28.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Někoho napadlo rozřezat sedačku Mercedesu S. Co všechno našel?

O pohodlí posádky ve vozidle nerozhoduje pouze odpružení kol, vnitřní hlučnost a ergonomie, ale také úroveň sezení. Jakým způsobem se starají o pohodlí posádky sedadla v současném Mercedesu-Benz třídy S a co všechno se může ukrývat v jejich útrobách?

Na sedadla automobilů jsou obecně vzato kladeny stále větší požadavky. Zkuste se posadit do auta, vyrobeného třeba na sklonku 90. let a do současného vozu, stejné třídy, klidně jeho nástupce. První, co vás upoutá, jsou rozměry. Sedadla současných aut jsou zpravidla větší, než u jejich předchůdců. Také ergonomie sezení se stále zdokonaluje.

Že bude rozměrné a tvarované tak aby posádku dobře podrželo při jízdě v zatáčce, ale zároveň neomezovalo její pohyb, či nepůsobilo nepohodlně i v případě, že je cestující korpulentnější postavy, je dnes naprosto samozřejmé.

Úplně jinou dimenzi ale představují sedadla vozů nejvyšší třídy, v našem případě současného Mercedes-Benzu třídy S. Pokud je jeho kupující ochoten připlatit, může sedadlo jeho vozu nabízet až neuvěřitelné množství funkcí a různých nastavení.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

Sedíte na vzduchu

Polštáře sedadel běžných automobilů střední třídy jsou složena z několika různě tuhých druhů pěnové výplně v kombinaci s pružinovou kostrou. V tomto se sedadla Mercedes-Benzu třídy S od levnějších automobilů v zásadě příliš neliší. Tedy navenek. Celkové řešení je ale samozřejmě pokročilejší, odpovídající úrovni vozů této nejstarší automobilové značky. Pokud budeme konkrétnější, tak na ocelové pružné kostře se nachází výplň sedáku, na jejíž spodní části je vícevrstvá výplň. A sice v podobě pružné rohože, rohože z přírodních pryžových vláken a dále prvky polyuretanové pěny. Navíc boční výplně sedadel jsou tužší, než prostřední část.

Mercedes-Benz třídy S ale nabízí navíc i takzvaná ortopedická sedadla. Kolik toho v sobě ukrývají, dobře, byť poněkud drastickým způsobem ukazuje přiložené video. Ortopedická sedadla se jim říká proto, že si uživatel může přizpůsobit jejich tvar svým potřebám. K tomu jsou vybavena hned několika vzduchovými polštáři (komorami), které se nacházejí bezprostředně pod čalouněním. Celé to funguje na změně tlaku vzduchu v jednotlivých polštářích, čímž se mění tvar té konkrétní části sedadla. Další možností, kterou nabídla už minulá třída S, je nastavovat tvrdost sedadla, což umožňuje změnu charakteristiky odpružení a tlumení sedáku.

Další funkcí, která taktéž využívá změnu tlaku vzduchu, souvisí s jízdou v zatáčce. Do bočnic sedadla jsou vloženy vzduchové vaky. Při jízdě do levotočivé zatáčky dojde ke zvýšení tlaku vzduchu v pravé bočnici sedadla, čímž je sedící osoba lépe fixována. A samozřejmě naopak je tomu při jízdě pravotočivou zatáčkou. Systém při tom využívá informace ze snímačů úhlu natočení volantu, příčného zrychlení a rychlosti jízdy.

Jako v masážním salónu

Ještě většího pohodlí lze dosáhnout proměnnou tuhostí opěradla v bederní oblasti. Konstruktéři při tom počítají se specifickým tvarem lidské páteře, jakéhosi „esíčka“. Odborně v lékařském prostředí se jedná o dvě lordózy a jednu kyfózu. V oblasti bederní se nachází lordóza, což je zakřivení páteře směrem dopředu. K nastavení bederní oblasti slouží u špičkových sedadel modelu třídy S opět stlačený vzduch, který se do daného místa načerpá, případně se z něj vypustí. U jednodušších verzí sedadel se změna tuhosti v bederní oblasti mění mechanicky.

Ještě více představuje masážní funkce. U starších vozů Mercedesu třídy S se pro masážní funkci využívaly pneumatické polštáře pro tvarování sedadla. U současné generace, kterou ukazuje přiložené video, stejně jako u té předchozí dostala sedadla s masážní funkcí vlastní pneumatické polštáře, pracující tudíž nezávisle na režimu nastavení tvaru sedadla. V opěradle současné třídy S jich je celkem osm a na dotek jsou až překvapivě tvrdá. Vše se ovládá prostřednictvím rozhraní COMAND na středovém panelu. Vybrat si lze z několika možností masáží. Při dlouhé jízdě jde o vynikající prvek, který velmi pomáhá proti strnulosti páteře.

Lincoln Continental Concept: Sedadla pro všechna přání

Další z funkcí, která přispívá ke zvýšenému pohodlí při jízdě, je vyhřívání a odvětrávání. Pro vyhřívání mají sedadla integrovanou vyhřívací dečku, která se nachází přímo pod potahem sedadla. Tato technika se používá již desítky let a dnes ji najdete i u malých automobilů. Odvětrávání je mnohem méně obvyklé a technicky složitější.

U třídy S jak ukazuje přiložené video, zajišťují odvětrávání malé ventilátory integrované do sedáku sedadla. Jak to celé funguje? Ventilátory ve skutečnosti nasávají chladný vzduch z prostoru podlahy vozidla a rovnoměrně jej rozdělují přes ventilační tkaninu do plochy sedáku a opěradla. V praxi pak převládá chladivý pocit. Pro sedák používá Mercedes-Benz čtyři ventilátory, pro opěradlo stačí dva v jeho spodní části.

Součástí sedadla je také jeho řídicí jednotka, přes jejíž koncový stupeň se ovládají všechny vyjmenované prvky, zvyšující výrazně komfort a pohodlí posádky zejména při jízdě na dlouhých cestách. A to jsme se nezmínili o elektrickém ovládání jednotlivých poloh, což má na starosti zpravidla čtveřice elektromotorů….








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 






 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…