Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3 Sport Sedan 2005: nové diesely 1.9 TiD

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Nejmenší v Evropě nabízený Saab má od modelového roku 2005 v nabídce dva vznětové motory ze stáje GM-Fiat a vyspělé hlasové ovládání funkcí vozu.


Nové přeplňované vznětové motory v Saabu

Šestnáctiventilová verze v Itálii vyráběného motoru 1.9 TiD o výkonu 110 kW je zaměřena na poskytování vyššího výkonu, zatímco osmiventilová varianta s výkonem 88 kW klade větší důraz na provozní náklady.

Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí motor 1.9TiD (110 kW) o 20% vyšší výkon, o 12,5% vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva.

Osmiventilová verze dosahuje v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,8 l/100 km*, což je praktické zdokonalení oproti předchozímu motoru 2.2TiD. Emise CO2 při hodnotě 157 g/km* vykazují zlepšení o 11%.

Obě verze motoru využívají stejný čtyřválcový litinový blok a hlavu válců z hliníkové slitiny. 16-ventilový motor má řetězem poháněný rozvod DOHC se dvěma vačkovými hřídeli a s hydraulickými zdvihátky ventilů. 8-ventilový motor má jeden vačkový hřídel. Oba motory mají ocelový klikový hřídel i ojnice, dvouhmotový setrvačník, tlakově odlévané hliníkové sací potrubí a elektronicky řízenou recirkulaci výfukových plynů (EGR) pro rychlé ohřátí motoru a pro nízké emise.

Technologie common rail poskytuje trvale vysoký vstřikovací tlak v tryskách (1600 bar), který nezávisí na převládajících otáčkách ani na zátěži motoru. Tato platforma umožňuje používat větší počet malých vstřiků (2-5), které umožňují uvolnit z daného množství paliva co nejvíce energie.

Tento vysoce účinný proces spalování se vyplácí v řadě klíčových oblastí. Kromě zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva i emisí je rozhodujícím faktorem pro eliminaci silných vibrací, které jsou tradičním průvodním jevem kompresního zapalování.

Řídící jednotka Bosch ECM průběžně nastavuje počet, frekvenci a velikost vstřiků podle tří hlavních parametrů, jimiž jsou: aktuální otáčky motoru, požadovaná poloha škrtící klapky a teplota chladicí kapaliny motoru. Každý vstřikovací puls může být oddělen intervalem pouhých 150 mikrosekund a dodávat přitom palivo v dávkách o velikosti pouze 1 mm3.

Typický výkon přeplňovaných motorů Saab

Podle Saabu mají při jízdě motory 1.9TiD výrazně sportovní charakter, který dále zmenšuje vnímatelný rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem – s výjimkou frekvence návštěv čerpacích stanic.

Přeplňované motory Saab byly vždy charakteristické vyrovnaným průběhem extrémně vysokého točivého momentu, který poskytuje při nízkých a středních otáčkách výkon potřebný pro každodenní jízdy. Motor 1.9 TiD dává právě tento typ výkonu; demonstruje to fakt, že 90% maximální hodnoty točivého momentu - úctyhodných 315 Nm (verze 110 kW), resp. 280 Nm (verze 88 kW) je generováno v pásmu 1750 – 3250 ot/min.

Zážitek z jízdy je navíc obohacován plynulým a klidným chodem motoru doprovázeným postupným nárůstem točivého momentu, který je v rozporu s přítomností kompresního zapalování. Konstruktéři Saabu pomohli dosáhnout tohoto stavu vhodnou kalibrací pohybu elektronické škrticí klapky, jejíž reakce tak připomíná zážehové motory Saabu. Tento proces je optimalizován pomocí turbodmychadla Garrett s mezichladičem a nízkou setrvačností, které dodává přeplňovací tlak 1,35 bar a zahrnuje též technologii proměnné geometrie lopatek, jejichž sklon je elektronicky nastavován.

