Turci vyvinou národní auto na základě Saabu 9-3 (+video)
Turecký „národní automobil“ vznikne na základě pocházejícím ze severu Evropy, respektive z vývoje General Motors. Jeho jméno je... Saab 9-3! Poté, co GM prodaly švédského výrobce nizozemskému Spykeru, 19. prosince 2011 zbankrotoval. Dosud nezemřel, našel se nový zachránce v podobě konsorcia NEVS s čínským kapitálem. V Trollhättanu se znovu rozběhla kusová výroba druhé generace 9-3 a začaly se testovat i elektromobily. Jenže finance opět došly a tak Saab musel čekat na příchod Dongfengu.
Jiskřička naděje na to, že přestane živořit a bude na delší dobu (nebo definitivně?) zachráněn, však stále existuje. Minimálně se NEVS snaží získat další finance prodejem nehmotného majetku, a to dokonce na úrovni vlády jiné země. Turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Isik oznámil v televizním interview 15. října: „Koupili jsme práva k duševnímu vlastnictví Saabu 9-3, ale nikoli jeho jméno.“ Agentura Anadolu jej dále cituje: „Značka chystaného vozu bude vlastní, novou techniku hodláme dále vyvíjet v Turecku. Minimálně 85 procent dílů v sériové výrobě bude místních.“ Připomeňme, že NEVS nemůže použít ani logo Saabu, jeho výrobky tak nesou pouze nápis na přídi.
Prototypy ale vznikly částečně mimo zemi rozkládající se na dvou kontinentech. Isikovi je 14. října odhalil sám současný šéf Saabu Mattias Bergman, jedná se dokonce o tři kusy. Auta jsou údajně skutečně velmi podobná 9-3, ovšem s hranatější přídí ve stylu dvojčete, Cadillacu BLS. Poté na tiskové konferenci ve Švédsku 16. října Bergman prozradil, že první dohoda byla podepsána už 28. května, takřka pět měsíců se jednalo a ladily detaily. „Náš tým inženýrů spolupracoval s Vědeckou a technickou výzkumnou radou Turecka (TÜBİTAK) a dalšími místními partnery při vývoji designu. Sdílíme know-how v oblasti marketingu, jakož i vývoj a produkci. Nabízíme školení tureckých výrobců a inženýrů a spolupracujeme s nimi. Hodláme se také podělit o naše zdroje v oblasti vývoje produktů. Ty, které nemáme, poskytuje TÜBİTAK, pracujeme společně v laboratořích,“ řekl dle tiskové agentury Doğan.
Sám ministr pak uvedl, že částka, kterou zaplatili, nebyla příliš vysoká. „Nemohu zveřejnit číselné údaje, ale cena byla velmi přijatelná,“ řekl doslova. Vývoj ve vlastní režii mohl podle něj trvat od tří do pěti let a stát miliardu dolarů (23,8 miliardy korun), kooperace se známou značkou tak vyšla jistě mnohem levněji.
Turecká vláda samozřejmě chce podporovat „ekologická“ auta s prodlouženým dojezdem, takže se jí zkušenosti NEVS s elektrickým pohonem hodí. „TÜBİTAK převezme vedení projektu, ale spolupráce s National Electric Vehicle Sweden bude pokračovat," dodal ministr nakonec. Uvidíme, zda toto partnerství vydrží a bude k něčemu dobré. Saab však díky němu může zůstat naživu a udržet se. Konečně, nebo je toto tvrzení příliš optimistické?