nemusí už nic učit. Defenzivní jízdě je v autoškole těžko naučí, na to jsou potřeba roky zkušeností.

Co by se měli mladí adepti nejvíce učit?

Řízení auta zvládají ještě před nástupem do autoškoly, předpisy se naučí. Myslím, že nejdůležitější je vědět, jak v provozu na silnici přežít. Jak jezdit tak, aby nikoho neohrožovali.

Kolik peněz na svoji činnost máte?

Okolo patnácti milionů.

Není to s vašimi ambicemi nějak málo?

Máte pravdu. Třeba v roce 1967, kdy Besip vznikl, bylo k dispozici deset milionů. Dnes by jich bylo na tehdejší peníze tak sto padesát. Máme desetinu z téhle sumy. Před třemi roky však bylo v rozpočtu sto milionů.

Besip chce tedy být vidět a hlavně slyšet. I proto jste pravidelnými partnery námi pořádané soutěže Nejlepší český řidič?

Ano, chceme být co nejvíce v povědomí. A vaše soutěž je dobrou cestou. Naším úkolem je osvěta, předávání informací. Musíme pomáhat řidičům zjistit, jak jsou na tom s ovládáním vozu, reakcemi na očekávané i neočekávané situace. Věřím, že se nám to i ve spolupráci se Světem motorů časem podaří.

Martin Farář

  • Rodinný stav: ženatý, dvě dcery
  • Předchozí zaměstnání: reklamní a grafické studio, aplikace pro web, majitel a instruktor autoškoly
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu dnes v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami: Ztratily se cestou do Prahy

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami:…

Policisté pátrají po třech nezletilých dívkách z Příbrami, které pohřešují jejich rodiny. Třináctiletá Adéla…

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi kapesné jako dítěti!

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi…

Ani v nejnovějším díle Výměny manželek nebude nouze o dusnou atmosféru, výčitky a hádky. Kvůli čemu si po deseti…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales. Inspiraci hledá u Fergusona

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales.…

První velká trenérská štace a hned u reprezentace? Něco takového si mohou dovolit jen legendy. Ryan Giggs,…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…