SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

SCANIA: „Je libo vyšší bezpečnost?“

 
 

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce...

Společnost Scania, jeden z předních výrobců nákladních vozidel a především pak dálkových tahačů, představila v posledních dnech “Crash zone” model dálkového tahače návěsů nové koncepce. Vůz se od klasických modelů liší výrazně převislou přídí, ve které je zabudována speciální Crash zone deformační zóna mající za účel zmírnit následky kolize s osobním vozidlem i rozměrnějšími překážkami. Díky této zóně je možno v osobním vozidle přežít čelní srážku i při rychlosti 90 km/h namísto obvyklých 56 km/h.

A v čem spočívá finta nové koncepce? Vůz má vpředu Crash zone kapotu dlouhou 600 mm, která ukrývá speciální rám, jenž má jediný úkol - pohltit deformační energii. Spodní část rámu se v případě kolize setká s nárazníkem osobního vozu a je tak možno maximálně využít deformačních zón obou vozů. Délka, ve které se může rám deformovat, je 800 mm. Za přídí totiž ještě zbývá 200 mm prostoru před přední nápravou, v němž je jinak umístěn nárazník vozu. Rám je ve své spodní části měkký a neobsahuje žádné tuhé ani těžké části tak, aby bylo dosaženo maximální ohleduplnosti k osobním vozům. Naopak horní část je vyztužena pro větší ochranu posádky kamionu v případě kolize s větší překážkou. Kapota je výrazně klínovitého tvaru z důvodu zachování dobré ovladatelnosti vozu, ale zároveň i zmenšení šíře plochy, do které osobní vůz naráží. Pokud dojde ke srážce jen rohy, osobní vůz je odhozen stranou a je tak zabráněno čelnímu střetu.

Změkčením vnějších částí je koncepce ohleduplnější i k chodcům a cyklistům. V budoucnu se uvažuje o systému senzorů, podle kterých by se před kolizí s cyklistou či chodcem přestavily vnější panely karosérie.

Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj, při představování modelu uvedl, že společnost Scania chce zlepšovat povědomí o problematice bezpečnosti a zároveň si otestovat reakce veřejnosti na nový design. Přitom také upozornil na střet s legislativou, která omezuje délku a hmotnost vyráběných nákladních vozidel, čímž výrazně ztěžuje nasazování podobných systémů. Deformační zóna totiž nejen prodlužuje celkovou délku vozu, ale zvyšuje hmotnost o zhruba 250 kg.

Podíváme-li se na celou věc očima statistika, je situace opravdu neradostná. Na silnicích Evropské unie zahyne ročně při nehodách osobních vozů s nákladními kolem 4000 osob. Nejčastější příčinou je čelní střet po přejetí osobního vozu do prostisměru. Při používání systému Scania by se toto číslo mohlo snížit až o 900 osob.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky Scania Design

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky mezi elitou. Po Brightonu postupuje…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…