Ruský trh v roce 2010: Pořadí značek
Prodej automobilů v Rusku se v loňském roce zvýšil asi o 30 procent na zhruba 1,91 milionu vozů. Oznámila to Asociace evropských podniků (AEB), podle které se meziroční tempo růstu na konci roku zrychlilo a v prosinci vystoupalo na asi 60 procent. S dalším růstem se počítá i letos, kdy se má prodej vyšplhat na 2,24 milionu vozů. Byl by to nárůst o více než 17 procent.
K dalšímu růstu prodeje automobilů má přispět pokračující oživení ekonomiky a s ní také automobilového sektoru. Asociace však nepředpokládá, že by se trh už letos vrátil na předkrizovou úroveň, tedy před rok 2009. S tím lze podle ní počítat až v příštím roce.
Vlajkový výrobce AvtoVAZ, v němž má zhruba čtvrtinový podíl francouzský Renault, už začátkem týdne oznámil, že loni zvýšil prodej vozů Lada zhruba o 48 procent. Odbyt hodně podpořilo šrotovné, které Rusko zavedlo po vzoru dalších evropských zemí, vliv má ale i lepší dostupnost levných úvěrů.
Lada má v Rusku stále dominantní postavení, přestože jsou její výrobky morálně i technicky zastaralé. Rusové však Lady nekupují z nostalgie, ale hlavně kvůli nízkým cenám. V čele žebříčku nejprodávanější modelů jsou čtyři Lady, konkrétně letitá řada sedanů 2105/2107, dále Priora, Kalina a Samara.
Druhé místo mezi značkami má v Rusku Chevrolet, na třetí místo se výrazným nárůstem odbytu v roce 2010 dostala Kia. Jde současně o poslední značku, která loni v Rusku prodala přes 100 tisíc aut.
Škoda Auto podle AEB loni v Rusku prodala 45.631 vozů, o 38 procent více než v předchozím roce. 4111 škodovek prodaných v prosinci představovaly meziroční nárůst o 41 procent. Na žebříčku nejprodávanějších modelů skončila Octavia na 21. příčce. Vedoucí ruského zastoupení automobilky Petr Janeba by letos chtěl zvýšit tržní podíl z 2,6 procenta na tři procenta, což by představovalo přibližně 70.000 škodovek.
AEB předpovídá, že příští rok by se v Rusku mohlo prodat přibližně 2,9 milionu automobilů.
Prodej aut na ruském trhu v roce 2010, pořadí značek | |||||
Značka | 2010 | 2009 | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
LADA | 517 147 | 349 490 | 167 657 | 48,0% | 27,1% |
CHEVROLET | 116 233 | 104 398 | 11 835 | 11,3% | 6,1% |
KIA* | 104 235 | 70 088 | 34 147 | 48,7% | 5,5% |
RENAULT* | 96 466 | 72 284 | 24 182 | 33,5% | 5,0% |
FORD* | 90 166 | 82 083 | 8 083 | 9,8% | 4,7% |
HYUNDAI* | 87 081 | 74 607 | 12 474 | 16,7% | 4,6% |
NISSAN | 79 614 | 64 221 | 15 393 | 24,0% | 4,2% |
TOYOTA* | 79 315 | 68 728 | 10 587 | 15,4% | 4,2% |
GAZ * | 76 646 | 58 205 | 18 441 | 31,7% | 4,0% |
DAEWOO | 74 419 | 51 414 | 23 005 | 44,7% | 3,9% |
VOLKSWAGEN | 58 989 | 39 488 | 19 501 | 49,4% | 3,1% |
