Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavá úsporná novinka Scanie: Odpojitelná tandemová náprava snižuje spotřebu paliva až o šest procent!

Ivo Semrád
Diskuze (11)

Švédská značka začala nabízet odpojení a zvednutí druhé nápravy v tandemu.

Používáním těchto funkcí lze dosáhnout úspory paliva až šest procent, pokud je velký podíl jízdy bez nákladu na silnici. Současně se zvednutím druhé tandemové nápravy RB662 dochází ke zmenšení poloměru otáčení. Zvedání trvá méně než pětadvacet sekund. Při normální výšce podvozku činí světlá výška zvednutí u vozidla vybaveného běžnými pneumatikami téměř 70 mm. Vlastní odpojování se uskutečňuje prostřednictvím zubové spojky.

Zvedací a odpojovací náprava je vhodná pro vozidla v konfiguraci 6x4 nebo 8x4 se sklápěcí korbou, s nástavbou pro přepravu dřeva a další, která často jezdí v jednom směru nenaložená a u kterých je odpojením tandemové nápravy možno dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 6 procent. Novinka snižuje opotřebení pneumatik a u nenaloženého vozidla umožňuje zmenšení poloměru otáčení při současné optimalizaci přenosu zatížení, která poskytuje zlepšenou adhezi poháněných kol zejména v zimním období s namrzlými silnicemi.

„Jedná se o funkci, která je ze strany zákazníků v určitých situacích velmi žádaná, a já nyní mohu toto velmi šikovné řešení s potěšením blíže představit,“ říká Bo Eriksson, produktový manažer Scania Trucks. „To je velmi podstatná skutečnost, vezme-li se v úvahu, že zpáteční úsek jízdy může představovat i 150 až 200 kilometrů, jako je tomu často u nákladních vozidel používaných ve Švédsku k přepravě dřeva. Navíc se také snižuje opotřebení pneumatik a zlepšuje celková ovladatelnost vozidla.“

Zvedací a odpojitelné tandemové nápravové ústrojí (LDTA) vyžaduje vzduchové odpružení a zvyšuje pohotovostní hmotnost nákladních vozidel přibližně o 60 kg. Na úspoře paliva se v převážné míře podílí snížené tření uvnitř druhého (odpojeného) nápravového převodového mechanismu, zatímco pouze asi desetina této úspory připadá na snížený valivý odpor. K dispozici jsou tři tandemové nápravy s nosností 19, 21 nebo 26 tun. Maximální zatížení na nápravě při zvednuté druhé ose činí u těchto vozidel 9,5, 10,5, resp. 13 tun.

Řidič ovládá zvedání nápravy jednoduchým otočením vypínače. Jestliže vozidlo rozpozná nebezpečí přetížení první tandemové nápravy v případě zvednutí té druhé odpojovací, na přístrojovém panelu se zobrazí výstražné hlášení. V tomto případě se náprava nezvedne. Funkci zvedání nápravy při dodržení hmotnostních podmínek je možno provést při jakékoli rychlosti.

Tandemové nápravové ústrojí LDTA, kterým mohou být vozidla na přání vybavena v současnosti nelze kombinovat s nápravami s redukcemi v kolech ani s uspořádáním tridem.

Video se připravuje ...

Ivo Semrád
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
13. 11. 2021 18:16
Re: Re: To si robite srandu, alebo je to len reklama ?
Však aj na 3osovych kamiónoch sa bežne dvíha posledná niekedy aj nariadená náprava. Je fakt, že poväčšinou sú tie autá v konfigurácii 6x2, ale zdvojenú nehnanú poslednú nápravu zdvíhal kamoš na Volve už pred 15 rokmi. U tejto Scanie by ale mala byť tá posledná náprava hnaná a s tým som sa ešte nestretol.
Avatar - Beefcake
13. 11. 2021 18:13
Re: Asi
Moze byt.
Avatar - Beefcake
13. 11. 2021 18:11
Re: To si robite srandu, alebo je to len reklama ?
Ale efekt bude imho rovnaky. Akurat, ze bez PR clanku sa to nerata :D
Avatar - petr petrumr
13. 11. 2021 18:07
Re: To si robite srandu, alebo je to len reklama ?
nebo dvě a zůstane prostřední dole.
Avatar - petr petrumr
13. 11. 2021 18:05
Re: Asi
jo liazka taky měla třetí nápravu zdvihací, ale nebyla hnaná, akorát si nevzpomínám, jestli to volvo F10 měla tu třetí zdvihnutou poháněnou nebo odpojitelnou. Volvo zdvihalo nápravu hydraulikou, bez měchu na listákách.