Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Toledo 1.9 TDI - Naftodrom

Ondřej Šuch
Od podzimu nabízené zcela přepracované Toledo si u nás již koupili první desítky zákazníků a nastal čas prověřit vůz s motorizací, která by mohla mít na zdejším trhu přece jen větší podíl, než námi dříve podrobně testovaný seat toledo...

Sportovně střižený minivan s karosérií naznačující tříprostorové uspořádání má jistě ambice navázat spíše na první generaci, ukončenou v roce 1999 než na následný klasický sedan. Kromě sportovního image a na tu dobu výjimečnépho vnitřního prostoru si majitelé užívali ještě jednoho atributu – hospodárnosti provozu. Rok se s rokem sešel a před námi stojí další automobil s koncernovým motorem 1.9 TDI/77 kW.

Po nastartování je vše jako obvykle: hlasité brblání studeného agregátu zní dosti nepříjemně, po pár minutách jízdy ale nepříjemné zvuky mizí a městským provozem se suneme s přijatelnější kulisou. Subjektivně se nám však zdálo, že například Škoda Octavia je se stejným motorem odhlučněna o trochu lépe, zvláště v nízkých otáčkách.

Standardní výkon podává motor také v silových disciplínách. Tunu a půl vážícímu vozu sice není s to udělit ideální svižnost, ale typický zátah od něj čekat můžeme. Nejlepší na tomto motoru je jeho nenápadnost – díky solidní pružnosti není mimo město třeba tak často řadit a vytáčení do maxima není nutné. Veškerý provoz je možné hravě zvládnout do 3700 otáček.

Zatímco ve městě nemá problémy s dodržováním sedmilitrového limitu, mimo město lze atakovat i pětilitrovou hranici a tuto hodnotu mít na rovinatých úsecích i jako průměrnou. Průměr za celý test se ustálil na kompromisních 5,5 l/100 km, což jsou hodnoty srovnatelné i s úspornými Octaviemi 1.9 TDI/66 kW.

Mínusem je naopak poměrně těžká příď, která trochu brzdí jinak vcelku oprávněné sportovní ambice Toleda. Při brždění je ponor přídě znát a rychleji projížděné zatáčky dají pocítit svou mezní rychlost poněkud dříve. Samozřejmě jde o subjektivní pocit a naše chvála za vyspělý podvozek vozu neunikne. Příplatková 17“ kola pak poskytují více přilnavosti než pohodlí a za cenu vychutnání si specifik pražských silnic se vůz odměňuje solidní jistotou v zatáčkách. Výška vozu je sice u zrodu mírného náklonu, řidič ale dostává od podvozku dostatek informací a může tak bez problémů vyhodnotit, kdy už míra chuti ke stoprocentní adhezi polevuje.

Za provedení s nejvyšší výbavou Sport-up si Seat účtuje nemalých 631.900 Kč, což snese porovnání se Škodou Octavia Elegance se stejným motorem. Na rozdíl od předchozích generací jde ale o zcela odlišné vozy a kupující má i jiné starosti než přemýšlení nad vnitrokoncernovým kanibalismem.

Toledo je svébytné a nezaměnitelné auto a s motorem 1.9 TDI poskytuje velmi dobrý poměr hodnoty a ceny (nejlevnější s tímto motorem je za 549.900,- výbava Reference). Jak naprostou změnu stylu toleda v porovnání s předchůdci přijmou zákazníci se brzy ukáže v prodejních statistikách.

Ondřej Šuch
Seat Toledo 1.9 TDI
Cena základní sestavy 631 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ráfky z lehkých slitin, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka v barvě vozu, přední stěrače skryté ve sloupcích, tónovaná determální skla, dvojité světlomety, anténa, sportovní mřížka vpředu, sportovní podvozek, integrované přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, výškově a podélně nastavitelný volant, multifunkční zadní sedadla, sportovní sedadla a interiér, make-up zrcátka osvětlená, volant a řadící páka v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6-ti repro, tempomat, funkce Coming-Home, klimatizace Climatic, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, Isofix, ABS, TCS, Agile chassis, SAFE otevírání dveří, odkládací schránky Kč
Cena testované sestavy 710 650 Kč
Výbava testované sestavy tmavá okna od sloupku B (+3.100,-), automatická klimatizace Climatronic (+29.450,-), radio s CD 8 repro a ovládáním na volantu (+22.640,-), 17“ litá kola (+12.400,-), metalíza (+11.160,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.5 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1440
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1507 / 512
Rozměr pneu: 205/55 R16
Seat Toledo 1.9 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4458
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1568
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano