TEST Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska
Velkoprostorové modely Volkswagen Sharan a Seat Alhambra prošly letos na jaře modernizací a teď nás obě značky seznámily s tím, jak vylepšené modely fungují. Volkswagen tak učinil před měsícem, nyní je na řadě Seat.
I v jeho případě bohužel platí, že se toho moc otestovat nedá. Vůz má novou optiku předních světlometů a zadních svítilen, lehce modifikované nárazníky, upravený středový panel palubní desky, modernější grafiku displeje v přístrojovém štítu a hezčí tvar středu volantu. Když si k tomu přidáme eurošestkové modifikace motorů s decentním snížením spotřeby a místy i nepoznatelným zvýšením výkonu, tento komplet se v prvních jízdních dojmech netestuje zrovna snadno. U Sharanu to ozvláštnili alespoň příslušenstvím…
Nejinak je tomu v případě nových bezpečnostních prvků. Multikolizní brzdu, která zamezí dalším střetům po havárii, bych testoval velmi nerad, další novinkou je sledování mrtvého úhlu zpětných zrcátek s výstrahou přijíždějících vozidel při kolmém couvání, čtení dopravních značek, asistent dálkových světel a vylepšená verze infotainmentu.
Jedna otestovatelná novinka tu ale naštěstí byla – adaptivní regulace podvozku DDC, která podle aktuálních jízdních podmínek mění nastavení ventilů v tlumičích a pomáhá tak zlepšovat jízdní komfort. Už z dojmů se Sharanem víte, že šasi auta je naladěno vcelku sportovně, díky čemuž má slušné jízdní vlastnosti a současně dobrou kvalitu jízdy, pokud tedy zrovna neobouvá 18“ kola na UHP pneumatiky.
Alhambra s DDC je ale úplně jiný svět. Pokud máte (vcelku rozumný) pocit, že rodinné auto s vysokou stavbou karoserie by mělo být v první řadě pohodlné, tak tohle je přesně ten případ. Tam, kde standardní naladění kopíruje povrch silnice, vůz s DDC a klasickými HP pneumatikami pluje jako koráb, noblesně se pohupuje se a parádně žehlí veškeré nerovnosti. Je ovšem třeba upozornit, že těch na silnicích v Katalánsku mnoho není, takže to nemusí na našich tankodromech platit bezezbytku.
Jisté ovšem je, že pocit, že řídíte komfortní americkou limuzínu ze staré školy, přetrvá i zde, výměnou ale musíte počítat s větší nedotáčivostí v zatáčkách a menší ochotou zatáčet vůbec, spojenou s naléháváním na vnější přední kolo. Ale věřte mi, stojí to za těch necelých 26 tisíc korun navíc. Jestli se chcete svižně proplétat zatáčkovitými okreskami, přikupte si k Alhambře nějakou Cupru nebo FR…
Dojem luxusního cestování umocňovala v testovaném exempláři ještě hladce a rychle pracující dvouspojková převodovka. Dvoulitrový turbodiesel se 110 kW a 340 N.m běžným nárokům na rodinné cestování bez problémů vyhoví, motor samotný by ale mohl být s ohledem na velikost auta odhlučněn o něco lépe. Největší zájem ale bude zcela jistě o 150koňové TDI s manuálem.
Přímo řazený šestikvalt má poměrně krátké dráhy a hladký chod, což je určitě důležitější, než mírné vůle v kulise. Řízení je u všech verzí lehké, málo citlivé kolem středové polohy, ale v tohoto typu vozu je to spíše charakteristická vlastnost, než nevýhoda.
Alhambra se v Česku na rozdíl od Sharanu nabízí s celou škálou motorizací, vyzkoušel jsem tedy ještě základní model nabídky, kterým je turbobenzinová verze 1.4 TSI. Pokud patříte ke klidným řidičům a přijde vám zbytečné dávat 120 tisíc korun navíc za (první použitelné) 150k TDI, tak určitě nemusíte. Je sice pravda, že na horských silničkách nad Barcelonou bylo TSIčko trošku udýchané, ale to nebude jeho běžný revír a na silnicích a dálnicích byla jeho dynamika přijatelná.
Základní linie Reference (s 1.4 TSI/110 kW od 661.900 Kč) zahrnuje sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, multikolizní brzdu, 16“ ocelová kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronickou parkovací brzdu, senzor únavy řidiče, samostatná posuvná sedadla ve druhé řadě, klimatizaci, elektrické ovládání oken nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Linie Style je se základním turbomotorem dostupná od 732.900 Kč. Oproti výbavě Reference navíc dostanete litá 16“ kola, automatickou klimatizaci, USB a AUX zdířku pro připojení externích zařízení, media systém Plus, tempomat, dešťový senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo multifunkční volant. Linie Style Advance je o pouhých 10.000 Kč dražší a přidává litá 17“ kola, sportovní podvozek, výrazněji profilovaná sedadla a černé dekorační materiály v interiéru.
Seat Alhambra 2015 - technická data a české ceny | ||||||
Motor | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI AWD | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1984 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/- | 162/- | 85/- | 110/- | 110/- | 135/- |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1500 | 350/1500 | 280/1750 | 340/1750 | 340/1750 | 380/1750 |
Převodovka | 6M(6A) | 6A | 6M | 6M(6A) | 6M | 6M(6A) |
Maximální rychlost [km/h] | 202(199) | 226 | 188 | 203(200) | 199 | 217(214) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9.9(10.0) | 7.6 | 12.7 | 10(10.4) | 10.6 | 8.9(9.4) |
Cena Reference [Kč] | 661.900 | - | 761.900 | 781.900 | 827.900 | - |
Cena Style [Kč] | 732.900 | 841.900 | - | 852.900 | 898.900 | 887.900 |
Cena Style Advance [Kč] | 742.900 | 851.900 | - | 862.900 | 908.900 | 897.900 |
Příplatek za převodovku DSG činí 42.000 Kč |