Nízká úroveň hluku a vibrací uvnitř vozu je dosahována pomocí vyspělé technologie spalování a díky pečlivé instalaci podvozku. Ta zahrnuje použití elektrohydraulického posilovače řízení pro nižší spotřebu paliva a dodatečné vyladění zavěšení předních kol a jejich geometrie.

Šestistupňové převodovky

Standardně dodávané šestistupňové manuální převodovky s těsným odstupňováním převodových poměrů lze u výkonnějšího provedení vyměnit (za příplatek) za šestistupňovou automatickou převodovku Aisin AW.

Adaptivní převodovka s plynulým chodem, reaguje na změny zatížení motoru, na sklon vozovky a na nadmořskou výšku a přitom vždy najde rychle „správný“ převodový poměr bez jakýchkoli rušivých „přehmatů“. Má přemostění měniče u všech převodových poměrů s výjimkou prvního. Řidič také může přepnout na manuální ovládání a použít sekvenční řazení na podlaze nebo na přání dodávaná ovládací tlačítka na volantu.

Inovativní částicový filtr

Pohonná jednotka 1.9TiD zahrnuje vyspělý částicový filtr, který vyhovuje emisní normě Euro 4. Na rozdíl od jiných filtrů částic je bezúdržbový, samočistící a nevyžaduje žádná aditiva ani periodické výměny.

Pouzdro filtru, které je umístěno ve výfukovém systému za katalyzátorem, obsahuje také katalyzátor pro sekundární oxidaci, kterým jsou odstraňovány reziduální uhlovodíky (HC). Jím procházejí výfukové plyny nejdříve a poté vstupují do keramického jádra filtru, které je vyrobeno z voštinově strukturovaného karbidu křemíku. Jádro je podélně perforováno pravidelně uspořádanými mikroskopickými kanálky, které zadržují částice jako usazeniny z výfukových plynů.

Vyčištění filtru a udržování co nejvyšší průchodnosti pro tok výfukových plynů je prováděno periodickým spalováním těchto usazenin pomocí zvýšeného dávkování paliva. To krátkodobě zvyšuje teplotu výfukových plynů na požadovaných 600° C. Proces je automaticky zahájen vždy, když tlak ve výfukovém systému dosáhne určité hodnoty a je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Toto inovativní řešení bylo umožněno díky pružnosti v dávkování paliva, kterou poskytuje technologie vícenásobného vstřikování. Samočistící proces probíhá kdykoli v případě potřeby, nezávisle na zátěži a teplotě motoru.

Další změny v modelovém roce 2005

Atraktivita řady Saab 9-3 Sport Sedan je nyní zvýšena zavedením vyspělého rozpoznávání řeči (AVR) pro informační a zábavní systém.

Hlasové ovládání - špička ve své třídě

Vyspělý systém rozpoznávání řeči AVR (Advanced Voice Recognition) pomáhá řidiči bezpečně zvládat více činností, když může všechny zábavní a informační systémy ovládat hlasem a má tak možnost maximálně se soustředit na proces řízení vozu. Saab 9-3 Sport Sedan je jedním z prvních v segmentu kompaktních luxusních automobilů, který nabízí tuto funkci - což je další výsledek vývoje strategie Saabu ComSense pro snižování zátěže řidiče.

AVR je pro Saab 9-3 Sport Sedan dodáván na přání v kombinaci se zábavním a komunikačním systémem Saab Infotainment Plus. Stisknutím tlačítka ´Push to talk´ na volantu řidič aktivuje hlasové ovládání autorádia a satelitního navigačního systému a - je-li ve výbavě - také integrovaného telefonu GPRS (s technologií ´Bluetooth´) a CD přehrávače.

Systém Saab AVR je obzvlášť ´uživatelsky přívětivý´. Povely jsou vizuálně potvrzovány na vyvýšeném informačním displeji (SID), který je umístěn na horním okraji palubní desky v zorném úhlu řidiče. Řidič může zvolit ´hlasovou zpětnou vazbu´, která interaktivně vydává pokyny, potvrzuje povely a poskytuje nápovědu.

