28.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Někoho napadlo rozřezat sedačku Mercedesu S. Co všechno našel?

O pohodlí posádky ve vozidle nerozhoduje pouze odpružení kol, vnitřní hlučnost a ergonomie, ale také úroveň sezení. Jakým způsobem se starají o pohodlí posádky sedadla v současném Mercedesu-Benz třídy S a co všechno se může ukrývat v jejich útrobách?

Na sedadla automobilů jsou obecně vzato kladeny stále větší požadavky. Zkuste se posadit do auta, vyrobeného třeba na sklonku 90. let a do současného vozu, stejné třídy, klidně jeho nástupce. První, co vás upoutá, jsou rozměry. Sedadla současných aut jsou zpravidla větší, než u jejich předchůdců. Také ergonomie sezení se stále zdokonaluje.

Že bude rozměrné a tvarované tak aby posádku dobře podrželo při jízdě v zatáčce, ale zároveň neomezovalo její pohyb, či nepůsobilo nepohodlně i v případě, že je cestující korpulentnější postavy, je dnes naprosto samozřejmé.

Úplně jinou dimenzi ale představují sedadla vozů nejvyšší třídy, v našem případě současného Mercedes-Benzu třídy S. Pokud je jeho kupující ochoten připlatit, může sedadlo jeho vozu nabízet až neuvěřitelné množství funkcí a různých nastavení.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

Sedíte na vzduchu

Polštáře sedadel běžných automobilů střední třídy jsou složena z několika různě tuhých druhů pěnové výplně v kombinaci s pružinovou kostrou. V tomto se sedadla Mercedes-Benzu třídy S od levnějších automobilů v zásadě příliš neliší. Tedy navenek. Celkové řešení je ale samozřejmě pokročilejší, odpovídající úrovni vozů této nejstarší automobilové značky. Pokud budeme konkrétnější, tak na ocelové pružné kostře se nachází výplň sedáku, na jejíž spodní části je vícevrstvá výplň. A sice v podobě pružné rohože, rohože z přírodních pryžových vláken a dále prvky polyuretanové pěny. Navíc boční výplně sedadel jsou tužší, než prostřední část.

Mercedes-Benz třídy S ale nabízí navíc i takzvaná ortopedická sedadla. Kolik toho v sobě ukrývají, dobře, byť poněkud drastickým způsobem ukazuje přiložené video. Ortopedická sedadla se jim říká proto, že si uživatel může přizpůsobit jejich tvar svým potřebám. K tomu jsou vybavena hned několika vzduchovými polštáři (komorami), které se nacházejí bezprostředně pod čalouněním. Celé to funguje na změně tlaku vzduchu v jednotlivých polštářích, čímž se mění tvar té konkrétní části sedadla. Další možností, kterou nabídla už minulá třída S, je nastavovat tvrdost sedadla, což umožňuje změnu charakteristiky odpružení a tlumení sedáku.

Další funkcí, která taktéž využívá změnu tlaku vzduchu, souvisí s jízdou v zatáčce. Do bočnic sedadla jsou vloženy vzduchové vaky. Při jízdě do levotočivé zatáčky dojde ke zvýšení tlaku vzduchu v pravé bočnici sedadla, čímž je sedící osoba lépe fixována. A samozřejmě naopak je tomu při jízdě pravotočivou zatáčkou. Systém při tom využívá informace ze snímačů úhlu natočení volantu, příčného zrychlení a rychlosti jízdy.

Jako v masážním salónu

Ještě většího pohodlí lze dosáhnout proměnnou tuhostí opěradla v bederní oblasti. Konstruktéři při tom počítají se specifickým tvarem lidské páteře, jakéhosi „esíčka“. Odborně v lékařském prostředí se jedná o dvě lordózy a jednu kyfózu. V oblasti bederní se nachází lordóza, což je zakřivení páteře směrem dopředu. K nastavení bederní oblasti slouží u špičkových sedadel modelu třídy S opět stlačený vzduch, který se do daného místa načerpá, případně se z něj vypustí. U jednodušších verzí sedadel se změna tuhosti v bederní oblasti mění mechanicky.

