Turci vyvinou národní auto na základě Saabu 9-3 (+video)

 

Turecko je automobilovou velmocí, z výrobců osobních a lehkých užitkových vozů zde působí dlouhá léta Fiat, Renault a Ford, nezapomínejme na Hyundai. Země ale touží po vlastní značce.

Turecký „národní automobil“ vznikne na základě pocházejícím ze severu Evropy, respektive z vývoje General Motors. Jeho jméno je... Saab 9-3! Poté, co GM prodaly švédského výrobce nizozemskému Spykeru, 19. prosince 2011 zbankrotoval. Dosud nezemřel, našel se nový zachránce v podobě konsorcia NEVS s čínským kapitálem. V Trollhättanu se znovu rozběhla kusová výroba druhé generace 9-3 a začaly se testovat i elektromobily. Jenže finance opět došly a tak Saab musel čekat na příchod Dongfengu.

Jiskřička naděje na to, že přestane živořit a bude na delší dobu (nebo definitivně?) zachráněn, však stále existuje. Minimálně se NEVS snaží získat další finance prodejem nehmotného majetku, a to dokonce na úrovni vlády jiné země. Turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Isik oznámil v televizním interview 15. října: „Koupili jsme práva k duševnímu vlastnictví Saabu 9-3, ale nikoli jeho jméno.“ Agentura Anadolu jej dále cituje: „Značka chystaného vozu bude vlastní, novou techniku hodláme dále vyvíjet v Turecku. Minimálně 85 procent dílů v sériové výrobě bude místních.“ Připomeňme, že NEVS nemůže použít ani logo Saabu, jeho výrobky tak nesou pouze nápis na přídi.

Prototypy ale vznikly částečně mimo zemi rozkládající se na dvou kontinentech. Isikovi je 14. října odhalil sám současný šéf Saabu Mattias Bergman, jedná se dokonce o tři kusy. Auta jsou údajně skutečně velmi podobná 9-3, ovšem s hranatější přídí ve stylu dvojčete, Cadillacu BLS. Poté na tiskové konferenci ve Švédsku 16. října Bergman prozradil, že první dohoda byla podepsána už 28. května, takřka pět měsíců se jednalo a ladily detaily. „Náš tým inženýrů spolupracoval s Vědeckou a technickou výzkumnou radou Turecka (TÜBİTAK) a dalšími místními partnery při vývoji designu. Sdílíme know-how v oblasti marketingu, jakož i vývoj a produkci. Nabízíme školení tureckých výrobců a inženýrů a spolupracujeme s nimi. Hodláme se také podělit o naše zdroje v oblasti vývoje produktů. Ty, které nemáme, poskytuje TÜBİTAK, pracujeme společně v laboratořích,“ řekl dle tiskové agentury Doğan.

Sám ministr pak uvedl, že částka, kterou zaplatili, nebyla příliš vysoká. „Nemohu zveřejnit číselné údaje, ale cena byla velmi přijatelná,“ řekl doslova. Vývoj ve vlastní režii mohl podle něj trvat od tří do pěti let a stát miliardu dolarů (23,8 miliardy korun), kooperace se známou značkou tak vyšla jistě mnohem levněji.

Turecká vláda samozřejmě chce podporovat „ekologická“ auta s prodlouženým dojezdem, takže se jí zkušenosti NEVS s elektrickým pohonem hodí. „TÜBİTAK převezme vedení projektu, ale spolupráce s National Electric Vehicle Sweden bude pokračovat," dodal ministr nakonec. Uvidíme, zda toto partnerství vydrží a bude k něčemu dobré. Saab však díky němu může zůstat naživu a udržet se. Konečně, nebo je toto tvrzení příliš optimistické?

Video

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti

Miliardář Leoš Novotný starší musí pouštět veřejnost do…

Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů

Novela silničního zákona platí od začátku října a již…

 
Zdroj: Hurriet Daily News, Carscoops

Štítky Saab Ekonomika Video Střední třída

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…