Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se?

 

Saab se už nezmítá ve finančních problémech, získal nové investory a úvěry od bank, plány do budoucnosti má tudíž smělé. Vzkříšenou řadu 9-3 by měly doplnit dva nové crossovery.

National Electric Vehicle Sweden, který po bankrotu koupil část Saabu, stále vyvíjí elektromobil na bázi poslední generace modelu 9-3, původně z roku 2002. Prezident společnosti Mattias Bergman na konferenci Stora Bildagen ve Stockholmu popsal chystaný model jako „nový a vylepšený“, ale určitě bude vycházet z již dost letitého předchůdce. Čínští investoři sice finanční prostředky mají, ale ty využijí jinak.. Jak vyplývá z rozhovoru Bergmana s Håkanem Matsonem, redaktorem deníku Dagens Industri, který zveřejnil Saab Blog, NEVS uzavřel dohodu o spolupráci s Dongfeng Motors a vstoupily do něj společnosti Teamsum a SRIT.

Elektrická devět-trojka by se měla objevit v roce 2017, konkrétně nejpozději do léta. První vozidlo na platformě Phoenix, taktéž se „zeleným pohonem“, se objeví o rok později. Bergmann prozradil, že se jedná o „aktivní a všestranný“ fastback střední velikosti a v plánu jsou i další tři crossovery, od malého do města po velký rodinný. Všechny bude pohánět elektřina, zážehových motorů se nedočkáme. Prezident odhalil při svém projevu také jejich skici. Docela odvážné vize, ne?

Elektromobily mají bohužel zatím pouze omezený dojezd, takže rodinné využití na delší cesty je v tuto chvíli sporné. Ale Říše středu tento alternativní pohon v současnosti protežuje. Znečištění ovzduší zde je katastrofální, bohužel drtivá většina elektrické energie vzniká v uhelných elektrárnách a stavějí se další, aby uživily vzrůstající spotřebu. Otázkou také je, co udělá s celosvětovým odbytem elektromobilů aféra Dieselgate Volkswagenu, alternativní pohony mohou naftu nahradit. V budoucnu, zatím jejich ceny snižují uměle vládní dotace. Každý výrobce ale doufá v obrat a NEVS je jedním z nich.

Produkce bude probíhat jak ve švédském Trollhättanu, tak i čínském Tchien-ťinu. Tamní továrna již stojí a zvládne až 200 tisíc aut, byla otevřena koncem června. Původní švédský závod má roční kapacitu 180 tisíc vozů, ale tyto počty se určitě nepodaří naplnit, Bergman odhaduje směle maximálně dvě třetiny. Karoserie vzniknou vždy v domovské zemi Saabu. Počítá se zatím pouze s trhy obou zemí, návrat do Severní Ameriky, kde elektromobily zažívaly boom už jednou, na začátku 20. století, je spíše zbožným přáním. NEVS navázal spolupráci s THT (Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area) a Státním výzkumným ústavem informačních technologií v Pekingu. Počet zaměstnanců NEVS dosáhne na začátku příštího roku šesti stovek a každý další rok přibude zhruba padesátka. Zcela dořešena není logistika.

Dostáváme se ale ještě k jednomu závažnému problému. Vlastně ani není jasné, jakou značku novinky za dva, respektive tři roky ponesou. NEVS nemá práva na logo Saabu, čtyři slavná písmena mu byla propůjčena. A jednání o prodloužení smlouvy se Saab AB stále probíhají... Vlastník části slavného výrobce spolupracuje i s tureckou vládou, respektive tamním ministerstvem vědy a techniky na vývoji „národního vozu“ na stávající platformě modelu 9-3. Potrvá zřejmě ještě pět let, elektrický pohon pro něj je ve stadiu úvah a značku Saab určitě mít nebude. Pětaosmdesát procent dílů si Turci mají vyrábět sami.

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti

Miliardář Leoš Novotný starší musí pouštět veřejnost do…

 
Zdroj: SaabBlog.net, Autovisie, WCF

Štítky Saab Elektromobil Zelená auta

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…