Scania letos oslaví 30 let na českém trhu. Dodá první elektrické náklaďáky
České zastoupení značky Scania loni dodalo českým zákazníkům o 40 % víc vozidel než v roce předchozím. Elektro-trucky však mají přijít až v letošním roce.
Švédská značka Scania zaznamenala v roce 2023 celkem 1.351 registrací nových aut. To je o dvě pětiny více než v roce 2022 a nejvíc od posledního předcovidového roku 2019. A nebyly to jen tahače: „Prodáváme klasické silniční tahače, (…) ale i unikátní speciální vozidla pro ta nejspecifičtější použití,“ řekl Zdeněk Petrás, generální ředitel českého zastoupení Scanie.
Nejprodávanějším vozem byl dvounápravový tahač R 460, tedy verze s 13l řadovým šestiválcem o 460 koních (338 kW) a 2.500 newtonmetrech. Verze A4×2NA (normální výška šasi, vzduchové odpružení zadní nápravy) se prodalo 93 ks, verze A4×2EB (extra nízké šasi, vzduchové odpružení obou náprav) se prodalo 86 ks.
K profesionálním i dobrovolným hasičským sborům loni zamířilo celkem 128 scanií. Šlo o cisternové automobilové stříkačky, ale i vozy s žebříky a další speciální kousky. Armádní zelenou obléklo 21 náklaďáků včetně těžkých tahačů pro převoz obrněné techniky a kontejnerových přepravníků poháněných osmiválcovými motory. Armáda také bude nově využívat čtyři autobusy Scania Touring HD11.
Všechny tyto vozy jezdí na naftu, elektromobily by měly přijít letos. „Evidujeme první objednávky a počítáme s tím, že tato vozidla letos i dodáme. Navážeme tak na elektrický autobus Scania Citywide, který si vloni převzal český zákazník,“ dodává Petrás.
Scania plánuje, že v roce 2030 budou 50 % jejích prodejů tvořit elektrická vozidla. V minulosti zveřejnila studii, podle níž jsou emise CO2 při výrobě elektrického náklaďáku či autobusu více než dvojnásobné oproti konvenčnímu, ovšem totožné uhlíkové stopy s dieselovým ekvivalentem dosáhne „elektrika“ po ujetí 59 tisíc kilometrů, počítáme-li s celoevropským energetickým mixem. Za celou životnost vozidla – pro elektromobil to je dle automobilky 1,5 milionu kilometrů – má takový vůz uspořit 56 % emisí CO2 oproti „nafťáku“.