Uživatel, jímž může být řidič nebo spolujezdec, může ovládat autorádio, zvolit vlnový rozsah a stanici, zapnout CD přehrávač, vyžádat si CD disk a skladbu anebo uskutečnit telefonický hovor vyslovením jediného souvislého povelu. Je také možné rozdělit požadavek do série povelů, k nimž budou systémem poskytovány pokyny a potvrzení.

Na satelitním navigačním systému je možné pomocí jednoduchých hlasových povelů zadat předdefinovanou trasu pomocí funkce přednastavení trasy nebo zvolit mapu a její zvětšení.

Uživatel může kdykoli vyslovit požadavek ´please help´ a systém přehraje možné povely, jimiž lze pokračovat z již dosažené úrovně/pozice.

Obsluha AVR je snadná a mikrofon umístěný poblíž zpětného zrcátka je odolný proti hlukům pozadí. Testy ukazují, že uživatelé, kteří používají systém často, si na něj rychle zvykají a získávají v obsluze takovou jistotu, že se zcela obejdou bez hlasové zpětné vazby.

Zavedení AVR je nejnovějším krokem Saabu v zájmu minimalizace potenciálních zdrojů rozptylování řidiče, působících uvnitř automobilu. Pro řadu 9-3 i 9-5 Sport Sedan již Saab představil koncepci ´dynamického omezování zátěže řidiče´, známou jako ComSense.

Tato koncepce zahrnuje krátkodobé potlačení varovných hlášení na přístrojové desce nebo přerušení příchozího telefonního hovoru vedeného přes integrovaný telefon v situacích, kdy je pomocí příslušných indikátorů zjištěna vysoká pracovní zátěž řidiče nebo počátek ostrého brzdění. Strategie ComSense se vztahuje i na funkci Night Panel, která umožňuje řidiči omezit vizuální ´rušení´ vypnutím podsvícení všech hlavních přístrojů s výjimkou rychloměru, případně zvolit podsvícení v zelené barvě namísto červené či oranžové.

Dalšími novinkami je volitelný popelník, který se stává neplaceným doplňkem, aby mohl uvolnit další úložný prostor pro nekuřáky. Zásuvka pro zapalovač je zachována jako praktický vývod elektrického napájení. Pod podlahou zavazadlového prostoru je k dispozici další úložný prostor, který vznikl nahrazením rezervního kola sadou pro opravu/nahuštění pneumatiky. Zákazníci si mohou stále objednávat rezervní kolo jako alternativu bez příplatku. Nabídku barev rozšiřují tři nové metalické barvy karosérie: červená ´chili´, stříbrná ´pergamen´ a béžová ´smoke´.

Technická data

1.9TiD8v 1.9TiD16v
Max. výkon [kW při ot./min] 88 / 4000 110 / 4000
Max. točivý moment [Nm při ot/min] 280 / 2000 – 2750 315 / 2000 – 2750
Vrtání/Zdvih [mm] 90,4/82 90,4/82
Kompresní poměr 18:1 17,5:1
Max. přeplňovací tlak [bar] 1,35 bar 1,35 bar
Vznět/Vstřik paliva Systém Bosch EDC 16 Systém Bosch EDC 16
Výkony
0-100 km/h [s] M6 11,5 M6 9,5A6 11,0*
80-120 km/h 5.rychl.st. [s] M6 12,5 M6 12,5
A6 není k disp.
Max. rychlost [km/h] M6 200 M6 210
A6 210*
Spotřeba paliva a emise
Město [l/100 km] M6 ** M6 7,7
A6 **
Mimo město [l/100 km] M6 ** M6 4,9
A6 **
Kombinovaný provoz [l/100 km] M6 5,8 M6 5,9
A6 7,2*
CO2 [g / km] M6 157 M6 169
A6 194*

M6 = šestistupňová manuální převodovka
A6 = šestistupňová automatická převodovka
* = Předběžné údaje
** = Konečné údaje nejsou k dispozici

BMW
Ondřej Láník
Diskuze (11)