SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

 
 

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce...

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce. Vůz se od klasických modelů liší výrazně převislou přídí, ve které je zabudována speciální Crash zone deformační zóna mající za účel zmírnit následky kolize s osobním vozidlem i rozměrnějšími překážkami. Díky této zóně je možno v osobním vozidle přežít čelní srážku i při rychlosti 90 km/h namísto obvyklých 56 km/h.

A v čem spočívá finta nové koncepce? Vůz má vpředu Crash zone kapotu dlouhou 600 mm, která ukrývá speciální rám, jenž má jediný úkol - pohltit deformační energii. Spodní část rámu se v případě kolize setká s nárazníkem osobního vozu a je tak možno maximálně využít deformačních zón obou vozů. Délka, ve které se může rám deformovat, je 800 mm. Za přídí totiž ještě zbývá 200 mm prostoru před přední nápravou, v němž je jinak umístěn nárazník vozu. Rám je ve své spodní části měkký a neobsahuje žádné tuhé ani těžké části tak, aby bylo dosaženo maximální ohleduplnosti k osobním vozům. Naopak horní část je vyztužena pro větší ochranu posádky kamionu v případě kolize s větší překážkou. Kapota je výrazně klínovitého tvaru z důvodu zachování dobré ovladatelnosti vozu, ale zároveň i zmenšení šíře plochy, do které osobní vůz naráží. Pokud dojde ke srážce jen rohy, osobní vůz je odhozen stranou a je tak zabráněno čelnímu střetu.

Změkčením vnějších částí je koncepce ohleduplnější i k chodcům a cyklistům. V budoucnu se uvažuje o systému senzorů, podle kterých by se před kolizí s cyklistou či chodcem přestavily vnější panely karosérie.

Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj, při představování modelu uvedl, že společnost Scania chce zlepšovat povědomí o problematice bezpečnosti a zároveň si otestovat reakce veřejnosti na nový design. Přitom také upozornil na střet s legislativou, která omezuje délku a hmotnost vyráběných nákladních vozidel, čímž výrazně ztěžuje nasazování podobných systémů. Deformační zóna totiž nejen prodlužuje celkovou délku vozu, ale zvyšuje hmotnost o zhruba 250 kg.

Podíváme-li se na celou věc očima statistika, je situace opravdu neradostná. Na silnicích Evropské unie zahyne ročně při nehodách osobních vozů s nákladními kolem 4000 osob. Nejčastější příčinou je čelní střet po přejetí osobního vozu do prostisměru. Při používání systému Scania by se toto číslo mohlo snížit až o 900 osob.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 

Štítky Scania Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan (ne)vzal jeho sedmičku

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan…

Vždycky jsem chtěl hrát za váš klub, je to můj sen od dětství... Hloupá PR fráze, která je nutným zlem každého…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…