Scania a 3D revoluce

 

Švédský výrobce nákladních vozidel, autobusů a průmyslových motorů patří mezi společnosti, které při vývoji nových produktů využívají 3D tisk.

Pokud se vydáme proti proudu času a zamíříme například do čtyřicátých nebo padesátých let dvacátého století, pak právě v této době prakticky všechny konstruktéry včetně těch u značky Scania spojovalo rýsovací prkno. Právě na něm vznikaly první návrhy i finální výkresy nových produktů, na něž navazovala výroba prototypů a následně sériová produkce.

V osmdesátých letech se ovšem i u výrobců nákladních automobilů stále více dostávají ke slovu počítače. Konstruktéři začínají využívat CAD programy jako nástroj pro výrobu výkresů, vývoj produktů a navrhování v trojrozměrném prostoru.

V současnosti jsou počítače prakticky nepostradatelné při vývoji nových produktů a jejich možnosti se neustále rozšiřují. Nejnovějším trendem, který využívají i světové automobilky je tzv. 3D tisk.

Ford uvádí modely pro 3D tisk

Scania v současnosti ve svém vývoji využívá již dvojici velkých 3D tiskáren, umožňujících konstruktérům urychlení prací za pomoci aditivní výroby, což je postupné nanášení tenkých vrstev materiálu na sebe.

Základní technologie pro aditivní výrobu je k dispozici sice již téměř dvacet let, ale až v posledních letech se o tuto metodu tisku trojrozměrných předmětů začala zajímat vývojová oddělení nejrůznějších společností v čele s automobilkami.

Švédský výrobce nákladních vozidel, autobusů a průmyslových motorů v současnosti aditivní výroby využívá k 3D tisku jednotlivých komponentů, konstrukčních částí kabin a v některých případech celých motorů.

Auto z 3D tiskárny už jezdí, stát by mělo asi 380.000 Kč (+video)

Prototyp jsou většinou využívány k testování v aerodynamickém tunelu nebo k ověření jejich funkce a někdy slouží konstruktérům k tomu, aby si je mohli doslova prohlédnout ze všech stran.

Základní technologie pro aditivní výrobu je k dispozici již téměř 20 let, ale nyní je tato metoda skutečně připravená "vzlétnout". U Scanie stále více využívají novou technologii 3D dílů a komponentů a v některých případech modelů celých motorů nebo konstrukčních částí kabiny v plastu.

Kroky v 3D tisku u značky Scania

1. Specializovaný software vytvoří CAD model ve vrstvách o tloušťce 0,12 mm až 0,15 mm.

2. Následuje nanášení jednotlivých vrstev jemnozrnného plastového prášku do prostoru 3D tisku v tiskárně.

3. Přes každou vrstvu prášku prochází laserový paprsek, který spojuje jednotlivá zrnka k sobě a vytváří tak postupně samotný produkt.

4. Nepoužitý prášek propadne pod pracovní desku na níž vzniká 3D model a celý proces nanášení jednotlivých vrstev se opakuje dokud není produkt dokončen.

5. Po dokončení tisku se nechává 3D model pomalu chladnout a následně se vyjme z tiskárny pro další chlazení.

6. Po úplném vychladnutí je prototyp vyčištěn a v případě, že jej tvoří několik součástí, pak samozřejmě dojde k finální kompletaci. Aditivní výroba jednoho komponentu se pohybuje kolem 30 a 40 hodin, což je nepoměrně méně oproti konvečním postupům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Harley-Davidson kvůli evropským clům přesune část výroby do zámoří Harley-Davidson kvůli evropským clům přesune část výroby do zámoří

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson se kvůli…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Sexy účetnictví Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Sexy účetnictví

Investoři mají nové zaklínadlo. Paradoxně zní zcela…

 
Zdroj: Scania

Štítky Scania Profi

 

Přidat názorDiskuse: Scania a 3D revoluce

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku! VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

Volkswagen Motorsport vyrazil na letošní ročník…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

Dnes 13:04

Těm, kterým přijde nový Tiguan příliš malý a na velký Touareg nemají finance, mohou u VW sáhnout po Tiguan Allspace.




Blesk.cz

Erdogan vyhrál prezidentské volby v Turecku už v prvním kole: Soupeř přiznal porážku

Erdogan vyhrál prezidentské volby v Turecku už v…

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan obhájil svůj mandát už v prvním kole voleb. Po sečtení více než 97…

Nejošklivějším psem světa se stala fenka: Nelichotivý titul získala buldočka Zsa Zsa

Nejošklivějším psem světa se stala fenka:…

Titul nejošklivějšího psa letošního roku má právo nosit devítiletá fenka anglického buldoka Zsa Zsa, která…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Češi začnou Ligu národů na Slovácku, proti Slovákům půjdou v Praze

Češi začnou Ligu národů na Slovácku, proti Slovákům…

Úvodní zápas fotbalové Ligy národů mezi Českem a Ukrajinou se odehraje 6. září od 20:45 v Uherském Hradišti na…

 

Reflex.cz

Party v zakulisí: Fotili jsme hvězdy pražského Metronome festivalu

Party v zakulisí: Fotili jsme hvězdy pražského…

Festival Metronome skončil. Co po něm zůstane? Tak především výjimečné zážitky, ten nejsilnější z jedinečného…

Povstalec proti blbosti: Podívejte se na neznámou kolekci vtipů Vladimíra Jiránka

Povstalec proti blbosti: Podívejte se na neznámou…

Kresby a filmy Vladimíra Jiránka jsem před listopadem 1989 vnímal jako potměšilé vzkazy o pitomosti režimu i…