Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scion FR-S: Třetí do party

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Po sériových provedeních Toyoty GT 86 a Subaru BRZ tu máme poslední trojče do rodiny sportovních kupé: Scion FR-S.

Značka Scion byla vytvořena uměle pro mladé Američany v roce 2002 a celkem se jí daří. Zatímco sesterská Toyota jméno své verze nakonec změnila, Scionu zůstal název FR-S, který měl již jarní koncept z autosalonu v New Yorku. Zkratka tedy znamená Front-engine (motor vpředu), Rear-wheel drive (pohon zadních kol) a písmeno S značí Sport.

Japonská automobilka hovoří o inspiraci slavným modelem Corolla AE86 z osmdesátých let (Hachi-Roku), o čemž už byly popsány stohy papíru a tisíce řádků HTML kódu. Dokazuje to i chromovaný emblém na blatnících. Boční profil nezapře vzor ani ve slavném modelu 2000 GT z konce šedesátých let.

I Scion sdílí nepřeplňovaný boxer s rozvodem DOHC z dílen Subaru. Plochý čtyřválec se shodným vrtáním i zdvihem 86 mm má přesný objem 1998 cm3, vstřikování D-4S od Toyoty a při kompresním poměru 12,5:1 dává výkon 149 kW (203 k)/7000 min-1. Na zadní nápravu se přenáší přes šestistupňovou přímo řazenou nebo samočinnou převodovku 205 Nm/6600 min-1. Automat má také řazení pádly pod volantem. Vzadu rovněž najdeme diferenciál s omezenou svorností.

Další technika je rovněž shodná s Toyotou a Subaru. Týká se hlavně podvozku s rozvorem 2570 mm a vzdáleností mezi koly 1519/1539 mm. Zavěšení obstarávají vpředu vzpěry McPherson a vzadu dvojité lichoběžníky. Pod sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin objevíme čtveřici kotoučových brzd s vnitřním chlazením. Všechny pneumatiky mají rozměr 215/45 R17. Rozdělení hmotnosti na obě nápravy se blíží ideálu (53:47), kladem je nízké těžiště. Palivová nádrž pojme 50 l benzinu.

Základními rozměry 4234 x 1775 x 1300 mm se od svých sourozenců liší Scion FR-S pramálo, zbylí dva jsou o 6 mm delší. Kapota motoru je také z hliníku. Auto odpovídá vzhledem sestřičce od Toyoty, pouze světlomety byly upraveny podle amerických předpisů a z předních nárazníků zmizely mlhovky. Oproti newyorské studii je sériová verze méně agresivní, nenajdeme na ní ani černé nástavce prahů. Základní tvary ovšem zůstaly, na nich nebylo třeba nic měnit. Zadní světla mají prstenec z diod. Nechybí dvě koncovky výfukového potrubí.

Interiér pojme dvojici dospělých a dvě děti nebo starší cestující menšího vzrůstu na nouzových místech. Ta se ovšem dají sklopit a rozšíří tak zavazadelník. Sedí se patřičně nízko. Palubním přístrojům dominuje centrálně umístěný analogový otáčkoměr s digitálním rychloměrem, vlevo od něj ale najdeme také klasický budík s ukazatelem aktuální rychlosti.

Scion FR-S se začne prodávat v USA na jaře příštího roku jako model 2013. Toyota za mořem nenabízela žádný malý sporťák od ukončení výroby třetí generace MR2 v roce 2007, to byl ovšem dvoumístný roadster.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
2. 12. 2011 18:34
Re: Ano...
:yes: :yes:
2. 12. 2011 14:25
Scion zbytečná značka
Proti auto nic nemám, ale značka Scion mi přijde jako totálně zbytečná. :no:
2. 12. 2011 13:19
presne
Jednoznacne najlepsi kandidat z trojice...
2. 12. 2011 08:19
Ano...
Scion povazuji za jeden z nejlepsich designovych balicku.... zadni cast je moc povedena, svetla a difusor, brzdove svetlo - proste parade...i interier je svezi, jelikoz ve volante stribrny detail vynikne s volantem jako takovym, a interier jiz vice vypada pro opravdu mlade Americany.

Jen si myslim, ze zadny z modelu od Toyoty ci Subaru nebo Scion nema dost originalni a designove jednoduche odlehsena kola... vypadaji proste moc mestacky....nemyslim sirku pneumatik ale ciste jen a jen desgin...vypada tuctove.

Jinak Gratulace.... :yes: