Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab ve Frankfurtu 2007

Miro Mihalik
Diskuze (3)
V září 1977 překvapil Saab celý svět, když na autosalonu IAA vystavil svůj první model s přeplňovaným motorem. Přesně o 30 let později si švédský výrobce připomíná tuto událost modelem Turbo X, doposud nejvýkonnějším Saabem a vrcholným modelem řady 9-3.

Dalším tématem expozice je pohon Flexfuel, tedy motory upravené na spalování paliva E85 a faceliftovaný model 9-3.

Turbo X

Přestože Turbo X původ v sériové verzi nezapře, už letmý pohled prozradí, že něco je jinak. Velká 18palcová kola s pneumatikami o šíři 235 mm perfektně vyplňují výřezy v blatnících. Také Aero paket posouvá vzhled vozu k výrazně sportovnějšímu ražení – součástí je jiný přední nárazník, zadní difuzor, dvojitá kosočtvercová koncovka výfuku a znak Turbo X na zádi. Celkový vzhled vozu je upravený tak, aby byl odkazem na legendární model 900 Turbo.

Ovšem nejedná se pouze o tuning exteriéru modelu 9-3. Snížený přední spoiler zvyšuje přítlak a zvyšuje přívod vzduchu k motoru, jenže při posuzování nového Saabu se nevyplatí zůstat jen u povrchního okouzlení. To skutečně zajímavé se totiž skrývá pod kapotou. Benzinový šestiválec o objemu 2,8 litru v kombinaci s turbodmychadlem dává autu výkon 206 kW (280 k) při 5500 ot./min. Na vrchol točivého momentu 400 Nm řidič dosáhne vytočením motoru do 2150 ot./min. a až do 4500 ot./min. se nic nemění.

Dynamice a především bezpečnosti pomáhá zkratka XWD. Jde o nedávno představený systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex poslední generace, v modelu Turbo X je však rozšířen o elektronicky řízený diferenciál eLSD se zvýšenou svorností na zadní nápravě. Porovnáváním datových vstupů do řídicí jednotky může elektronika rozhodnout až o 40% změně v distribuci hnacího momentu mezi kola zadní nápravy, aby byla síla na pneumatiky přenášena efektivněji.

Šestiválcový model akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Jeho maximální rychlost je daná omezovačem nastaveným na 250 km/h. Aby byla radost prohánět se v autě s takovým výkonem, rozhodli se seveřané do Turbo X namontovat brzdové kotouče s průměrem 345 mm (vpředu). Také podvozek je odladěn podle sportovního charakteru vozidla – je tvrdší než u modelu 9-3 a snížený o 10 mm. Převodovka je šestistupňová, a to buď manuální, nebo automatická.

Palubní deska a výplně dveří s karbonovými doplňky, unikátní volant a řadicí páka, sportovní sedadla a zcela temný interiér – to vše má evokovat zážitky, které si od Turba X budou slibovat jeho budoucí majitelé. A že se nejedná o nějakou tuctovku, dokazuje i čalounění sedadel, které je kompletně vyvedeno v kůži. Jak jinak než v tmavé. Perličkou zůstává i možnost nastavit si unikátní uvítání, které se zobrazí na displeji po otočení klíčkem v zapalování. Kromě hlášky „All systems go“ (všechy systémy běží) vás může Turbo X také oslovit jménem, které do něj naprogramuje váš prodejce.

Saab uvede 9-3 Turbo X jak ve verzi sedan, tak i kombi. Obě karosářské varianty budou k dostání podle informací automobilky od druhého čtvrtletí příštího roku. S výběrem oblíbené barvy však příliš nepočítejte. Vůz se bude vyrábět jen v klasické metalické černi, která je také odkazem na 30 let starý model 900 Black Turbo.

9-3

Vzhled nejmenšího Saabu se od poněkud konzervativního kabátu posunul k dravější a mladistvější vizáži. Zcela nová příď nedostala na rozdíl od posledního faceliftu většího modelu 9-5 menší světlomety, ale naopak sází na ostřejší tvary. Nárazníky vpředu i vzadu jsou mnohem sportovnější než dosud, ve snaze o stylistickou čistotu přišly o tmavé ochranné prvky, které chybí i na zcela hladkých bocích vozu (u kabrioletu jsou lakovány v barvě vozu). Nové jsou dveřní kliky a také dva nové metalické odstíny vnějšího laku, z nichž jeden (Silver Snow) je podobný barvě použité na konceptu Aero X.

Saab vede evropskou misi propagující spalování etanolu místo benzinu, mimo jiné díky masivní vládní podpoře tohoto druhu paliva ve Švédsku. Ke stávající motorizaci nyní přibyly také dvě nové verze – 1.8t BioPower s výkonem 129 kW (175 k) a 2.0t BioPower se 147 kW. Úpravy motorů na E85 spočívají v zavedení odolnějších ventilů a ventilových sedel a také s alkoholem kompatibilních materiálů pro palivový systém, čerpadlo, hadice a další palivová vedení.

Koncernový motor 2.8 V6 Turbo v modelech Aero dostal lehký upgrade. Nejvyšší výkon je nyní 206 kW (280 k), točivý moment dosahuje maxima 400 Nm, což bylo docíleno zvýšením plnícího tlaku z 0,5 bar na 0,8 bar. Pro verze s pohonem předních kol je k dispozici upravená verze 2.8 V6 Turbo (188 kW/256 k). Hlavní novinkou v inovovaném Saabu je ovšem motor 1.9 TTiD (132 kW/180 k) s dvojitým přeplňováním. Nejvyšší točivý moment 400 Nm nabízí od 1850 do 2750 ot./min., v kombinaci se 6stupňovou automatickou převodovkou je snížený na 370 Nm při 1750 do 3250 ot./min. Se 6stupňovou manuální převodovkou akceleruje na stovku za 8,5 s, maximální rychlost činí 225 km/h a průměrná spotřeba jen 5,9 l.

Pohon všech kol XWD (cross wheel drive) nezůstane pouze výsadou modelu Turbo X, ale je součástí také špičkové verze Aero. Zákazník si pouze musí v tomto případě připlatit za elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu eLSD.


Miro Mihalik
Diskuze (3)