Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3: nový vzhled, nový motor twin-turbo 1,9 TTiD a pohon všech kol XWD

Ondřej Láník
Diskuze (72)
Devět-trojka se letos dočkala zásadního faceliftu, který změnil 70 % všech povrchových dílů karoserie, přivedl pod kapotu nové nebo inovované motory a do výrobního programu zařadil první evropské modely s pohonem všech kol.

Design

Vzhled nejmenšího Saabu na starém kontinentu se od poněkud nudného konzervativního kabátu posunul k dravějšímu a mladistvějšímu looku, který ale zachovává hlavní poznávací znaky firemního designu. Zcela nová příď nedostala na rozdíl od posledního faceliftu většího modelu 9-5 menší světlomety, ale naopak sází na ostřejší tvary rozměrných, daleko do boků zasahujících, sdružených svítilen. Maska složená z tradičních, ale nově provedených prostorových tvarů, již nenavazuje tak jednoznačně na prolisy na kapotě. Místo notoricky známého V kreslí prolis na kapotě písmeno U, které má zdůrazňovat klenutí čelního skla i přídě a půjde zřejmě o poznávací znak příštích vozů značky Saab. Nárazníky vpředu i vzadu jsou mnohem sportovnější než dosud, ve snaze o stylistickou čistotu přišly o tmavé ochranné prvky, které chybí i na zcela hladkých bocích vozu (u kabrioletu jsou lakovány v barvě vozu). Na fotografiích jsou zachyceny převážně vrcholné verze Aero, a tak je možné, že běžná provedení nakonec nebudou mít tak pečlivě, ale přitom decentně tvarované prahy a tak výrazné nárazníky. Nové jsou dveřní kliky a také dva nové metalické odstíny vnějšího laku, z nichž jeden (Silver Snow) je podobný barvě použité na konceptu Aero X.

Pohon všech kol Saab XWD

Inovovaný Saab 9-3 bude možno objednávat také s pohonem všech kol XWD, prozatím výhradně s modely 9-3 Sport Sedan a SportCombi s výbavou Aero, dodávané se šestistupňovou ručně řazenou nebo automatickou převodovkou. Nový systém využívá k rozdělování hnací síly elektronicky řízenou mezinápravovou spojku, na zadní nápravě je navíc diferenciál se zvýšenou svorností. Oba systémy jsou zkonstruovány firmou Haldex na bázi vícelamelové spojky v olejové lázni.

Plně samočinný systém pohonu všech kol je, podobně jako u konkurenčních řešení podobné konstrukce, schopen posílat na jednu z náprav až 100 % hnacího momentu podle aktuálních provozních podmínek. Při běžné jízdě po suché silnici tak bude na zadní nápravu směřovat asi jen 5 až 10 % točivého momentu motoru. Při jízdě na sněhu se dostane ke slovu nový diferenciál na zadní nápravě, který omezuje nežádoucí prokluz kol a je řízen také elektronicky. Díky rychlému a přesnému zásahu lze ovlivňovat i boční dynamiku, takže ke zpomalujícímu zásahu stabilizačního systému dojde například při vyhýbacím manévru podstatně později. Vhodnou regulací přenosu hnacích sil na zadní nápravě lze omezit nežádoucí stáčivou rychlost vozidla v zatáčce a zlepšit tak jízdní stabilitu.

Nový systém pohonu si vyžádal nové mechanické komponenty, které jsou uloženy v pomocném rámu nové zadní nápravy, nové jsou také náboje kol, přibyly hnací hřídele. Rozvor ani rozchod kol se s XWD nemění. Systém bude k dispozici na začátku roku 2008.

Sportovní režim automatické převodovky nyní nechá zařazenou aktuální rychlost i ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu, aby se zrychlila případná opětovná akcelerace, resp. docházelo k brzdění motorem. Při brzdění dochází k rychlejšímu podřazování dolů.

Nový motor: 1,9 TTiD (132 kW)

Hlavní motorářskou novinkou v inovovaném Saabu je motor 1,9 TTiD (132 kW) s dvojitým přeplňováním. Jde o další evoluční fázi známého motoru s objemem 1910 cm3, litinovým blokem a hliníkovou hlavou válců se 16 ventily, ale s menším kompresním poměrem 16,5: 1 (místo 17,5:1). Blok, válce a většina pohybujících se komponent motoru byly zesíleny. Přeplňování je vyřešeno dvěma sekvenčně seřazenými výfukovými turbodmychadly rozdílné velikosti, z nichž každé může být v určitém režimu přemostěno by-passem nebo mohou obě pracovat současně v tandemu. Motor pracuje ve třech režimech přeplňování. Přibližně do 1500 ot./min je plnící tlak dodáván jen menším turbodmychadlem, mezi 1500 ot./min a 3000 ot./min pracují obě turbodmychadla současně a nad 3000 ot./min je tlak dodáván již jen velkým turbodmychadlem. Maximální plnící tlak je 1,8 bar, předchozí motor 1,9 TiD dodával nejvýše 1,4 bar.