Ještě více představuje masážní funkce. U starších vozů Mercedesu třídy S se pro masážní funkci využívaly pneumatické polštáře pro tvarování sedadla. U současné generace, kterou ukazuje přiložené video, stejně jako u té předchozí dostala sedadla s masážní funkcí vlastní pneumatické polštáře, pracující tudíž nezávisle na režimu nastavení tvaru sedadla. V opěradle současné třídy S jich je celkem osm a na dotek jsou až překvapivě tvrdá. Vše se ovládá prostřednictvím rozhraní COMAND na středovém panelu. Vybrat si lze z několika možností masáží. Při dlouhé jízdě jde o vynikající prvek, který velmi pomáhá proti strnulosti páteře.

Lincoln Continental Concept: Sedadla pro všechna přání

Další z funkcí, která přispívá ke zvýšenému pohodlí při jízdě, je vyhřívání a odvětrávání. Pro vyhřívání mají sedadla integrovanou vyhřívací dečku, která se nachází přímo pod potahem sedadla. Tato technika se používá již desítky let a dnes ji najdete i u malých automobilů. Odvětrávání je mnohem méně obvyklé a technicky složitější.

U třídy S jak ukazuje přiložené video, zajišťují odvětrávání malé ventilátory integrované do sedáku sedadla. Jak to celé funguje? Ventilátory ve skutečnosti nasávají chladný vzduch z prostoru podlahy vozidla a rovnoměrně jej rozdělují přes ventilační tkaninu do plochy sedáku a opěradla. V praxi pak převládá chladivý pocit. Pro sedák používá Mercedes-Benz čtyři ventilátory, pro opěradlo stačí dva v jeho spodní části.

Součástí sedadla je také jeho řídicí jednotka, přes jejíž koncový stupeň se ovládají všechny vyjmenované prvky, zvyšující výrazně komfort a pohodlí posádky zejména při jízdě na dlouhých cestách. A to jsme se nezmínili o elektrickém ovládání jednotlivých poloh, což má na starosti zpravidla čtveřice elektromotorů….








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 






 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70) o půlstoletí s politikem

„Doma mi nekouří a není hubatý.“ Věra Kuberová (70)…

V září oslavili zlatou svatbu, ve skutečnosti se ale znají od útlého dětství. Zatímco Jaroslav Kubera je…

Rakovinu prsu můžete dostat i ze stresu, varuje lékařka. Jaká je šance na vyléčení?

Rakovinu prsu můžete dostat i ze stresu, varuje…

V Česku ročně onemocní rakovinou prsu 7 tisíc žen. I když se nemoc týká většinou žen po padesátce, rakovina může…

 

iSport.cz

Skvělá Plíšková! V Tokiu porazila Ósakaovou a získala jedenáctý titul

Skvělá Plíšková! V Tokiu porazila Ósakaovou a…

Tenistka Karolína Plíšková získala druhý titul v sezoně a jedenáctý v kariéře. Po dubnovém triumfu ve Stuttgartu…

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina dorazil k zemi v 7. kole

Král Joshua! Zápas si vzít nenechal, Povětkina…

Sedm kol pro štěstí. Miláček britského publika boxer Anthony Joshua splnil misi na sto procent! Ruského bohatýra…

 

Reflex.cz

Nejnebezpečnějším městem světa je San Pedro Sula v Hondurasu, nejbezpečnější je Abú Zabí v Emirátech

Nejnebezpečnějším městem světa je San Pedro Sula v…

San Pedro Sula, druhé největší centrum středoamerického Hondurasu, si pořád drží neslavný primát…

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo tehdy zbrojařskou velmocí

Měli jsme se v září 1938 bránit? Československo bylo…

Na stupňující se Hitlerovy územní požadavky vyhlásila Syrového vláda 23. září 1938 všeobecnou mobilizaci. Ani po…