Nový SEAT Alhambra: Největší Španěl všech dob
První Alhambra se představila jako dvojče Volkswagenu Sharan už na podzim 1995 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V letech 2000 a 2004 absolvoval původní model důkladný facelift, který je nyní po 15 letech od premiéry, následován zcela novou generací.
První Alhambra byla v době uvedení na trh jedním z největších plnohodnotných MPV, což byl jistě jeden z důvodů dlouhého životního cyklu. Původních 4,63 m by dnes stačilo sotva na MPV nižší střední třídy, a tak došlo na výrazné zvětšení vnějších rozměrů. I když přesné údaje zatím výrobce nezveřejnil, známá je přibližná délka 4,85 m, která překonává hlavního konkurenta Ford Galaxy o několik centimetrů a na dosluhující Renault Grand Espace SEATu chybí jen několik milimetrů. Nová Alhambra v porovnání s předchůdcem vyrostla o 22 centimetrů. Šířka je o 9 centimetrů větší.
Zásadní proměny se dočkal interiér. Místo rovné podlahy, do níž byla dosud uchycena vyjímatelná sedadla, jsou v nové Alhambře sedadla, která lze sklopením zanořit do podlahy a vše tak vozíte s sebou. Sedadla v prostřední řadě mohou měnit polohu v podélném směru a na přání budou dodávána sedadla s integrovanými dětskými sedačkami.
Nová je i koncepce přístupu do interiéru. Místo druhého páru bočních dveří uchycených v pantech na B-sloupku jsou v Alhambře boční posuvné dveře, dodávané na přání i s elektrickým ovládáním.
V pětimístné konfiguraci interiéru se může Alhambra pochlubit úctyhodným základním objemem zavazadelníku 885 litrů, při využití pouze dvou sedadel vzroste přepravní kapacita na maximální hodnotu 2297 litrů.
Vnější design sdílí s příbuzným VW Sharanem boční siluetu a většinu dílů v interiéru. Přední a zadní část karoserie byla upravena tak, aby odpovídala aktuálnímu stylingu značky SEAT.
Paleta nabízených motorů zahrnuje výhradně motory TSI a TDI s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Motory TSI dosahují nejvyššího výkonu 110 kW nebo 147 kW, zatímco dvojice motorů TDI s přímým vstřikováním common rail nabízí 103 kW nebo 125 kW. Sériově bude dodáván systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie během zpomalování. SEAT Alhambra 2.0 TDI (103 kW) se může pochlubit jednou z nejnižších hodnot kombinované spotřeby paliva ve třídě - 5,5 l/100 km. V nabídce budou také verze s motory TDI doplněnými katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), které budou mít nižší emise NOx. Vedle šestistupňových manuálně řazených převodovek budou v nabídce dvouspojkové převodovky DSG.
Vseznamu příplatkové výbavy budou například natáčecí bi-xenonové světlomety s asistentem dálkových světel, parkovací asistent s automatickým řízením, zadní parkovací kamera, panoramatické elektricky ovládané střešní okno, třízónová klimatizace Climatronic, nebo elektrické otvírání a zavírání bočních posuvných dveří a zadního výklopného víka.
Alhambra se bude prodávat v provedeních Reference a Style. Standardem bude například sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), ESP s elektronickým brzdovým asistentem a funkcí pro stabilizaci přívěsu.
Výrobu vozů SEAT Alhambra zajišťuje portugalský závod Palmela, na českém trhu se objeví na podzim letošního roku.