Nový motor 1,9 TTiD (132 kW) bude dodáván do výbavových verzí Aero, Linear i Vector se všemi třemi karoseriemi se šestistupňovou ručně nebo řazenou nebo automatickou převodovkou. Motory 1,9 TiD (88 kW) a 1,9 TiD (110 kW) zůstávají v nabídce.

Saab 9-3 SportSedan 2008 - vznětové motory
Motor1,9 TiD 8V1,9 TiD 16V1,9 TTiD 16V
Zdvihový objem [cm3]191019101910
Válce/ventily4/24/44/4
Kompresní poměr [1]18:117,5:116,5:1
Plnicí tlak [bar]1,11,11,8
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/3500110/4000132/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/2000-2750320/2000-2750400/1850-2750
Max. rychlost [km/h]200210225
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,59,58,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,85,9

Nový motor: 2,0t BioPower

Saab vede evropskou misi propagující spalování etanolu místo benzinu, mimo jiné díky masivní vládní podpoře tohoto druhu paliva ve Švédsku. Ke stávající motorizaci nyní přibyla také nová verze 2.0t BioPower se 147 kW. Ve srovnání s motorem o výkonu 129 kW dosahuje o 14 % vyšší výkon a o 13 % vyšší maximum točivého momentu (300 Nm místo 265 Nm). SportSedan s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,9 s, což jsou lepší hodnoty než u stávajícího modelu, i než v případě benzinové verze tohoto motoru. E85 má oktanové číslo 104, což v kombinaci s přeplňováním otevírá cestu k vyšším plnícím tlakům a časnějšímu zážehu než v případě spalování benzinu.

Úpravy motoru na E85 spočívají v zavedení odolnějších ventilů a ventilových sedel a také s alkoholem kompatibilních materiálů pro palivový systém, čerpadlo, hadice a další palivová vedení.

Inovovaný motor: 2,8 V6 Turbo

Koncernový motor 2,8 V6 Turbo v modelech Aero dostal lehký upgrade. Nejvyšší výkon je nyní 206 kW, točivý moment dosahuje maxima 400 Nm, což bylo docíleno zvýšením plnícího tlaku z 0,5 bar na 0,8 bar. Pro verze s pohonem předních kol je k dispozici upravená verze 2,8 V6 Turbo (188 kW).

Ondřej Láník
Diskuze (72)
14. 6. 2007 06:23
Re: combi je kopie méganu grandtour
Ja tam kopiu nevidim. Mozno sa podobaju v bocnom pohlade. Ale pozri proporcie a profily a prides na to, ze podobny styl nerovna sa kopia. Nehladiac na to, ze ten Saab je auto o triedu vyssie. ;-)
14. 6. 2007 06:16
Re: ludia spametajte sa
Saab rozhodne nie je auto, ktore oplyva krasou. Treba ho brat aj srdcom. Osobne by som ho postavil do jedneho radu s Volvom, Audi, BMW, tam si myslim, ze patri. Precizne a kvalitne auto, ktore sa nehra na to, co nie je. Pre nasinca, klasickeho obcana s prievanom v penazenke prilis vysoka meta. Ti lepsie situovani casto nepoznaju jeho hodnoty a prevlada nazor, ze v tejto triede nemecke auta su vzdy lepsie. Ale ako manazer alebo obchodnik (ani jedna z tchto pozicii mi nevonia) by som Saaba bral asi radsej ako nieco ine. Sportova charizma, silne motory, iste podvozky, primerany luxus, bezpecnost, aj ista davka konzervatizmu. To vsetko robi Saab Saabom. :yes:
14. 6. 2007 06:09
Re: SAAB
Pozor aby ta nekleplo... :-!
14. 6. 2007 06:08
Re: PREBOHA, PREBOHA!!!
Ze sa pytas na taku blbinu. Ako keby si sa spytal naco sirsie gumy alebo biekle smerovky... :no:
13. 6. 2007 17:56
Re: není nad devěttrojku
:yes: Dobrý výběr