Saab 9-3: nový vzhled, nový motor twin-turbo 1,9 TTiD a pohon všech kol XWD

Saab 9-3: nový vzhled, nový motor twin-turbo 1,9 TTiD a pohon všech kol XWD

 
 

Devět-trojka se letos dočkala zásadního faceliftu, který změnil 70 % všech povrchových dílů karoserie, přivedl pod kapotu nové nebo inovované motory a do výrobního programu zařadil první evropské modely s pohonem všech kol.

Design

Vzhled nejmenšího Saabu na starém kontinentu se od poněkud nudného konzervativního kabátu posunul k dravějšímu a mladistvějšímu looku, který ale zachovává hlavní poznávací znaky firemního designu. Zcela nová příď nedostala na rozdíl od posledního faceliftu většího modelu 9-5 menší světlomety, ale naopak sází na ostřejší tvary rozměrných, daleko do boků zasahujících, sdružených svítilen. Maska složená z tradičních, ale nově provedených prostorových tvarů, již nenavazuje tak jednoznačně na prolisy na kapotě. Místo notoricky známého V kreslí prolis na kapotě písmeno U, které má zdůrazňovat klenutí čelního skla i přídě a půjde zřejmě o poznávací znak příštích vozů značky Saab. Nárazníky vpředu i vzadu jsou mnohem sportovnější než dosud, ve snaze o stylistickou čistotu přišly o tmavé ochranné prvky, které chybí i na zcela hladkých bocích vozu (u kabrioletu jsou lakovány v barvě vozu). Na fotografiích jsou zachyceny převážně vrcholné verze Aero, a tak je možné, že běžná provedení nakonec nebudou mít tak pečlivě, ale přitom decentně tvarované prahy a tak výrazné nárazníky. Nové jsou dveřní kliky a také dva nové metalické odstíny vnějšího laku, z nichž jeden (Silver Snow) je podobný barvě použité na konceptu Aero X.

Pohon všech kol Saab XWD

Inovovaný Saab 9-3 bude možno objednávat také s pohonem všech kol XWD, prozatím výhradně s modely 9-3 Sport Sedan a SportCombi s výbavou Aero, dodávané se šestistupňovou ručně řazenou nebo automatickou převodovkou. Nový systém využívá k rozdělování hnací síly elektronicky řízenou mezinápravovou spojku, na zadní nápravě je navíc diferenciál se zvýšenou svorností. Oba systémy jsou zkonstruovány firmou Haldex na bázi vícelamelové spojky v olejové lázni.

Plně samočinný systém pohonu všech kol je, podobně jako u konkurenčních řešení podobné konstrukce, schopen posílat na jednu z náprav až 100 % hnacího momentu podle aktuálních provozních podmínek. Při běžné jízdě po suché silnici tak bude na zadní nápravu směřovat asi jen 5 až 10 % točivého momentu motoru. Při jízdě na sněhu se dostane ke slovu nový diferenciál na zadní nápravě, který omezuje nežádoucí prokluz kol a je řízen také elektronicky. Díky rychlému a přesnému zásahu lze ovlivňovat i boční dynamiku, takže ke zpomalujícímu zásahu stabilizačního systému dojde například při vyhýbacím manévru podstatně později. Vhodnou regulací přenosu hnacích sil na zadní nápravě lze omezit nežádoucí stáčivou rychlost vozidla v zatáčce a zlepšit tak jízdní stabilitu.

Nový systém pohonu si vyžádal nové mechanické komponenty, které jsou uloženy v pomocném rámu nové zadní nápravy, nové jsou také náboje kol, přibyly hnací hřídele. Rozvor ani rozchod kol se s XWD nemění. Systém bude k dispozici na začátku roku 2008.

Sportovní režim automatické převodovky nyní nechá zařazenou aktuální rychlost i ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu, aby se zrychlila případná opětovná akcelerace, resp. docházelo k brzdění motorem. Při brzdění dochází k rychlejšímu podřazování dolů.

Nový motor: 1,9 TTiD (132 kW)

Hlavní motorářskou novinkou v inovovaném Saabu je motor 1,9 TTiD (132 kW) s dvojitým přeplňováním. Jde o další evoluční fázi známého motoru s objemem 1910 cm3, litinovým blokem a hliníkovou hlavou válců se 16 ventily, ale s menším kompresním poměrem 16,5: 1 (místo 17,5:1). Blok, válce a většina pohybujících se komponent motoru byly zesíleny. Přeplňování je vyřešeno dvěma sekvenčně seřazenými výfukovými turbodmychadly rozdílné velikosti, z nichž každé může být v určitém režimu přemostěno by-passem nebo mohou obě pracovat současně v tandemu. Motor pracuje ve třech režimech přeplňování. Přibližně do 1500 ot./min je plnící tlak dodáván jen menším turbodmychadlem, mezi 1500 ot./min a 3000 ot./min pracují obě turbodmychadla současně a nad 3000 ot./min je tlak dodáván již jen velkým turbodmychadlem. Maximální plnící tlak je 1,8 bar, předchozí motor 1,9 TiD dodával nejvýše 1,4 bar.

Nový motor 1,9 TTiD (132 kW) bude dodáván do výbavových verzí Aero, Linear i Vector se všemi třemi karoseriemi se šestistupňovou ručně nebo řazenou nebo automatickou převodovkou. Motory 1,9 TiD (88 kW) a 1,9 TiD (110 kW) zůstávají v nabídce.

Saab 9-3 SportSedan 2008 - vznětové motory
Motor1,9 TiD 8V1,9 TiD 16V1,9 TTiD 16V
Zdvihový objem [cm3]191019101910
Válce/ventily4/24/44/4
Kompresní poměr [1]18:117,5:116,5:1
Plnicí tlak [bar]1,11,11,8
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/3500110/4000132/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/2000-2750320/2000-2750400/1850-2750
Max. rychlost [km/h]200210225
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,59,58,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,85,9

Nový motor: 2,0t BioPower

Saab vede evropskou misi propagující spalování etanolu místo benzinu, mimo jiné díky masivní vládní podpoře tohoto druhu paliva ve Švédsku. Ke stávající motorizaci nyní přibyla také nová verze 2.0t BioPower se 147 kW. Ve srovnání s motorem o výkonu 129 kW dosahuje o 14 % vyšší výkon a o 13 % vyšší maximum točivého momentu (300 Nm místo 265 Nm). SportSedan s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,9 s, což jsou lepší hodnoty než u stávajícího modelu, i než v případě benzinové verze tohoto motoru. E85 má oktanové číslo 104, což v kombinaci s přeplňováním otevírá cestu k vyšším plnícím tlakům a časnějšímu zážehu než v případě spalování benzinu.

Úpravy motoru na E85 spočívají v zavedení odolnějších ventilů a ventilových sedel a také s alkoholem kompatibilních materiálů pro palivový systém, čerpadlo, hadice a další palivová vedení.

Inovovaný motor: 2,8 V6 Turbo

Koncernový motor 2,8 V6 Turbo v modelech Aero dostal lehký upgrade. Nejvyšší výkon je nyní 206 kW, točivý moment dosahuje maxima 400 Nm, což bylo docíleno zvýšením plnícího tlaku z 0,5 bar na 0,8 bar. Pro verze s pohonem předních kol je k dispozici upravená verze 2,8 V6 Turbo (188 kW).
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Saab 9-3: nový vzhled, nový motor…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou

Číňany koupené torzo automobilky Saab se nadechuje k…

NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…