SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

 
 
30.10. 2003

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce...

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce. Vůz se od klasických modelů liší výrazně převislou přídí, ve které je zabudována speciální Crash zone deformační zóna mající za účel zmírnit následky kolize s osobním vozidlem i rozměrnějšími překážkami. Díky této zóně je možno v osobním vozidle přežít čelní srážku i při rychlosti 90 km/h namísto obvyklých 56 km/h.

A v čem spočívá finta nové koncepce? Vůz má vpředu Crash zone kapotu dlouhou 600 mm, která ukrývá speciální rám, jenž má jediný úkol - pohltit deformační energii. Spodní část rámu se v případě kolize setká s nárazníkem osobního vozu a je tak možno maximálně využít deformačních zón obou vozů. Délka, ve které se může rám deformovat, je 800 mm. Za přídí totiž ještě zbývá 200 mm prostoru před přední nápravou, v němž je jinak umístěn nárazník vozu. Rám je ve své spodní části měkký a neobsahuje žádné tuhé ani těžké části tak, aby bylo dosaženo maximální ohleduplnosti k osobním vozům. Naopak horní část je vyztužena pro větší ochranu posádky kamionu v případě kolize s větší překážkou. Kapota je výrazně klínovitého tvaru z důvodu zachování dobré ovladatelnosti vozu, ale zároveň i zmenšení šíře plochy, do které osobní vůz naráží. Pokud dojde ke srážce jen rohy, osobní vůz je odhozen stranou a je tak zabráněno čelnímu střetu.

Změkčením vnějších částí je koncepce ohleduplnější i k chodcům a cyklistům. V budoucnu se uvažuje o systému senzorů, podle kterých by se před kolizí s cyklistou či chodcem přestavily vnější panely karosérie.

Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj, při představování modelu uvedl, že společnost Scania chce zlepšovat povědomí o problematice bezpečnosti a zároveň si otestovat reakce veřejnosti na nový design. Přitom také upozornil na střet s legislativou, která omezuje délku a hmotnost vyráběných nákladních vozidel, čímž výrazně ztěžuje nasazování podobných systémů. Deformační zóna totiž nejen prodlužuje celkovou délku vozu, ale zvyšuje hmotnost o zhruba 250 kg.

Podíváme-li se na celou věc očima statistika, je situace opravdu neradostná. Na silnicích Evropské unie zahyne ročně při nehodách osobních vozů s nákladními kolem 4000 osob. Nejčastější příčinou je čelní střet po přejetí osobního vozu do prostisměru. Při používání systému Scania by se toto číslo mohlo snížit až o 900 osob.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

 

Štítky Scania Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno dítěte však tají

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno…

Gabriela Dvořáková (28) si »nadělila« předvánoční dárek. Stala se dvojnásobnou maminkou. Jméno miminka, které má…

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic vyhrál výlet na ostrov sexu! Rodiče v šoku

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic…

Na nechvalně proslulý ostrov Sex Island, na kterém se opět pořádá nevázaná párty zahrnující prostitutky,…

 

iSport.cz

Nesmíš mrkat! Marpo s Rytmusem si pohlédli do očí, Slovák

Nesmíš mrkat! Marpo s Rytmusem si pohlédli do očí,…

Unikátní souboj, který vzbudil rozruch jako žádný jiný. Duel Marpo vs. Rytmus už se nezadržitelně blíží. Do dne,…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…