Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania letos oslaví 30 let na českém trhu. Dodá první elektrické náklaďáky

Marek Bednář
Diskuze (9)

České zastoupení značky Scania loni dodalo českým zákazníkům o 40 % víc vozidel než v roce předchozím. Elektro-trucky však mají přijít až v letošním roce.

Švédská značka Scania zaznamenala v roce 2023 celkem 1.351 registrací nových aut. To je o dvě pětiny více než v roce 2022 a nejvíc od posledního předcovidového roku 2019. A nebyly to jen tahače: „Prodáváme klasické silniční tahače, (…) ale i unikátní speciální vozidla pro ta nejspecifičtější použití,“ řekl Zdeněk Petrás, generální ředitel českého zastoupení Scanie.

Nejprodávanějším vozem byl dvounápravový tahač R 460, tedy verze s 13l řadovým šestiválcem o 460 koních (338 kW) a 2.500 newtonmetrech. Verze A4×2NA (normální výška šasi, vzduchové odpružení zadní nápravy) se prodalo 93 ks, verze A4×2EB (extra nízké šasi, vzduchové odpružení obou náprav) se prodalo 86 ks.

K profesionálním i dobrovolným hasičským sborům loni zamířilo celkem 128 scanií. Šlo o cisternové automobilové stříkačky, ale i vozy s žebříky a další speciální kousky. Armádní zelenou obléklo 21 náklaďáků včetně těžkých tahačů pro převoz obrněné techniky a kontejnerových přepravníků poháněných osmiválcovými motory. Armáda také bude nově využívat čtyři autobusy Scania Touring HD11.

Video se připravuje ...

Všechny tyto vozy jezdí na naftu, elektromobily by měly přijít letos. „Evidujeme první objednávky a počítáme s tím, že tato vozidla letos i dodáme. Navážeme tak na elektrický autobus Scania Citywide, který si vloni převzal český zákazník,“ dodává Petrás.

Scania plánuje, že v roce 2030 budou 50 % jejích prodejů tvořit elektrická vozidla. V minulosti zveřejnila studii, podle níž jsou emise CO2 při výrobě elektrického náklaďáku či autobusu více než dvojnásobné oproti konvenčnímu, ovšem totožné uhlíkové stopy s dieselovým ekvivalentem dosáhne „elektrika“ po ujetí 59 tisíc kilometrů, počítáme-li s celoevropským energetickým mixem. Za celou životnost vozidla – pro elektromobil to je dle automobilky 1,5 milionu kilometrů – má takový vůz uspořit 56 % emisí CO2 oproti „nafťáku“.

Marek Bednář
Diskuze (9)

Doporučujeme

8. 2. 2024 19:27
Re: První a poslední :-) :-) :-)
Bože, to je úlet. Naprostá hovadina, co vše akorát prodraží... Snad to tu nebude taky :no:
Avatar - speedfred
6. 2. 2024 09:25
Re: První a poslední :-) :-) :-)
Mám kámoša ktorý žije/pracuje/podniká už 17 rokov v Nórsku a cez nedávne sviatky prišla téma aj na elektro. Veľké stavby/developer v mestách majú podmienku aby tam boli lokálne bezemisné vozidlá a niečo takéto táto Scania splňuje. Je to síce všetko drahšie ale nakoniec to koncový zákazník bude musieť zaplatiť, pretože klasické kamióny to dovezú na prekladisko a tam sa to prekladá na BEV aby to oni doviezli na stavenisko.
To isté platí aj pre malých živnostníkov.
6. 2. 2024 07:51
Re: První a poslední :-) :-) :-)
Přesně tak, tyhle plečky se dopravcům vůbec nevyplatí. Tj. pokud zákazník chce čistě bezemisní přepravy, spočítá se mu projekt a když zjistí, že je to nákladově 4x dražší se závazkem na pár let, tak jde od toho ;-) Raději si koupí odpustek, čili nějaký “eko neutral” příplatek, dostane certifikát, že podpořil nějaký eko projekt v Africe a hotovo :-[] :-[] :-[]
Avatar - Horký Rom
5. 2. 2024 15:49
moc líbí
č o č o č o č o č o č o č o č o č o č o 😁
Avatar - WinDiesel
5. 2. 2024 14:33
První a poslední :-) :-) :-)
:-[] :-[] :-[] :-[] :-[]