Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se?

 

Saab se už nezmítá ve finančních problémech, získal nové investory a úvěry od bank, plány do budoucnosti má tudíž smělé. Vzkříšenou řadu 9-3 by měly doplnit dva nové crossovery.

National Electric Vehicle Sweden, který po bankrotu koupil část Saabu, stále vyvíjí elektromobil na bázi poslední generace modelu 9-3, původně z roku 2002. Prezident společnosti Mattias Bergman na konferenci Stora Bildagen ve Stockholmu popsal chystaný model jako „nový a vylepšený“, ale určitě bude vycházet z již dost letitého předchůdce. Čínští investoři sice finanční prostředky mají, ale ty využijí jinak.. Jak vyplývá z rozhovoru Bergmana s Håkanem Matsonem, redaktorem deníku Dagens Industri, který zveřejnil Saab Blog, NEVS uzavřel dohodu o spolupráci s Dongfeng Motors a vstoupily do něj společnosti Teamsum a SRIT.

Elektrická devět-trojka by se měla objevit v roce 2017, konkrétně nejpozději do léta. První vozidlo na platformě Phoenix, taktéž se „zeleným pohonem“, se objeví o rok později. Bergmann prozradil, že se jedná o „aktivní a všestranný“ fastback střední velikosti a v plánu jsou i další tři crossovery, od malého do města po velký rodinný. Všechny bude pohánět elektřina, zážehových motorů se nedočkáme. Prezident odhalil při svém projevu také jejich skici. Docela odvážné vize, ne?

Elektromobily mají bohužel zatím pouze omezený dojezd, takže rodinné využití na delší cesty je v tuto chvíli sporné. Ale Říše středu tento alternativní pohon v současnosti protežuje. Znečištění ovzduší zde je katastrofální, bohužel drtivá většina elektrické energie vzniká v uhelných elektrárnách a stavějí se další, aby uživily vzrůstající spotřebu. Otázkou také je, co udělá s celosvětovým odbytem elektromobilů aféra Dieselgate Volkswagenu, alternativní pohony mohou naftu nahradit. V budoucnu, zatím jejich ceny snižují uměle vládní dotace. Každý výrobce ale doufá v obrat a NEVS je jedním z nich.

Produkce bude probíhat jak ve švédském Trollhättanu, tak i čínském Tchien-ťinu. Tamní továrna již stojí a zvládne až 200 tisíc aut, byla otevřena koncem června. Původní švédský závod má roční kapacitu 180 tisíc vozů, ale tyto počty se určitě nepodaří naplnit, Bergman odhaduje směle maximálně dvě třetiny. Karoserie vzniknou vždy v domovské zemi Saabu. Počítá se zatím pouze s trhy obou zemí, návrat do Severní Ameriky, kde elektromobily zažívaly boom už jednou, na začátku 20. století, je spíše zbožným přáním. NEVS navázal spolupráci s THT (Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area) a Státním výzkumným ústavem informačních technologií v Pekingu. Počet zaměstnanců NEVS dosáhne na začátku příštího roku šesti stovek a každý další rok přibude zhruba padesátka. Zcela dořešena není logistika.

Dostáváme se ale ještě k jednomu závažnému problému. Vlastně ani není jasné, jakou značku novinky za dva, respektive tři roky ponesou. NEVS nemá práva na logo Saabu, čtyři slavná písmena mu byla propůjčena. A jednání o prodloužení smlouvy se Saab AB stále probíhají... Vlastník části slavného výrobce spolupracuje i s tureckou vládou, respektive tamním ministerstvem vědy a techniky na vývoji „národního vozu“ na stávající platformě modelu 9-3. Potrvá zřejmě ještě pět let, elektrický pohon pro něj je ve stadiu úvah a značku Saab určitě mít nebude. Pětaosmdesát procent dílů si Turci mají vyrábět sami.

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
Zdroj: SaabBlog.net, Autovisie, WCF

Štítky Saab Elektromobil Zelená auta

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

Saab 9-3 EV: Švédský elektrosedan ujede 200 km Saab 9-3 EV: Švédský elektrosedan ujede 200 km

Příchod elektromobilu byl slibován již od obnovení výroby…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…