UAZ* | 49 043 | 34 660 | 14 383 | 41,5% | 2,6% |
ŠKODA* | 45 631 | 33 002 | 12 629 | 38,3% | 2,4% |
MITSUBISHI* | 45 538 | 41 354 | 4 184 | 10,1% | 2,4% |
OPEL* | 40 875 | 34 277 | 6 598 | 19,2% | 2,1% |
PEUGEOT* | 35 734 | 29 748 | 5 986 | 20,1% | 1,9% |
SUZUKI | 28 690 | 25 335 | 3 355 | 13,2% | 1,5% |
MAZDA* | 24 926 | 30 643 | -5 717 | -18,7% | 1,3% |
FIAT* | 21 943 | 18 100 | 3 843 | 21,2% | 1,1% |
BMW | 20 584 | 16 350 | 4 234 | 25,9% | 1,1% |
MERCEDES-BENZ | 19 724 | 12 050 | 7 674 | 63,7% | 1,0% |
AUDI | 18 510 | 15 009 | 3 501 | 23,3% | 1,0% |
HONDA | 18 159 | 23 222 | -5 063 | -21,8% | 1,0% |
CHANCE | 17 541 | 7 344 | 10 197 | 138,8% | 0,9% |
CITROEN* | 17 419 | 12 388 | 5 031 | 40,6% | 0,9% |
SSANGYONG | 12 526 | 9 020 | 3 506 | 38,9% | 0,7% |
LEXUS | 10 981 | 6 400 | 4 581 | 71,6% | 0,6% |
VOLVO | 10 650 | 6 894 | 3 756 | 54,5% | 0,6% |
VORTEX | 10 100 | 5 922 | 4 178 | 70,6% | 0,5% |
LAND ROVER | 9 970 | 9 275 | 695 | 7,5% | 0,5% |
CHERY | 8 909 | 4 922 | 3 987 | 81,0% | 0,5% |
SUBARU | 8 552 | 9 598 | -1 046 | -10,9% | 0,4% |
LIFAN | 7 700 | 2 673 | 5 027 | 188,1% | 0,4% |
BOGDAN | 7 612 | 0 | 7 612 | - | 0,4% |
TAGAZ | 7 284 | 5 187 | 2 097 | 40,4% | 0,4% |
VOLKSWAGEN vans* | 7 227 | 5 650 | 1 577 | 27,9% | 0,4% |
INFINITI | 4 674 | 4 630 | 44 | 1,0% | 0,2% |
GREAT WALL | 3 637 | 2 490 | 1 147 | 46,1% | 0,2% |
IZH (vč. VAZ 2104) | 2 755 | 5 735 | -2 980 | -52,0% | 0,1% |
MERCEDES-BENZ vans* | 2 124 | 1 385 | 739 | 53,4% | 0,1% |
GEELY | 1 944 | 7 681 | -5 737 | -74,7% | 0,1% |
PORSCHE | 1 572 | 1 264 | 308 | 24,4% | 0,1% |
CADILLAC | 1 459 | 1 529 | -70 | -4,6% | 0,1% |
IVECO* | 1 173 | 626 | 547 | 87,4% | 0,1% |
SEAT | 955 | 869 | 86 | 9,9% | - |
JAGUAR | 858 | 933 | -75 | -8,0% | - |
JEEP | 809 | 416 | 393 | 94,5% | - |
MINI | 751 | 686 | 65 | 9,5% | - |
HUMMER (prodej ukončen v 12/10) | 612 | 1 123 | -511 | -45,5% | - |
ISUZU* | 330 | 86 | 244 | 283,7% | - |
DODGE | 272 | 441 | -169 | -38,3% | - |
SAAB (prodej ukončen v 10/10) | 197 | 368 | -171 | -46,5% | - |
CHRYSLER | 179 | 346 | -167 | -48,3% | - |
BYD (prodej ukončen v 6/10) | 77 | 1 001 | -924 | -92,3% | - |
ALFA ROMEO | 56 | 104 | -48 | -46,2% | - |
TOTAL | 1 910 573 | 1 465 742 | 444 831 | 30,3% | 100,0% |
* - údaj obsahuje i registrace užitkových vozidel
Ruská ekonomika loni podle odhadů vzrostla o 3,8 procenta a na její růst mělo značný vliv oživení na trhu komodit. Rusko je významným světovým producentem ropy, zemního plynu a dalších surovin. V roce 2009 ekonomika v důsledku krize oslabila o 7,9 procenta. Počet lidí bez práce klesl na pět milionů z krizového maxima 7,1 milionu v únoru 2009.